Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door **Jolanda**
#1392021
[quote="shaktipuck"]
bedoel je met barf kippenekken, vleugels of eend? Volgens mij lust hij dat graag, heb hem vandaag weer een kippenek gegeven, hij smult er echt van! Dat uitrekenen met groenten enz. lijkt mij erg ingewikkeld.

Omdat hij zo slecht eet, bied ik hem het eten een paar keer(3 of 4 keer)  per dag aan.
[/quote]

Kippennekken, vleugeld e.d. zijn indd barf.

Het uitrekenen is echt niet moeilijk. Ik vond het ook ingewikkeld allemaal, maar dat is het eigenlijk niet.
Lizzy heeft in haar rekenvoorbeeld het gewicht per week gepakt en zo uitgerekend hoeveel de hond van wat moet hebben op een week tijd. Maar je zou het ook per dag kunnen uitrekenen.
Met 300gr eten zou hij dus 50%vleesbot moeten hebben (kippennekken bijv) dat is dan 150gr per dag
20% spiervlees is dan 60gr spiervlees per dag
10-15% orgaan is dan 30-45gr orgaan per dag
En dan houd je nog 15-20% over voor groente en dat is dan 45- 60gr groente per dag.
Ik vind dit, om mee te beginnen, het makkelijkste.

Zoals Lizzy het in haar voorbeeld in de bieb beschrijft zou je hond dus 1050gr vleesbot, 420gr spiervlees, 210-315gr orgaan en 315-420gr groente.
Daarmee kun je dan gaan stoeien. Door bijv te zeggen 4dagen vleesbot en wat orgaan, 3dagen spiervlees en groente. Dan heeft hij namelijk op de hele week dat gekregen wat hij nodig heeft.
Dus 4 dagen 260gr (en een beetje) vleesbot en 52-78gr orgaan
en dan 3 dagen 140gr spiervlees met 105-140gr groente
Je kunt het dan bijv om en om doen.

Ik hoop dat het nu voor je wat duidelijker is nu je de gewichten voor de hond van ieder barf-onderdeel ziet.
Door shaktipuck
#1392683
dank je wel. Ik heb al in de Barfbibliothek bijgelezen en al bij het uitleg van al de barfprodukten gekeken op de Barfclub, maar ik weet niet zeker wat is er nu precies spiervlees?
En de groenten hoefen niet gekookt te worden dacht ik?
Door tt-tjes
#1392744
Spiervlees is geitenvlees, kopvlees, hertenvlees, paardenvlees e.d. Dus het "gewone vlees" zal ik maar zeggen.
Door 202Spots
#1392757
[quote="shaktipuck"]
bedoel je met barf kippenekken, vleugels of eend? Volgens mij lust hij dat graag, heb hem vandaag weer een kippenek gegeven, hij smult er echt van! Dat uitrekenen met groenten enz. lijkt mij erg ingewikkeld.

Omdat hij zo slecht eet, bied ik hem het eten een paar keer(3 of 4 keer)  per dag aan.
[/quote]

Ja, zoals ik al zei, en Too ook...je kan 3x per dag klein beetje in de bak doen en voor z'n neus neerzetten, wanneer 't niet binnen 5 min is opgegeten dan haal je 't weg, en geef het opnieuw bij de volgende maaltijd.

De groenten worden niet gekookt,maar ze moeten wel allemaal fijngemalen of gepureerd worden.
Sommige honden eten liever gekookte groentes, andere eten de groentes die als tafelrestje over zijn, en sommige honden
eten helemaal geen groentes.

Spiervlees is 't vlees wat de botten bij elkaar houd ;) (weet niet meer wie dat gezegd heeft,maar is wel mooie beschrijving)
Dus vlees zonder bot is spiervlees, er is ook vet, of vel en de orgaan vlees
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door