Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door DJ_Doerak_Tucker
#1367296
Hallo,

Ik ben nog niet zo lang actief hier maar heb al een boel interressante dingen gelezen, ben inmiddels met DJ (golden retriever) overgestapt op KVV.

DJ heb ik in 1 week van brok over laten stappen op Carnibest (natuur). Hij krijgt nu al een week alleen maar de carnibest en qua onlasting gaat dat goed, waar ik heel blij mee ben! Nu zou ik ook wel eens wat anders willen voeren, ik heb al wel gelezen wat dat zoal kan zijn. Kippenekjes, pens of vis o.i.d. Maar in welke hoeveelheden geef ik dit? Hij weegt 28,5 kg en krijgt nu 2x 250gr carnibest. Vervang ik dan gewoon 1 maaltijd door zalm of een lap pens ofzo? :( Ik geef wel af en toe een rauw ei erdoor of wat yoghurt, dit gaat ook goed.

Groeten Ellen.
Door bloemetje
#1367306
Ja hoor dat kan je zo doen!

Ik deed ook weleens als Guus bijv (ik roep maar wat) 200 gram CB kreeg: 100 gram kippennek en 100 gram cb. Net hoe jij het makkelijk vind en hoe je hond erop reageerd.
Gewoon voor af en toe deed ik dat.
Door DJ_Doerak_Tucker
#1367371
Ok, bedankt! Dus je vervangt gewoon, in mijn geval, 250 gr carnibest door iets anders? Het lijkt me namelijk dat vis een andere voedingswaarde heeft bijvoorbeeld. Ik heb geen idee hoor maar alle tips zijn welkom!

Ellen.
Door Suri&Bohdi
#1367443
als je voor het grootste deel een complete kvv geeft
hoef je voor die paar keertjes dat je barft niet echt
in de gaten te houden of het wel compleet is.
wel zou ik inderdaad de ongeveer hoeveelheid aanhouden die je normaal ook geeft

wel zou ik iets geven wat niet al in de kvv zit, vis is hier inderdaad
een goed voorbeeld van, al zou ik niet meteen met een zalmkop beginnen (ik weet niet wat je met de zalm bedoeld, als het gewoon een moot of snippers zijn niets aan de hand)
maar met iets zachters bv sardines.
kippenekjes zijn inderdaad ook ideaal om mee te beginnen net als kipkarkas kwartel parelhoen ed.
Door Boutje
#1367471
Gewoon de totale hoeveelheid in gram per dag (of zelfs per week, de ene keer wat minder, de andere keer wat meer) aan houden en je zit goed.
In het begin woog ik de honden om de 2 weken of zo, ik weet nu hun ideale gewicht en nu en dan moet ik wat meer/minder voeren, afhaneklijk van de activiteit en zo.
Door DJ_Doerak_Tucker
#1367489
DJ heeft nu wel wat meer jeuk, door het ontgiften neem ik aan. Hij heeft zelfs een rode, bijna tot bloedens toe, bijtplek aan zijn poot. Is dit een bekend verschijnsel?
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1367696
Kan idd ontgiften zijn dat eerst wat erger wordt, maar houdt het wel goed in de gaten.
Het is ook goed om kvv's af te wisselen, ieder diersoort voegt iets toe. afwisseling is dus erg goed.
1x in de week vette vis is ook goed, vanwege omega 3 vetten.
maar zoals brunhober al schreef kun je op den duur beter diersoorten toevoegen wat er niet de kvv zit, dan zit er ook toegevoegde waarde aan.
In het begin kun je gewoon met beginnersbotten beginnen.
Door **Jolanda**
#1367783
Ik vind het totaal aantal grammen wat aan de lage kant.
Ga uit van 20gram per kilo lichaamsgewicht en je komt uit op 570gram per dag. Dus dat is al 70 gram meer dan wat je nu geeft (per week is dat 490gram, dus bijna een volledige maaltijd van wat je nu geeft wat hij dus mist).
Als de hond aan de wat flinke kant is kan het natuurlijk geen kwaad om wat minder te voeren.
Maar houd zijn gewicht/postuur in de gaten, dat als hij gaat afvallen je in ieder geval meer moet gaan voeren. ;)
Door DJ_Doerak_Tucker
#1369641
Hij krabt zich nog aardig suf maar de bijtplek is wel weer genezen, klein korstje nog. Hij is wel behoorlijk in de rui, dikke vlokken hier over de vloer ;), dat is ook een beetje de tijd van het jaar maar het kan natuurlijk ook een beetje extra zijn nu. Hij had ook een behoorlijk rode vacht rondom bek en tussen zijn poten, dat is wel een stuk minder nu.

Ik gebruikte voor hem al de lymphomyosot (van Heel) op aanraden van een holistisch diergeneeskundige, voordat ik aan carnibest begon (DJ at toen Dog Lovers Gold brokken) Om het ontgiften te stimuleren, hij heeft behoorlijk heftig gereageerd op Practic (een middel tegen teken), dit moest en moet hij ook nog uit zijn lichaam werken. Het flesje is leeg en ik heb nog geen nieuwe weer gehaald, zou het toch verstandiger zijn om DJ te blijven ondersteunen bij het ontgiften? Ik heb ook gevraagd naar het gebruik van drainage compositum maar zij vond dit vaak te heftig om te gebruiken, lymphomysot is milder zeg maar.
Door DJ_Doerak_Tucker
#1369654
Ah, heb zelf al even gezocht en vond een stukje onder alternatieve geneeswijzen, het lijkt me toch wel wijs om hem te ondersteunen om het proces wat te versnellen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door