Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door oetsie
#148802
hallo allemaal, net als iedereen hier wil ik het allerbeste voor mijn honden en katten, sinds kort heb ik het heilige woord BARF ontdekt, en vers vlees enz., maar ik weet niet zo goed waar te beginnen, vind het ook best een beetje eng. Ik lees heel veel op dit forum over carnibest, wat is dat precies en is het makkelijk verkrijgbaar in Zuid Holland, omgeving Leiden/Haarlem/Den Haag? Momenteel voer ik nog brok van Royal Canin, bevalt in principe wel maar ik heb toch m'n twijfels inmiddels. Ik denk aan het overstappen naar Energique voer, maar lees hier dus veel over Carnibest. Iets anders, 1 van mijn honden heeft een allergie, het kan een voedingsallergie zijn maar waarschijnlijk is het een allergie die bij Jack Russells voorkomt, als het dat is moet ze de rest van haar leven prednisolon slikken, help, het diertje is pas 9 maanden oud! om voedselallergie uit te sluiten moet ze nu minstens 6 weken geitenvlees met rijst eten. Iemand ervaring met dit soort allergieen en misschien tips? Het is een heel verhaal geworden maar ik zit vol vragen en wil alles weten voor ik evt. overstap op ander voer.
Door Lizzy
#148829
oetsie schreef: hallo allemaal, net als iedereen hier wil ik het allerbeste voor mijn honden en katten, sinds kort heb ik het heilige woord BARF ontdekt, en vers vlees enz., maar ik weet niet zo goed waar te beginnen, vind het ook best een beetje eng. Ik lees heel veel op dit forum over carnibest, wat is dat precies en is het makkelijk verkrijgbaar in Zuid Holland, omgeving Leiden/Haarlem/Den Haag?
Op www.carnibest.nl kun je de verkooppunten van Carnibest vinden. Carnibest is dus een vers vlees voeding dat kant-en-klaar is en bestaat uit rauwe gemalen botten, rauw vlees en orgaanvlees, rauwe/gepureerde groentes en rijst en vitamines en mineralen. Meer hierover ook op de site.
Momenteel voer ik nog brok van Royal Canin, bevalt in principe wel maar ik heb toch m'n twijfels inmiddels. Ik denk aan het overstappen naar Energique voer, maar lees hier dus veel over Carnibest.
Royal Canin bevat chemische anti-oxydanten en valt voor mij onder de categorie rotzooi... Heel verstandig om over te schakelen! Energique en Carnibest zijn beide versvleesvoedingen. Je zou kunnen kijken wat voor jou het meest praktisch is en waar jouw hond het het beste op doet.
Iets anders, 1 van mijn honden heeft een allergie, het kan een voedingsallergie zijn maar waarschijnlijk is het een allergie die bij Jack Russells voorkomt, als het dat is moet ze de rest van haar leven prednisolon slikken, help, het diertje is pas 9 maanden oud! om voedselallergie uit te sluiten moet ze nu minstens 6 weken geitenvlees met rijst eten. Iemand ervaring met dit soort allergieen en misschien tips? Het is een heel verhaal geworden maar ik zit vol vragen en wil alles weten voor ik evt. overstap op ander voer.
Het lijkt mij een buitengewoon slecht idee om haar nu al op prednison te zetten! Wanneer je zo'n jonge hond al op deze troep zet, dan kun je zo goed als zeker grotere problemen verwachten wanneer zij wat ouder is.

Grote kans dat jouw hondje allergisch is voor granen. En helaas bestaan alle brokken (niet 1 uitgezonderd) uit veel graan. Teveel graan. Ik zou, als ik jou was, de hond overzetten op een versvleesvoeding en de prednison afbouwen. De kans is groot dat de huidproblemen vanzelf verdwijnen, zonder verder iets te doen.

Er mocht versvlees niet afdoende helpen, dan is er, ook zonder prednison, een hoop te doen aan allergische reacties. Ik denk dan aan zelf samenstellen en aan voedingssupplementen zoals vis en borage-olie, maar ook aan homeopathische middelen. Maar nogmaals, dikke kans dat je dat niet eens nodig hebt.

Hoe uiten zich deze problemen trouwens? En krijgt jouw hond al prednison? Ik zou ook eens nadenken over een andere dierenarts want een dierenarts die niks beters weet te bedenken dan een hond van 9 maanden op prednison te zetten.... ehhhh, daar heb ik mijn acute twijfels bij!

Groetjes, Lizzy
Gebruikersavatar
Door chooky
#148837
oetsie schreef: hallo allemaal, net als iedereen hier wil ik het allerbeste voor mijn honden en katten, sinds kort heb ik het heilige woord BARF ontdekt, en vers vlees enz., maar ik weet niet zo goed waar te beginnen, vind het ook best een beetje eng.
blijf lezen, hoe meer je ervan weet hoe minder eng het is.
Ik lees heel veel op dit forum over carnibest, wat is dat precies en is het makkelijk verkrijgbaar in Zuid Holland, omgeving Leiden/Haarlem/Den Haag?
Er is een verschil tussen B.A.R.F. en kvv. B.A.R.F. (Biologically Approprate Raw Food / Bones And Raw Food) is het zelf samenstellen van het eten van je hond/kat met vlees, vlezige botten, orgaanvlees, evt. groenten, hele prooidieren etc.
Kvv (kompleet versvlees) is een rauw vleesproduct, wat compleet is (dus je hoeft er niets meer aan toe te voegen) wat je in de winkel of bij een verkooppunt koopt.
Carnibest is zo'n kvv-merk, net als energique. Op www.carnibest.nl kun je bij verkoopinformatie de verkoopadressen vinden in je provincie. Als er geen punt dichtbij is, kun je hier altijd een oproepje plaatsen om samen eens in de zoveel tijd te halen en dus op de vervoerskosten te besparen
Momenteel voer ik nog brok van Royal Canin, bevalt in principe wel maar ik heb toch m'n twijfels inmiddels.
Goed zo ;D
Ik denk aan het overstappen naar Energique voer, maar lees hier dus veel over Carnibest.
Carnibest en energique zijn beide goede kvv-merken.
Iets anders, 1 van mijn honden heeft een allergie, het kan een voedingsallergie zijn maar waarschijnlijk is het een allergie die bij Jack Russells voorkomt, als het dat is moet ze de rest van haar leven prednisolon slikken, help, het diertje is pas 9 maanden oud! om voedselallergie uit te sluiten moet ze nu minstens 6 weken geitenvlees met rijst eten. Iemand ervaring met dit soort allergieen en misschien tips? Het is een heel verhaal geworden maar ik zit vol vragen en wil alles weten voor ik evt. overstap op ander voer.
vertel eens wat meer over zijn allergie. Hoe uit zich die? jeuk? haaruitval? zwarte plekken? rode plekken?

groetjes Eva
Door oetsie
#148865
Zo, dat is nog eens hulp, zo snel al zoveel reacties, helemaal top dit forum, bedankt! Mijn twijfels om over te schakelen zijn eigenlijk al zo goed als verdwenen!
Wat de allergie betreft, mijn jack heeft kale, beetje schilferige plekjes, rond haar ogen, aan de oorranden, bovenop haar kopje, bij de lippen en 1 van haar voorpootjes. Praktisch geen jeuk. In eerste instantie dacht de da aan demodex (jonge hondenschurft) maar na onderzoek (biopten genomen op diverse aangetaste plaatsen) bleken er geen beestjes in te zitten. De biopten zijn in Duitsland nagekeken, daar dachten ze aan hooikoorts, mijn eigen da heeft overlegd met een dermatoloog uit utrecht, die denkt dus aan voedselallergie maar mijn eigen da vermoed een allergie die veel bij jack russells voorkomt, en die is volgens haar alleen onder controle te houden door levenslang prednisolon met alle risico's en bijverschijnselen, erg fijn! Ze heeft 2 weken prednisolon geslikt, klachten verminderden wel, maar ik moest hiermee stoppen en eerst dat hypo-allergene dieet gaan geven (geitevlees met rijst) om voedselallergie aan te tonen cq uit te sluiten, daar ben ik sinds vandaag mee begonnen.
Gebruikersavatar
Door chooky
#148874
oetsie schreef: Zo, dat is nog eens hulp, zo snel al zoveel reacties, helemaal top dit forum, bedankt! Mijn twijfels om over te schakelen zijn eigenlijk al zo goed als verdwenen!
:D:D:D
Wat de allergie betreft, mijn jack heeft kale, beetje schilferige plekjes, rond haar ogen, aan de oorranden, bovenop haar kopje, bij de lippen en 1 van haar voorpootjes. Praktisch geen jeuk. In eerste instantie dacht de da aan demodex (jonge hondenschurft) maar na onderzoek (biopten genomen op diverse aangetaste plaatsen) bleken er geen beestjes in te zitten. De biopten zijn in Duitsland nagekeken, daar dachten ze aan hooikoorts, mijn eigen da heeft overlegd met een dermatoloog uit utrecht, die denkt dus aan voedselallergie maar mijn eigen da vermoed een allergie die veel bij jack russells voorkomt, en die is volgens haar alleen onder controle te houden door levenslang prednisolon met alle risico's en bijverschijnselen, erg fijn!
Wat is dat voor allergie waar hij het over heeft? Naar mijn weten is een allergie altijd 'ergens voor'. Granen zouden heel goed de boosdoener kunnen zijn hoor.
Aangezien er veel schilfertjes zijn zou ik ook beginnen met het geven van visolie en/of borageolie (bij de hema, visolie-extra, zit ook borageolie in)
Ze heeft 2 weken prednisolon geslikt, klachten verminderden wel, maar ik moest hiermee stoppen en eerst dat hypo-allergene dieet gaan geven (geitevlees met rijst) om voedselallergie aan te tonen cq uit te sluiten, daar ben ik sinds vandaag mee begonnen.
Dat de klachten bij prednisolon verminderen vind ik niet gek. Volgens mij houdt prednisolon in het algemeen allergische reacties tegen.
Je zou eventueel ook carnibest eend-rijst kunnen geven als eliminatiedieet. Als je alleen geitenvlees en rijst geeft, mist het dieet toch wel wat voedingsstoffen, bijv. calcium en de voedingsstoffen uit orgaanvlees.
Door oetsie
#148884
welke allergie mijn da bedoelt met die "jack russell"allergie weet ik helaas niet, daar ga ik zeker nog naar informeren, maar ik hoop dat het dat niet is, voedselallergie lijkt me minder erg.
je hebt helemaal gelijk dat het dieet niet compleet is, maar volgens zeggen is dat voor een periode van 6 weken niet erg, ik durf niet zo goed iets anders te geven, volgens de da heeft het dan allemaal geen zin.
moeilijk hoor, soms weet ik niet meer wie ik nou moet geloven, je hoort en leest zoveel, maar ik heb er alles voor over om m'n hond te helpen en om te voorkomen dat ze aan de prednison moet, daar moet ik dus echt niet aan denken.
Door Francisca
#148899
Helemaal toppie. Welkom bij de club. :D
Prednisolon onderdrukt de jeuk alleen maar als ik het goed heb. :-\ Onze Abessijn heeft jaren dexamethason ( zware predenison ) gehad tegen jeuk. Tot we een nieuwe DA kregen die zo slim was om te zien dat ze iig oormijt had. Hadden wij ook wel eens gezegd tegen de vorige DA maar die vond dat niet zo.
De dexamethason gaven we niet zo vaak, alleen als de jeuk zo erg was dat ze zichzelf openkrabte. Het onderdrukt de jeuk zodat ze niet zoveel krabben. Volgens mij onderdrukt het alleen de symtomen en doet het niets aan de oorzaak van het probleem.
Francisca.
Door Lizzy
#148900
oetsie schreef: Zo, dat is nog eens hulp, zo snel al zoveel reacties, helemaal top dit forum, bedankt! Mijn twijfels om over te schakelen zijn eigenlijk al zo goed als verdwenen!
Wat de allergie betreft, mijn jack heeft kale, beetje schilferige plekjes, rond haar ogen, aan de oorranden, bovenop haar kopje, bij de lippen en 1 van haar voorpootjes. Praktisch geen jeuk. In eerste instantie dacht de da aan demodex (jonge hondenschurft) maar na onderzoek (biopten genomen op diverse aangetaste plaatsen) bleken er geen beestjes in te zitten. De biopten zijn in Duitsland nagekeken, daar dachten ze aan hooikoorts, mijn eigen da heeft overlegd met een dermatoloog uit utrecht, die denkt dus aan voedselallergie maar mijn eigen da vermoed een allergie die veel bij jack russells voorkomt, en die is volgens haar alleen onder controle te houden door levenslang prednisolon met alle risico's en bijverschijnselen, erg fijn!
Nou, wat in ieder geval niet fijn is, is dat de geleerden er allemaal een ander idee op na houden!

Hooikoorts
Voedselallergie
Jack Russel-allergie ???

Die laatste vind ik persoonlijk het minst waarschijnlijk. Wat bedoelt jouw DA hier in hemelsnaam mee? Bedoelt ze dat de Jack Russell een ras is dat gevoelig is om allergieen te krijgen ofzo? Maar wAArvoor zou de hond dan allergisch moeten zijn? Nee, dit lijkt me echt flauwekul.....
Ze heeft 2 weken prednisolon geslikt, klachten verminderden wel, maar ik moest hiermee stoppen en eerst dat hypo-allergene dieet gaan geven (geitevlees met rijst) om voedselallergie aan te tonen cq uit te sluiten, daar ben ik sinds vandaag mee begonnen.
Veel klachten verdwijnen op prednison maar ja, helaas krijg je er dubbel zoveel voor terug.... Je kunt inderdaad een hypoallergeen dieet volgens dmv geitenvlees + rijst. Ik zou daar zelf wel een goede multivitamine/mineraal aan toe voegen. Dit dieet zou je dan minimaal 6 weken vol moeten houden. Maar ach, voedselallergie... ik zie dat graag een beetje gespecificeerd! Veel honden zijn allergisch voor graan en veel honden zijn allergisch voor brokjes. Veelal verdwijnen dat soort voedselallergie-klachten snel wanneer je ze over zet op een versvleesvoeding of een zelf samengesteld dieet waarbij je bijv. de methode van Ian Billinghurst of Tom Lonsdale ofzo volgt.

Als ik in jouw schoenen stond, dan zette ik mijn hond morgen nog over op een rauw/vers voer. Je kunt natuurlijk kiezen uit de kant-en-klare versies, of je moet je supersnel in gaan lezen en dan kun je zelf gaan samenstellen. Geit kan/mag een onderdeeltje uitmaken van de totale voeding, dus je hoeft niks weg te gooien. Maar persoonlijk zou ik voor een dieet gaan zonder graan. Nul graan. Dus ook geen rijst. Want ik sluit niet uit dat jouw hondje misschien ook last zou kunnen hebben van huidgisten. En huidgisten groeien 'geweldig lekker' wanneer een hond gevoerd wordt met rijst/granen!

Dus, resume: als ik in jouw schoenen stond dan stapte ik zo spoedig mogelijk over op een versvleesvoer (Energique of Carnibest bijv) en daar voegde ik aan toe: vis olie en borage olie. En dat zou ik dan eens een paar maandjes aan kijken. En in de tussentijd zou je je in kunnen gaan lezen in BARF zodat je zelf de voeding voor jouw hond kan gaan samenstellen. Je kunt dan namelijk helemaal rijst/graanloos gaan voeren (hoewel er volgens mij ook bij Carnibest graanloze versies zijn?!).

En, mocht dit allemaal geen soelaas bieden: dan zou ik zelf naar een holistisch dierenarts gaan voor bijv. een homeopathisch middel (of iets). Want ik zou ook categorsisch weigeren om mijn 9 maanden oude hondje al op de prednison te zetten. Kijk, als je echt geen andere keus hebt (en je moet kiezen tussen leven en dood) dan is het een ander verhaal. Maar in mijn ogen is dat met jouw hondje niet aan de orde.
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 18 aug 2004, 22:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Truus
#148913
Welkom. Ik kan je echt aanraden om jouw J.R. gelijk over te zetten op versvlees en sluit me helemaal bij Lizzy aan.
Mijn J.R. had ook heel veel last van jeuk en krabben. Op versvlees is het helemaal over gegaan.
Nu gaf ik voor de verandering Carnibest Lams/Rijst en het gedonder begon weer opnieuw dus hij kan absoluut niet tegen granen.Deze zou ik aan jou hond dan ook niet geven. Er zijn wel andere smaken van Carnibest.
Ik geef Energique mey een beetje Fytomix en het gaat echt goed.
Je kunt ook gaan samenstellen en dat kun je hier met veel vragen, goed leren dus......probeer dit!
Groetjes Truus.
Door oetsie
#149277
Heel erg bedankt allemaal, ik weet nu zeker dat ik over ga op vers vlees en ik ga me ook absoluut orienteren op het BARF gebied.
Wat betreft mijn jack houd ik jullie op de hoogte.
Ook bedankt voor de verkoopadressen van Carnibest, heb inmiddels ook de website bezocht en daar inderdaad verkoopadressen bij mij in de buurt gevonden (voorschoten en haarlem). Zag dat er ook een variant is voor werkhonden, helemaal super want wij hebben ook windhonden die zich heerlijk uitleven op de renbaan.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door