Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Boutje
#1326390
James blijft last hebben van stinkende adem.
Hij is een collie reu, intact, 2 jaar, 67 schoft en 26 kg.
Qua vacht en bespiering is hij prima.
Hij is een moeilijke eter en een beetje neurotisch, snel bang en veralgemeend snel, herstelt traag na schrik.
Bij de fokker kreeg hij brok en brinta pap, eens thuis kreeg hij vanaf 8 weken kvv en een tijdje terug een paar maanden barf.
Hier ben ik mee gestopt wegens niet compleet aan het eten te krijgen (geen orgaan behalve nu en dan pens, vleessoort enkel kip en dan nog alleen als het geen blinkend stuk is)

Tanden en tandvlees zijn nagekeken en in orde.
Dierenarts vermoedde maagontsteking/zweer ook wegens zijn stress en veel hijgen en boeren laten. Hij kreeg hier voor primperan en zuurremmers, die ben ik na 3 dagen gestopt wegens diarhee en slijmerige ontlasting. Hij krijgt verder nog wel een poedertje op basis van algen tegen slechte adem, nu al 2 weken denk ik maar nog geen verschil.

De geur gaat wat op en af, ik begin nu te vermoeden dat hij minder stinkt als ik hem alleen kip geef (wat hij ook het beste eet).
Kan een (over)gevoeligheid zich uiten in slechte adem?
Of zou zijn vertering gewoon minder goed zijn en is kip lichter verteerbaar dan de rest?

Een optie die iemand anders voorstelde is om hem 2 weken op brok te zetten omdat dit veel lichter verteerbaar is en te kijken wat dit doet.

Een andere mogelijkheid is een gastroscopie, maar daar moet hij voor onder narcose en hij is en stresserig en niet MDR-gen defect getest dus liever niet.

Wat kan ik qua voeding nog doen, kan het kloppen dat hij vb geen rund verdraagt en daardoor stinkt? (bibi en carnibest eet hij wel maar ik geef nu haaksbarf en daar eet hij alleen de kip en lam van).
Door oebaya
#1326691
Als de oorzaak stress is, dan zou ik eens gaan kijken hoe ik daar wat aan kan doen. Kijk waar volgens jou de stress zit en werk aan die situaties.
gr.
Nicolette
Door bloemetje
#1326697
Het zou de stress idd kunnen zijn. Daar zijn een hoop homeopatische middelen voor die daarbij kunnen helpen.
Het is mogelijk dat hij geen rund verdraagt. Ik weet alleen niet of je daar ook slechte adem van kunt krijgen..
Door Lizzy
#1326701
Geef je chlorella?

Je zou hem eens een week of 9 a 12 op een eliminatie KVV kunnen zetten. Bijvoorbeeld Carnibest eend & rijst. Als dat helpt, dan kun je verder gaan zoeken in de richting van voedsel. Als dat niet helpt, denk ik dat je Oebaya's advies moet opvolgen om te kijken wat je aan de stress kunt doen. Want daar zou het wel eens van kunnen zijn.

Brokken verteren natuurlijk helemaal niet makkelijker, maar dat wist je vast al!
Door Boutje
#1326704
Geen chlorella, wel oro-buco-fresh of zo, ook op basis van algen.
Eend lust hij niet, eliminatiedieet met kip? Ik heb nu haaksbarf kip, alles daar in is van kip afkomstig.

Stress: ik doe veel met hem qua wandelen, behendigheid, vaste gewoonten zonder daar te star in te zijn (anders raakt hij van streek als er iets verandert), hoe meer beweging en hoe meer moe hoe minder stress er is.
Ik probeer zo consequent en duidelijk mogelijk te zijn.
Stress uit zich bij hem vooral in hijgen en speekselen of in vermijdingsgedrag (zo heeft hj een hoek in de keuken war hij nooit komt, want daar stond vroeger de drinkbak waarvan hij met drinken geschrokken is toen er een lichvlek op de muur bewoog, drinken in huis doet hij ook nooit meer sindsdien en de angst voor blinkende dingen is toen ook ontstaan).
Hij krijgt tryptofaan sinds kort, bij voorziene stress bach rescue en DAP spray.
Helaas is het op dat gebied een fout gefokte collie vrees ik. Maar hij is fantastisch met kinderen en superlief, een echte knuffelbeer.

Zou de slechte adem door het vele gehijg en gespeeksel kunnen komen?
Door Lizzy
#1326735
Boutje schreef: Geen chlorella, wel oro-buco-fresh of zo, ook op basis van algen.
Eend lust hij niet, eliminatiedieet met kip? Ik heb nu haaksbarf kip, alles daar in is van kip afkomstig.
Ik zou chlorella proberen.
Eliminatie met kip gaat niet. Want hij heeft al kip gegeten. En met een eliminatie dieet is het dus de truc om iets te geven dat hij niet kent. Eend werkt dus ook niet, dat heb je hem dus ook al eerder gegeven... (anders zou je niet weten dat hij dat niet moet ;D). Heeft hij wel eens konijn gegeten? Dan zou je dat kunnen proberen.
Stress: ik doe veel met hem qua wandelen, behendigheid, vaste gewoonten zonder daar te star in te zijn (anders raakt hij van streek als er iets verandert), hoe meer beweging en hoe meer moe hoe minder stress er is.
Ik probeer zo consequent en duidelijk mogelijk te zijn.
Stress uit zich bij hem vooral in hijgen en speekselen of in vermijdingsgedrag (zo heeft hj een hoek in de keuken war hij nooit komt, want daar stond vroeger de drinkbak waarvan hij met drinken geschrokken is toen er een lichvlek op de muur bewoog, drinken in huis doet hij ook nooit meer sindsdien en de angst voor blinkende dingen is toen ook ontstaan).
Hij krijgt tryptofaan sinds kort, bij voorziene stress bach rescue en DAP spray.
Helaas is het op dat gebied een fout gefokte collie vrees ik. Maar hij is fantastisch met kinderen en superlief, een echte knuffelbeer.

Zou de slechte adem door het vele gehijg en gespeeksel kunnen komen?
De slechte adem zou kunnen komen omdat de maag niet goed werkt, door de stress.... Aangezien er in verse/rauwe voeding al voldoende tryptofaan zit, verwacht ik daar eigenlijk niet zo veel van. Je zou iets als Rhodiola of Rust Compositum kunnen proberen. Bij Pinkel helpt Rhodiola heel goed (maar inmiddels weet ik ook dat er 1 hond is die er niet goed op reageert). Als er dan meer rust in het lijf komt, heb je kans dat de maag vanzelf ook beter gaat functioneren.

Ik zou zelf ook Maag Compositum van de Groene Os gaan geven.
Door Boutje
#1326792
Konijn heeft hij ook al gehad, lust hij niet.
Paard idem.
Enige wat hij nog niet kreeg is geit en dat heb ik liggen.
Ik hoop alleen maar dat hij het eet...

Maagcompositum groene os bestel ik, ik moet toch dingen voor de paarden bijbestellen ook.

Bedankt voor je adviezen!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door