Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Kyra08
#1323271
Hallo allemaal,

Ik heb even een vraagje over de hoeveelheid KVV die ik moet geven. Ik geef Kyra momenteel Kivo en Haaksbarf.
Ze is nu 10 maanden en weeg ongeveer 21 kilo.

Eerst kreeg je bijna 1 kilo per dag (5% van gewicht), maar ik vond haar persoonlijk wat aan de dikke kant. De man van Kivo zei toen dat ik 500 gram per dag meer dan voldoende is. Ze krijgt deze hoeveelheid nu toch al een maand of 2 / 3 en ik vind dat ze het er goed op doet. Ze is absoluut niet te mager maar netjes op gewicht. Ook de DA vind haar mooi op gewicht.

Nu kwam ik net in discussie met iemand die weer zei dat het veel te weinig is omdat een pup 5 tot 7 % van het lichaamsgewicht moet hebben.
Wat is jullie idee daarover en wanneer zou je dan de volwassenhoeveelheid  moeten gaan voeren?

Alvast bedankt voor tips en ideeen.
Door Hetty_
#1323304
Carnibest adviseert ook pups 5% van het lichaamsgewicht te geven en jonge honden vanaf 10 maanden 2%.
En als jouw DA vindt dat Kyra mooi op gewicht is en jij zelf ook, dan zou ik het lekker houden zo.  ;)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1323349
[quote="Kyra08"]
Hallo allemaal,

Ik heb even een vraagje over de hoeveelheid KVV die ik moet geven. Ik geef Kyra momenteel Kivo en Haaksbarf.
Ze is nu 10 maanden en weeg ongeveer 21 kilo.

Eerst kreeg je bijna 1 kilo per dag (5% van gewicht), maar ik vond haar persoonlijk wat aan de dikke kant. De man van Kivo zei toen dat ik 500 gram per dag meer dan voldoende is. Ze krijgt deze hoeveelheid nu toch al een maand of 2 / 3 en ik vind dat ze het er goed op doet. Ze is absoluut niet te mager maar netjes op gewicht. Ook de DA vind haar mooi op gewicht.

Nu kwam ik net in discussie met iemand die weer zei dat het veel te weinig is omdat een pup 5 tot 7 % van het lichaamsgewicht moet hebben.
Wat is jullie idee daarover en wanneer zou je dan de volwassenhoeveelheid  moeten gaan voeren?

Alvast bedankt voor tips en ideeen.
[/quote]

Je moet gewoon alleen op je eigen hond afgaan.  Geen hond is hetzelfde en een uitspraak van zomaar iemand dat die meer of minder geeft dan jij zegt niks over de hoeveelheid die jouw hond nodig heeft.  Hier had ik 2 zusjes waarvan de één al met 7 maanden flink ging minderen  en de ander pas met ruim 1,5 jaar.  Kijk naar je hond...eet die alles met gezonde trek op....voel regelmatig of hij/zij niet te zwaar/mager wordt en bij gelegenheid zet je 'm op de weegschaal. en dat zijn zo'n beetje de enige graadmeters die echt nuttig zijn.
Door Kyra08
#1323414
Dat zei die man van Kivo ook, dat je echt naar de hond moet kijken en daarop moet aanpassen.
Zeker die van ons, al zou ik haar 5 kg per dag geven dan eet ze dat nog met alle liefde op  :2funny:
Door Alba
#1327747
Toen wij Alba net kregen, heb ik haar flink omhoog gezet in het voer omdat ze binnen 2 daagjes wat magertjes werd. Toen zat ze ineens op 10% van haar lichaamsgewicht. Dat is een aantal weken zo gebleven, dus werd het (omdat ze natuurlijk zwaarder werd) ineens maar krap 5%. Ik heb haar toen, ondanks dat ze goed groeide en niet te dik was, omhoog gezet en opgelet of ze niet ineens heel snel snel zou gaan/ te dik zou worden/ heel veel ging poepen maar dat was niet zo. Blijkbaar mocht ze dus wel wat meer ondanks dat ze niet dik was.
Laatst heb ik datzelfde trucje weer gedaan, van 450 naar 500 gram (eigenlijk vooral omdat ik hoorde dat haar zusje 1,5 kilo meer woog en en aantal cm groter is) maar binnen 3 dagen heb ik het teruggedraaid want ze werd dikkig.

Dus het is en kijken naar je eigen hond en soms je gevoel volgen en uitproberen. Je hoeft echt niet ineens de hoeveelheid te verdubbelen, je ziet het snel genoeg.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door