Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Sierra
#1265404
Vraagje aan de forumleden:
Mag een hond aardappel eten? Rauw of gekookt? En zo ja, hoeveel mag hij dan hebben?

Bedankt alvast!
Laura
Door Lizzy
#1265420
Hoi Laura, welkom op Barfplaats!

Op zich is er met af en toe een aardappeltje niks mis. Als onderdeel van "gezonde tafelrestjes". Ik vind zelf niet dat het teveel gevoerd moet worden, aangezien het toch nog redelijk rijk aan koolhydraat is. Maar, niet te vergelijken met de hoeveelheid koolhydraat in rijst hoor!

100 gram rijst bevat 79 gram koolhydraat.
100 gram aardappelen bevat 18,5 gram koolhydraat.

Ik zou ze gekookt geven. Denk dat ze ongekookt vrijwel onverteerbaar en smerig zijn.
Door Sierra
#1265430
Hoi Lizzy,
Dacht ik al. Ik voer al jaren vers en ben bezig met mijn eigen vers vleesvoer lijn op te zetten met behulp van een versvleesboerderij (heb je daar wel eens over gemaild). Maar nu wilde ik dus het verschil weten tussen rijst en aardappel. Las op Wikipedia dat het geen gluten bevat, dat kan dus een voordeel zijn voor sommige honden.
Bedankt!

Laura
Door Lizzy
#1265444
[quote="Sierra"]
Hoi Lizzy,
Dacht ik al. Ik voer al jaren vers en ben bezig met mijn eigen vers vleesvoer lijn op te zetten met behulp van een versvleesboerderij (heb je daar wel eens over gemaild). Maar nu wilde ik dus het verschil weten tussen rijst en aardappel. Las op Wikipedia dat het geen gluten bevat, dat kan dus een voordeel zijn voor sommige honden.
Bedankt!

Laura
[/quote]

Hoi Laura, kan het me niet herinneren, maar ik wens je veel succes met je eigen versvoer-lijn! Is dat biologisch?
Door Sierra
#1265455
het rundvlees is van diervriendelijk gehouden koeien. Op dit moment lopen de zoogkoeien met hun kalfjes in een groot natuurgebied. De koeien die binnen staan (loopstal met veel stro)  eten alleen wat de boer verbouwd: dus kuil en maisloof. Geen medicijnen of veevoer, dus o.a. een schone lever. Het EKOkeurmerk aanvragen brengt teveel kosten met zich mee, dus dat doen we voorlopig niet.
Door Bika
#1265664
[quote="Sierra"]
Vraagje aan de forumleden:
Mag een hond aardappel eten? Rauw of gekookt? En zo ja, hoeveel mag hij dan hebben?

Bedankt alvast!
Laura
[/quote]

Onze whippet Clint die op volwassen leeftijd bij ons kwam kreeg na het rennen last van verzuring in zijn spieren.
Ik heb toen veel op internet gezocht en kwam tot de ontdekking dat aardappel de zuurtegraad verhoogd.
Wij zijn hem toen elke dag door het eten 1 gekookte aardappel gaan geven.
Na 2 weken weer naar de renbaan toe en nergens geen last meer van.
Ik neem dan ook aan dat aardappel geen probleem is voor een hond.
Iemand anders zijn hond had ook hier last van en ik zei tegen hem geef maar aardappel, ook geen last meer.
Door tieneke
#1269674
[quote="Lizzy"]
Hoi Laura, welkom op Barfplaats!

Op zich is er met af en toe een aardappeltje niks mis. Als onderdeel van "gezonde tafelrestjes". Ik vind zelf niet dat het teveel gevoerd moet worden, aangezien het toch nog redelijk rijk aan koolhydraat is. Maar, niet te vergelijken met de hoeveelheid koolhydraat in rijst hoor!

100 gram rijst bevat 79 gram koolhydraat.
100 gram aardappelen bevat 18,5 gram koolhydraat.

Ik zou ze gekookt geven. Denk dat ze ongekookt vrijwel onverteerbaar en smerig zijn.
[/quote]
Rauwe aardappellen en schillen en zeker de spruiten zijn ZEER giftig voor een hond.
Door Ziviaantje
#1270572
Ik heb even op je site gekeken ( altijd interesant, een nieuw kvv  :D ), maar waarom doen jullie graan in het voer ( Premium: rundvlees/kip met ca. 5% graangroentenmix ). Ik denk dat de meeste versvoerders niet blij zijn met graan in het voer.....
Door Sierra
#1273960
Beetje late reactie, maar was een beetje druk....
We gaan de graangroentenmix en de rijstmix  ook terugbrengen naar 4% rijstvlokken, puur als bindmiddel. Op zich is graan geen probleem, mits in een lage dosering. Omdat het vlees erg veel vocht (bloed) bevat, is een bindmiddel wel prettig als je het zakje opent. Anders is het gelijk een bloedbad :). Rijst en graan behoren beiden tot de familie der grassen, dus behalve het koolhydraatgehalte is er niet zo'n heel groot verschil.
In de meeste versvleesvoedingen worden tarwezemelen, maisvlokken, rijstvlokken en dergelijke grebruik, vaak in veel hogere doseringen (15% is meer regel dan uitzondering) dan wij gebruiken.
Voor honden met een gluten allergie:  mais en rijst bevatten een zeer lage dosering gluten en is verwaarloosbaar. Voor een echt glutenvrije voeding: zijn we mee bezig. Kattevoeding is ook in de planning, maar we willen niet overhaasten.
Ik voer mijn kennel sinds oktober deze samenstelling en als je op de site hebt gekeken, heb je wellicht ook de honden in de kennel gezien? Ontlasting bijna nihil, glanzende vachten, blije en vrolijke honden.
....nu ben ik reclame aan het maken.....en dat hoort niet, vind ik zelf....
Het ging tenslotte om de aardappel!

gr.
Laura
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door