Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Gebruikersavatar
Door Sammy1980
#1229707
De laatste paar dagen eet Sammy weer gras.

Ze doet dit elk jaar zodra het lekkerder weer wordt, ze eet het alleen op en spuugt het niet uit.

Volgens de DA kan het geen kwaad, hij vertelde dat ze dit doet om bepaalde voedingsstoffen aan te vullen.

Kan iemand mij vertellen welke voedingsstoffen dit zijn en kan ik hier zelf iets aan doen?
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#1229768
Dit is nooit aangetoond wat jouw DA zegt. Ik heb hier twee honden waarvan er eentje gras eet voordat ie moet braken en de ander inderdaad nu weer lustig begonnen is gewoon omdat hij het lekker vindt. Je kunt er dus niets aan doen. Er zijn hier meerdere topics over geweest, ga maar eens zoeken met de zoekfunctie.
Door oebaya
#1229782
voorjaarsgras is zoet. Vooral als het overdag warm is en 's nachts nog koud. Gras maakt dan een suikerachtige stof aan, fructaan, wellicht is dat wat honden zo lekker vinden.
gr.
Nicolette
Door evenstar
#1229798
Hier lopen ook 2 honden die nu voor koe studeren :)
Wat mij op valt is dat ze alleen een bepaald soort gras eten.
Volgens mij gaat het ook om de sap want ik heb nu al een paar keer in hun bek gekeken en dan zit er weinig grassprieten in.
Kotsen doen ze er ook niet van.
Door Sandra K
#1229800
Ik heb een oud boekje van prof. Donath over hondenvoeding. Daar staat iets interessants in over zuur en basevormend voedsel. En waarom honden gras, poep en kadavers willen eten. Vlees en granen zijn zuurvormend voedsel. Groentes en aardappels zijn basevormend. Dit moet in het lichaam in balans blijven. Hoe de verhouding moet zijn verschilt per hond. Honden die te 'zuur' worden gaan dit compenseren met basevormend voedsel, te weten poep, kadavers en gras. Heb even wat zitten googelen en vond toen nog meer interessante informatie hierover. Ook bij mensen is dit een issue in de alternatieve gezondheidszorg.
Pep hier eet heel graag en veel gras, ze is ook heel gek op groentenmix. Brasso eet heel soms gras, houdt ook niet zoveel van groentemix. Wolven schijnen stukken vlees te begraven om ze zo adelijk te laten worden, ook voor deze zuur/base balans.
Ik weet niet of deze theorie inmiddels achterhaald is, maar ik vond hem erg plausibel.
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#1229809
[quote="Sandra K"]
Ik heb een oud boekje van prof. Donath over hondenvoeding. Daar staat iets interessants in over zuur en basevormend voedsel. En waarom honden gras, poep en kadavers willen eten. Vlees en granen zijn zuurvormend voedsel. Groentes en aardappels zijn basevormend. Dit moet in het lichaam in balans blijven. Hoe de verhouding moet zijn verschilt per hond. Honden die te 'zuur' worden gaan dit compenseren met basevormend voedsel, te weten poep, kadavers en gras. Heb even wat zitten googelen en vond toen nog meer interessante informatie hierover. Ook bij mensen is dit een issue in de alternatieve gezondheidszorg.
Pep hier eet heel graag en veel gras, ze is ook heel gek op groentenmix. Brasso eet heel soms gras, houdt ook niet zoveel van groentemix. Wolven schijnen stukken vlees te begraven om ze zo adelijk te laten worden, ook voor deze zuur/base balans.
Ik weet niet of deze theorie inmiddels achterhaald is, maar ik vond hem erg plausibel.


[/quote]

Ja deze stelling is bekend maar A. eten mijn honden graanvrij en B. krijgen ze ook groentes. Dit zou dus in balans moeten zijn. Daar komt bij dat mijn ene hond het wel doet en mijn andere niet. Dus ik blijf maar bij mijn eigen geloof dat ze het gewoon lekker vinden. Bovendien vind ik de stelling van Nicolette ook heel aannemelijk.
Laatst gewijzigd door MoniqueAppels op za 11 apr 2009, 09:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Sammy1980
#1229827
Ik dacht zelf ook dat ze gras eet omdat ze het lekker vondt.

Ze zoekt ook echt de grassprietjes uit die ze wilt eten en ze spuugt het ook niet uit.

Maar omdat Sammy ook teveel struviet aanmaakt,
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 562.0.html

vraag ik me af of dit geen kwaadkan of dat er toch nog dingen zijn die ik kan aanpassen in haar voeding??

Wel controleer ik elke 3-4 dagen haar urine en de PH waarde ligt netjes op de 7 / 7,5
Gebruikersavatar
Door Binno
#1230478
Ik denk dat ze het gewoon lekker vinden.
Hier lopen er ook twee te grazen momenteel, doen ze de rest van het jaar vrijwel niet tenzij hun maag overhoop ligt,
maar ze hebben nergens last van.
Door Suri&Bohdi
#1230827
Hier eten ze nu ook allebei weer volop gras..weet eigenlijk geen eens of
het gras is..zijn die brede sprieten die de boer gezaaid heeft..volgens mij moet
dat tarwe worden..die hebben ze het liefst
Gebruikersavatar
Door Sammy1980
#1231239
[quote="Binno"]
Ik denk dat ze het gewoon lekker vinden.
Hier lopen er ook twee te grazen momenteel, doen ze de rest van het jaar vrijwel niet tenzij hun maag overhoop ligt,
maar ze hebben nergens last van.
[/quote]

Sammy eet dus ook alleen aar in het voorjaar gras, als het lekker vers is dus.

Aangezien haar PH waarde gewoon goed is ga ik er maar vanuit dat ze het inderdaad eet omdat ze het lekker vind en niet omdat ze iets 'mist' in haar voeding
Gebruikersavatar
Door choopy
#1231564
Hier zijn de volwassen honden ook weer volop aan het studeren voor koe.
De 2 pups die ik heb, keken ernaar en doen nu vrolijk mee. Even met moeders of oma meesnuffelen en ze hebben de lekkere sprietjes ontdekt.  Ze hebben inderdaad wel voorkeur. Het "gewone" gras laten ze staan. Het is het langere, bredere gras wat ze graag eten.
Gebruikersavatar
Door lauraV
#1231674
zat er niet iets van taurine of zo in , iets wat katten niet aan kunnen maken in t lichaam zodat ze hun prooi beter kunnen verteren ? (ik weet t niet zo prcies meer hoe het ook alweer zat )
Door robbiekomvoor
#1231792
ik heb idee dat er wel degelijk een reden voor is,al mijn honden eten regelmatig gras,vooral op een lege maag,het wordt ook onverteerd weer uitgepoept,soms staan ze me hopeloos aan te staren tijdens het poepen en jawel hoor,daar hangt dan weer een lange spriet,ik pak dan een plukje gras of wat blaadjes en dan zijn ze er weer van verlost. :)
Door Happy Tail
#1231876
tuurlijk zal er wel een reden zijn waarom honden gras eten. Maar welke nu de echte juiste is.

hier ook volop gesnackt van bepaalde polletjes, dat lekkere verse dikke super groene gras.  Soms eet ze van hetzelfde polletje en dan moet ze wel even een onverteerd stukje bot eruit werken, lijkt mij dat honden prima kunnen regelen of ze wel of niet gaan kotsen na eten van gras.
Vooralsnog ga ik er nog steeds van uit dat er in dat verse gras inderdaad iets zit dat de honden nodig denken te hebben. Maar om nu gelijk van een tekort te spreken.

Ja en hoe het inderdaad met gras eten en katten zit? Maar lijkt mij dat een hond geen gras nodig heeft voor de vertering, omdat het maar in een bepaald tijdstip van het jaar echt gegeten/gegraasd wordt.
Het is en blijft een veel terugkerende vraag blijkt wel
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door