Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#1205856
Ik las net dat afwisselen goed voor de hond is.
Maar ik vraag me af hoe vaak ik dan moet afwisselen?

Ik geef nu 5dagen per week CB natuur, 1dag per week lam en 1 dag per week kip. ( 2dagen natuur, 1dag lam, 3dagen natuur, 1 dag kip)
Ik wil ook zo af en toe eend gaan voeren ipv natuur. Verder krijgen de honden niet veel extra's naast hun eten.
Is dat genoeg afwisseling of zouden jullie nog meer afwisseling aanraden? (bijv; 1dag natuur, dan kip, dan lam, en dat dan herhalen)

En dan gelijk nog maar een vraagje;
Wanneer ik straks misschien 1 (of2) van de honden overzet op aktief, kan ik dan bijv aktief geven ipv natuur en dan toch 2-3x per week lam/kip/eend geven? Of heeft het voeren van CB aktief dan weinig nut?
#1205871
Afwisselen kan maar hoeft strikt genomen niet. Er zijn honden die hun leven lang alleen rund eten.
Als je dus af en toe eens eend geeft, is dat toch prima? Lijkt mij een goede afwisseling want dan geef je 4 diersoorten: rund, kip, lam en eend. Er zijn honden die het met een stuk minder moeten doen ;)

En de aktief kun je geven i.p.v. de natuur hoewel ik me wel afvraag waarom je aktief zou willen geven.  :-\
#1205900
Dankje voor je antwoord. Dus wat ik al afwissel is al mooi meegenomen!?

Ik heb 2 border collies waarmee ik doe schapendrijven. In de zomer zal ik dat vaker gaan doen (hoop ik) dan dat ik nu doe. Dus zeg een 2 tot 3x per week. Naast het rennen en spelen wat ze nu doen denk ik dat 'iets' extra's geen kwaad kan.

Of kan ik ook gewoon iets meer voeren ipv CB aktief? (bijv 30gram per kilo per dag?) Ze krijgen nu ieder 2x200 gram per dag (ze wegen ieder ongeveer 20 kilo)
#1205907
Nou ik weet niet wat CB een basis vindt om aktief te voeren. Dit staat op hun website: Deze voeding is zeer geschikt voor honden die prestaties moeten leveren. Dat vind ik nogal vaag eerlijk gezegd. Wij hebben in Nederland toch eigenlijk nauwelijks nog honden die dagelijks fysieke arbeid verrichten? Of 2 tot 3 keer per week een uurtje (neem ik aan, niet de hele dag??) schapendrijven daartoe hoort is nog maar de vraag. Hoe dan ook, zelf denk ik dat de natuurvoer gewoon volstaat. Ben benieuwd wat anderen hiervan vinden.
#1205922
Nee, de training is te intensief om een vol uur te doen. We hebben 20-30min (prive) training. In de loop van de tijd al dit ook langer gaan worden, want ze zullen steeds meer moeten presteren en een beter uithoudingsvermogen moeten krijgen.

Ik zal reactie van anderen afwachten.
#1205940
Nou dan lijkt mij de aktief wat overdreven. Voor maximaal anderhalf uur sporten in de week.....

Edit: toen ik mijn malamute overnam, kreeg ik er een zak brokken bij: large breed intensive of zoiets. "Ja, want het is een poolhond" was het argument. Huh ??? Ja een poolhond maar eentje die nog nooit in zijn leven voor de slee heeft gestaan en liever slaapt.....
Laatst gewijzigd door MoniqueAppels op vr 13 mar 2009, 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.
#1205950
[quote="Rovanna"]

Edit: toen ik mijn malamute overnam, kreeg ik er een zak brokken bij: large breed intensive of zoiets. "Ja, want het is een poolhond" was het argument. Huh ??? Ja een poolhond maar eentje die nog nooit in zijn leven voor de slee heeft gestaan en liever slaapt.....
[/quote]
;D

gr.Monique
#1205951
[quote="Tossi"]
Ik heb CB aktief gegeven toen mijn hond geopereerd was en veels te mager was.
Nu hij weer op gewicht is gebruik ik geen aktief meer. Ik fiets 4x in de week met hem,iedere
dag gaat hij ruim een uur los lopen met mijn andere hond.
Het zijn 2 staffords dan gaan ze nog wel es een uurtje door in de tuin,het zijn echte stuiterballen
Mijn honden vermageren niet daarom vind ik aktief niet nodig.
[/quote]

Hier hetzelfde alleen fiets ik niet....dan is de aktief indd wat overbodig.
#1205999
Ik denk dat die aktief idd een beetje overbodig is hoor. Ik zou het lekker zo doen als je nu doet! Ik voer zelf ook zo. Ik ga alleen de lam/rijst eruit gooien want Guus vind die niet zo lekker  ::). CB eend/rijst vonden ze hier altijd heerlijk. Ik stuff mijn vriezer gewoon vol met al die kleurtjes CB en pak gewoon wat het dichtstebij ligt  ;D. Ik kan dus niet zeggen dat ze precies 1 dag eend eten en 2 dagen lam ofzo.
Dat luisterd allemaal niet zo nauw vind ik  ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door