Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#1177656
Wat ik altijd doe: ik snijd het 's avonds (het vlees ligt dan een paar uur op het aanrecht, zodat de ergste vorst eruit is, het is dan niet meer zo hard). De stukjes doe ik dan in een vergiet en dat zet ik op een diep bord in de koelkast. De volgende dag zijn de stukjes ontdooid en is er al een boel vocht uitgelopen. Ze kunnen dan zo de droger in.
Door Nynke
#1177663
ik snij met de snijmachine plakjes van 3-4 mm dik en die zijn wel 10-12 cm lang soms :)

het gaat niet om de lengte van de stukken die je droogt, maar om de dikte/omvang enom het soort vlees of vis wat je droogt. Vette vis wordt nooit kurkdroog, kipfilet daarintegen wel.

ik laat mijn droogmachine meestal de hele nacht aanstaan, maar hij staat in de schuur. Ik zet er wel altijd een vliegenkap overheen  ::)

als ik spierinkjes droog, gaan ze er diepgevroren op en dan zijn ze 8-10 uur later kurkdroog. Meestal wissel ik wel 2-3 kker de stand van de roosters, de hoogste naar beneden enz.   :)
#1177669
[quote="Nynke F"]
ik snij met de snijmachine plakjes van 3-4 mm dik en die zijn wel 10-12 cm lang soms :)

het gaat niet om de lengte van de stukken die je droogt, maar om de dikte/omvang enom het soort vlees of vis wat je droogt. Vette vis wordt nooit kurkdroog, kipfilet daarintegen wel.

ik laat mijn droogmachine meestal de hele nacht aanstaan, maar hij staat in de schuur. Ik zet er wel altijd een vliegenkap overheen  ::)

als ik spierinkjes droog, gaan ze er diepgevroren op en dan zijn ze 8-10 uur later kurkdroog. Meestal wissel ik wel 2-3 kker de stand van de roosters, de hoogste naar beneden enz.   :)
[/quote]

Zet je de wekker dan 's nachts een paar keer om de roosters te wisselen?  :P
Door Nynke
#1177763
[quote="*Natasja*"]
Zet je de wekker dan 's nachts een paar keer om de roosters te wisselen?  :P
[/quote]

nee  >:( >:( >:(  maar dan zet ik hem om 6 uur aan, draai de roosters om 10 uur en wat dan de volgende ochtend kurkdroog is gaat eraf en de nog vochtige/zachte stukjes blijven nog een paar uurtjes liggen  ::) ::) ::)
#1178159
Voor het geval er iemand nog een droogmachine zoekt: ik heb er nu te weinig tijd voor om er gebruik van te maken en een heel goed adres gevonden voor gedroogde snacks.

Dus mijn machine die net een jaar oud is zoekt een ander werkadres. Het is er zo een van de Tchibo
PB maar even voor meer info
#1178230
[quote="*Natasja*"]
Wat ik altijd doe: ik snijd het 's avonds (het vlees ligt dan een paar uur op het aanrecht, zodat de ergste vorst eruit is, het is dan niet meer zo hard). De stukjes doe ik dan in een vergiet en dat zet ik op een diep bord in de koelkast. De volgende dag zijn de stukjes ontdooid en is er al een boel vocht uitgelopen. Ze kunnen dan zo de droger in.
[/quote]
Zo ik ga het eens op jouw manier doen.
Heb rond 14u het vlees uitgelegd rond wat uur denk je dat het snijdbaar is ?
#1178309
[quote="Martine M"]
Zo ik ga het eens op jouw manier doen.
Heb rond 14u het vlees uitgelegd rond wat uur denk je dat het snijdbaar is ?

[/quote]

Afhankelijk van wat voor vlees het is, laat ik het 2 tot 4 uur op het aanrecht staan voor ik het snijd (kipfilet 2 uur, paarden- en runderspiervlees een kleine 4 uur)
#1178323
[quote="*Natasja*"]
Afhankelijk van wat voor vlees het is, laat ik het 2 tot 4 uur op het aanrecht staan voor ik het snijd (kipfilet 2 uur, paarden- en runderspiervlees een kleine 4 uur)
[/quote]

We afhankelijk van de temperatuur in je keuken ;D
Bij ons kan ik het een dag of 2 neerleggen en dan is het nog niet helemaal ontdooid..... :-X
#1178361
[quote="Anthraciet"]
We afhankelijk van de temperatuur in je keuken ;D
Bij ons kan ik het een dag of 2 neerleggen en dan is het nog niet helemaal ontdooid..... :-X
[/quote]

Oei dan zal ik nu al kipfilet moeten gaan snijden  :)
Heb ook nog lams hart uit liggen, dat zal ik dan laatst snijden. daar moet altijd veel vet af.

[quote="*Natasja*"]
Afhankelijk van wat voor vlees het is, laat ik het 2 tot 4 uur op het aanrecht staan voor ik het snijd (kipfilet 2 uur, paarden- en runderspiervlees een kleine 4 uur)
[/quote]

Nou Natascha, in mijn keuken is het iets warmer als bij jou denk ik  ;D ;D ;D
#1178398
[quote="*Natasja*"]
Afhankelijk van wat voor vlees het is, laat ik het 2 tot 4 uur op het aanrecht staan voor ik het snijd (kipfilet 2 uur, paarden- en runderspiervlees een kleine 4 uur)
[/quote]

DE kipfilet is al gesneden, dat gaat inderdaad wel veeeeeeeeeel makkelijker, nu kon ik heel dun snijden en lange reepjes maken ook. Heb hem nu in de ijskast gezet tot morgen.
Bedankt voor de tip.
Ik ga nu het hart eens proberen te snijden.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door