Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door peperbocht
#1002215
hoihoi,

ik heb even een vraagje:

begin september gaan wij met onze reu Gandor (nu 17 maanden) naar een show in Duitsland die drie dagen duurt. Wij blijven daar dan ook overnachten. Als alles goed verloopt zal Gandor alle drie de dagen moeten lopen met als hoogtepunt de zondag. Ik verwacht dat de keurmeester de honden best wel eens lang zal kunnen laten lopen op zondag en mijn vraag is dan ook of er tips zijn wat voor vlees ik het beste kan meenemen die dagen om hem toch zeker de nodige energie te geven. Dat zullen namelijk best vermoeiende en zenuwslopende dagen voor hem zijn vrees ik.

Ik heb hier al een beetje rondgesnuffeld en naar ik begrepen heb, zou het het beste zijn om vet vlees mee te nemen en eventueel net voor hij de ring in moet hem een portie satinballs geven als snelle energieleverancier? Moet ik dit dan echt net voor hij de ring in gaat geven of zeg maar een uurtje van tevoren of zo?

Momenteel krijgt hij Duck en een 500 gr vers vlees/week er bij. Ik heb nu in mijn vriezer runderkop,hertevlees,paardensnippers,schapenvlees en kipkarkassen zitten. Daarbuiten krijgt hij ook nog 2 maal per week een rauw eitje en 1 maal per week vis. (tot hiertoe sardientjes) Het is dus de bedoeling dat wij naar de tentoonstelling zijn Duck meenemen en daarbij ook nog het vlees dat dan eigenlijk het beste zal zijn.

Ik kijk uit naar jullie reacties want ik ben nog maar een leek en jullie de deskundigen. ;)
Laatst gewijzigd door peperbocht op do 10 jul 2008, 14:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Door mannie
#1002234
Ik zou juist helemaal niet afwijken van zijn normale voedingschema. Het is ook een show, hij hoeft geen marathon te lopen.
Ik wijk bij onze honden juist niet af van hun reguliere voeding voor show, zullen net aan de race raken of moeten overgeven.
Denk eerder dat het belangrijk is wanneer je een show van 3 dagen hebt, na het showen elke dag even iets leuks met je hond gaat doen, laat hem naderhand ergens lekker rennen, anders kunnen ze zich na de 1e of 2e dag wel een gaan vervelen en als een zoutzak in de ring gaan staan.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1002244
Hier hebben ze nog nooit wat extra's gehad voor zo'n rondje door de ring. Voor een hond in een goede conditie moet dat een eitje zijn. De bankaardappels en benchliggers haal je er vaak zo uit doordat die na 1 rondje de tong onder de schoenen hebben hangen, maar ik ga ervan uit dat jouw hond in een normale conditie verkeerd.
Ik zou 'm z'n normale eten geven want aan diarree of een hond die geen puf heeft omdat die vol zit heb je helemaal niks. En dan net als wat Mannie al zei buiten de show om voor voldoende ontspanning zorgen in de vorm van een lekkere wandeling, dat laadt 'm geestelijk weer op, want goed beschouwd is een show geestelijk vermoeiend, maar niet lichamelijk.
Door Sietie
#1002273
ik zou ook niks anders geven dan anders... en juist niet vlak voor dat ie de ring in moet eten geven... zelf geef ik trouwens vaak NA de show het eten...als het een gezonde hond is zou hij het makkelijk vol moeten houden dat draven... (denk eerder voor de handler dat het moeilijker wordt ;))
Door Rosita
#1002323
Ik neem aan dat je de Bundessiegerzuchtschau in Aken bedoeld. Volgens mij moet je dan toch aardig wat rondjes lopen :P. Ik ga ervan uit dat de hond goed getraind is, ik zou hem gedurende deze dagen wel wat meer geven gezien hij wellicht ook meer dan normaal verbruikt en minder rust heeft, maar geen andere/extra dingen en vooral niet vlak voor de show. Succes in ieder geval.
Laatst gewijzigd door Rosita op do 10 jul 2008, 16:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1002325
zou ook niets anders geven dan wat je normaal geeft.
Hier krijgen ze ook gewoon dezelfde prak voor een show, althans voor de show krijgen ze niets, daarna lekker even uit gaan en dan een overheerlijk prakkie
Een gezonde hond draait daar zijn hand(poot) niet voor om, ook niet als het een show van 3 dagen is
Door peperbocht
#1002353
[quote="Rosita"]
Ik neem aan dat je de Bundessiegerzuchtschau in Aken bedoeld. Volgens mij moet je dan toch aardig wat rondjes lopen :P. Ik ga ervan uit dat de hond goed getraind is, ik zou hem gedurende deze dagen wel wat meer geven gezien hij wellicht ook meer dan normaal verbruikt en minder rust heeft, maar geen andere/extra dingen en vooral niet vlak voor de show. Succes in ieder geval.
[/quote]

ja inderdaad, die bedoel ik. En het zullen wel wat rondjes zijn en misschien zal het voor mij wel zwaarder zijn dan voor Gandor. Ik ben van nature niet zo een looptalent... ;D

Gandor is inderdaad in prima conditie en goed getraind dus hoogstwaarschijnlijk hebben jullie wel gelijk en hou ik het het beste bij zijn gewone samenstelling.

Voor ontspanning probeer ik altijd voldoende te zorgen want ik vind dat iedere hond lekker moet kunnen rennen en zich uitleven.

Bedankt alvast voor alle tips!
Gebruikersavatar
Door de Meiden
#1003712
Ik sluit me bij de voorgangers aan en zorg dat je eigen gangwerk gangbaar blijft in die drie dagen! ;D
Veel succes gewenst en laat je het hier nog even weten wat de beoordeling is geworden?
Gebruikersavatar
Door kira
#1003753
Je zult daar zeker heel wat rondjes moeten lopen, maar de rest van de dag loop je dus niets. Dus als jouw hond normaal zijn tong niet op de hielen heeft, zal het nu ook geen probleem zijn. Zou wel nu al vast mijn eigen conditie op gaan vijzelen. Op die show wordt heel wat meer gelopen als op onze Ned. CAC shows. Ik heb zelf met enige verbazing gekeken wat show op dat moment in hield, wel mooi trouwens om te zien. Maar goed, mijn eerste gedachte is ik zou niet afwijken van wat hij normaal krijgt qua soort voer. Eventueel wat extra meenemen. Ik zou een hond voor inspanning geen eten geven (hier krijgen ze op een "werkdag" geen eten of een beetje). Verder zou ik ook juist zorgen voor leuke dingen na de show om de energie er in te houden. Hier is altijd wel stress bij een verblijf elders, en 1 eet dan zelfs niet. Heel veel succes, laat je het resultaat weten?
Gebruikersavatar
Door sylvia
#1004700
Als je hond niet de rondjes op de show kan lopen zonder eerst getraind te zijn dan hoort hij niet op de show want dan is hij in een bizar slechte conditie.

De baasjes...das een ander verhaal  ;D
Door Fynn
#1004782
Ik geef de helft van het eten als we naar een show gaan dan is hij wat meer gefocust en als we klaar zijn krijgt hij de rest.
Een gezonde hond met een goede conditie heeft geen extra voer nodig voor een show.
Het is wat anders als je uithoudings proef gaat lopen  ;D

Voor het baasje misschien niet verkeert iets aan de conditie te doen want er is niets zo verschrikkelijk als een hond goed te zien lopen maar dat hij terug gehouden word door de baas die niet mee kan.
Ik heb het diverse malen gezien op show waar onze fokker 4 rondjes moest lopen ,ja hallo we zitten in de rasgroep lopende honden ;).
Dit kon zij niet volhouden en moest op het laatst aan de kant voor andere mensen nou dat wil je dus niet.

Veel succes in Duitsland

Groetjes Rian,Ijuba,Fynn en Asani
Door Rosita
#1005166
[quote="sylvia"]
Als je hond niet de rondjes op de show kan lopen zonder eerst getraind te zijn dan hoort hij niet op de show want dan is hij in een bizar slechte conditie.
[/quote]

Nou bij een sieger show lopen de honden tig rondjes te trekken aan de riem en laten ze ook aardig wat (snel) gangwerk zien. Er lopen mensen/eigenaren aan de zijkant van alles te roepen met toeters en bellen (een enorm lawaai) om zo de hond alert te houden (hond wil natuurlijk graag naar zijn baas). Deze honden hebben zat uithoudingsvermogen, maar het show gebeuren vergt toch meer dan alleen een goede conditie zoals je die b.v. met fietsen opbouwt, daar moet je voor ringtrainen.

Een voorbeeld http://nl.youtube.com/watch?v=eBiNdqMpwDc
Door peperbocht
#1005361
[quote="Fynn"]
Voor het baasje misschien niet verkeert iets aan de conditie te doen want er is niets zo verschrikkelijk als een hond goed te zien lopen maar dat hij terug gehouden word door de baas die niet mee kan.
Ik heb het diverse malen gezien op show waar onze fokker 4 rondjes moest lopen ,ja hallo we zitten in de rasgroep lopende honden ;).
Dit kon zij niet volhouden en moest op het laatst aan de kant voor andere mensen nou dat wil je dus niet.
[/quote]

ik werk inderdaad al een tijdje aan mijn conditie net om de reden die jij aangeeft. Ik zou het echt vreselijk vinden als Gandor zich niet meer goed zou tonen door mij. Maar hoe dan ook ben ik van nature niet het grootste looptalent maar er wordt aan gewerkt ;D

Bedankt allemaal voor jullie reacties en ik zal zeker iets laten weten hoe het geweest is.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door