Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door AstridvanW
#999179
Goedemiddag!

Als alles goed gaat, hebben wij in oktober een Amerikaanse Stafford pup! We kunnen natuurlijk niet wachten  ::)
Nu hebben we besloten om te gaan KVV'en. Maar ik zit met een hoop vragen en onzekerheden. Ik heb al meerdere topic's gelezen maar ben er nog niet uit.
Mijn vragen zijn:
Hoe begin je KVV? De pup is gespeend met brokken, kunnen we meteen overstappen?
Hoe vaak op een dag voer je een pup? Ik heb 1 tot 2 keer gelezen, maar ook wel 4 keer op een dag.
Hoeveel heeft een pup nodig? En hoe bouw je dit op? Verhoog je het elke dag/week?
Voer je 6 dagen per week en vast je 1 dag? Of toch maar 7 dagen voeren?
En wat kan je als extra's geven (BARF?) Hier bij de slachter slachten ze alleen rund, kalf en lam. Wat kan je daarvan gebruiken?

Een hele hoop vragen dus, sorry  :-[
En er zullen nog meer vragen ontstaan gaandeweg ben ik bang  :D

Alvast bedankt!!!
Door Beppie1
#999194
Wij zijn meteen overgestapt. Niet afgebouwd ofzo, gewoon geven...en smikkelen!!!
We gaven rond de 6-7 keer per dag, en dat hebben we langzaam afgebouwd. De bedoeling was naar 3-4 keer per dag, en dan vanaaf een maand of 6-7 naar 2-3 keer per dag...Maar wij hebben een hondje dat liever 1-2 keer per dag eet.

Geen vastendag gedaan, gewoon eten.
Het kvv is in balance en afhankelijk van de soort even kijken wat ze aangeven voor hoeveelheid per dag. Ik ging uit van 8-10% van het gewicht van de hond(kleine(volwassen)grote hond minder) En daarbij dan kleine dingen als een kippenekje(gewoon poelier) of kippevleugel ofzo.. kleine barfhapjes.
Ook heb ik eea gedroogd(even de zoekfunctie gebruiken) als beloningen. Extra ja geen idee niet echt nodig he... Je geeft je kind ook niet de hele dag snoep en koek!

Wat het barfen betreft, daar heb ik verder geen antwoord op, omdat de kleine muppet hier niet wil kluiven...
Door AstridvanW
#999201
Dank je!
Dus veel maaltijden in het begin, daarna afbouwen. Ik neem aan dat je gewoon goed moet kijken naar de hond?
En als extra's bedoel ik gewoon eens wat lekkers. Niet elke dag, maar 1 keer in de 2 weken ofzo.
Zijn die gedroogde dingen "gewoon" in de dierenwinkel te krijgen? En nee, mijn kind krijgt niet elke dag snoep en koek  ;D
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#999302
6 tot 7 x per dag voeren vind ik wel heel erg vaak :o
Vraag anders even een keertje aan je fokker hoe vaak die de pups nog voert voordat ze naar hun nieuwe baasjes gaan, meestal is dat 4 x per dag.
Je kunt gewoon direct kvv gaan voeren als je je pup krijgt, lekker smullen!
En voor de hoeveelheden zijn de richtlijnen zo'n beetje 5-10% van het lichaamsgewicht per dag.
Je moet gewoon naar je pup blijven kijken, wordt die te schraal iets meer gaan voeren, en wordt die wat dikker iets minderen. Mijn pup is begonnen met zo'n 10 %, nu is ze ruim 16 weken en eet ongeveer 6% van haar lichaamsgewicht.
Vasten zou ik met kvv niet doen en zeker niet met een pup.

In de dierenwinkel verkopen ze gedroogde pens, long, hart, bullepezen enz, dat zijn lekkere snackjes voor af en toe tussen door.
Als wat extra's bij de maaltijd wilt geven zou ik kiezen voor dingen die niet in je kvv zitten, dus een eitje, wat vette vis(sardines bv), of lekker wat spiervlees. Zeker niet te veel orgaanvlees, want dan is al in ruime mate aanwezig in kvv.
Door Beppie1
#999388
bij de fokker krijgen ze dus nog gewoon 5-6 keer van mama en daarnaast 4 maaltijden...
dus is 6-7 keer niet TE veel,  en dan afbouwen.
Afhankelijk van het kvv dat je voert staat daar de percentages bij(bij CB was het dus 40-60 gr per kg lichaamsgewicht)

Ik heb de sardines laten wachten tot ze iets ouder zijn(uitgaande dat je die uit blik neemt,heb ik pas bij 5-6 mnd gegeven dus) er zit behoorlijk veel zout in voor een pup
Door AstridvanW
#999482
Bedankt voor jullie antwoorden.
10% van zijn lichaamsgewicht... Ik neem aan dat dat 10% van zijn gewicht op dat moment is? En 10% over de hele dag, of per maaltijd?
Gebruikersavatar
Door *Lia*
#999508
6 à 7 keer per dag KVV zou ik zeker niet doen.Een pup die met 8 weken nog bij moeder drinkt krijgt daarvan niet veel voeding meer binnen,omdat de voedingswaarde dan al erg afgenomen is,dus 4 keer per dag is prima.Hier krijgen de pups 3 keer omdat ze snel te dik worden.
Door Suzanne
#999527
[quote="Astrid85"]
Bedankt voor jullie antwoorden.
10% van zijn lichaamsgewicht... Ik neem aan dat dat 10% van zijn gewicht op dat moment is? En 10% over de hele dag, of per maaltijd?
[/quote]

Die 10% is idd van het gewicht op dat moment, per dag, dus niet per maaltijd.
Het is dus handig als je weet wat de hond weegt ;-)

Bij Carnibest is het voor pups 40-60 gram per kg lichaamsgewicht overigens, zoals het op de verpakking staat. Daarbij is die 60 gram voor de kleinere rassen en die 40 gram voor grotere rassen.

Let op: het is een soort van gemiddelde!! Het kan dus best dat als je begint met (ik zeg maar wat) 50 gram per kg, je er na een paar dagen achterkomt dat de pup aankomt (eh.. dikker wordt dus, dat moet je voelen!) en dan ga je dus bijv. naar 45 gram per kg. VOEL de hond elke dag even om te voorkomen dat hij de mager of te dik wordt. De hoeveelheid voer daarop aanpassen. Het ene individu heeft meer nodig dan het andere....
Ik vind het zelf gevoelsmatig prettig om een pup 'schraal' te hebben... niet mager!!!! Maar 'net iets onder normaal'...

Op de meeste verpakkingen van kvv staat een voer-advies. Volg dat een paar dagen... kijk en voel je hond. Laat je niet overdonderen door het gevoel dat de pup nog honger heeft en daarom te weinig krijgt... pups hebben 'altijd' honger ;-)

Suzanne
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#999988
[quote="Beppie1"]
bij de fokker krijgen ze dus nog gewoon 5-6 keer van mama en daarnaast 4 maaltijden...
dus is 6-7 keer niet TE veel,  en dan afbouwen.
Afhankelijk van het kvv dat je voert staat daar de percentages bij(bij CB was het dus 40-60 gr per kg lichaamsgewicht)

Ik heb de sardines laten wachten tot ze iets ouder zijn(uitgaande dat je die uit blik neemt,heb ik pas bij 5-6 mnd gegeven dus) er zit behoorlijk veel zout in voor een pup
[/quote]

Het gaat om het aantal maaltijden dat de fokker ze geeft, wat ze dan nog van mams krijgen is een extra'tje op die leeftijd.

Met sardines bedoel ik gewoon de verse van de visboer of uit de diepvries. Daar zit geen toegevoegd zout in en kunnen dus prima ook voor een pup. Trouwens verse ansjovisjes zijn helemaal mooie startersvisjes voor een pupje.
Door cathrien
#1000060
De pups die bij mijn weggaan krijhen 4x per dag eten. De hoeveelheid is afhankelijk van het gewicht wat ze hebben en hoeveel % je geeft. Belangrijk is ook dat je kijkt, voelt is hij te dik dan minder is hij/zij  te mager dan geef je meer.
Door evenstar
#1000075
  De pups die bij mijn weggaan krijgen 4x per dag eten.
Hier idemdito 4 voedingen met 8 weken en dan eten ze gewoon met de rest mee ( geen puppyvoer) en dat is ruim voldoende.
Op dit moment heb ik 3 pups van 4 weken en die krijgen nog 5 voedingen ( 2 vlees en 3 moedermelk) waar ze per dag gemiddeld  ruim 75 gr op groeien.
Door mannie
#1002106
Mijn pup die op brokken bij de fokker zat, kon dus echt niet zomaar even op van alles overgezet worden. Vooral Carnibest kon ze absoluut niet tegen.
Ik heb haar in heb begin op Energique 4x per dag gezet, dat ging wel goed. Toen ben ik Carnibest met Energique gaan mixen, elke keer steeds meer Carnibest. Todat ze geheel aan de Canibest gewent was. En toen ben ik er weer rustig andere dingetjes door heen gaan mixen. Nu eet ze alles zonder problemen.
Door Beppie1
#1002113
Wij hadden dus een pupje van nog 3 kilo. Dan is in 4-en eten errug veel voor zo een kleintje, dat alleen brokjes kreeg, en dat 24-7....
Wij hebben het dus afgebouwd, en pas vanaf dat ze ong 5 kilo woog op 4-5 voedingen gezet.

Zelf heeft ze toen ze gezetteld was het snel op 2-3 voedingen gezet
Door AstridvanW
#1004816
Iedereen bedankt voor de antwoorden! We weten iig hoe we moeten beginnen.
Ik heb begrepen dat je ook mag wisselen van merk. Zodra de pup er is en ik heb vragen, laat ik het wel weten  :D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door