Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#1003815
Ik moet eerlijk zeggen dat ik er ook een bijzonder naar gevoel bij krijg als ik aan dat hele broodfok verhaal denk. Maar dat is zeker niet de enige denkbare misdaad tegen het hondenras.

Ookal idealiseren wij onzelf als 'de grote redder van ons hondje' zoals Angelique zei (en ze heeft gelijk ook hoor), maar als wij voor de keuze gesteld worden handelen wij ook in ons eigen belang.

Net zoals een 'echte' fokker, ik werd ook weer teruggezet op de wachtlijst omdat de gerenommeerde en alleswetende persoon het risico van plaatsing in een gezin met kleine kinderen toch achteraf te groot vond. Dat was best even slikken kan ik je vertellen, want mn vrouw en ik hebben juist gewacht tot een van ons niet meer werkte zodat ons hondje niet hele dagen alleen zou zijn. Achteraf hoorde ik overigens dat 'onze' pup naar een andere fokker in Denemarken was gegaan :-X.

Nu ben ik over dit onderwerp van mening dat net als in het geval van bijvoorbeeld drugshandel of wapenhandel, dat de handelaren gewoon aangepakt/opgepakt moeten worden. In het ideale geval zou je gewoon helemaal geen broodfok of zelfs een hondenasiel moeten zijn, maar dat is niet de realiteit.

En dus maak ik het mij gemakkelijk, jazeker, verander de wereld en begin bij jezelf, wat dat ook moge inhouden. Voor mij gaat het om de hond en niet om waar die vandaan komt, ookal heb ik het er nog best eens moeilijk mee gehad hoor.

Mijn ideaal is dus niet al het hondenleed uit de wereld te verbannen, maar mijn eigen hond de tijd en aandacht te geven die zij verdient, al dat gepruttel tegen son die gewoon eerlijk is vind ik flauw. Ik hoop maar dat jullie dusdanig ideale hondenbezitters zijn om dat te rechtvaardigen.

En dan nog, het meest schaam ik me nog dat ik geen hond heb uit het asiel, want als je echt van honden houd heb je volgens mij gewoon zon vuilnisbakkie van 9 uit het asiel en laat je zeker geen stamboom showhondje voor je fokken.

Mijn ouders waren vroeger ook een beetje 'opvangadres voor verknoeide honden', dus ik weet heel aardig hoe slecht mensen voor hun hond kunnen zijn, ookal hebben ze het misschien niet eens in de gaten.
#1003826
sorry lizzy je hebt gelijk viel me alleen op die zwarte kleur.


volgens mij heb je het overal broodfok maar inderdaad hoe hard het ook is koop er niks ook al denken mensen vaak een goeie daad te doen om hem te "redden".

ik hoop dat het met deze pup helemaal goed komt en dat ze er nog lang en gelukkig mee mogen worden
#1004025
[quote="Henk en Donja"]
Ik moet eerlijk zeggen dat ik er ook een bijzonder naar gevoel bij krijg als ik aan dat hele broodfok verhaal denk. Maar dat is zeker niet de enige denkbare misdaad tegen het hondenras.

Ookal idealiseren wij onzelf als 'de grote redder van ons hondje' zoals Angelique zei (en ze heeft gelijk ook hoor), maar als wij voor de keuze gesteld worden handelen wij ook in ons eigen belang.

Net zoals een 'echte' fokker, ik werd ook weer teruggezet op de wachtlijst omdat de gerenommeerde en alleswetende persoon het risico van plaatsing in een gezin met kleine kinderen toch achteraf te groot vond. Dat was best even slikken kan ik je vertellen, want mn vrouw en ik hebben juist gewacht tot een van ons niet meer werkte zodat ons hondje niet hele dagen alleen zou zijn. Achteraf hoorde ik overigens dat 'onze' pup naar een andere fokker in Denemarken was gegaan :-X.

Nu ben ik over dit onderwerp van mening dat net als in het geval van bijvoorbeeld drugshandel of wapenhandel, dat de handelaren gewoon aangepakt/opgepakt moeten worden. In het ideale geval zou je gewoon helemaal geen broodfok of zelfs een hondenasiel moeten zijn, maar dat is niet de realiteit.

En dus maak ik het mij gemakkelijk, jazeker, verander de wereld en begin bij jezelf, wat dat ook moge inhouden. Voor mij gaat het om de hond en niet om waar die vandaan komt, ookal heb ik het er nog best eens moeilijk mee gehad hoor.

Mijn ideaal is dus niet al het hondenleed uit de wereld te verbannen, maar mijn eigen hond de tijd en aandacht te geven die zij verdient, al dat gepruttel tegen son die gewoon eerlijk is vind ik flauw. Ik hoop maar dat jullie dusdanig ideale hondenbezitters zijn om dat te rechtvaardigen.

En dan nog, het meest schaam ik me nog dat ik geen hond heb uit het asiel, want als je echt van honden houd heb je volgens mij gewoon zon vuilnisbakkie van 9 uit het asiel en laat je zeker geen stamboom showhondje voor je fokken.

Mijn ouders waren vroeger ook een beetje 'opvangadres voor verknoeide honden', dus ik weet heel aardig hoe slecht mensen voor hun hond kunnen zijn, ookal hebben ze het misschien niet eens in de gaten.
[/quote]
Dus jullie hebben een hondje bij een broodfokker gekocht? Of begrijp ik het nu verkeerd?
#1004095
[quote="Laura2004"]
Dus jullie hebben een hondje bij een broodfokker gekocht? Of begrijp ik het nu verkeerd?
[/quote]

Erger nog, iemand die handelt met honden, dus pups van particulieren opkoopt en doorverhandelt. Kom je pas later achter natuurlijk als je ziet dat ze op verschillende sites verschillende rassen te koop aanbieden, vaak ook nog onder verschillende namen. Donja bleek ook na een bezoekje bij de DA wat ouder te zijn dan in haar pas stond(gebit) en hoogstwaarscheinlijk is ze ook eens terug gebracht, maarja doe je dan niets meer aan he........

Er ingetrapt, bedonderd, dom geweest, zeg het maar. Anyway, we hebben er wel een wereldhond aan over gehouden, wat mij betreft klaar dus.
#1004204
Ik vind dat er een heel groot verschil bestaat tussen het opnemen van een asielhond/herplaatser of het kopen van een pup bij een puppyfarm. Met dat eerste red je een hond die pech heeft gehad, met dat tweede houd je een afkeurenswaardige industrie in stand. Natuurlijk kun je bij een asielhond geen onderscheid meer maken tussen goede en slechte afkomst. Maar als zo'n asielhond oorspronkelijk van een puppyfarm komt, dan is hij/zij daar toch al betaald en heeft de oorspronkelijke eigenaar en niet jij geholpen die industrie in stand te houden, maar heb je echt alleen de rotzooi opgeruimd.

Natuurlijk zijn er nog omstandigheden waar goed bedoelende mensen erin trappen. Dat lijkt mij echter iets dat je 1x overkomt en wel bij je eerste pup en niet bij de 2e, 3e of 4e. Tegen die tijd behoor je toch wel te weten hoe dat werkt?

Af en toe schaam ik me een beetje dat ik een raszuivere golden wilde. Ik heb wel zitten kijken naar herplaatsers en asielhonden, maar of ze waren al heel oud (en dat wilde ik niet omdat dit onze eerste hond in lange tijd is, als 2e hond zou ik dat minder bezwaarlijk vinden) of er was sprake van een dubieuze achtergrond (en ik wil geen hond met vreemde gezondheidsproblemen ten gevolge van slechte fok of die potentieel een meer dan gemiddeld risico is voor mijn kleine nichtjes). Bovendien had ik ook een beetje zoiets van: "moet ik dan andermans rotzooi opruimen?". Niet erg altruistisch, toegegeven....
Laatst gewijzigd door Barbara78 op za 12 jul 2008, 17:40, 1 keer totaal gewijzigd.
#1004306
Het was onze eerste 'eigen' hond ja, en ervaring met fokkers had ik eigenlijk niet ookal had ik het kunnen weten achteraf....

Toch ben ik -op mijn manier- heel zorgvuldig geweest en heb echt alle moeite genomen een hond te zoeken waar ik mee klikte om het maar zo te zeggen, wat gedragsoefeningen gedaan(niet dat dat al te veel zegt maar toch) enzovoorts.

Op dat moment boeiden mij die mensen ook helemaal niet, ik vond het alleen belangrijk dat de hond in huis was opgegroeit. Daar had het in ieder geval op dat moment alle schijn van, ze zullen vast ergens anders een schuur met honden hebben gehad ofzo.

Een week later zat ik nog eens wat te googlen en toen hadden ze chiwawa pups en nog een tijdje later waren de zelfde pups in een keer een kruizing chiwawa. Nouja toen was het zelfs voor mijn slome brein wel duidelijk. Nog veel later vond ik een advertentie van weer die lui, maar toen hadden ze in een keer een hele lading verschillende rassen en kruizingen te koop, vandaar dat ik denk dat ze gewoon nesten opkopen ofzoiets.

Maargoed, Donja is in ieder geval super, ookal kwam ik uiteraard allerlei 'erfenisjes' tegen, zoals allergieen, vieze ogen enzovoorts, maar nog het ergste vond ik dat toen ik op puppy cursus ging met haar ze eerst dachten dat ik Donja mishandeld had omdat ze wegdook toen de trainer haar hand omhoog hield tegenover haar :-[ Dat was echt heel erg schrikken, maar toen ik het deed bij haar deed ze niks, misschien is ze ooit door een vreemde mishandelt ofzo, maarja....... :'(

Dat jij zegt 'iemand anders rotzooi opruimen' stoort mij een beetje als ik eerlijk ben, want dat is precies het tegenovergestelde van wat ik ervaar, dat jij liever geen oude hond wil, of zoals ik een bepaalde klik qua karakter zoekt vind ik gewoon heel wat anders.

Overigens, ik denk zelf dat gedragsproblemen van honden vaak voortkomen uit een te verschillend karakter van baas en hond, ter toelichting.

Maargoed, ik heb net nog op marktplaats gekeken en ben me weer eens rot geschrokken hoeveel honden daar te koop worden aangeboden, het is toch eigenlijk te gek he dat hondeneigenaren zomaar hun hondje een nestje laten krijgen he.
#1004315
Dacht ergens te hebben gelezen dat iemand vroeg wat ze gekost heeft, 500 euro, vind dit persoonlijk veel geld, maar kan zijn dat dit dus in nederland erg weinig is, heeft natuurlijk geen stamboom, hoeft ook niet voor ons.

Heb op verschillende andere forums mijn verhaal geschreven maar moest er een deel terug weghalen omdat de mensen van die kennel me onder druk zetten, ze hadden het ontdekt, raar wel, heb dus echt mijn lesje geleerd en mijn zoon ook, nooit zullen we nog bij zo'n fokker een pup halen, en zal tegen iedereen die het vraagt de naam zeggen, persoonlijk dan toch, maar langst de andere kant is Maja, nu ze gezond is en hopelijk zo blijft en enorm lief pupje, altijd zit om een spelletje te doen, of te knuffelen, we hebben zeker geen spijt van haar
#1004373
[quote="Henk en Donja"]
Dat jij zegt 'iemand anders rotzooi opruimen' stoort mij een beetje als ik eerlijk ben, want dat is precies het tegenovergestelde van wat ik ervaar, dat jij liever geen oude hond wil, of zoals ik een bepaalde klik qua karakter zoekt vind ik gewoon heel wat anders.
[/quote]

Maar dat is toch precies wat je hebt gedaan? Jij hebt toch de rotzooi van de fokker of handelaar of wie het ook was moeten opruimen? Jij hebt toch moeten zorgen voor de allergieën, vieze oogjes e.d.? Jij hebt toch moeten werken aan het wegduiken voor anderen? Jij hebt toch alle trauma's die je hondje elders heeft opgedaan moeten compenseren? Begrijp me niet verkeerd, ik vind het heel knap, de mensen die de tijd en moeite daarvoor willen nemen (mits ze niet willens en wetens een hondje bij een puppyfarm hebben gehaald). Ik bedoel dat absoluut niet als belediging. Wil daarmee ook niet zeggen dat jouw hond minder is dan een andere.

Ik heb overigens ook een klik qua karakter gezocht, maar dan op een andere manier. Ik heb eerst een ras uitgezocht dat bij mij/ons past. Vervolgens een fokker uitgezocht waar ik vertrouwen in kon hebben. Na kennismaking met de fokker nog 2 x naar het nest gaan kijken toen dat geboren was. De 3e x heb ik hem pas meegekregen. Ik heb in totaal denk ik zo'n 6-8 uur met Vinnie doorgebracht voordat ik hem mee naar huis nam (en mocht nemen van de fokker  ;D). Net als jij zocht ik echt wel een bepaalde klik en prijs me gelukkig dat ik die ook gevonden heb  ;) Als ik sommige van de andere pups op de puppycursus zie, dan prijs ik mezelf zooooo gelukkig met het lieve, aanhankelijke karakter van Vinnie.  ;D

@Son:
Ik geloof dat Berners en Goldens ongeveer hetzelfde kosten. Dat is zo'n E 700,- tot E 800,- voor een pup. Een broodfokkers pup kost vaak maar E 350,-. Als jullie E 500,- hebben betaald ben je dubbel bedonderd.
#1004392
Eh.... ik ben het even kwijt... is Son dezelfde als Poohbeertje?

Ik dacht het eerder al omdat Son lijkt te reageren op vragen aan Poohbeertje....

Mocht ik ernaast zitten SORRY  maar ik kom er even niet uit ;-(  De reakties die Son soms lijkt te geven lijken op antwoorden op vragen die aan Poohbeertje gesteld zijn. Het hele topic is voor mij al bijna niet meer te volgen ;-) maar dit maakt mijn verwarring erger.

(oh ja.. for the record.. ik ben Poohbeertje onder een andere naam op een ander groot hondenforum tegengekomen.....)

Suzanne
#1004397
De pup van Son is toch pas een week of 8-16 (joost mag weten hoe oud precies), kocht door zoonlief, kennelhoest gehad, etc terwijl de pup van Poohbeertje eigenlijk geen pup meer is met 6 maanden oud en vooral smuldier eet?

[quote="Suzanne"](oh ja.. for the record.. ik ben Poohbeertje onder een andere naam op een ander groot hondenforum tegengekomen.....)[/quote]

Klinkt spannend....  Zal wel niet zo bedoeld zijn... ;D
#1004401
[quote="Barbara78"]
De pup van Son is toch pas een week of 8-16 (joost mag weten hoe oud precies), kocht door zoonlief, kennelhoest gehad, etc terwijl de pup van Poohbeertje eigenlijk geen pup meer is met 6 maanden oud en vooral smuldier eet?

Klinkt spannend....  Zal wel niet zo bedoeld zijn... ;D


[/quote]

Oh, zo... dus ook 'pup een gekocht door zoon'.... dat lijkt op elkaar voor mijn gevoel ;-)
Ik kon het al niet meer volgen, echt niet, maar dit verduidelijkt! Dank je...

Nee, het was niet spannend bedoeld, meer als mededeling.

Suzanne
#1004556
Donja is alles behalve rotzooi Barbara, misschien heeft ze geen papieren en is ze onder minder ideale omstandigheden op de wereld gezet, maar rotzooi is een hond nooit, ookal zou jij zon hondje niet willen, nog steeds is het geen rotzooi, nooit niet en nimmer niet. Zelfs vind ik het gebruik van de woorden 'rotzooi' en 'hond' in een zin al een taboe en krijg ik neigingen tot 'groente is geen prut!' discussies.

Ik hoop dat je het nu snapt, ik kan wel tegen een stootje, maar ik vind dit niet grappig en ik denk dat poohbeertje het ook niet zo lollig vond.....

Je legt een link tussen broodfokkers en hun honden en dat vind ik persoonlijk te ver gaan, het gaat ook niet om hoeveel geld je voor een hond hebt betaald, het gaat alleen om de hond, klaar.
#1004681
[quote="Henk en Donja"]Je legt een link tussen broodfokkers en hun honden en dat vind ik persoonlijk te ver gaan, het gaat ook niet om hoeveel geld je voor een hond hebt betaald, het gaat alleen om de hond, klaar.[/quote]

Nee ik leg een link tussen de broodfokker en de problemen die de door hun gefokte honden ondervinden vanwege de slechte fokomstandigheden. Ik heb heel uitdrukkelijk gezegd dat ik jou hond er niet minder om vind. Ik vind jou hond geen rotzooi. Dat heb ik niet gezegd. Dan moet je mijn stuk beter lezen. Ik heb gezegd dat jij de rotzooi waarmee jouw hond geconfronteerd wordt (vieze oogjes, allergieen, traumatische ervaringen) moet opruimen. Dat staat los van het ongetwijfeld erg lieve karakter van jou hond.

Ik wist overigens niet dat de hond van poohbeertje van een broodfokker zou zijn??  :-\ Volgens mij wat dat alleen het hondje van Son...
#1004682
[quote="Barbara78"]
Nee ik leg een link tussen de broodfokker en de problemen die de door hun gefokte honden ondervinden vanwege de slechte fokomstandigheden. Ik heb heel uitdrukkelijk gezegd dat ik jou hond er niet minder om vind. Ik vind jou hond geen rotzooi. Dat heb ik niet gezegd. Dan moet je mijn stuk beter lezen. Ik heb gezegd dat jij de rotzooi waarmee jouw hond geconfronteerd wordt (vieze oogjes, allergieen, traumatische ervaringen) moet opruimen. Dat staat los van het ongetwijfeld erg lieve karakter van jou hond.

Ik wist overigens niet dat de hond van poohbeertje van een broodfokker zou zijn??  :-\ Volgens mij wat dat alleen het hondje van Son...
[/quote]
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door