Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Twanneke
#7224
Ik was met iemand in discussie over het voeren van vlees (compleet) aan pups. Ze beweerde dat het belachelijk was om pup vlees te geven als ze zo jong zijn, omdat hun spijsverteringsysteem dit nog niet aan zou kunnen... ook had ze als argument dat 'wilde' hondachtigen niet voor niets het voer voorlaten verteren in hun maag. Door pups vers vlees compleet te geven kan je onmogelijk de maag inhoud van een moeder hond kunnen na bootsen omdat ze maagsappen niet na te bootsen zijn......

Nu ben ik aan het zoeken geweest in mijn verzameling boeken, maar ik kan geen goede tegen argumenten vinden..  :-/ Nergens kan ik iets vinden wat het tegendeel aan kan tonen (m.b.t. het voorverteren van de teef)...pff....ik ben wel overtuigt, maar om iemand anders te overtuigen moet ik wel andere argumenten hebben... HELP!
Door sylvia
#7225
hoi twanneke,vanaf ruim 4 weken kunnen pups al best vlees verteren,de reden dat de ouders het voorverteren is zodat de puppen het ook weg kunnen krijgen zonder erin te stikken,ik heb hier ook wel van die teven die dat doen voor hun kroost en geloof me er is weinig aan voorverteerd het ziet er hetzelfde uit als toen ze het opaten alleen dan gekauwd,de tijd tussen opeten en terug geven bedraagt dan ook niet zolang.
Bij kompleet versvoer is het al handig voorgekauwd door de leverancier  ;D

Ik was met iemand in discussie over het voeren van vlees (compleet) aan pups. Ze beweerde dat het belachelijk was om pup vlees te geven als ze zo jong zijn, omdat hun spijsverteringsysteem dit nog niet aan zou kunnen... ook had ze als argument dat 'wilde' hondachtigen niet voor niets het voer voorlaten verteren in hun maag. Door pups vers vlees compleet te geven kan je onmogelijk de maag inhoud van een moeder hond kunnen na bootsen omdat ze maagsappen niet na te bootsen zijn......

Nu ben ik aan het zoeken geweest in mijn verzameling boeken, maar ik kan geen goede tegen argumenten vinden..  :-/ Nergens kan ik iets vinden wat het tegendeel aan kan tonen (m.b.t. het voorverteren van de teef)...pff....ik ben wel overtuigt, maar om iemand anders te overtuigen moet ik wel andere argumenten hebben... HELP!
Door Lizzy
#7226
Mijn wedervraag voor haar Twanneke: als een pup geen vlees zou kunnen verteren (wel of niet in de maag van de moeder geweest): hoe kan de pup dan wel brokjes verteren? Want, in brokjes zit 60% graan terwijl we allemaal weten dat kleine pups daar helemaal geen raad mee weten. Ik snap dus eigenlijk niet zo goed wat er wordt bedoeld... Een pup kan dus wel tegen dooie brokken die voor 60 a 70% bestaan uit de goedkoopste van de goedkoopste graan en kan niet tegen vlees? Huh?

Ik denk dat een pup prima vlees kan verteren. Laten we ook de andere kant van de zaak bekijken:

Moeder honden (ik heb het dus over gedomstiseerde honden en niet over wolven), braken zelden of nooit het eten uit voor de pups. En, van heeeel vroeger, heel lang geleden tot ergens in de 60'ger jaren, voerde iedereen vlees. Dit was dus nooit voorverteerd door de moederhond want, nogmaals, die braakt geen eten uit. En toch bleven de hondjes leven... Hoe kan het dan dat INEENS, met de komst van brokken, de hond ZOVER geevalueerd is dat hij (pup) vlees niet meer zou kunnen verdragen?

Rauw vlees is makkelijker te verteren voor de hond dus ook voor de pup dan koolhydraten (lees: graan).

Ik snap dat je antwoorden zoekt, maar ik denk dat deze er niet zijn. Gewoon omdat het heel raar is wat ze suggereerd...

Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 09 mei 2003, 16:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#7227
p.s., ze heeft nodig een copieetje nodig van een zeker boekje ;D ;).
Door sylvia
#7228
ik ken zat honden hoor die het ook uitbraken voor hun pups,vooral als de pups aan moeders bek likken,hup daar ligt de hap,ik ben er niet blij mee,puppen hebben al gehad en moeders die het zelf nodig heeft is haar portie gewoon weer kwijt   :-/ Bij teven die dat doen zet ik ze twee uur apart na het eten dan doen ze het niet meer. (de moeder gaat apart na 2 uur geven ze het niet meer op,voor er misverstanden ontstaan)

Mijn wedervraag voor haar Twanneke: als een pup geen vlees zou kunnen verteren (wel of niet in de maag van de moeder geweest): hoe kan de pup dan wel brokjes verteren? Want, in brokjes zit 60% koolhydraat terwijl we allemaal weten dat kleine pups daar helemaal geen raad mee weten. Ik snap dus eigenlijk niet zo goed wat er wordt bedoeld... Een pup kan dus wel tegen dooie brokken die voor 60 a 70% bestaan uit de goedkoopste van de goedkoopste koolhydraat en kan niet tegen vlees? Huh?

Ik denk dat een pup prima vlees kan verteren. Laten we ook de andere kant van de zaak bekijken:

Moeder honden (ik heb het dus over gedomstiseerde honden en niet over wolven), braken zelden of nooit het eten uit voor de pups. En, van heeeel vroeger, heel lang geleden tot ergens in de 60'ger jaren, voerde iedereen vlees. Dit was dus nooit voorverteerd door de moederhond want, nogmaals, die braakt geen eten uit. En toch bleven de hondjes leven... Hoe kan het dan dat INEENS, met de komst van brokken, de hond ZOVER geevalueerd is dat hij (pup) vlees niet meer zou kunnen verdragen?

Rauw vlees is makkelijker te verteren voor de hond dus ook voor de pup dan koolhydraten (lees: graan).

Ik snap dat je antwoorden zoekt, maar ik denk dat deze er niet zijn. Gewoon omdat het heel raar is wat ze suggereerd...

Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door sylvia op vr 09 mei 2003, 15:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Nelly
#7229
Hoi allemaal, toen ik nog fokte begon ik de pups kleine balletjes rauw rundergehakt of tartaar te geven zodra de tandjes doorkwamen, dus met 'n week of 3. Destijds waren er nog geen barfboeken en al helemààl  geen internet. Je ging gewoon op je gevoel af, en mijn gevoel zei dat die tandjes er niet voor niets kwamen op die leeftijd ;D. En ook ik heb verschillende teven gehad die het voedsel voor hun pups opgaven hoor, zo zeldzaam is dat volgens mij niet ::).
Groetjes, Nelly :).
Door Twanneke
#7230
Dank je wel voor jullie antwoorden. Ik denk dat ik voor haar ook maar een copie van een zeker boekje ga maken en dan weer eens verder discuseer  :-/

Ik wordt er een beetje moe van...   :(
Door yalla
#7232
ik ken zat honden hoor die het ook uitbraken voor hun pups,vooral als de pups aan moeders bek likken,hup daar ligt de hap,ik ben er niet blij mee,puppen hebben al gehad en moeders die het zelf nodig heeft is haar portie gewoon weer kwijt   :-/ Bij teven die dat doen zet ik ze twee uur apart na het eten dan doen ze het niet meer. (de moeder gaat apart na 2 uur geven ze het niet meer op,voor er misverstanden ontstaan)

Misschien moeten fokkers dan eens ophouden met pups te spenen, maar het gewoon aan de moeder overlaten. Dat is het meest natuurlijke  ;)
Door yalla
#7233
Hoi allemaal, toen ik nog fokte begon ik de pups kleine balletjes rauw rundergehakt of tartaar te geven zodra de tandjes doorkwamen, dus met 'n week of 3. Destijds waren er nog geen barfboeken en al helemààl  geen internet. Je ging gewoon op je gevoel af, en mijn gevoel zei dat die tandjes er niet voor niets kwamen op die leeftijd ;D. En ook ik heb verschillende teven gehad die het voedsel voor hun pups opgaven hoor, zo zeldzaam is dat volgens mij niet ::).
Groetjes, Nelly :).
Hou oud ben je dan Nelly? Volgens mij is het boek van Donath uit de 50-er jarig of zelfs nog eerder  :-/ Roger, Lizzy helpt eens ff????
Door Paul_Barte
#7234
"Wat moet mijn hond eten" van W.F. Donath is volgens mij het eerste verschenen in 1955.

Het boek "Aantekeningen over de voeding van den hond" is uit 1936!!
Door yalla
#7235
"Wat moet mijn hond eten" van W.F. Donath is volgens mij het eerste verschenen in 1955.

Het boek "Aantekeningen over de voeding van den hond" is uit 1936!!
Thx Paul. Altijd fijn zo'n lopende encyclopedie  :)
Door Paul_Barte
#7236
Graag gedaan....het leukste van alles is eigenlijk dat deze boeken nog 'staan als een huis' en zeer de moeite waard zijn om te lezen.

Indien iemand een boek van Donath tegenkomt op een markt of in een 2e hands boekenwinkeltje...KOPEN!! (al zijn het er 25).
1 Advertentie op Internet en je bent ze binnen 1 uur allemaal weer kwijt!!
Door sylvia
#7237
spenen  ??? bij mij drinken ze bij de moeder en met 4 weken zitten ze op vlees en brokjes  ;D lekker voorgekauwd door de fabrikant ;D


Misschien moeten fokkers dan eens ophouden met pups te spenen, maar het gewoon aan de moeder overlaten. Dat is het meest natuurlijke  ;)
Door Nelly
#7238
Geboren in 1950! Nooit van dit boek geweten, tot ik hier bij doggy en barfplaats kwam. Terwijl ik toch regelmatig de limburgse boekwinkels afstroopte naar nuttige literatuur, destijds. Denk dat het een beetje aan de locatie ligt. Men vond het toen, ben rond 1972 begonnen met fokken, vooral in het begin al vreemd dat ik pens e.d. op het slachthuis haalde voor de honden, de meeste honden hier in de regio aten "met de pot mee".
Weliswaar liep ik ook shows, maar meestal was ik alleen en wilde m'n hond(en) niet alleen in hun bench achterlaten, en bezocht dus nauwelijks of nooit stands, anders was ik het boek vast wel tegengekomen. Heb me eigenlijk altijd gericht op het boek "Onze Honden" van Toepoel, die het in zijn boek idd. vaak over prof. Donath had, bij de hoofdstukken over voeding. Want ook Toepoel was een groot voorstander van rauw vlees, botten en vis e.d. Misschien dat ik via hem tòch de richtlijnen van Donath heb gevolgd! Overigens ben ik later overgestapt op AHV, wat volgens mij toch wel zo'n beetje de eerste producent van versvlees voor honden en katten in Nederland was. Overigens heb ik toch de indruk dat er toen veel minder gezondheidsproblemen bij honden bestonden dan nu.
Groetjes, Nelly.

Hou oud ben je dan Nelly? Volgens mij is het boek van Donath uit de 50-er jarig of zelfs nog eerder  :-/ Roger, Lizzy helpt eens ff????
Door Paul_Barte
#7239
Och Nelly...LImburg loopt altijd wat achter toch  ;D  :D  ;D

Geintje hoor...je hebt gewoon gelijk! Vroeger waren er nauwelijks problemen met de huid, nieren enz. enz.

Honden die 'echt ziek' zijn zie je amper in de wachtkamer van de DA. Het gros zit er voor welvaartsziekten die vroeger amper voorkwamen. De rest voor een dieetvoer of een onnodige spuit.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door