Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door marlene
#971510
ik zit eigenlijk met een heel klein probleempje vandaar mijn vraag

Ik geef Duck en wil 1 x in de week gewoon barfen, kan dit en is dit goed.
Dit wil ik gewoon uit proberen om eventueel in de toekomst volledig op barf over te stappen, maar alleen barfen lijkt me in het begin nogal ingewikkeld.

Mag ik die ene dag in de week gewoon vlees en bot geven of moet dit ook al met groenten enz... zijn.

De tanden van de honden blijven namelijk niet heel mooi door Duck alleen te geven nochtans krijgen ze pensstaafjes (1x/week van wege diaree als ze meer pens eten) of lamsoren om te kauwen.

Moet wel zeggen ik heb 1 hond met epilepsie.
Door Mevroi Kruim
#971518
marlene schreef: ik zit eigenlijk met een heel klein probleempje vandaar mijn vraag

Ik geef Duck en wil 1 x in de week gewoon barfen, kan dit en is dit goed.
Dit wil ik gewoon uit proberen om eventueel in de toekomst volledig op barf over te stappen, maar alleen barfen lijkt me in het begin nogal ingewikkeld.
Ja dat kan, en ja, dat is prima  ;) barfen is trouwens niet ingewikkelder dan zelf goed eten hoor, maar als overgang is een barfdag per week een heel goed idee.
Mag ik die ene dag in de week gewoon vlees en bot geven of moet dit ook al met groenten enz... zijn.
Zolang je niet merendeels barf geeft hoef je niet precies op de percentages te letten. Wel is het slim om vooral dingen te geven die nou net niet in de kvv zitten, dus vleesbotten (beginnen met kippennekken en -vleugels, en dan langzamerhand naar het betere werk), lappen pens of ander spiervlees, en diersoorten als lam, parelhoen, konijn, haas enz enz ipv de standaard kip en rund. Verder is het slim om geen orgaan te geven, behalve misschien af en toe die penslap als tandenborstel, aangezien er meestal veel orgaan in kvv zit. Af en toe groente is prima! BV restje van je eigen maaltijd met een eitje erdoor. Stukje vis is ook altijd goed, vooral zalm of sardien.
De tanden van de honden blijven namelijk niet heel mooi door Duck alleen te geven nochtans krijgen ze pensstaafjes (1x/week van wege diaree als ze meer pens eten) of lamsoren om te kauwen.
Een pensstaafje is niet echt een goeie tandenborstel. Een vleesbot, lap pens of lap kopvlees komt meer in de richting. Daarvoor moeten ze echt de kiezen gebruiken. Vleesbot moet je wel geleidelijk opbouwen, niet gelijk hele kippenpoten gaan voeren, dat is toch wel harder bot dan nek of vleugel.
Moet wel zeggen ik heb 1 hond met epilepsie.
Dan zou ik sowieso kvv zonder granen geven. En dan is barfen helemaal handig omdat je dan helemaal zelf in de hand hebt wat je geeft.

Succes!

Barfplaats wordt gesponsord door