Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Jade
#951800
Misschien raar onderwerp maar heb nog geen ervaring en weet dus niet goed van het reilen en zeilen.

Mijn honden,

Joey (10) kruising Malthezer/York, gecastreerd, 8 kg; eet senior brok Carocroc + 2 x pw 200 gr smuldier compleet
Maggy (4) Schotse Terrier, (nog) intacte teef, 10 kg; eet adult brok Pro Plan + 2x pw smuldier 200 gr compleet
Rossi (0,5 jr) Airedale Terrier, intacte reu, 21 kg; eet adult brok Pro Plan + 2x pw 400 gr smuldier compleet

(als de hoeveelheden in de bakjes die ik koop kloppen  ;D )

(Rossi en Maggy zijn net overgestapt op Pro Plan dus.... beetje oppassen misschien)

Echt volledig Barfen wil ik (nog) niet. Mede ivm vakantie met honden... dan lijkt het me lastig...
Wel zou ik graag een verantwoordere voeding gaan geven met veel afwisseling.
Brok gecombineerd met KVV vind ik op dit moment ideaal mede met het oog op plaatsgebrek in diepvries...

Mijn plannen zijn dus om KVV en brokken te combineren met bepaalde onderdelen van BARF als toevoeging.

Hebben jullie tips voor me? Ik ben al van plan vlees te gaan drogen en misschien eens af en toe een verse kippenek...
Ik heb al begrepen dat ik dan eerst helemaal over moet naar KVV maar dit wil ik eigenlijk niet....

Op dit moment krijgen ze soms al eens gedroogde kalkoenennekken, ossenstaarten, gedroogde long, pensstaafjes, kip (smuldier) rauw ei en wortel.
Door Jade
#951951
Stel nu dat ik ook de bijvoedingen van Smuldier waar spiervlees in zit wil gaan geven.
Hoe kan ik dit bij het vorenstaande combineren??
Brokken mengen met vlees is geen goed idee. Moet ik dit dan mengen met de compleet versies?
Of geef ik bijvoorbeeld in de ochtend de brokken en in de avond het vlees?
Door Femke
#951966
Als je maar 2 keer in de week vlees voert (en dan ook nog gemalen vlees, wat zo door het verteringsstelsel heen vliegt) dan zou ik persoonlijk geen botten/karkassen gaan voeren.
Honden op brok (=koolhydraat) hebben veel minder zuur maagzuur dan honden op vlees, en zuur maagzuur heb je zeer zeker nodig om botten te kunnen verteren.

Ik vind het voeren van bijvoorbeeld ossenstaart aan een overwegend brok-etende hond een risico. Voor hetzelfde geld gaat het goed hoor, maar als het mis gaat dan kan je forse problemen krijgen.

Mijn advies: Doneer de brokken aan het asiel/de buurman/de kliko en zet je honden eerst over op 100% vlees. Daarna kan je dingetjes als nekken, vleugeltjes en karkassen van gevolgelte gaan geven. Als dat goed gaat stap je over op het betere barf-werk.

Wil je niet 100% over op vlees: geef dan gewoon af en toe verschillende merkjes/smaakjes KVV en laat het daar dan bij.
Probeer dan zo min mogelijk wisselingen in de week te veroorzaken. Als je op 50% brok wil blijven, geef dan eerst 3,5 dag brok en dan 3,5 dag vlees.
Door Femke
#951967
Oh, en trouwens, ik snap nooit zo goed waarom mensen brok willen blijven voeren voor de vakantie. Overal ter wereld is vlees te verkrijgen, en al zou je je hond 2 weken op rundergehakt en kipfilet zetten dan is er nog niets aan het handje. Je zal zelf toch ook je boodschapjes moeten halen?
Door *Natasja*
#951969
[quote="Femke"]
Oh, en trouwens, ik snap nooit zo goed waarom mensen brok willen blijven voeren voor de vakantie. Overal ter wereld is vlees te verkrijgen, en al zou je je hond 2 weken op rundergehakt en kipfilet zetten dan is er nog niets aan het handje. Je zal zelf toch ook je boodschapjes moeten halen?
[/quote]

Eigenlijk is BARF-en nog veel makkelijker dan brok voeren in de vakantie. Toen Beau nog brokken at, moesten we altijd voor 2 weken brokken meezeulen in de caravan. Nu halen we gewoon eens in de paar dagen een paar drumstickjes en rundvlees, aangevuld met eventueel in de supermarkt verkrijgbaar KVV en klaar!
Door Jade
#952074
:o


Ik heb altijd het idee dat BARF-en heel lastig is omdat je steeds moet samenstellen...
Laatst gewijzigd door Jade op wo 16 apr 2008, 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Door *Natasja*
#952080
[quote="Jade"]
:o


Ik had altijd het idee dat BARF-en heel lastig is omdat je steeds moet samenstellen...
[/quote]

Ja, je moet inderdaad een menu samenstellen. En dat menu bestaat uit meer dan drumsticks en runderlapjes, ik haalde dit aan als voorbeeld voor tijdens een vakantie. Want voor die paar weken per jaar maakt het echt niet uit dat je hond wat minder gevarieerd eet. Dus als dat het enige is wat je tegenhoudt om volledig te gaan BARF-en of om KVV te gaan voeren, gooi dan morgen de brokken de deur uit.

En zo'n menu samenstellen, daar moet je even voor gaan zitten. En daar moet je je inderdaad wel even voor inlezen, want je moet natuurlijk wel weten wat je doet.

Maar als je eenmaal een menu hebt: dan is er echt niks moeilijks aan, aan het BARF-en.
Door Femke
#952370
[quote="Jade"]
:o


Ik heb altijd het idee dat BARF-en heel lastig is omdat je steeds moet samenstellen...


[/quote]


Ik denk dat ik toen ik begon met BARF-en ongeveer 4 weken steeds moest denken en rekenen als ik de honden moest voeren, daarna werd het gewoon automatisme, net als wanneer je je eigen eten klaarmaakt  ;) ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door