Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#951152
Hallo allemaal..
Ik ben Petra en heb twee dalmatiers.
1 teef suri van ongeveer 27 kilo
en een reu Bohdi van een dikke 30 kilo..

Ik voer nu per toeval sinds twee weken ongeveer kvv (mijn schoonvader moest ervan af) en ze zijn er helemaal dol op en probeer dit uit te breiden na het lezen van jullie forum met pens kippevleugels (kippennekken kauwen ze niet op) ed. en zo nu en dan krijgen ze ook brokken voor het gemak als we weg zijn..
Moet zeggen dat de ontlasting er in tussen wel stukken frisser uitziet en het lijkt alsof ze een stuk rustiger zijn...

Maar mijn vraag is krijgen ze wel voldoende voedingsstoffen binnen nu??

ik voer s'morgen ongeveer het volgende
Suri 250gr Smuldier compleet met wat komkommer of wortel voor het volume(ze is aan de spekkige kant sinds de sterrilisatie vandaar zo weinig)
Bohdi 500 gr smuldier compleet ook met wat groente

s'avonds krijgen ze of brokken,(meradog sensitive) of kippevleugels of pens en heb ze van de week ook rundervlees gegeven..(geef als ze geen compleet voer krijgen wel komkommer wortel broccoli bloemkool ed en ze krijgen wat van de tafel overblijft erbij...)

geef ze maar dat deed ik al langer af en toe lams of kalfsribben om de tanden te poetsen en ze bezig te houden
maar heb hier begrepen dat ik ook een hele kip kan voeren...

probeer voor bohdi ongeveer op een kilo voer pd uit tekomen en suri ongeveer 600gr

Wat zou ik ze nog meer kunnen geven en is het wel genoeg wat ze krijgen wil niet s'morgens en s'avonds smuldier geven omdat ze er niet op kauwen en heb helaas niet al teveel plaats in de vrieskist en ook een gebrek aan tijd en aan geschikte slagers om compleet te gaan barfen

wie heeft tips??
alvast reuze bedankt..
groetjes Petra
#951228
allereerst zou ik die brokken in de kliko deponeren, want kauwen doen ze daar ook niet op en per slot......tja het zijn en blijven brokken.
Verder zou ik als je de smuldier compleet geef er niets aan toevoegen--compleet is compleet!
En als je ze toch ook al lamsribben ed geef, kan je ook karkassen geven om te kauwen, wel zal ik dan geen smuldier geven die dag, als je ze toch al aan de dikke kant vindt.
Maar als je 3/4 dagen compleet geef(kan je trouwens ook aan andere merken kvv komen?)kan je best de andere dagen minder compleet voeren dus id lamsribben met rundersnippers, of kipkarkassen/parelhoen/konijn-haaskarkassen ed. En als je daarbij ook nog aan kopvlees, rund.spiervlees en misschien wel aan geit/paard kan komen is dat helemaal mooi!
En dan af en toe een rauw eitje, joghurt/biogarde en een stukje vis, dan kunnen je honden hun lol niet op!!
En dan doe je je honden zeker niets te kort!!!
ellen
#951256
brunhober schreef: Hallo allemaal..
Ik ben Petra en heb twee dalmatiers.
1 teef suri van ongeveer 27 kilo
en een reu Bohdi van een dikke 30 kilo..

Ik voer nu per toeval sinds twee weken ongeveer kvv (mijn schoonvader moest ervan af) en ze zijn er helemaal dol op en probeer dit uit te breiden na het lezen van jullie forum met pens kippevleugels (kippennekken kauwen ze niet op) ed. en zo nu en dan krijgen ze ook brokken voor het gemak als we weg zijn..
Moet zeggen dat de ontlasting er in tussen wel stukken frisser uitziet en het lijkt alsof ze een stuk rustiger zijn...

Maar mijn vraag is krijgen ze wel voldoende voedingsstoffen binnen nu??

ik voer s'morgen ongeveer het volgende
Suri 250gr Smuldier compleet met wat komkommer of wortel voor het volume(ze is aan de spekkige kant sinds de sterrilisatie vandaar zo weinig)
Bohdi 500 gr smuldier compleet ook met wat groente
Dit lijkt me prima.
Wil een hond wat aan groente hebben, moet je het wel of koken of rauw maar dan helemaal pureren.
s'avonds krijgen ze of brokken,(meradog sensitive) of kippevleugels of pens en heb ze van de week ook rundervlees gegeven..(geef als ze geen compleet voer krijgen wel komkommer wortel broccoli bloemkool ed en ze krijgen wat van de tafel overblijft erbij...)
Ik zou die brokken lekker kiepen als ik jou was ;D! Kippenvleugels en rundvlees met groente is beter. Maar, het is niet verkeerd om hier ook wat afwisseling in aan te gaan brengen. Door bijv. eendennekken of parelhoenkarkassen te gaan voeren. En ook eens lams of geitenvlees te geven. En wissel de groente ook gerust af. Courgette is bijv. beter dan komkommer. En bladgroente zoals andijvie en waterkers is ook heel gezond. Twee keer per week een rauw eitje is ook zeer aan te bevelen.
geef ze maar dat deed ik al langer af en toe lams of kalfsribben om de tanden te poetsen en ze bezig te houden
maar heb hier begrepen dat ik ook een hele kip kan voeren...
Ja, dat kan. Hele kippen, hele eenden, hele konijnen, hele parelhoenen. Probeer vooral ook wat afwisseling aan te brengen in je menu. Alleen kip en rund is erg eenzijdig.
probeer voor bohdi ongeveer op een kilo voer pd uit tekomen en suri ongeveer 600gr

Wat zou ik ze nog meer kunnen geven en is het wel genoeg wat ze krijgen wil niet s'morgens en s'avonds smuldier geven omdat ze er niet op kauwen en heb helaas niet al teveel plaats in de vrieskist en ook een gebrek aan tijd en aan geschikte slagers om compleet te gaan barfen

wie heeft tips??
alvast reuze bedankt..
groetjes Petra
Wil je brokken geven omdat ze daar zogenaamd op moeten kauwen? Laat ik je 3 keer uit de droom helpen ;D

1)Honden kauwen niet, honden knippen. En wat knippen ze van nature? Vlees, vleesbot en orgaanvlees!
2)Brokken bevatten veel koolhydraten. Die kruimels van die brokken gaan om het gebit zitten en vormen zich daar tot tandplak en tandsteen. Alsof je zelf een LIGA eet. Zit je 2 uur later nog de smurrie van je tanden af te halen.
3)Rauw/vers vlees heeft de juiste zuurgraad. Van nature. En vlees kleeft dus niet aan het gebit, het maakt het gebit dus niet vuil en is daarom beter dan welke brok dan ook. En voor het kluifwerk geef je dus bijv. een kip of een eend of een konijn.
#951275
[quote="vanaalst"]
allereerst zou ik die brokken in de kliko deponeren, want kauwen doen ze daar ook niet op en per slot......tja het zijn en blijven brokken.
Verder zou ik als je de smuldier compleet geef er niets aan toevoegen--compleet is compleet!
En als je ze toch ook al lamsribben ed geef, kan je ook karkassen geven om te kauwen, wel zal ik dan geen smuldier geven die dag, als je ze toch al aan de dikke kant vindt.
Maar als je 3/4 dagen compleet geef(kan je trouwens ook aan andere merken kvv komen?)kan je best de andere dagen minder compleet voeren dus id lamsribben met rundersnippers, of kipkarkassen/parelhoen/konijn-haaskarkassen ed. En als je daarbij ook nog aan kopvlees, rund.spiervlees en misschien wel aan geit/paard kan komen is dat helemaal mooi!
En dan af en toe een rauw eitje, joghurt/biogarde en een stukje vis, dan kunnen je honden hun lol niet op!!
En dan doe je je honden zeker niets te kort!!!
ellen
[/quote]

Hallo Ellen, bedankt voor je reactie,
Ja ik kan ook aan carnibest en rodi ed komen, wilde dit sowieso gaan halen om een beetje af tewisselen..
Kon bij de groothandel volgens mij ook kopvlees uit de vriezer krijgen dus daar zal ik bij de volgende lading ook meteen even naar vragen....Die had ook eendagskuikens maar geloof niet dat ik dat mentaal aan kan om  te voeren... :'(
Maar die karkassen krijg ik neem ik aan niet gewoon bij de slager om de hoek toch..en hier in limburg is vrij weinig islamitisch te vinden, dus ik ga de gouden gids er eens op na slaan waar ik die kan krijgen..
Maar moet eerst de diepvries een beetje leegvoeren.. :D
groetjes Petra
#951279
Hoi lizzy..

Ja dat van die liga had ik me nog niet zo bekeken. :-[.lijkt me inderdaad erg vervelend voor ze..
Ik zal van de brokjes afblijven en ze dan nog alleen in geval van nood (vriezer kapot ofzo) nog gebruiken..
Ga zo eens de goudengids doorstruinen voor geit en lam ed..
We hebben hier geen islamitische slagers zover ik weet in de buurt, dus ben aangewezen op groothandels..of aan andere hondeliefhebbers die in zuid-limburg wonen en me kunnen vertellen waar ik terecht kan voor karkassen ed..
alvast reuze bedankt ook namens Bohdi en Suri natuurlijk voor alle informatie..
groetjes Petra
#951282
Ik meen ooit ergens hier op Barfplaats gelezen te hebben dat er in Maastricht een Islamitische slager zit, ik weet niet waar je precies woont?

Verder wordt er door veel Barfers bij Herby besteld, je zou een oproepje in de rubriek Verzamelplaats kunnen zetten om samen te bestellen.

Succes!  :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door