Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door lummel
#947785
Sinds een poosje staat onze hond op kvv. Na een hoop martelen is het toch gelukt. Spetter (de hond ;)) is altijd een moeilijke eter geweest toen hij op brok stond en de overgang naar vers is ook echt niet makkelijk geweest. Toch hebben we hem volledig op vers voer gekregen. Hij krijgt 2x daags te eten en als ik het goed onthouden heb, zo'n 600-700 gram per dag (mijn moeder voert altijd). Het probleem is, dat ik van een slecht etende hond een hongerige hond heb gemaakt. Hij blijft nu zeuren om eten, als wij zitten te eten komt hij direct zeuren, heel irritant....
Op de hoeveelheid voer doet hij het verder prima, is netjes op gewicht en blijft netjes op gewicht. Is goed actief, glanst als een spiegeltje en zit lekker in zijn vel. Hij weegt zo'n beetje 25 kg, dus is de hoeveelheid voer die hij krijgt wel goed?
Ook geven we hem meestal na het eten een kauwstaaf, bullepees of zo omdat ze in het wild ook als toetje aan de botten beginnen maar toch blijft hij honger houden.
Dus, iemand nog tips?
Door Mariska bv Boris
#947822
Ik heb ook het idee dat Boris meer honger heeft sinds hij kvv krijgt. Boris krijgt zeker niet te weinig, ik vind hem zelfs een beetje dik worden. Ik lees dus graag even mee.

Het is moeilijk aan te geven hoeveel je hond nodig heeft. De richtlijn is 2 tot 3% van het lichaamsgewicht per dag. Jouw hond zou dan 500 tot 750 gram moeten krijgen. Boris weegt 32 kilo en zou dus 640 tot 960 gram moeten krijgen, maar is echt véél te veel. Hij krijgt nu 500 gram kvv (Haaksbarf) per dag en (zoals ik hierboven al schreef) dat is meer dan genoeg.
Door Lizzy
#947830
Je ziet dit toch wel vaak, bij honden die van koolhydraatrijke voeding (lees brok) naar kvv overgezet worden. In kvv zit heel weinig koolhydraat en dus moet het lijf wennen zijn energie te halen uit eiwit en vet. Ik weet niet hoe lang hij al op vers staat? Mogelijk moet hij nog steeds wat wennen dus... Daarnaast is het nadeel van kvv gewoon dat het gemalen is (grof of fijn: gemalen is gemalen) en heel snel door het spijsverteringskanaal gaat. En dit geeft de hond geen lekker verzadigd gevoel, zoals BARF dat wel doet. Tijdens jullie eten zou ik hem zelf gewoon fijn even parkeren waarbij hij jullie niet kan lastig vallen. Je zou kunnen kijken of het helpt om 1 maaltijd per dag te gaan geven, zodat hij een meer voldaan gevoel heeft. En als dat niet helpt: zou ik grote stukken spiervlees en vleesbotten erbij gaan geven (kvv in mindering brengen en daarvoor in de plek wat andere dingen geven).
Door lummel
#947870
[quote="Lizzy"]
Je ziet dit toch wel vaak, bij honden die van koolhydraatrijke voeding (lees brok) naar kvv overgezet worden. In kvv zit heel weinig koolhydraat en dus moet het lijf wennen zijn energie te halen uit eiwit en vet. Ik weet niet hoe lang hij al op vers staat? Mogelijk moet hij nog steeds wat wennen dus... Daarnaast is het nadeel van kvv gewoon dat het gemalen is (grof of fijn: gemalen is gemalen) en heel snel door het spijsverteringskanaal gaat. En dit geeft de hond geen lekker verzadigd gevoel, zoals BARF dat wel doet. Tijdens jullie eten zou ik hem zelf gewoon fijn even parkeren waarbij hij jullie niet kan lastig vallen. Je zou kunnen kijken of het helpt om 1 maaltijd per dag te gaan geven, zodat hij een meer voldaan gevoel heeft. En als dat niet helpt: zou ik grote stukken spiervlees en vleesbotten erbij gaan geven (kvv in mindering brengen en daarvoor in de plek wat andere dingen geven).
[/quote]

Hij staat nu ongeveer 2 maand volledig op vers, dus of het nog echt wennen is weet ik niet. Maar ik kan me zeker voorstellen dat barf een meer verzadigd gevoel geeft. Ik woon niet zo lang meer thusi dus of mijn moeder de hond over wil gaan doen op barf is de vraag. De kat gaat straks mee uit huis en daarvoor wil ik wel zelf gaan samenstellen. Maar ik moet eerst de tijd hebben om het allemaal eens uit te zoeken. Ik zou eens op zoek kunnen gaan naar grotere stukken vlees of botten.
Door Mariska bv Boris
#947873
[quote="Lizzy"]
Je ziet dit toch wel vaak, bij honden die van koolhydraatrijke voeding (lees brok) naar kvv overgezet worden. In kvv zit heel weinig koolhydraat en dus moet het lijf wennen zijn energie te halen uit eiwit en vet. Ik weet niet hoe lang hij al op vers staat?[/quote]

Boris krijgt nu zo'n vier weken kvv. Ik merk het trouwens ook heel erg aan zijn vacht (veel voller en zachter) en poep (veel minder). Dat is dus positief. Boris is een Labrador, dus ik ben het wel gewend dat hij graag eet en ook wel wat schooit  :-[, maar nu lijkt het alsof hij inderdaad meer honger heeft. Ik heb er zelf niet zo'n last van, anders dan dat ik het een beetje zielig vind voor hem.

[quote="Lizzy"]
Mogelijk moet hij nog steeds wat wennen dus... Daarnaast is het nadeel van kvv gewoon dat het gemalen is (grof of fijn: gemalen is gemalen) en heel snel door het spijsverteringskanaal gaat.[/quote]

Hij heeft het ook in notime op  :o Aan de ene kant goed omdat hij het blijkbaar heerlijk vindt, maar aan de andere kant ook niet zo goed omdat hij er totaal geen moeite voor hoeft te doen.

[quote="Lizzy"]
Je zou kunnen kijken of het helpt om 1 maaltijd per dag te gaan geven, zodat hij een meer voldaan gevoel heeft.[/quote]

Maar heeft hij dan 's ochtends (ervan uitgaande dat ik 's avonds alles geef) niet ontzettende honger?
Gebruikersavatar
Door Nitus
#947915
Leer in ieder geval je hond het commando 'plaats' oid aan ;).
Verder zou je zijn eten in een Kong kunnen proppen, dan is hij wat langer bezig en vaak wat meer voldaan (lees: moe) dan dat hij het in 1 nanoseconde uit zijn bak slurpt.
Door lummel
#947932
[quote="Nitus"]
Leer in ieder geval je hond het commando 'plaats' oid aan ;).
Verder zou je zijn eten in een Kong kunnen proppen, dan is hij wat langer bezig en vaak wat meer voldaan (lees: moe) dan dat hij het in 1 nanoseconde uit zijn bak slurpt.
[/quote]

Hij staat goed onder commando hoor, dus als ik hem weg stuur gaat ie ook wel maar iedere keer als je weer gaat eten of iets lekkers hebt hoopt hij dat hij ook wat krijgt. Hij krijgt ook nooit wat uit de hand gevoerd dus het is ook geen aangeleerd gedrag. De kong is nog wel een idee, alleen moet ie dan wel buiten eten...
Gebruikersavatar
Door Nitus
#947962
[quote="lummel"]
Hij staat goed onder commando hoor, dus als ik hem weg stuur gaat ie ook wel maar iedere keer als je weer gaat eten of iets lekkers hebt hoopt hij dat hij ook wat krijgt. Hij krijgt ook nooit wat uit de hand gevoerd dus het is ook geen aangeleerd gedrag. De kong is nog wel een idee, alleen moet ie dan wel buiten eten...
[/quote]

Je kunt hem ook leren zijn Kong op een matje te eten. Of op de tegelvloer in de keuken in 1 bepaalde hoek. Gewoon elke keer als hij opstaat om ergens anders te gaan eten hem weer naar die plek brengen. Hebben ze snel genoeg door dat de enig plek om rustig te eten daar is.
Door Deesje
#949332
Maar heeft hij dan 's ochtends (ervan uitgaande dat ik 's avonds alles geef) niet ontzettende honger?
in die zin kennen honden geen 'hongergevoel' (moeten in t wild ook altijd eerst iets te pakken zien te krijgen als ze bedenken dat ze willen eten - en een konijn kan best hard lopen  ;)), in eerste instantie heb je kans dat hij even loopt te piepen/zeuren omdat zijn spijsvertering 'geconditioneerd' is op 's ochtends ook eten.. als hij nu elke dag op ong dezelfde tijd eten krijgt kun je daar al mee gaan spelen.. bijv eerst variabele tijden voeren.. en als je het moeilijk vindt naar 1 maaltijd te gaan kun je ook eerst bijv de avondmaaltijd groter maken en de ochtendmaaltijd kleiner (of andersom)..
en dan zit je binnen no time op 1 maaltijd per dag..
(zo had ik in t begin wat moeite met vasten-dagen invoeren, gewoon gevoelsmatig, maar als ik nu zie hoe blij Kito is met zijn grote maaltijd en totaal niets geeft om de dag dat ie dan niets krijgt.. vaak maken we het zelf een groter probleem dan t is)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door