Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Marieke
#977212
Onze kruising Mechel is direct vanuit het nest over gegaan op carnibest gecombineerd met barf. Ze is heel mooi en gelijkmatig opgegroeid. Ze is nooit vet of slungelig geweest en heeft vrij snel hele mooie spieren opgebouwd. De eigenaar van het nest zag haar regelmatig en was echt onder de indruk van haar. Vergeleken met haar nestgenoten zag ze er veel beter uit. Glanzender en zo gespierd. Ze is een tijdje kleiner geweest dan haar broers en zussen, maar uiteindelijk dus wel uitgegroeid als een van de grootste uit het nest.
Groeien kost tijd.
Door Beppie1
#978940
Onze dame is dus ook keurig gelijkmatig opgegroeid!
Geen problemen, de fokker zit nog steeds te wachten tot ze toch nog uit model schiet...maar ik denk dat dat niet meer gaat gebeuren
Gewicht en groeiverloop was ook keurig gelijkmatig!

Nu hebben we een shiba, door de boot genomen toch al moeilijke eters. Maar tot voor 3 weken at ze alles wat ze kreeg, en met smaak...
Nu zijn we aan het 'rommelen' ... vooral cb, en dan in smaken, wat energique(wat er tot nu toe het soepelst in gaat) Smuldier kip is ook een favo...maar de barfhapjes gaan nog steeds vol overgave...(op een stuk lamsnek vanaaf, ik denk dat ze geen honger had). We verwachten dat het rommelen niet om het eten, maar door de hormoonwisselingen komt...bijna 6 maanden...kans dat ze binnenkort loops wordt dus

Nee achterstand kennen we niet, een volgende pup gaat zeker weer op cb.
Door Suzanne
#978946
Ik volg belangstellend ;-)  Mijn Tristan (sheltie 10 weken) staat op kvv (met een kipnekje en wat pens en vandaag een beetje vis voor de afwisseling) maar er knaagt in mij nog iets van 'loopt hij echt geen achterstand op'. Ik WEET dat het niet zo is, maar de notie 'brok is goed voor de hond' is er nog niet helemaal uit merk ik. Ik sta 100% achterr mijn keuze... maar waarschijnlijk is dat 'maar 99,999999%' :-) en dat andere deeltje.. daar heb ik gewoon nog wat hulp bij nodig.
Echt, ik WEET dat ik het goed doe, maar goed... ik hoor dat graag nog bevestigd. Vandaar dus ;-)

Suzanne
Door Lizzy
#978955
[quote="Suzanne"]
Ik volg belangstellend ;-)  Mijn Tristan (sheltie 10 weken) staat op kvv (met een kipnekje en wat pens en vandaag een beetje vis voor de afwisseling) maar er knaagt in mij nog iets van 'loopt hij echt geen achterstand op'. Ik WEET dat het niet zo is, maar de notie 'brok is goed voor de hond' is er nog niet helemaal uit merk ik. Ik sta 100% achterr mijn keuze... maar waarschijnlijk is dat 'maar 99,999999%' :-) en dat andere deeltje.. daar heb ik gewoon nog wat hulp bij nodig.
Echt, ik WEET dat ik het goed doe, maar goed... ik hoor dat graag nog bevestigd. Vandaar dus ;-)

Suzanne
[/quote]

Hier een bevestiging :).

Maar, je staat dus niet 100% achter je keuze? Want anders heb je geen bevestiging nodig, toch? Geft niks hoor, daar niet van. Maar waarom zou een brokje wel alles bevatten wat een hond nodig heeft en versvlees niet? Want denk je dat Royal Canin beter doet dan al die vers merken, met al die doodgekookte inferieure smurrie die ze in die brok mikken? Je kunt ook zelf gaan samenstellen. Dan heb JIJ helemaal zelf in de hand wat je je hond voert en van welke kwaliteit. Of denk jij dat een fabrikant beter kant en klaar voer kan maken dan dat jij zelf voer kan maken?

Grappig he, hoe al eeuwen lang mensen zelf hun kinderen durven te voeren totdat ze groot zijn, mensen eeuwenlang zelf hun honden hebben gevoerd en hoe in 80 jaar tijd (sinds er brokjes bestaan) de wereld nu zo in mekaar zit dat iedereen bang is geworden dat een hond zo vreselijk moeilijk te voeren is. En tekorten op loopt als je niet merkje A of B of Z voert. Toch knap, van die voerproducenten. Hebben ze toch mooi voor mekaar gekregen!

Nu is het wachten op kant en klare voeding voor baby's, peuters, kleuters, opgroeinde kinderen, pubers, jong volwassenen, volwassenen, sporters, senioren. En gut, met Nutricica voorop zijn we al een heel end, nietwaar? Ik durf te wedden dat over 100 jaar geen moeder meer in staat is om zelf z'n mensenkind groot te brengen..... We worden echt stom gemaakt, door voedselproducenten.
Door brie
#978971
En toch blijft het voor sommige mensen moeilijk..Sinds ik aan het barfen geslagen ben moeten de mensen met honden in mijn directe omgeving het ontgelden  :-X
Ik hou er niet meer over op en ik kan me niet voorstellen dat mensen niet overtuigd raken door mijn betogingen...Blijkbaar wordt ik niet serieus genomen, geloven mensen toch de fabrikanten (lees: reclames) of is het gewoon weg te veel moeite (wat ik me enigzins kan voorstellen, maar dan is kvv ook een optie)
Maar goed, ik kan me ook voorstellen dat mensen me soms ook wel eens zat zijn: "komt zij ook weer aan met haar gezeur over die vieze beesten die mijn zouden moeten honden moeten eten"  :shy:  (sorry mensen, ben nu eenmaal enthousiast)

kleine greep uit de selectie  ;)  (voor de geinteresseerden)
Mn zusje heeft een pupje van 5 maand die wel volledig is opgegroeid met kvv ( ;D) af en toe besteld ze wat mee met mij of schuif ik haar wat lekkere dingetjes toe ( konijn, vissekoppen, kefir etc)
Mn moeder heeft het geprobeerd, maar haar ene hond ging er van overgeven en raakte ervan aan de diarree (is ook niet zo gek voor een brokkenhond van 11, op zich kan ik me dan wel voorstellen dat je niet gaat overstappen) maar haar pyreneese herdertje van 1 jaar is ene miep met de brokken maar eet de barf spulletjes als een malloot op!!!!en dat gaat ook gewoon goed...
Toch blijft ze eigenwijs en blijft ze farmfood voeren met af en toe een traktatie in de vorm van pens of kvv  (heb mn hele leven niet anders gedaan, de honden zijn allemaal oud geworden, dus waarom zoveel moeite doen)

mn schoonouders (met name mn schoonvader) zijn ook van die eigenwijze drollen  :-X
Ze hebben een flatcoat van een jaar oud. Hele lieve en leuke hond, maar (uiteraard) veel te dik op de vieze brokken..
Het is hun eerste hond (joepie, waar een schoondochter al niet goed voor is, die mensen beginnen ineens te leven..hahaha)

Nu had ik mn schoonmoeder zo ver dat ze farmfood kocht (ipv eukanuba) want dat kon je beter combineren met vers vlees en ik had een adresje gevonden op 5 km afstand waar ze pens, kippennekjes ed kon halen...ook kocht ze af en toe eens wat rodi en duck.

Maar goed, toen ik laatst bij ze kwam zag ik dat je farmfood had plaats gemaakt voor de eukanuba brokken en de pens, duck en kippennekjes waren nergens te bekennen..
Wat was het antwoord:
mn schoonvader was naar de dierenwinkel gegaan waar de eigenaar van de winkel beweerde dat eukanuba toch een kwalitatief veel betere brok was.... :o blablabla
aangezien mijn schoonvader nog wel zo'n type is van: hoe duurder hoe beter  (en eukanuba is beduidend duurder, beetje kortzichtig nietwaar), maar ook: die verkoper heeft er verstand van dus die zal het wel beter weten...
sloeg ie alle adviezen van mij in de wind, en kwam dus thuis met die vieze jeukmenumaar brokken (zoals lizzy het zo mooi schreef)

grrrrr >:( ik kan daar best gefrustreerd van raken
Als ik kijk naar hun hond schrik ik soms...flatcoats moeten beweeglijke drukke honden zijn..hun hond is nog maar een jaar, stijf en stram, kan nog niet eens over een behendigheidshekje springen en ze tillen haar nog steeds de auto in  :-\
Als je femke en Belle ziet spelen met elkaar lijkt het alsof belle de oude hond is..snel moe, niet soepel en veel te dik..
Ze zijn zo onzeker, de media, dierenartsen en verkopers van dierenwinkels spelen daar feilloos op in
Door Suzanne
#979034
[quote="Lizzy"]
Hier een bevestiging :).

Maar, je staat dus niet 100% achter je keuze? Want anders heb je geen bevestiging nodig, toch? Geft niks hoor, daar niet van. Maar waarom zou een brokje wel alles bevatten wat een hond nodig heeft en versvlees niet? Want denk je dat Royal Canin beter doet dan al die vers merken, met al die doodgekookte inferieure smurrie die ze in die brok mikken? Je kunt ook zelf gaan samenstellen. Dan heb JIJ helemaal zelf in de hand wat je je hond voert en van welke kwaliteit. Of denk jij dat een fabrikant beter kant en klaar voer kan maken dan dat jij zelf voer kan maken?

Grappig he, hoe al eeuwen lang mensen zelf hun kinderen durven te voeren totdat ze groot zijn, mensen eeuwenlang zelf hun honden hebben gevoerd en hoe in 80 jaar tijd (sinds er brokjes bestaan) de wereld nu zo in mekaar zit dat iedereen bang is geworden dat een hond zo vreselijk moeilijk te voeren is. En tekorten op loopt als je niet merkje A of B of Z voert. Toch knap, van die voerproducenten. Hebben ze toch mooi voor mekaar gekregen!

[/quote]

Ja, nog niet 100% ;-) dat is duidelijk, klopt, ander zou ik die bevestiging niet zoeken. Nou ligt dat ook wel in mijn aard, om bevestiting te zoeken ook van dingen die ik WEL voor de volle 100% zeker weet!
Ik erken elk argument VOOR cb! Ik merk dat Tristan het er prima op doet, voor zover ik dat kan beoordelen. Zijn ontlasting is goed, van kleur en consitstentie. Okay, daarnet ff wat minder, maar daar zal die kipnek van gisteravon wel wat mee te maken hebben (zie ander topic).
Hij eet het met graagte, maar goed, Tristan eet ALLES met graagte ;-)
Hij zat bij de fokker al heel goed in zijn vel, maar dat blijft heel goed gaan; ik zie zijn haren bij wijze van spreken groeien ;-)
Hij is vrolijk, speels, alert, leergierig...

Kortom.... ik blijf echt op cb ;-) maar vind dit een behoorlijk interessant topic, omdat ik mijn 'twijfel' herken bij de topicstarter ;-)

Oh ja... Tristan weegt nu (dwz afgel woensdag) 2600 gram.. hij krijg 60 gram cb per kg Tristan, dus da's rond de 150 / 160 gram per dag, verdeeld over 4 maaltijden, waarvan ik soms 1 maaltijd vervang door pens / kipnekje / wat vis. Vandaag is overigens pas de derde keer dat ik een van de maaltijden vervang....

Ik probeer Tristan elke dag goed te voelen... en daar het voer op aan te passen. Ik gaf eerst 50 gram per kg, maar dat is denk ik een fractie te weinig, vandaar dat ik naar 60 gram ben gegaan. (ik voer dus op het oog / gevoel (letterlijk voelen) maar hou van een richtlijn ;-)

Suzanne
#979091
Ik zou juist eerder bang zijn dat mijn honden tekorten oplopen als ik ze brokken zou geven, ze krijgen dan geen vlees, geen botten, geen groentes, alleen maar wat vleesmeel met graanafval en toegevoegde kunstmatige vitamines  ::) Dat zou mij pas bezorgd maken, dat baarde mij ook zorgen toen ik brokken gaf, om die reden ben ik gaan barfen, het voelde heel onnatuurlijk om een hond iedere dag dezelfde droge kunstmatige voeding te geven.....
Ik ben zelf niet bang dat ik tekorten oploop, omdat ik voor mezelf ook gevarieerde en verse voeding klaarmaak, ik weet absoluut niet welke vitamines ed ik precies binnen krijg, maar ik heb gewoon een dosis gezond verstand en ik heb van mijn moeder geleerd wat gezonde voeding is en op die manier voer ik mijn honden ook, ze krijgen 11 verschillende diersoorten, allerlei verschillende groentes, af en toe een eitje, wat zaadjes en nootjes en ze zijn kerngezond, dat is voor mij genoeg, ik geloof niet dat vaststaat hoeveel eiwit, vitamines ed een hond nodig heeft, variatie en verse voeding dat is dé manier om te zorgen dat je hond niets tekort komt.

Ik heb trouwens ooit vernomen dat er aan nieuwe moeders vaak bij het consultatie bureau wordt afgeraden om zelf te gaan rommelen met het eten (zoals mijn ontaarde moeder deed) van hun baby en kant en klare olvarit prakjes worden juist aangeraden, want dan weet je zeker dat je kind alles binnen krijgt wat hij nodig heeft  :-\
Gebruikersavatar
Door koekje
#979525
ik heb ik het begin ook twijfels gehad, uit onzekerheid, dus ik herken dat zeker.

Sien at niet zo goed brokjes, ze vond dat niet zo lekker. Mn brokken-DA vertelde me dat ze juist alleen maar brokjes moest eten, en zeker geen natvoer (rauw heb ik later helemaal nog eens een zeikpreek over gehad). en dat zat me gewoon niet lekker. Sien vond die dingen eigenlijk niet te kanen, en ik kon haar geen ongelijk geven. ik zou zelf ook niet iedere dag dezelfde droge dingetjes willen eten. Toen hoorde ik vn het bestaan van CB, en ben dat eens gaan proberen, met groot succes. Maar het was wel duur, zeker voor een dunne studentenportemonnee.
Toen kreeg Sien vorig jaar februari/maart een vreselijke infectie oid in haar ingewanden. Ze leek zich helemaal leeg te kotsen. De spoedarts (lompe brabantse pieper) gooide het op de kippenvleugels die Sien had gegeten, ze had een campylobacterinfectie (diagnose zonder test of kweekje  ::) ). een paar uur later overdag was mn eigen DA  (in BoZ, niet de brokkenDA uit Adam) er weer, en deze zei me dat het vanalles kon zijn. Sien was wel veel te dik, en ik vond dat ze gewoon een klein hoofd had.

2 weken later moest ik met Sien in Amsterdam naar de DA, want ze had vlam gevat met springen op het fornuis. niets aan het handje, alleen stinkende vacht en plaatselijk kort haar gelukkig. De DA was niet de normale brokkenDA, maar een andere uit de praktijk. Die zei me ook dat Sien te dik was (bij mij viel toen het kwartje) en dat ik dat kon oplossen door veel natvoer te geven. van water worden ze immers niet dik, en je kan het in grotere hoeveelheden geven. Toen ik vroeg of CB dan ook kon, zei ze wss wel. Ze kende het niet, maar het leek haar wel goed.

Ik ben toen rigoreus gestopt met de brokken, en heb eerst mn enorme voorraad natvoer opgemaakt, en in september is ze volledig gaan barfen.
Toen Otje augustus kwam, at die alleen brokjes.
En ik voelde hetzelfde als Laura, ik was bang dat ze enorme tekorten zou krijgen op die droge dingetjes.
2 weken later dan Sien, is Ot ook op volledig vers gegaan, CB met aanvulsels. Het witte dingetje veranderde in een normaal en druk en speels kitten. heerlijk!

Bij Sien heb ik in eerste instantie ook niet echt duidelijke gezondheidsvoordelen gezien, aangezien ze het best goed op haar fabrieksvoer deed. Maar nu we al een tijdje bezig zijn, heb ik die bij haar toch ook wel ontdekt. Sien haar gewicht is eindelijk onder controle. Ze is niet slank of mager, maar geen vadsig kitten meer. En echt beresterk (Sien verbuigt draadstalen benchdeurtjes). Ook heeft Sien afleiding met barf en knagen op vleesbotjes. het gaat stukken beter met haar pica. ze vindt rust en afleiding en zen in het eten van vleesbotjes en ander groot knaagwerk. ze is er veel rustiger en evenwichtiger van geworden.
En ot is een heerlijk en heel erg lief poezemeisje geworden, en niet meer zo ielig en zielig.
nooit maar dan ook nooit meer zal ik mn huisdieren droge platgekookte fabrieksmeuk geven.
#979626
Erg is dat he, dat zelfs de baby's al aan het blik moeten  >:( >:( >:( terwijl wij toch allemaal gewoon goed groot geworden zijn op de door (meestal) moeders bereide prakjes! Het moet toch niet gekker worden  >:( >:( >:(

Toen ik brokkenpupje Kátur kreeg aten Tara en de katten goed 1 1/2 jaar barf, vooral kip en rund, aan andere dingen kon ik toen nog heel moeilijk komen. Ik had het brave voornemen om hem netjes geleidelijk over te zetten, klein beginnen etc etc enz enz. Hij heeft geen brok meer gehad van mij, ik kon het gewoon niet over m'n hart verkrijgen om zo'n klein menneke van die gore troep te voeren  :D. Hij kreeg dus z'n eigen vleugeltje en z'n aandeel in de kattenmix die ik toen maakte, bestaand uit aan stukken gesneden kipspiervlees (van de karbo's), geknipte botten (van diezelfde karbo's), orgaan en eieren met schaal. In no time vrat hij bijna hetzelfde als Tara, maar dan minder  ;D en tis een patent gezond ventje geworden.
Door MirandaK
#982608
Hier maar weer eens een berichtje van de TS  ;)

Wat leuk Suzanne trouwens dat je er een pup bij hebt! Je kent mij vast niet, maar ik ken jou wel van een ander forum waar je vrij actief bent.

Inmiddels is mijn pup (vandaag!) 6 maanden geworden  :birthday:  en we zijn stug doorgegaan op de CB, hier en daar afgewisseld met rundvlees en kippennekken (ik durf ze nu al bijna zo in het bakje te geven, heb eerst de zeer effectieve washandmethode gebruikt). Langzaamaan denk ik dat het tijd wordt voor eens een ander beestenbotje. Ze vult trouwens graag zelf haar dieet aan met groenvoer, in de zin van hapjes planten waar we buiten langslopen en ook gemaaid gras lust ze graag. Heel vreemd, maar aangezien we het nooit 100% kunnen voorkomen (ze loopt 30-60min los buiten op een dag) en aangezien ze er geen last van schijnt te hebben, zal het wel geen kwaad kunnen. Ik vraag me alleen dan wel af of ze misschien te weinig groente binnen krijgt?

Qua groei moet ik zeggen, ze groeit uiterst gelijkmatig op! Ook gebitelementjes allemaal keurig netjes eruit (wel grootendeels zelf opgegeten). Ik ben blij dat ik het heb aangedurfd en ik ben ergens toch wel blij om te lezen dat meer mensen last hebben van die twijfel. Dan voel ik me minder mutserig zeg maar. Nee, de CB/Barf bevalt echt supergoed. Onze pup eet echt alles, maakt niet uit wat ik haar geef. Fruit, groente, andere vleessoortjes (eend, lam) alles gaat erin als koek. Ehm Carnibest dus  ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door