Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door wieke
#6925
O.K, Ik hoop niet dat ik iemand kwets maar toch het volgende:
Wat ik begrijp is het meeste versvlees compleet, zeker genoemde merken.
Is het wel verstandig om daar eitjes, botten, andere barf- dingen aan toe te voegen, moet dit niet van de dagelijkse hoeveelheid afgehaald worden??

Je kunt toch ook teveel van het goede geven, hoe doen dan de mensen het die aan hun compleet voeding bijv. botten toevoegen?(of ei, of groente of pens, hart of whatever?)

Wieke
Door Bas_Verkooijen
#6926
Dag Wieke,

Ik geef bij de versvlees voeding meestal wel extra's erbij.
Een half teentje knoflook (goed voor de gezondheid en het maakt de hond minder aantrekkelijk voor vlooien)
Extra vitamine C (meestal 500mg)
Zo nu en dan een lap vuile pens (+/- halve kilo)

Compleet, wat is dat ? Zoals elders in dit forum al geschreven is, als je de etiketten leest en de analyses bekijkt en de ingredienten, dan zie je nogal wat verschillen terwijl ze het allemaal wel compleet en gebalanceerd noemen. Maar ja, ook al was dat allemaal hetzelfde, iedere hond is anders en heeft ook een andere behoefte, dus ja, wat is compleet ??
Door Lizzy
#6927
Hoi Wieke, je kwetst niemand hoor! Tenminste, volgens mij niet. Waarom? Je stelt toch gewoon een verstandige vraag?

Maar goed, het hangt misschien ook een beetje af van het soort voer dat je geeft. Kijk, geef je een kant-en-klaar voer waar al groente in zit en je gaat dan zelf ook nog eens veel groente geven, dan krijgt de hond wel erg veel groente (tenzij de hoeveelheid groente in het product ontzettend laag is).

OK, stel, je geeft een voer waar 40% gemalen botten in zitten en geen andere calcium supplementen. Nou, dan kan een extra botje al helemaal geen kwaad. Overigens: bij een volwassen hond komt een teveel aan calcium er aan de achterkant weer uit ;D

Nou, een eitje kan nooit kwaad! Tenzij je misschien een voer geeft waarbij de eiwitfractie ontzettend hoog is. Dan zou ik het niet aanraden veel eieren te geven.

Stel, je geeft een voer waar vrij veel granen in zitten, dan zou ik zelf geen extra granen toevoegen.

En, je hebt volkomen gelijk wanneer je zegt dat je, wanneer je veel andere dingen geeft, de hoeveelheid versvleesvoer in mindering moet brengen.

Ik denk dus, wanneer je versvlees geeft, dan je wel een moet weten wat er in dit versvlees zit en dat je verstandig dingen kunt toevoegen.

Natuurlijk kun je ook wel bijv. 1 dag of twee dagen per week (b)arfen met de hond en hem daarna weer zijn versvlees geven. Zo'n dagje (of daagjes), waarbij de hond geen "compleet" voer krijgt, kan beslist geen kwaad (als je het verstandig doet). Zit er bijv. vrij veel orgaanvlees in de versvlees voeding, dan zou ik geen (b)arf maaltijd geven met orgaanvlees. Met beleid en verstand dus.

Voordat ik begon met barfen, gaf ik een versvlees waar geen groente in zat en weinig koolhydraat en weinig vezel (wel voldoende natuurlijk). Ik voegde daar iedere dag wat groentepuree aan toe omdat ik geloof dat groente een zeer waardevolle aanvulling is. Ik gaf ze ook 1 maal per week een lekker rauw/zacht "fun" bot. Later gaf ik 's morgens een (b)arf maaltijd en 's avonds versvlees. Dat beviel niet zo goed moet ik zeggen. Toen ben ik 4 dagen versvlees gaan geven en 3 dagen (b)arf (volgens de regels). Daarna ben ik volledig overgestapt op (b)arf omdat ik de smaak te pakken kreeg :D

Beantwoord dit een beetje jouw vraag?
Groetjes, Lizzy
Door wieke
#6928
Hoi Wieke, je kwetst niemand hoor! Tenminste, volgens mij niet. Waarom? Je stelt toch gewoon een verstandige vraag?

Maar goed, het hangt misschien ook een beetje af van het soort voer dat je geeft. Kijk, geef je een kant-en-klaar voer waar al groente in zit en je gaat dan zelf ook nog eens veel groente geven, dan krijgt de hond wel erg veel groente (tenzij de hoeveelheid groente in het product ontzettend laag is).

OK, stel, je geeft een voer waar 40% gemalen botten in zitten en geen andere calcium supplementen. Nou, dan kan een extra botje al helemaal geen kwaad. Overigens: bij een volwassen hond komt een teveel aan calcium er aan de achterkant weer uit ;D

Nou, een eitje kan nooit kwaad! Tenzij je misschien een voer geeft waarbij de eiwitfractie ontzettend hoog is. Dan zou ik het niet aanraden veel eieren te geven.

Stel, je geeft een voer waar vrij veel granen in zitten, dan zou ik zelf geen extra granen toevoegen.

En, je hebt volkomen gelijk wanneer je zegt dat je, wanneer je veel andere dingen geeft, de hoeveelheid versvleesvoer in mindering moet brengen.

Ik denk dus, wanneer je versvlees geeft, dan je wel een moet weten wat er in dit versvlees zit en dat je verstandig dingen kunt toevoegen.

Natuurlijk kun je ook wel bijv. 1 dag of twee dagen per week (b)arfen met de hond en hem daarna weer zijn versvlees geven. Zo'n dagje (of daagjes), waarbij de hond geen "compleet" voer krijgt, kan beslist geen kwaad (als je het verstandig doet). Zit er bijv. vrij veel orgaanvlees in de versvlees voeding, dan zou ik geen (b)arf maaltijd geven met orgaanvlees. Met beleid en verstand dus.

Voordat ik begon met barfen, gaf ik een versvlees waar geen groente in zat en weinig koolhydraat en weinig vezel (wel voldoende natuurlijk). Ik voegde daar iedere dag wat groentepuree aan toe omdat ik geloof dat groente een zeer waardevolle aanvulling is. Ik gaf ze ook 1 maal per week een lekker rauw/zacht "fun" bot. Later gaf ik 's morgens een (b)arf maaltijd en 's avonds versvlees. Dat beviel niet zo goed moet ik zeggen. Toen ben ik 4 dagen versvlees gaan geven en 3 dagen (b)arf (volgens de regels). Daarna ben ik volledig overgestapt op (b)arf omdat ik de smaak te pakken kreeg :D

Beantwoord dit een beetje jouw vraag?
Groetjes, Lizzy
Zeker weten, en meteen weer een goede tip ;)
Wat stom dat ik daar niet aan gedacht heb, als ik compleet versvlees geef, kan ik beginnen met een dag Barf, op de andere dagen krijgt hij binnen wat hij moet hebben, en die ene dag is dan om voor mij te oefenen.
Langzaam maar zeker krijgt hij totaal Barf, zonder zorgen aan mijn kant of hij alles binnenkrijgt.

Het is wel eerder genoemd, om de dagen af te wisselen, maar ik had zelf nog niet bedacht dat die ene dag met evt. wat minder goede voedingstoffen (omdat ik beginnende barfer ben) niet veel uit maakt.

Ik denk dat ik het licht begin te zien,wowie!!
Echt geweldig dit Forum, ik ben al zolang lid van Arf en Barf lijst, maar nu krijg ik echt de smaak te pakken hoor!!

Lizzy, wederom bedankt!

Groetjes Wieke

P.s. dadlijk heb ik geen tijd meer om naar Willem op bezoek te gaan, te druk met Barfen!
Door Lizzy
#6929
Nee joh Wieke, je moet ons wel beloven dat je ons op de hoogte houd van jouw nieuwe pup en het geven van versvlees en barf hoor! Kun je geen tijd maken, bijv. midden in de nacht? ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door