Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door annemie
#6901
Hallo,
ik vraag me af of je zelf een evenwichtige versvleesvoeding kan maken, bestaan daar recepten voor? In de supermarkt verkopen ze verschillende soorten orgaanvlees, hart, lever,... maar ik weet niet goed wat ik daar mee moet aanvangen.
Door Lizzy
#6902
Hoi Annemie, ja, dat kan! Maar, het zelf maken van voeding moet aan redelijk veel eisen voldoen.

Om te beginnen kun je niet iedere dag een combinatie van orgaanvlees geven (hart, nieren, lever, etc.). Dat zou gewoon teveel zijn. Een dieet van een hond bestaat uit ongeveer 15% orgaanvlees. Een hond eet dus ook spiervlees. Orgaan en spiervlees geven we rauw.

Daarnaast heeft een hond calcium nodig. De (B)ARFers onder ons geven daarom rauwe botten aan onze honden. Eigenlijk rauwe botten MET vlees, want dan heb je een goede verhouding tussen calcium en fosfor. Die botten moeten dan ook weer aan eisen voldoen, want je kunt niet zomaar een willekeurig bot aan de hond geven.

Daarnaast heeft een hond nog andere voedingsmiddelen nodig. Bijv. groente, fruit, klein beetje granen (eventueel), klein beetje zuivel (eventueel), eieren, rauwe vis, nootjes en zaden (eventueel), etc. Omdat een hond groente niet kan verteren, moet de rauwe groente eerst helemaal gepureerd worden of licht gestoomd (ik geef het zelf rauw, gepureerd).

Nou goed, met andere woorden: als je volledig zelf voeding voor jouw hond wilt gaan maken, dan kan dat beslist! Alleen moet je je wel verdiepen in hoe je dat dan moet doen.

Ik zou dus graag aan jou willen vragen (voordat ik hier 2 A-4 neergeschrijf ;D): wil je inderdaad zelf voeding gaan maken? Of wil je een combinatie gaan geven van compleet versvlees en zelf samengestelde maaltijden? Wat geef je je hond nu te eten?

Overigens: wanneer je zelf een voeding gaat maken, dan is dit (als je het goed doet) evenwichtig. Maar, het is niet iedere dag compleet. Dat hoeft ook niet, want tenslotte eet je zelf ook niet iedere dag compleet. Gedurende 1 of 2 of zelfs 3 weken, krijgt de hond gewoon alles binnen wat hij nodig heeft (nogmaals, op voorwaarde dat je het goed doet).

Groetjes, Lizzy
Door annemie
#6903
Hallo,
mijn hond krijgt nu brokken en 2 keer per week versvlees van Duck. het is niet mijn bedoeling om de volledige voeding van mijn hond zelf te maken maar gewoon af en toe als afwisseling.
Door Lizzy
#6904
Hoi Annemie, nou, je kunt natuurlijk allerlei tussendoortjes geven. Van stukjes fruit tot gepureerde groente tot een rauw eitje tot een blikje vis of een rauw sardientje (heel, met kop en graat), bakje yoghurt, schepje huttekase, etc. Of je kunt een aantal dingen door elkaar gooien.

Wat dacht je bijv. van een blikje sardientjes met een rauw eitje en gepureerde groente? (diverse groentesoorten nemen en deze pureren zodat alle groente-cellen kapot gemaakt zijn - een hond kan geen groente verteren of er voedingsstoffen uit opnemen als je ze ongepureerd geeft). Geef trouwens geen prei en uien en wees spaarzaam met koolsoorten (ivm gasvorming).

Of een groentemix-je met een rauw eitje en/of huttekase of yoghurt? Geef niet iedere dag een rauw eitje, want jouw hond krijgt natuurlijk al versvlees.

Of eens een lekker zacht, rauw bot van bijv. een kalf of lam, waar hij zich lekker op uit kan leven? Deze botten moeten dus van jonge dieren zijn, geen gewicht gedragen hebben (dus bijv. rib of nek). En, pas op, geef de botten op de dagen dat je versvlees geeft, wat soms raakt een hond verstopt na het eten van een bot in combi met brokken! Geef ook niet te kale botten, want ook te kale botten kunnen verstopping geven. En, geef niet te kleine botten want deze kan een hond in 1 keer inslikken en deze kunnen ellende veroorzaken. En, geef vooral geen kale botten op de nuchtere maag. En, kook het bot NOOIT!

Nou goed, verder zou je een keer een groentemix met wat orgaanvlees kunnen geven, maar doe dit niet te vaak (niet iedere week) want in Duck zit al orgaanvlees. Eventueel kun je wat rauwe noten/zaden fijn malen en deze er doorheen doen (bijv. rauwe pompoenpitten, rauwe sesamzaad en andere rauwe noten). Orgaanvlees kan een dunne ontlasting veroorzaken. Je kunt ook spiervlees nemen, van rund, lam, kip, kalkoen, etc. Geef dat ook niet te vaak, want in zo'n maaltijd zit geen calcium. Eventueel zou je een theelepeltje gemalen eierschillen er doorheen kunnen mengen voor de calcium.

Je kunt zo nu en dan ook eens kippennekken geven. Als dit goed gaat en jouw hond knauwt erop, dan kun je zelfs kippenvleugels geven. Let op dat hij er goed op bijt! Ook hier geldt weer, geef dit niet in combinatie met brokken! Samen met een groentemix, vormt dit wel een maaltijd.

Je moet met deze tussendoortjes of "af en toe maaltijden" wel minder van het andere voer geven want anders word jouw hond te dik.

Heb je hier wat aan?
Groetjes, Lizzy
Door natalie
#6905
Hallo,ik heb een labrador pup van 10 weken.Ik ben gelijk gestart met versvlees voeding van BiBi.Aangezien ik  niet zoveel ervaring mee heb (met het vers en rauw gebeuren),zit ik bordevol met vragen .De kippenvleugels enz.zijn dat vleugels zoals ik die voor mijzelf  bij de poelier of supermarkt koop?En de botten vraag je deze gewoon bij je slager en mogen ze deze helemaal opeten?En mag een pup dit ook al?En hoe weet je hoeveel groenten of fruit of andere toevoegingen enz je  aan het versvlees kunt toevoegen?Sorry voor zoveel vragen,maar ik wil het zo graag allemaal goed doen en ik heb nog zoveel te leren!Ik ben bang om het verkeerd te doen dus ik vraag het liever groetjes Natalie
Laatst gewijzigd door natalie op za 29 mar 2003, 13:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#6906
Hallo,ik heb een labrador pup van 10 weken.Ik ben gelijk gestart met versvlees voeding van BiBi.Aangezien ik  niet zoveel ervaring mee heb (met het vers en rauw gebeuren),zit ik bordevol met vragen .De kippenvleugels enz.zijn dat vleugels zoals ik die voor mijzelf  bij de poelier of supermarkt koop?En de botten vraag je deze gewoon bij je slager en mogen ze deze helemaal opeten?En mag een pup dit ook al?En hoe weet je hoeveel groenten of fruit of andere toevoegingen enz je  aan het versvlees kunt toevoegen?Sorry voor zoveel vragen,maar ik wil het zo graag allemaal goed doen en ik heb nog zoveel te leren!Ik ben bang om het verkeerd te doen dus ik vraag het liever groetjes Natalie
De kippenvleugels zijn inderdaad dezelfde die jij bij de slager of poelier koopt. Waarom en wanneer wil je deze geven?

De botten: die moeten aan een aantal eisen voldoen: botten moeten ten eerste altijd rauw gegeven worden. Daarnaast moeten ze van jonge dieren zijn (kalf en lam bijv) en niet van dragende delen, bijv. rib, nek, schouderblad (tenzij je een bot neemt wat ze niet op kunnen en mogen eten - wat je kunt gebruiken als "fun bot". Maar, deze botten kunnen schade toe brengen aan de tanden: gewoon te hard. Ik zou ze niet geven).

Deze botten zijn vaak niet bij een gewone slager te koop, maar wel bij slachterijen en Islamitische slagers. Overigens verkoopt Bibi ook botten die aan deze bovenstaande eisen voldoen. Een bot mag ook niet te klein zijn omdat de hond 'm dan in te grote stukken zal in slikken. Zo'n zacht bot zal helemaal opgegeten worden, MAAR, je moet jouw hond hier langzaam aan wennen! De meeste mensen die versvlees geven, geven 1 maal per week een bot. Deze mag je ook aan de pup geven. Krijgt jouw hond alleen versvlees?

Ik weet niet hoeveel botten je een pup, in combinatie met Bibi, per week mag geven... Misschien even in een aparte vraag vragen?

Een pup kan trouwens wel lekker op een bot kauwen en dat is geweldig tijdens het wisselen! De meeste botten zijn tegenwoordig erg kaal. Geef zo'n kaal bot niet op nuchtere maag, maar na een vleesmaaltijd. En nogmaals, laat hem er niet te lang op kauwen en alles opeten! Langzaam wennen!

Je hoeft trouwens niets aan Bibi toe te voegen hoor. Maar, je kunt er best wat groente puree bij geven. Ik zou denken dat 1 tot 2 eetlepels per dag ruim voldoende is. Je weet hoe je groente puree moet maken?

Fruit kun je ook geven. Sommige mensen mengen dit door hun groentemix, andere geven wat fruit op de nuchtere maag. Fruit is niet noodzakelijk, maar veel honden lusten heel graag een stukje peer of appel of meloen of mango of banaan. Ik zelf geef fruit op de nuchtere maag omdat mijn honden last van gas krijgen wanneer ik het geef, tegelijk met vlees.

Beantwoord dit jouw vragen een beetje?
Groetjes, Lizzy
Door natalie
#6907
Hoi Lizzy,
Bedankt voor al je informatie,ben er erg blij mee.Zoals ik begrijp is het funbot ipv een kluif?En de vleesbotten een vervanging van 1 maaltijd?Ik geef alleen maar versvlees trouwens.Ik weet nog niet hoe je een groentemix maakt,ik durfde dit nog niet te vragen omdat ik al zoveel vragen had gesteld,maar bij deze stel ik hem toch maar.groetjes natalie
Door Lizzy
#6908
Hoi Natalie, een funbot is inderdaad een groot bot (dus een kluif). Maar, ik geef ze zelf nooit. Ik geef liever zachte botten (van jonge dieren - botten die geen gewicht gedragen hebben). Die kunnen ze opeten en toch hun kauwbehoefte op kwijt.

Wanneer je een bot geeft dat voor 50% bestaat uit vlees en 50% bestaat uit bot, dan zou je dit als maaltijd kunnen zien. Maar, de meeste verkrijgbare botten zijn behoorlijk kaal (omdat ze wel weten hoe ze uit moeten benen) en deze worden derhalve NA de vlees maaltijd gegeven. Want, een kaal bot kan gevaarlijk zijn!

Honden moeten ook langzaam wennen aan het eten van bot, dus altijd heel langzaam opbouwen. Vijf minuten laten kluiven, lijkt mij voor de eerste keer genoeg (weghalen en invriezen).

Goed, jij geeft een compleet versvlees? Aan complete maaltijden hoef je dus NIETS aan toe te voegen. Je kunt er wel groetemix aan toe voegen, maar dat hoeft niet. Wil je wel groente geven, geef dan niet al te veel want een hond is geen konijn ;D

Voordat een hond "iets" kan met groente, moet je het behandelen. Alle cellen (van de groente) moeten kapot gemaakt zijn, want een hond kan deze zelf niet afbreken. Je kunt groente dus licht koken, maar, daarmee verliezen de groentes wel vitamines. Je kunt de groente dus ook rauw geven, maar de groente moet dan geheel gepureerd worden in een blender, keukenmachine of sapcentrifuge/pers.

Nou, dan neem je een paar verschillende groentes en die maal je dus fijn. Neem GEEN ui en GEEN prei en wees voorzichtig met koolsoorten (niet teveel, niet te vaak). Geef ook niet te veel en te vaak knoflook. Maar, af en toe een half teentje kan geen kwaad.

Wissel de groentes zo vaak mogelijk af (geen dus niet steeds hetzelfde) en geef er, bijvoorkeur, dus meerdere tegelijk.

Groentes die je kunt gebruiken (ik geef er een paar als voorbeeld): wortel, andijvie, waterkers, selderij, peterselie, veldsla, gemengde sla, tomaat, rucola-sla, bietjes, witlof, komkommer, courgette, paksoi, spinazie, sperziebonen, snijbonen, alfalfa-spruiten, spruitje (niet te veel dus), etc. etc.

Geef een eetlepel (of 2) door het vlees of geef de groente apart met bijv. een rauw eitje of wat huttekase of wat vis (zalm of sardien of makreel uit blik) en smullen maar!

Groetjes, Lizzy  
Door André
#6910
Annemie,

Zoals Lizzy al schreef, zijn dragende botten de botten die het dier zogezegd op de been houden.
Dit zijn dus voornamelijk de ledematen.

Om botten aan je hond tegeven moet je denken aan nek, wervels, ribben e.d
Je ziet dat laatst genoemde geen gewichtsdragende functie hebben en daardoor  minder dik zijn en geheel opgegeten kunnen worden.

En tja een lamsbot is een bot van een lam ;D

Het geniet ook de voorkeur botten te nemen van jonge dieren.

m.v.g
Door Nelly
#6911
Sorry Andre, een leesfoutje! ;) Ze vroeg of een lamsBOUT een dragend bot was! ??? Ja, dus, lamsbout is het bovenste stuk van het achterpootje, dus een dragend bot. ;D
Groetjes, Nelly. :)
Door Truitje
#6913
Mmmmmmm, Lizzy, wat een geweldige informatie in dit onderwerp.  Ik heb er echt hartstikke veel aan. Ik maakte al 'voorzichtig' zelf maaltijden, maar met jouw tips durf ik het nog wel uit te breiden.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door