Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door jacqueline
#6117
Hallo,

Ik heb me elders op dit forum al voorgesteld, maar toch nog maar een keer. Ik ben Jacqueline en heb een markiesje, Josca, van 10 maanden. Om verschillende redenen zijn wij sinds zaterdag overgestapt van brok naar versvlees (bibi). Hoewel, we zijn begonnen met de fytomix om de darmen te reinigen. Maar hoe lang is het beste om dit te geven? Volgens degene waar ik het gekocht heb, 3 dagen en daarna 3 dagen half-om-half. Half vlees, half fytomix. Maar ik lees ook verhalen van langer geven (tot 2 weken).
Ze vindt het heerlijk, wij vinden het wat minder (wat een boerenmeststank!). Maar goed, dat hebben we er graag voor over. Ik merk verder niets van een eventueel reinigingsproces, behalve dat ze veel ontlasting heeft.
En verder nog een vraagje van een beginnende versvleesgever: heeft ze perse botten nodig om het gebit te reinigen en zo ja, wat? En vanaf wanneer mag ik dat geven? Ik begreep dat ze eerst een aantal weken/maanden op versvlees moet zitten. Of zijn de gewonen kauwkluiven (runderhuid e.d.) ook voldoende? Ik geef ook wel eens een bullepeesje en dat vindt ze ook heerlijk.
Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groetjes van Jacqueline
Door qyan
#6118
toen ik qyan over zette naar bibi heb ik hem ook eerst 3 dagen alleen fytomix gegeven.
na die 3 dagen ben ik gewoon de hoeveelheid bibi (700 gr per dag) gaan geven en iedere dag 20 gr fytomix extra.
dus 500 gr in 2 dagen.
de derde dag gaf ik dan alleen zijn vlees en dan weer 2 dagen futo.
dit heb ik vanwege de slechte stata van qyan zijn darmen en het vele gebruik van antibiotica zo een maand gedaan.
de afgelopen maand gaf ik hem verspreid over een week ongeveer 1,5 kilo fytomix bij zijn gewone voer.

vanaf volgende week ga ik kijken of hij de fytomix apart nog steeds lust, dus zonder zijn vlees.
de bedoeling is dan om hem 1x per week 1 kilo fytomix te geven, verder helemaal niets.
dit dan ipv een dag vasten, omdat dit niet mag vanwege zijn darmen, moeten volgens de da in werking blijven, doen we dan maar.
lust hij het niet meer op die manier dan geef ik evrdeeld over 2 dagen 1 kilo fytomix en 1 kilo vlees, dus 500 gr fto en vlees de ene dag, en de andere dag idem.
dit is dan blijvend.
zo heb ik het dus gedaan ;)
en uh, idd een ouderwetse boerderiegeur, maar ach, de hondjes vinden het lekker. ;D

botten ga ik niets over zeggen, hier alleen buffelhuiden!

gr wendy
Door Lizzy
#6119
Tja, bij mij komt geen buffelhuid meer in huis... Naast het feit dat ik ze ongezond vind omdat ze veelal veel rommel bevatten (en onder verdachte omstandigheden gedroogd worden in verre landen - de buffelhuid van Farmfood vormt daar overigens een positieve uitzondering op: www.farmfood.nl), heb ik bijna mijn basset verloren aan een maagtorsie door het eten van die dingen. Ik ben na een paar maanden botten gaan voeren (toen ik nog versvlees gaf). Ik ben begonnen met lams en kalfsbotjes die ik bij Bibi in Hoogvliet kocht. Volgens mij hebben ze daar nog steeds wel botten. Je kunt natuurlijk ook niet dragende kalfs/lamsbotjes halen bij de Islamitische slager. Lees anders even document "Honden en het eten van botten" onder INFORMATIE (B)ARF. Daar staat wat meer beschreven over hoe je een hond moet laten wennnen aan het eten van bot.
Groetjes, Lizzy
Door qyan
#6120
Tja, bij mij komt geen buffelhuid meer in huis... Naast het feit dat ik ze ongezond vind omdat ze veelal veel rommel bevatten (en onder verdachte omstandigheden gedroogd worden in verre landen - de buffelhuid van Farmfood vormt daar overigens een positieve uitzondering op: www.farmfood.nl), heb ik bijna mijn basset verloren aan een maagtorsie door het eten van die dingen. Ik ben na een paar maanden botten gaan voeren (toen ik nog versvlees gaf). Ik ben begonnen met lams en kalfsbotjes die ik bij Bibi in Hoogvliet kocht. Volgens mij hebben ze daar nog steeds wel botten. Je kunt natuurlijk ook niet dragende kalfs/lamsbotjes halen bij de Islamitische slager. Lees anders even document "Honden en het eten van botten" onder INFORMATIE (B)ARF. Daar staat wat meer beschreven over hoe je een hond moet laten wennnen aan het eten van bot.
Groetjes, Lizzy
onze buffelhuiden komen bij farmfood vandaan ;), andere lust ie niet, en gelijk ook ::)
en tja, mijn bottenverhaal ken je.
hij heeft vorige week met zijn verjaardag wel een recreatiebot gehad, voor 2 minuten, dat ging gelukkig wel goed, dus dat gaan we met de tijd wat vaker proberen en wat langer.
maar gaar ook dat fout, echt alleen nog farmfood buffelhuidjes hoor.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door