Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Annemarie Rouw
#855895
Carnibest heeft de diabetes-versie. Klinkt heel spannend, maar het enige is, dat er alleen vlees en een klein beetje (blad)groente inzit. Geen gepofte rijst, dat is het enige verschil. En de prijs is hetzelfde...dan heb ik toch liever vlees dan rijst voor mijn geld. ;)
Mijn reu met epilepsie krijgt het en doet het er prima op. Ze eten het hier met nog meer smaak dan Energique, hoewel ik daar niet ontevreden over was, ik ben met name overgeschakeld omdat ik geen rijst, granen en gluten meer in de voeding van mijn epireu wilde.
Ook hier wordt geschrokt. Maar gelukkig niet gekotst. (Wat een charmerend taalgebruik heb ik weer  ;D)
Door Lizzy
#855967
[quote="Annemarie Rouw"]
Carnibest heeft de diabetes-versie. Klinkt heel spannend, maar het enige is, dat er alleen vlees en een klein beetje (blad)groente inzit. Geen gepofte rijst, dat is het enige verschil. En de prijs is hetzelfde...dan heb ik toch liever vlees dan rijst voor mijn geld. ;)
Mijn reu met epilepsie krijgt het en doet het er prima op. Ze eten het hier met nog meer smaak dan Energique, hoewel ik daar niet ontevreden over was, ik ben met name overgeschakeld omdat ik geen rijst, granen en gluten meer in de voeding van mijn epireu wilde.
Ook hier wordt geschrokt. Maar gelukkig niet gekotst. (Wat een charmerend taalgebruik heb ik weer  ;D)
[/quote]

Ja, ik snap eigenlijk ook niet hoe ze dat voor elkaar krijgen, vlees in de plaats van rijst voor hetzelfde geld. Waarschijnlijk een verhoogde hoeveelheid vet ook. Over je charmante taalgebruik: wij zijn wel wat gewend hier hoor ;D ;D
#856239
Hoi,

Doesjka geeft geen reactie op gluten, dus niet meer of juist minder aanvallen. Het zou natuurlijk alsnog wel fijn zijn als er geen tarwe in het voer zit, maar alleen rijst maar bij rodi is dat in elk geval niet zo, daar zit tarwe in.

Maar ik wil alleen nog voer, waar ik makkelijk aan kan komen. En dat is rodi, energique, smuldier en duck.

Ik prakte het al, want Doesjka is in staat om zo´n burger in 1 keer door te slikken. Kauwen is voor watjes :-) De brokken kauwt zij trouwens ook nooit, daar doe ik dus altijd water overheen, want anders stikt ze erin. En varkens/runderoren kunnen ook al niet meer, die probeert ze namelijk ook door te slikken. Niet leuk om te zien, maar ze kon ze ook al niet meer verdragen qua darmproblemen.

Groetjes
Nienke
Door ~Joke~
#856602
Heb je het geprobeerd om helemaal graanvrij te voeren en hoelang dan? Een verbetering zul je nl niet direct zien dat moet je minimaal over een jaar en nog verder bekijken. Ook rundvlees kan reacties geven, melk en melkproducten enz. Reacties hoeven niet direct te zijn. Het is alsof op een gegeven ogenblik een grens is bereikt en er een aanval komt. Het is belangrijk een dagboekje bij te houden zodat je met vorige jaren kunt vergelijken.
Spike heeft epileptiforme krampaanvallen in de drie jaar dat ik hem nu graanvrij voer zit er ieder jaar nog verbetering in.
Als mijn hond epilepsie had greep ik alles aan en ging ik hem zeker 100% graanvrij voeren. Baat het niet het schaadt absoluut niet!
#856787
Hoi Joke,

Ik heb een hele hoop geprobeerd en wat bij Doesjka werkt is niet meer enten in combinatie met anti-epileptica. En Doesjka had echt grand-mal aanvallen, ik denk dat jouw hond eerder Spike's disease heeft? En dat heeft inderdaad met gluten te maken.

Hoe oud is jouw hondje trouwens?

Groetjes
Nienke
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#856819
[quote="Nienke en Doesjka"]
Hoi Joke,

Ik heb een hele hoop geprobeerd en wat bij Doesjka werkt is niet meer enten in combinatie met anti-epileptica. En Doesjka had echt grand-mal aanvallen, ik denk dat jouw hond eerder Spike's disease heeft? En dat heeft inderdaad met gluten te maken.

Hoe oud is jouw hondje trouwens?

Groetjes
Nienke
[/quote]

Sterker nog Nienke, de ziekte is naar de hond van Joke genoemd ;)
Door ~Joke~
#857719
[quote="Nienke en Doesjka"]
Hoi Joke,

Ik heb een hele hoop geprobeerd en wat bij Doesjka werkt is niet meer enten in combinatie met anti-epileptica. En Doesjka had echt grand-mal aanvallen, ik denk dat jouw hond eerder Spike's disease heeft? En dat heeft inderdaad met gluten te maken.

Hoe oud is jouw hondje trouwens?

Groetjes
Nienke
[/quote]
Spike is net 11 jaar geworden, hij is de Spike van Spike's Disease  ;)

Hoe ik op het glutenvrije spoor ben gekomen was eigenlijk door Dr John Symes. Op zijn site vond ik verschijnselen van Coeliakie en daar behoorden ook krampen en epilepsie bij.  http://www.dogtorj.net/
Dr Symes behaalt hele goede resultaten met het glutenvrije dieet bij honden die aan epilepsie lijden.
Omdat er al bekend was dat honden die krampen goed op hypo allergeen voer reageerden [als koolhydraat rijst] viel bij mij ineens het kwartje. Vanaf die tijd april 2003 wordt Spike 100% glutenvrij gevoerd [ook geen rijst en rund]  en werd zijn toestand steeds beter.
In de tijd dat Spike nog graan kreeg legde ik de link niet omdat hij niet iedere dag aanvallen had. De link is dan moelijk te leggen. Pas toen ik hem glutenvrij ging voeren zag ik het verschil.
Bij honden die vrijwel meteen na de eerste aanval op glutenvrij voer worden gezet is de verbetering nog spectaculairder. Ik heb eens ergens gelezen dat het net zoveel tijd neemt om het weer goed te krijgen, als de tijd die het nam om zover te komen. In Spike's geval klopt dat wel. Ieder jaar geeft weer verdere verbetering te zien.
Ik plak het lijstje van Dr Symes hier nog even onder. Het zal niet iedere epi hond  baten maar de verboden ingredienten passen so wie so al niet in een Barfdieet  ;)

Hieronder het dieet lijstje van Dr Symes wat ik volg
Kies voedsel ZONDER de volgende ingrediënten:

* Tarwe, gerst en rogge. Wat allergieën aangaat beschouwt Dr. Symes haver als het veiligste graan. Hij zegt dat haver veel glutamaat bevat, bij sommige dieren kan deze stof bijdragen tot pijn en epilepsie. (n.b. In Nederland is haver op de akker vaak 'besmet' met tarwe en wordt daarom niet aanbevolen in een glutenvrij dieet, Joke)

* Melkproducten. Melk en melkproducten zoals o.a. kaas, wei, caseïne enz. inbegrepen (n.b. let ook op lactose in bv supplementen en (homeopathische) medicijnen, Joke)

* Soya

* Mais (inclusief mais gluten meel), als allergieën niet afnemen. Dr. Symes denkt dat dit vooral belangrijk is bij klachten als astma, pijn, problemen in het onderste deel van het maagdarmstelstel en epilepsie.

* Rijst, als allergieën niet verdwijnen na het weglaten van de hierboven genoemde granen. Op dit punt aangekomen kan de eigenaar alleen nog maar brokvoer gebruiken met aardappel, bataat of tapioca als koolhydraatbron. (n.b. beter is natuurlijk graanvrij, rauw te gaan voeren, Joke)

* Rund, vis, en eieren ALLEEN als er nog steeds allergieën aanwezig zijn, die niet zijn verdwenen, na weglating van bovengenoemde ingrediënten. Dr. Symes heeft de ervaring dat sommige honden voor deze eiwitten secundaire allergieën hebben en het beter doen op andere eiwitbronnen.

* Kunstmatige conserveringsmiddelen en kleurstoffen.
#857788
Hoi,

Nou zie je hoe mooi dat is, dat ik al op de hoogte was van jouw hondje :-)  !
Die dr. J kende ik ook aal van het yahoo epilepsie forum.

Maar wat voor voer geef jij dan wel?

En had Spike al vanaf het begin aanvallen? Dus sinds hij pup was?

En hoef jij nu geen anti-epileptica te geven?

Groetjes
Nienke en Doesjka
Door ~Joke~
#857878
Bij Spike begon het al voor zijn eerste verjaardag met af en toe absences. Daarna twee keer dat hij omviel met een jaar ertussen. Beide keren was ik er niet bij, maar pasten man en zoon op. De da dacht aan een rugprobleem. Totdat ik hetzelf een keer zag. De eerste zware aanval kwam na toediening van stronghold omdat hij mijt had. Daarna ging het zienderogen bergafwaarts met hem.

Spike eet lam, geit, paard, hert, struis, haas, wild konijn en wilde eend. Verder diepvriessardientjes en 1 keer per week een rauw ei. Daarbij krijgt hij biologische groente.
Na een mailing met Dr Symes voer ik hem geen graangevoerd gevogelte zoals kip, kalkoen ed en tam konijn meer.  Ik vond nl dat Spike's toestand  niet voldoende verbeterde en vroeg me af of deze graangevoerde dieren daar invloed op konden hebben. Dr Symes vond dat niet zo'n vreemde gedachte en idd namen Spike's aanvallen verder af.
Nu is Spike wel extreem gevoelig hoor, de meeste krampers doen het heel goed op energique nr 4.

Anti epileptica heeft hij nooit gehad omdat het niet helpt. Wel in het begin valium als een aanval niet wilde stoppen maar ook dat hielp niet. Later hoorde ik dat er Borders door valium in een delirium waren geraakt en zelfs gestorven.

Ik gebruik alleen rescue spray. Of het helpt weet ik niet maar je doet tenminste iets.
#858001
Hoi,

Nou bij doesjka helpt de anti-epileptica dus wel. Maar ze bleef wel aanvallen houden, toen ik haar nog de cocktailenting gaf. Nu dus geen aanvallen meer gezien. En bij doesjka helpt valium (rectaal) uitermate goed, je kan er de aanval mee stoppen. Een collega van mijn vader is arts en die schreef af en toe valium voor, want mijn dierenarts doet daar niet aan, die wil liever dat ik hem bel als de aanval te lang duurt (tja, zo´n aanval duurt altijd te lang toch?) en dat ik dan pas stesolid geef. maar dit terzijde.

De reden dat ik nu op versvlees wil overstappen is vanwege een darmprobleem. En ze lijkt brokken niet te verteren, er komt bijna meer poep uit dan dat ik haar eten geef.

Maar ik ben er niet zo blij mee, dat er tarwe zit in rodi en duck. Energique 4 kan ik waarschijnlijk wel bij de dierenwinkel bestellen, maar dat is altijd zo´n gedoe. Misschien dat ik uiteindelijk probeer over te stappen op yarrah, als dit niks wordt (vandaag toch weer diarree)
Yarrah:
Yarrah Sensitive is gecontroleerd biologisch, glutenvrij en maagvriendelijk en dus optimaal geschikt voor alle honden met voedingsmiddelallergieën of honden met een gevoelige maag.
Samenstelling Yarrah sensitive:
Rijst*, 25% kip* en kipbijproducten*, eipoeder*, vitamines en mineralen, zeewier, spirulina. *= van gecontroleerde biologische teelt, Skal 1301. .
Maar daar zit dus wel 24% eiwit in, en Doesjka laat erge winden van eiwitten.

Groetjes
Nienke
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door