Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Femke
#5795
Hoi allemaal,

Ik heb een vraagje voor mensen die diepvriesversvlees voeren. Ik haal ´s morgens 4 plakken vlees uit de vriezer, doe het in een bak in de koelkast voor ´s avonds. Echter 9 van de 10 keer zijn de plakken ´s avonds nog (een beetje) bevroren en dan duurt het echt een eeuwigheid voordat ze op kamertemperatuur zijn.
Ik zet wel eens de bak in de gootsteen met warm water of ik voeg een scheutje warm water in de voerbak toe maar ik weet niet of dit wel zo goed is. Maar ja soms kan ik ook niet nog 2 uur wachten met eten geven tot het op kamertemperatuur is. Meestal is er het grootste deel van de dag wel iemand thuis (ik werk katooruren en Heidi óf 4 uurtjes aan het einde van de middag of nachtdienst) maar soms hebben we het toch niet op tijd dooi (misschien ook een kwestie van wennen en goed afspreken wie wanneer het voer eruit moet leggen)

Het is zeker ook geen optie om het vanaf ´s ochtens in een afgesloten bak buiten de koelkast te bewaren? Lijkt me eigenlijk niet....

Daarom ben ik benieuwd hoe de anderen dat doen, hoe ver van tevoren halen jullie ht vlees uit de vriezer en hoe lang voor de maaltijd uit de koelkast om het op kamertemperatuur te laten komen?

Groetjes Femke

PS: Sorry dat ik steeds van die domme vragen stel maar ik kan soms zo onzeker zijn of ik het wel goed doe..... :'( :'( :'(
Gebruikersavatar
Door chooky
#5796
Het is zeker ook geen optie om het vanaf ´s ochtens in een afgesloten bak buiten de koelkast te bewaren? Lijkt me eigenlijk niet....

Daarom ben ik benieuwd hoe de anderen dat doen, hoe ver van tevoren halen jullie ht vlees uit de vriezer en hoe lang voor de maaltijd uit de koelkast om het op kamertemperatuur te laten komen?
Hoi,
Ik haal het eten zo'n 8 uur van te voren (praktisch gezien 's avonds voor ik naar bed ga) uit de vriezer en laat dit buiten de koelkast ontdooien. Pasgeleden stond er een artikel hierover op barfplaats waarin duidelijk werd dat het niet slecht is voor voedsel om op het aanrecht te ontdooien omdat het dan minder lang duurt als wanneer het in de koelkast ontdooit. Ik geloof zelfs dat er meer bacterien in het koelkastvoedsel zat dan in het aanrechtvoedsel. maar dit weet ik nieet helemaal zeker meer.
groetjes Eva
Door ester
#5797
Laten we 1 ding voorop stellen: geen 1 vraag is dom. Ik zou gewoon de avond van te voren al het vlees voor 1 dag eruit halen. Dan kun je het daarna in porties verdelen. Jaja, ik doe het weleens in de magnetron! Dat is eigenlijk echt dom :-[
Door Sylvie
#5798
De avond van te voren is prima. En zelfs als het nog een beetje bevroren is, kunnen de meeste honden daar prima tegen.
Je kunt ook ontdooien in wat niet al te warm water.
In ieder geval hoef je niet echt paniekerig te zijn over de bacterien, tenminste voor wat betreft je honden; ze  kunnen beter tegen bacterien dan mensen.
Door Femke
#5799
Pffff sorry hoor maar soms voel ik me zo opgelaten omdat ik dit soort kleine praktische dingen zelf niet kan bedenken. Heel erg hartstikke bedankt voor de antwoorden, ik ga het nu uit de koelkast halen en laat het (niet op het aanrecht daar ligt het in de zon, nog ff plekje verzinnen) buiten de koelkast ontdooien. Oh nee ´s nacht is er geen zon, ik bedoel het voer voor morgenavond...

Ik heb het 1 keer 10 seconden in de magnetron gehad omdat ik barstende koppijn had en niet kon wachten tot het op kamertemperatuur was, maar het idee stond me al tegen (alleen toen moest ik wel wat).

Bedankt voor de tips!!!


Femke
Door Lizzy
#5800
Hoi Femke, domme vragen bestaan niet en ik vind dit sowieso een HEEL NORMALE vraag!

Persoonlijk ben ik geen voorstander van het ontdooien van vlees buiten de koelkast (sorry Eva!). Ik vind het veiliger om vlees in de koelkast te ontdooien.

Maar goed, wat ik dus zelf doe is het volgende: Ik haal 's morgens het eten uit de vriezer voor de VOLGENDE morgen. En, 's avonds haal ik het eten voor de volgende avond uit de vriezer. Negen van de tien keer, is het eten dan niet meer bevroren. Ik haal het ongeveer 2 uur voor etenstijd uit de koelkast om op kamertemperatuur te laten komen. Is het dan nog te koud (mijn honden gaan kotsen van te koud eten), dan gooi ik er, in de waterkoker opgewarmd, water bij (niet gekookt!).

Groetjes, Lizzy
Door roger
#5801
<<Het is zeker ook geen optie om het vanaf ´s ochtens in een afgesloten bak buiten de koelkast te bewaren? Lijkt me eigenlijk niet....<<


Gewoon laten ontdooien in een emmer, niet echt luchtdicht afgesloten met een deksel maar gewoon met een doek.
Ik haal mijn vlees altijd 10 tot 15 uur voor ik het voer uit de vriezer.

Soms zelfs wel ineens voor 2 of 3 dagen en dat gaat het ien een groeve in de grond, rijpt het extra en word het voor de meeste honden een lekkernij.

Ik heb het wel over rauw vlees, rauw vlees rijpt en word beter voor de hond.
Gekookt vlees rot en word slecht.

Gr.
Roger.  
Gebruikersavatar
Door chooky
#5802


Ik heb het wel over rauw vlees, rauw vlees rijpt en word beter voor de hond.
Gekookt vlees rot en word slecht.

Gr.
Roger.  

Las ik dat niet bij juliette? Je kunt het ook zien aan het vlees. Gekookt vlees wordt groenig, rauw vlees wordt grijs.
Eva
Door Femke
#5803
Hee Lizzy,

Bowie gaat inderdaad ook spugen van te koud voor (weet je nog, ook nog een half rauw eitje en een halve appel, dat was geen suc6). Ik had van de week ook een beetje warm water bij het voer gedaan maar dat begon me toch te stinken......  :-X En we hadden iemand op bezoek, die zei heel tactisch: Nou, ik ruik het wel....... :-[  :-[
Gebruikersavatar
Door chooky
#5804
Pffff sorry hoor maar soms voel ik me zo opgelaten omdat ik dit soort kleine praktische dingen zelf niet kan bedenken.
Ach je moest eens weten wat voor vragen wij (sorry ik zal voor mezelf praten) ik ooit gesteld heb. Ik vind het juist leuk om af en toe dingen te weten en antwoord te kunnen geven en soms zelf vragen te stellen waarvan ik eigenlijk denk, zou ik dat niet zelf moeten weten. Dat is juist het leuke van dit forum,
Eva
Door yalla
#5805
Ik haal voor twee dagen uit de vriezer en ontdooi altijd in de koelkast en heb dus nooit last van nog bevroren vlees. Buiten de koelkast ontdooien vind ik persoonlijk niet zo'n goed plan.
Gebruikersavatar
Door Ivonne
#5806
Ik haal het rond circa 18.00 uur uit de vriezer (voor de volgende dag), dit ligt in een bak op het aanrecht te ontdooien en tegen de tijd dat ik naar bed ga, doe ik ze in de koelkast om daar de volgende ochtend 1 pakje van te gebruiken.

Ik heb het laatst per ongeluk de hele nacht op het aanrecht laten staan en Bas vertikte het om te eten  ???. Dit heb ik nog een keer uitgetest (dus expres de hele nacht laten liggen op het aanrecht) en weer wilde Bas dit niet eten. Blijkbaar gebeurt er dan iets mee wat hij niet echt fijn vind (of hij is gewoon verwend aan het worden  ;D  ;D )

Nou ja, voor hier werkt dit goed
Door roger
#5807
<<Las ik dat niet bij juliette? Je kunt het ook zien aan het vlees. Gekookt vlees wordt groenig, rauw vlees wordt grijs.<<

Juist Eva.

Als je vlees lang genoeg laat rijpen, dan kan je bij wijze van spreken met een koffielepeltje er een soort van "balletjes" afraspen, zo zacht word het.
En voor de hond is het een lekkernij.

Gr.
Roger
Door Helen
#5808
Ik haal 's avonds het eten voor de volgende avond uit de vriezer en stop dat in de koelkast. Het ontbijt haal ik 's avonds uit de vriezer en laat het op het aanrecht in een bakje ontdooien. Ik zou niet weten waarom dat niet goed zou zijn. Mijn boterhammetje met worst smeer ik ook 's ochtends en ik vind hem aan het begin van de avond nog prima smaken.... ;D

groetjes Helen
Door geer
#5809
Ik leg 's avonds het eten voor de volgende dag in de magnetron (NEE, die zet ik NIET aan), daar ligt het veilig voor de katten. 'S Ochtends geef ik haar een deel en de rest bewaar ik in de koelkast voor 's avonds.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door