Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door simplythedogs
#810744
Hallo,
toegegeven, 't is een tijdje geleden, dat ik hier nog geweest ben :oops: maar ik heb nu nog eens een vraagje.
Mijn Sheltie eet Carnibest (de andere AHV Breda) en nà hun avondmaaltijd geef ik alle honden een rauwe kippevleugel. Eerst had ik nekken, maar daar werd dus niet op gekauwd maar die werden gewoon in hun geheel ingeslikt  ::) Voor ik aan die vleugels begonnen was, had ik die eens gewogen en de meeste wegen zo om en bij de 100 gr/stuk.
Nu was de Sheltie eergisteren en gisteren ziek (overgeven en een beetje diarrhee) en als wij zijn buik af tastten was die zo hard als maar wat. Mijn man had daaruit de conclusie getrokken, dat de Sheltie veel te veel bot eet en dat hij dat niet kan verteren. Hij zei dus, dat het niet normaal is, dat een Sheltie een even grote vleugel op eet dan de grote honden. Op zich (en hoogst waarschijnlijk vooral omwille van het gewicht van de Sheltie) zal hij misschien kunnen gelijk hebben. Omdat ik het echter heel zielig vindt, aan iedereen een "dessertje" te geven en de Sheltie te laten toekijken is tenminste voor vandaag het nagerecht van het menu geschrapt  :-[

Nu zit ik mij af te vragen, of het idd wel slecht is, als mijn honden (dus ook de andere) elke dag een kippevleugel opeten ? (dit is dus vraag één  ;))
En dan zat ik dus te denken, dat ik het probleem misschien zou kunnen oplossen, door gerookte botten te geven. Ik kan b.v. aan gerookte kippepootjes (afkomstig van dieren die geschikt zijn voor menselijke consumptie) geraken, maar ik ben niet zeker, dat het gerookte spul zich wel met de rauwe voeding 'verdraagt' ???

Kan mij toevallig iemand helpen ????

Alvast bedankt en groetjes uit Luik.
Marion
Door 202Spots
#810769
Vergeet in ieder geval de gerookte botten!! :o
De gewicht  van 'n vleugel maakt voor de maat van de hond niet uit, maar de hoeveelheid maakt verschil ;)
Wanneer al de honden goed van gewicht zijn,dan mogen ze gerust 'n vleugel als nagerecht hebben hoor,
Maar waarom geef je de sheltie niet 'n klein beetje minder van de gewone maaltijd en dan s'avonds evengoed 'n vleugeltje?
Hier de verhouding 57% vlees- 43% bot 
Afbeelding
Laatst gewijzigd door mahuni op vr 17 aug 2007, 15:28, 1 keer totaal gewijzigd.
#810774
Als je denkt dat elke dag een kipvleugeltje te veel is, zou ik minder vleugels geven, maar absoluut geen gerookte botten. Een vers bot is veel gezonder. maar denk je dat het teveel is qua het gewicht van de sheltie? Wordt ie te dik?

Elke dag een kippenvleugel is misschien wel wat veel kip over het algemeen. Als je wel desserts wilt blijven geven, kun je misschien de kippenvleugel afwisselen met andere kleine barfdingen. 
Door 202Spots
#810775
[quote="aussie"]
Volgens mij worden ook gerookte botten vlijmscherp en splinteren, net als gekookte / gebakken. Ik zou het dus niet geven, alleen rauw.
[/quote]

Gerookt is idd verhit geweest, en verhitting van bot (op welke manier dan ook) is de oorzaak voor 't splinteren ;)
#810777
Een vleugeltje werken mijn katten nog zonder veel moeite weg dus voor een sheltie moet dat helemaal geen probleem zijn. Trouwens, hoe komt jouw man erbij dat het van die vleugel komt? Heeft hij foto's gemaakt van de maag? Er kunnen zoveel mogelijke oorzaken zijn voor die opgezette maag, zoals iets gejat, ergens iets fouts gegeten, maag/darminfectie. noem maar op.

Nee dus, een kippenvleugel is prima eten voor honden, niks mis mee. Je moet wel rekening houden met de extra hoevelheid die je voert, anders kun je je sheltie straks rollen  ;D

Alles wat verhit is is in principe slecht voor honden, en vooral verhit bot is link. Nooit geven dus! DIe dingen voor menselijke consumptie zijn ook nog gezouten, da's ook niet best.
Gewoon lekker rauw blijven voeren, dat is het allerbeste voor je honden.
Door 202Spots
#810783
Evelyn schreef: Elke dag een kippenvleugel is misschien wel wat veel kip over het algemeen. Als je wel desserts wilt blijven geven, kun je misschien de kippenvleugel afwisselen met andere kleine barfdingen. 
Ze eten:
Mijn Sheltie eet Carnibest (de andere AHV Breda)
Dus 'n vleugel is alleen als extraatje,en maakt weinig verschil met de verhouding van de kvv waar alles al in moet zitten...
#810793
Poeh, even bedankt aan iedereen. 'k wou alleen nog even jullie bevestiging als geruststelling ;)
Ik had eerder al eens in een ander topic geschreven, dat mijn man het liefst brok van RC zou geven  ::) Wij zijn over de voedingskwestie nu al maanden aan het ruziën en nu de Sheltie nog eens niet goed was, moest hij natuurlijk gelijk weer beginnen zeuren (trouwens gaat het met die Sheltie vandaag al stukken beter !!) Waarschijnlijk had die idd iets opgegeten (in de tuin, of zo) want sedert hij CB eet, gaat het met hem zo goed als nooit tevoren. Ik verminder idd zijn avondmaaltijd omdat hij er nog een vleugelte achter krijgt. Trouwens zijn mijn vleugels behoorlijk wat groter dan die op de foto, hoor  :o Hij verdikt tot hiertoe nog niet, dus in princiepe mag ik zo blijven voortdoen.
Het probleem is hier eigenlijk, dat ik het best wel moeilijk heb om aan barf-dingetjes te geraken. Ik zal volgende week toch eens de islamietische slager contacteren en zien, of ik geen lamsbot of zo kan krijgen.
Ik verheug er mij eigenlijk al op, straks de koppen van iedereen te zien, als zij ondervinden, dat er vandaag geen dessertje is (door die hele discussie heb ik vandaag geen vleugels ontdooid).

Nog eens bedankt voor jullie geruststellingen. Zo een riem onder het hart moet ik af en toe eens hebben en dan nog volhouden ondanks het gezeur  :P

Groetjes
Marion
Door judith1967
#810800
Ach,mijn man vond het eerst ook niks.Kvv vond ie niet erg ,maar botten wel.Nu krijgt mijn oudste hond geen bot meer,nouja af en toe een kippenekje,maar dat zie ik ook meer als een snackje.

Mijn pup eet dus wel kippenek/vleugel,kwartel,en mijn man vindt het geen probleem meer,alhouwel hij bang is(omdat mijn pupje niet echt kauwt)dat het met de botten mss verkeerd kan gaan.
Maar heb hem gerustgesteld dat er nog nooit een hond dood is gegaan van bot eten en zo doorslikken.

Nou ,heb weer te vroeg gejuigd,hij vraagt  of ik de botten niet gewoon altijd kan pletten,omdat mijn pupje er niet opkauwt. :-[
Laatst gewijzigd door judith1967 op za 18 aug 2007, 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Drijver
#825834
Nog even een toevoeging over de gerookte botten die je in de dsz kunt kopen. Ik ken nu een aantal honden die niet gewend zijn om botten te eten maar wel de gerookte botten kregen van hun eigenaar. Deze honden zijn stuk voor stuk in de loop der tijd onder het mes geweest om een stuk bot uit hun darmen te laten verwijderen.
Ik denk ook niet eens dat het er aan ligt dat deze honden niet gewend waren botten te eten. Gerookt, gekookt of anderszins verhit bot is gewoon niet goed voor onze honden.
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#826394
Ik gaf voordat ik maar iets wist over barf een gerookt bot nou dat heb ik geweten.
Drinken mijn hond niet normaal.

Hond die midden in de nacht naar buiten moest om te plassen en drinken zoveel,daarom nooit meer een gerookt bot in huis.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door