Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Lizzy
#76147
Hoewel dit dan ook weer een interessante uitspraak is:

"Het eiwitgehalte heeft geen invloed

Onderzoek naar de groei van de Duitse Dog (Nap RC, Nederland) heeft aangetoond dat het eiwitgehalte in een voeding geen significante invloed heeft op de ontwikkeling van het skelet. Een hoge eiwitinname heeft geen verhoogd risico op de ontwikkeling van OCD of HD tot gevolg en heeft geen invloed op de lengtegroei van bot".
Door Lizzy
#76154
Maar dan zou hetgeen Mogens heeft geschreven over eiwitten en groei niet kloppen en zou er dus geen reden zijn (als ik het goed lees) om zoveel bot te geven?! ???
Door vlcaki
#76187
<<[quote="Lizzy"]
Maar dan zou hetgeen Mogens heeft geschreven over eiwitten en groei niet kloppen en zou er dus geen reden zijn (als ik het goed lees) om zoveel bot te geven?! ???<<



Natuurlijk is dat allemaal flauwe kul..........zoals er zoveel flauwe kul verteld en geschreven word wanneer het de voeding betreft van honden en katten.

Laat de natuur je leermeester zijn, en probeer te voeren naar datgene wat de wolven of wilde honden eten: prooidieren met alles erop en eraan, in zo groot mogelijke stukken en brokken.
(Lees hierover Mech e/o Lonsdale)
En prooidieren kan je makkelijk zelf samenstellen uit brokken en stukken van een verschillende soort.

Wat de bot verhouding betreft zal je , bij de natuurlijke prooidieren van wolven e/o wilde honden, nooit ofte nimmer boven de 15 % bot komen omdat je dan al in de richting van de grotere prooien zit, en daar worden de dragende botten niet van gegeten, enkel afgekloven.(cfr. Mech)

Mijn honden bijvoorbeeld, krijgen twee maal per week bevleesde poten van reeen ofwel van lammeren voorgeschoteld, dat ietwat hardere bot word gekraakt, de splinters blijven op de grond liggen, worden niet gegeten, en het merg word eruit gelebberd, alleen de zachte botdelen van karkassen , zoals de ribben, worden kompleet gegeten , zo kom je nooit boven de 10 % of 15 % ,zelfs voor pups is dat niet nodig.


Neem een voorbeeld aan de Artic wolven,de grootste wolven-soort die er bestaat, hun jongen worden hoofdzakelijk grootgebracht met poolhazen, die volop aanwezig zijn in die periodes als er welpen zijn.

Kan je natuurlijk zeggen , zoals een goeroe op een ander forum,........ tja..... het DNA tussen honden en wolven verschilt maar 1 % , en , het DNA van mensen en varkens verschilt ook maar 1 % en varkens eten ook niet hetzelfde als mensen...... OK........ dan heb ik de volgende bedenking........... als ik mijn reu op een Artic-wolvin zet, dan komen er pups van, die op hun beurt gegarandeerd vruchtbaar zijn, en dit heb ik bij mensen en varkens nog niet gezien, dus honden zijn identiek aan wolven en het prooi model van wolven volstaat perfect om gezonde honden groot te brengen en volwassen honden gezond te houden.

Een en ander is trouwens ook bewezen door Eric Ziemen met zijn puwo- , puscha- en puco projecten.

Komplete grote delen van dierlijke oorsprong, gevarieerd , niet gemalen, gemixt of gepureerd, maar in zijn zo natuurlijk mogelijke staat en zo mogelijk in de meest ideale natuurlijke verhouding qua bot, vlees, orgaan , vet en eventueel als het kan vezels tvv. huid.
Kijk misschien ook effe naar de verhouding vet/vlees bij wilde prooidieren en bij dieren die door de mensen gefokt voor consumptie.

Laat dit voor minimum 75 % tot zelfs maximum 100 %uitmaken van je totale voeding en vul de rest, van 0 tot 25 % aan met dat wat je zelf wil, als je dat bijvoorbeeld wil opvullen met 25 % schapemest ...... be my guest.

Zo simpel en eenvoudig is het om een gezonde hond, te laten opgroeien en gezond te houden.

Al de rest zijn voor mijn part fabeltjes !

Welgeteld vijf paginas heeft Lonsdale daar voor nodig om dat uit te leggen........... ik ken er vele anderen die daar hele reeksen en vervolgverhalen over schrijven en blijven schrijven;

Gr.
Roger. [/quote]
Laatst gewijzigd door vlcaki op wo 07 apr 2004, 16:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Sander
#76201
Amen.

Probleem is denk ik alleen dat de meeste mensen niet in de gelegenheid zijn om hele prooidieren te voeren. Je moet dus hele prooidieren nabootsen. Hierin zit een stuk eigen interpretatie.

Goed dat je over Eric Ziemen begint trouwens. Ik heb nog een boek van 'm liggen dat ik al lang van plan ben om te lezen, maar steeds niet aan toe kom. Ik was al bijna vergeten dat ik het heb :-[
Door Lizzy
#76206
Geinig. Jij hebt nog niet 1 pagina nodig om het uit te leggen Roger! Mijn complimenten. Dit is een zeer duidelijke uitleg.

Ik ben wel met Sander eens dat het hele prooidier niet voor iedereen beschikbaar is en dus moet je zelf aan de slag met je eigen fantasie om een prooidier na te bootsen.

Dus ook jij maakt je geen zorgen om het eiwitgehalte voor puppies Roger? (dat natuurlijk vrij hoog is in een prooidiermodel voeding).

Maar OK, hoewel dit echt heel logisch klinkt, zou ik het wel eng vinden om een pup op te laten groeien met 10% a 15% bot....

En, het blijft mij wel opvallen dat honden ongelofelijk gecharmeerd zijn van bot... mijn honden vinden botten het allerlekkerste wat er bestaat. Ze krijgen alleen om die reden al meer dan 10%.

Ik denk dus dat een hond beslist op 10% a 15% gezond kan leven en hij niet meer nodig heeft dan dat (zeker over een volwassen hond heb ik geen twijfels!). Maar de vraag is, kan het kwaad als je 20% geeft. Ik denk zelf van niet. En jij?
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 07 apr 2004, 16:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Door vlcaki
#76214
<<Probleem is denk ik alleen dat de meeste mensen niet in de gelegenheid zijn om hele prooidieren te voeren. Je moet dus hele prooidieren nabootsen. Hierin zit een stuk eigen interpretatie. <<


juist Sander, hele prooidieren nabootsen als je ze niet compleet kan vinden. zeg maar in "vakjargon" Frankenstein-prooidieren.

kan je "a la carte" maken voor je hond.

gr.
Roger.
Door Sander
#76238
[quote="vlcaki"]
juist Sander, hele prooidieren nabootsen als je ze niet compleet kan vinden. zeg maar in "vakjargon" Frankenstein-prooidieren.[/quote]

Maar de meeste mensen weten denk ik echt niet wat nou precies de verhoudingen in de verschillende prooidieren zijn, dus hoe zo'n Frankenstein-prooidier er nou precies uit moet zien? Daar komt denk ik toch een stukje gevoel en eigen interpretatie bij kijken. Zolang het in grote lijnen maar klopt maakt het niet zo veel uit denk ik. Als een roedel wolven een groot prooidier vangt zullen ze echt niet allemaal precies hetzelfde eten. De een eet wat meer spiervlees, de ander wat meer bot, etc.
Door vlcaki
#76242
<<Dus ook jij maakt je geen zorgen om het eiwitgehalte voor puppies Roger? (dat natuurlijk vrij hoog is in een prooidiermodel voeding). <<


Het enige waar ik me zorgen over maak Lizzy is de koers van de dollar en Ahold.

<<Maar OK, hoewel dit echt heel logisch klinkt, zou ik het wel eng vinden om een pup op te laten groeien met 10% a 15% bot.... <<

nogmaals kijk naar de natuur, een pup kan nooit meer eten dan bijvoorbeel één konijn en of ie er nu 10 eet of 100 het bottenpercentage blijft 10 % in die voeding of ie nu een lam eet of een hele kudde het bottenpercentage blijft gegarandeerd onder de 15 %.

<<En, het blijft mij wel opvallen dat honden ongelofelijk gecharmeerd zijn van bot... mijn honden vinden botten het allerlekkerste wat er bestaat. Ze krijgen alleen om die reden al meer dan 10%. <<

het gecharmeerd worden door botten is niet omdat ze dat zoveel exstreem veel nodig hebben, volgens mij eerder een behoefte om te kauwen.
Als de masten doppen van de bomen vallen straks, dan vreet mijn hond gegarandeerd mastendoppen, is dat omdat ie die nodig heeft of omdat ie daardooor gecharmeerd is ?

<<Ik denk dus dat een hond beslist op 10% a 15% gezond kan leven en hij niet meer nodig heeft dan dat (zeker over een volwassen hond heb ik geen twijfels!).<<

ik twijfel daar niet aan, tussen de 10 à 15 % volledig opneembare botten is volgens mij voldoende en mijn volgende pup krijgt zeker niet meer, integendeel eerder 10 dan 15 %


<< Maar de vraag is, kan het kwaad als je 20% geeft. Ik denk zelf van niet. En jij?<<

Weet ik niet, ik geef je wel het Vlaamse spreekwoord mee ter bedenking: "waar de brouwer is kan de bakker niet zijn", en dat zegt alles.

gr.
Roger.
Door Lizzy
#76249
Ik haal net uit het boek van Mogens (maar we hebben deze gegevens ook van een kip):

Schaap bestaat voor:

15% botten (inclusief schedel en hoeven)
20% vet
10% huid en gewrichtsbanden
35% spiervlees
15% orgaanvlees (inclusief long + strot)
5% maaginhoud + darmen
Door Lizzy
#76253
vlcaki schreef:

<<Dus ook jij maakt je geen zorgen om het eiwitgehalte voor puppies Roger? (dat natuurlijk vrij hoog is in een prooidiermodel voeding). <<


Het enige waar ik me zorgen over maak Lizzy is de koers van de dollar en Ahold.
;D
<<Maar OK, hoewel dit echt heel logisch klinkt, zou ik het wel eng vinden om een pup op te laten groeien met 10% a 15% bot.... <<

nogmaals kijk naar de natuur, een pup kan nooit meer eten dan bijvoorbeel één konijn en of ie er nu 10 eet of 100 het bottenpercentage blijft 10 % in die voeding of ie nu een lam eet of een hele kudde het bottenpercentage blijft gegarandeerd onder de 15 %.
Hoe je het ook went of keert: dat is gewoon waar.... Maar mijn hersenen willen er nog niet aan, geloof ik.....
<<En, het blijft mij wel opvallen dat honden ongelofelijk gecharmeerd zijn van bot... mijn honden vinden botten het allerlekkerste wat er bestaat. Ze krijgen alleen om die reden al meer dan 10%. <<

het gecharmeerd worden door botten is niet omdat ze dat zoveel exstreem veel nodig hebben, volgens mij eerder een behoefte om te kauwen.
Als de masten doppen van de bomen vallen straks, dan vreet mijn hond gegarandeerd mastendoppen, is dat omdat ie die nodig heeft of omdat ie daardooor gecharmeerd is ?
Nou ja, je moet dus ook die kauwbehoefte bevredigen.... en ik heb geen zin om mijn honden nepperts als buffelhuid of nylabones te geven!
<<Ik denk dus dat een hond beslist op 10% a 15% gezond kan leven en hij niet meer nodig heeft dan dat (zeker over een volwassen hond heb ik geen twijfels!).<<

ik twijfel daar niet aan, tussen de 10 à 15 % volledig opneembare botten is volgens mij voldoende en mijn volgende pup krijgt zeker niet meer, integendeel eerder 10 dan 15 %
Ik blijf vinden dat het een interessant experiment zou zijn om de ene helft van een nestje pups tussen de 10% en 15% botten te geven en de andere helft 25% en 30%. Maar ik vraag me af of er mensen zijn die dAAr aan mee willen werken!
<< Maar de vraag is, kan het kwaad als je 20% geeft. Ik denk zelf van niet. En jij?<<

Weet ik niet, ik geef je wel het Vlaamse spreekwoord mee ter bedenking: "waar de brouwer is kan de bakker niet zijn", en dat zegt alles.

gr.
Roger.
Ik ken dit spreekwoord niet en eerlijk gezegd kan ik ook even niet bedenken wat het betekent..... Hellup!
Groetjes, Lizzy
p.s., lekker, om deze discussie weer eens met jou te voeren!
Door vlcaki
#76264
<<Schaap bestaat voor:

15% botten (inclusief schedel en hoeven)<<

15 % bot waarvan een deel niet gegeten word, zoals oa. die stukken van de poten, althans niet door mijn honden , en het volledige kaaksbeen.

<<20% vet<<

Probeer eens het verschil van vetpercentage terug te vinden bij gekweekte dieren voor menselijke konsumptie en in wild !

Wilde konijnen tegenover tamme is het verschil het dubbele in vet!

Waarom is paardevlees veel minder vet dan rundsvlees ?

Het verschil in vetgehalte tussen dieren van gelijke, ongeveer gelijke, grootte zoals reeen en schaap , die in hetzelfde milieu leven, maar wel de ene in wilde vorm, de andere in gefokte vorm !
Door vlcaki
#76267
<<Ik ken dit spreekwoord niet en eerlijk gezegd kan ik ook even niet bedenken wat het betekent..... Hellup!
Groetjes, Lizzy<<


nochthans heel eenvoudig:

Als je jezelf volpompt met bier (in dit geval de brouwer) dan kan er geen voeding/brood meer bij ( in dit geval de bakker) en loop je voedingstekorten op.

Als je je hond volpompt met , te veel , overtollig bot, dan kan er niet genoeg van de rest bij , vol is vol, en loopt ie ook tekorten op.
Door vlcaki
#76268
[<<oh...en laat ik nu ergens gelezen hebben dat antilopen voor het grootste deel uit bot bestaan ;D ;D<<

da klopt, gisteren ook nog gelezen, en eergisteren zelfs op TV gezien.
Het was wel een karkas van een onyx antilope dat al drie maanden in de woestijn lag te verbleken, maar het bestond uit 90 % bot.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door