Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Juud
#751133
Hallo allemaal,
Ben helemaal nieuw hier.
Dus excuses als de vraag al vaker voorbij is gekomen.
Maar ik wilde ook overstappen naar vv voor onze Sam (sint bernard) En later BARF!!! Maar rustig aan beginnen.
Maar ik weet niet hoeveel hij per dag mag hebben...
Ik heb begrepen dat je rustig aan moet doen met de overstap. Dus bv in de ochtend brokken (hij krijgt nu Biofood) en 8 uur later het verse voer. (eventueel eerst koken of overgieten met kokend water) Maar hoeveel gram mag ik hem dan geven??? Hij is nu 9 maanden en weegt ongeveer 60 kilo.  ::)
Hij krijgt nu in de ochtend 450 gr Biofood en in de avond hetzelfde. Dus 900 gr per dag. (hij drinkt idd ontzettend veel!!!)
Neem ook aan dat ik nu tijdens de overgang maar 1 smaak/soort vv kan/mag gebruiken of mag in de smaak wel wat afwisseling zitten??
Groetjes Judith en Sam
]
Door Lizzy
#751172
Hallo Judith van Sam, welkom op Barfplaats! We hebben hier nog een Judith van Sam op Barfplaats, alleen is deze Sam een Dalmatiër! Echt waar!

Een St Bernard van 9 maanden: die kun je in mijn ogen wel gaan voeren met 2% van het lichaamsgewicht, oftewel het volwassen percentage. Bij 60 kg is dat 1200 gram verse voeding per dag.

Als jouw hond geen gevoelig spijsverteringssysteem heeft: dan kun je gewoon van de een op de andere dag stoppen met brokken en 100% versvlees geven. De eerste 2 dagen kun je dat overgieten met wat gekookt water. En als je hond een beetje dunne krijgt: nou, daar gaat hij niet dood van hoor. Wanneer je deze manier van overschakelen hanteert, geef je dus 1200 gram per dag, over 2 maaltijden verspreid.

Als jouw hond wel een gevoelig spijsverteringssysteem heeft, dan kun je beter langzaam overschakelen.

Het is handig om je hond inderdaad eerst op 1 smaak over te schakelen. Maar dan na een paar dagen kun je al de volgende smaken geven. Dat hoef je allemaal niet voorzichtig te mengen, zoals met nieuwe brokken.
Door Juud
#751215
Hoi Lizzy,

Hahaha, wat TOEVALLIG zeg... Hihihi...
Maar  súper  en bedankt voor de reactie.
Nou, ik twijfel een beetje aan sam's darmen.
We zijn laatst op vakantie geweest en kregen hem terug met een darmontsteking. Máár hij had in de maas gezwommen en misschien zelfs gedronken. Dus weet niet of hij nou gevoelige darmen heeft of gewoon 'pech' heeft gehad. Het liefst schakel ik gewoon direct over, maarja, die dunnen zooi...
Heb hem nu net weer met goeie ontlasting (half rijst en lam van biofood en half gewone brokken van biofood.)
Ik ga het morgen gewoon proberen. Als ie dan dunne krijgt dan kan ik het altijd nog overgieten met kokend water nietwaar??
Wat voer jezelf? Of BARF je???
ALs Sam nou straks over is om 2 voedingen vers, hoelang moet ik dan wachten alvorens te kunnen barfen??? En hoe doe je dat met groente? Helemaal zelf bereiden of koop je dat ergens?
Door Femke
#751231
Hai Judith!

Ik ben dan wel geen Lizzy, maar ik wil rustig ook een poging doen om je vragen te beantwoorden.

Ten eerste: Leuk dat je op Barfplaats bent! En ik geloof dat ik je hond helemaal geweldig vind. Ik heb zelf o.a. een Berner en ik vind die grote joekels helemaal het einde!

Als jouw hond gevoelige darmen heeft, dan is het misschien niet onverstandig om een keer een kuur probiotica te geven. Dat zijn de 'goeie' darmbacteriën maar dan in een capsule.
Er is hier heel vele op BP over geschreven, als je via de zoekknop bovenin het scherm zoekt dan weet ik zeker dat je een hele boel hele interessante informatie tegenkomt!

Mocht je hond wel aan de slinger gaan: ik zou het gewoon een paar daagjes doorzetten. Eventueel wel overgieten met heet water, maar aangezien jouw hond nog jong is denk ik niet eens dat dat echt nodig is.

Ik weet niet of ik het goed begreep uit je berichtje, dat je brokken bij wil blijven voeren? Ik zou het zelf niet aanraden, maar als je bijvoorbeeld je zak met brokken leeg wil maken, dan zou ik 1 of 2 dagen in de week heel de dag brokken voeren, en de andere dagen heel de dag vers. Dan heb je maar 2 omschakelmomenten in de week. Als je 's ochtends brokken blijft voeren en 's avonds ver, dan heb je 14 omschakelingen in de week!

Als je naar Barf toe wilt, dan kun je nu alvast beginnen met wat kleine dingetjes te introduceren, zoals kippennekjes. Die zijn echt onschadelijk en daar kunnen totaal geen rare dingen mee gebeuren.

Langzamerhand kun je dan wat meer dingetjes toevoegen zoals kipkarkassen, eendennekken en - karkassen en uiteindelijk ook wel ribben van een geit of een lam. Je zult zien dat je hond dat helemaal het einde vindt!
Door Juud
#751450
Beste Femke,

Super bedankt voor je reactie.
Nee, ik wilde eigenlijk helemaal over naar minstens vers voer.
Als Sam dan helemaal op vers zit kan ik gewoon tussendoor die kippennekken voeren???
Is dat dan een volledige voeding of is dat een 'tussendoortje'???
Misschien domme vragen, maar ik wil het gewoon goed doen.
EN ik denk dat Sam het hélémaal geweldig zal vinden...
Gebruikersavatar
Door - Judith -
#751460
Hoi Judith van Sam, hier Judith van Sam  8). Ik heb verder niet zoveel toe te voegen aan het relaas van mijn voorgangsters, maar ik wil mijn naamgenoten natuurlijk wel even gepast welkom heten! :D

:offtopic2: Dit is trouwens mijn Sam (25 kilo en zeven jaar... ;)):

Afbeelding
Door Juud
#751690
Hi Judith van Sam, wat toevallig zeg!!!! Zou graag ook een foto van Sam in het bericht zetten, maar het lukt niet....
Ga 't zo nog proberen.

Maar allemaal super bedankt voor de reactie's.
Ben zo klaar met werken en dan ga ik gelijk shoppen.
Hier bij ons in de buurt bij de aveve hebben ze Prins. (ook voor de katten waar we er 3 van hebben) Dus dat gaan we nu allereerst proberen.
Als hij het er goed op gaat doen dan gaan we BARF erbij doen. Denk niet dat ik het ga redden om alleen maar te barfen maar ga wel echt stoppen met de brok.
Zak is bijna leeg... YIHAA. Maar ga die dus niet opvoeren. Vriendin van me voert hetzelfde voer dus ga haar blij maken met een bodempje Biofood (wat overigens mijn absolute voorkeur is als je brokken voert!!!! qua vlees inhoud!!!)
Bij de supermarkt in de buurt verkopen ze ook kvv. MAar ben ff het merk kwijt. Stond wel in die lijst van Lizzy. Maar ga eerst kijken hoe hij het met Prins doet.
Iemand ideeen hierover???
;)

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Juud op di 01 mei 2007, 14:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Juud
#751756
:D VERS VLEES IN HUIS!!!!!!  :D
Ben dus net na de winkels geweest waarvan de internet site zei dat ze daar prins verkochten. Maar nee hoor. Nergens te krijgen.
Uiteindelijk bij de A&H geslaagd.
Heb daar RODI gekocht.
Ze hebben daar 6 verschillende smaken geloof ik. Dus keuze zat voor onze Sam.
Heb nu de complete rundvlees maaltijd met groente gekocht.
Gaan we dat eens een weekej voeren en dan wel weer een andere smaak proberen.
Kan ik nu als als snack en gewoon om lekker te knagen een zalmkop geven???
Sam "loves" knagen!!!!
Door mirjam_dc
#751788
Hoi Judith! Ik heb altijd begrepen dat zalmkop eigenlijk onder de 'gevorderden botten'  valt, het is igg behoorlijk hard. Nou is jouw hond natuurlijk geen kleintje, maar toch zou ik liever eerst met iets beginnen wat onder ' beginnersbot' valt, al is een kippennek voor Sam misschien meer iets voor in een holle kies ::) maar misschien een kipkarkas, eendennek, eendenkarkas of iets dergelijks? Maar je krijgt vast nog meer advies! Leuk dat je overgaat op vers en straks op barf; al weer een gelukkige hond!
groetjes,
Mirjam
Door Juud
#751798
:)Bedankt voor je reactie.
Sam heeft net zijn 1e maaltijd op en hij is súper blij.
Het was in een mum van tijd weg!! Ik word er zelf ook helemaal happy van om hem zo te zien.
Hij heeft nooit zo happerig gereageerd op brokken.
Liet vaak wat staan of ging pas na úren eten...
Vond ik altijd erg zielig. Maar dacht (en weet dus niet waar ik dat vandaan had) dat versvoer niet goed was...  :-[ :-[
Dom dom...net zoiets als bostvoeding voor kids. Meest puur natuur wat je ze kunt bieden. Tja, en het is toch een beetje mijn 3e kindje. EN daar willen we het beste voor. Dussss....minstens versvoer voor onze reus.
Maar hoorde ook dat kippenbot zo versplinterd... en in de keel van honden blijft steken.
Denk idd dat een kippennek sowieso te klein is voor Sam. Maar voorlopig dan ook geen zalmkop... Jammer...hihihi.
Ik ga eens opzoek voor eenden of kippenkarkas (als dat tenminste veilig is qua botten ?????)
Wederom bedankt.
Door ulla
#751869
[quote="Juud"]
:)Bedankt voor je reactie.
Sam heeft net zijn 1e maaltijd op en hij is súper blij.
Het was in een mum van tijd weg!! Ik word er zelf ook helemaal happy van om hem zo te zien.
Hij heeft nooit zo happerig gereageerd op brokken.
Liet vaak wat staan of ging pas na úren eten...
Vond ik altijd erg zielig. Maar dacht (en weet dus niet waar ik dat vandaan had) dat versvoer niet goed was...  :-[ :-[
Dom dom...net zoiets als bostvoeding voor kids. Meest puur natuur wat je ze kunt bieden. Tja, en het is toch een beetje mijn 3e kindje. EN daar willen we het beste voor. Dussss....minstens versvoer voor onze reus.
Maar hoorde ook dat kippenbot zo versplinterd... en in de keel van honden blijft steken.
Denk idd dat een kippennek sowieso te klein is voor Sam. Maar voorlopig dan ook geen zalmkop... Jammer...hihihi.
Ik ga eens opzoek voor eenden of kippenkarkas (als dat tenminste veilig is qua botten ?????)
Wederom bedankt.
[/quote]

Hee wat leuk, nog een Sint Bernard.
Als je lid bent van de Sint Bernardclub kan je in boekje nr. 4  van 2006 een stuk over Barf lezen.
Het is volgens mij door een lid voor een deel overgenomen van Barfplaats, en Lizzy,s naam staat er ook onder.
Hier eten onze Sint Bernards zonder problemen kippenkarkas,bouten etc.

Zelf ben ik met kip,eend,konijn,kalkoenvlees,en vis begonnen.
Nu eten ze van alles.

Als je kvv zoals rodi geeft kan je voor Sam beter groot inslaan.
Ze verkopen het ook indozen van 10 kilo.

Geef Sam een knuffel van mij. :bigarmhug:
Door mirjam_dc
#751876
" Maar hoorde ook dat kippenbot zo versplinterd... en in de keel van honden blijft steken."

nee hoor, dat verhaal klopt niet al is het wijdverbreid! Kippenbot splintert alleen als je het verhit (kookt, bakt) rauwe kippenbotten splinteren niet, zijn eigenlijk heel 'soepel', voor zover je bij botten van soepel kunt spreken. Maar als je je wat meer in botten verdiept (wat is wel goed, wat juist niet) kom je daar ook allemaal nog achter!
groetjes weer!
Mirjam
Door Juud
#752084
Hallo allemaal,

Npg meer bernards! Super leuk.
Ben pas sinds kort lid van de vereniging. Heb pas 2 boekjes gehad.
Helaas...
Maar een kipkarkas kan ik hem wel geven.
Telt dat dan als komplete voeding of kan ik dat Sam bv in de middag als tussendoortje geven?
Hij heeft nu Rodi gehad en helemaal door het dolle heen toen ik het klaar maakte.
Heb nu voor 3 dagen in huis want we hebben maar een kleine vriezer.
Zag dat ik het 2 dagen inde koeling kan bewaren. Maar echt groot inslaan zit er nu nog niet in.
Vaak naar de supermarkt... Moet toch regelmatig hihihi. Nemen we gelijk eten voor Sam mee.
Ik geef hem nu die 1200gr die Lizzy zei.
Hij heeft het super snel op... Hahaha... EN blijft dan maar aan die bak likken.
Hoop dat we een nóg blijere Sint Bernard krijgen. ;D
Door Juud
#752391
Sam heeft er 2 voedingen opzitten en ontlasting is super.
Weet niet of dat nog kan veranderen maar vanmorgen was het een 'mooi drol'. In hoeverre je daar van kunt spreken natuurlijk!!
Zou ik hem nu al een stukje BARF kunnen geven???
Lijkt me zo leuk...
8)
Door Mevroi Kruim
#752400
Jahoor, kan best! En bij zo'n reus zou ik zelf de kippennekjes maar overslaan en gelijk iets groters voeren. Als hij netjes knaagt zou je een halve kip kunnen proberen. Da's wel een flink ding maar dat slikt hij waarschijnlijk niet zo naarbinnen. En de botten in kip zijn zacht, die verteren ook wel als hij wat grotere stukken inslikt.

Leuk he, vers voeren  :D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door