Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door zea
#695685
Mijn pup is donderdagochtend gekomen en ik ben meteen braaf gaan doen wat ik ook wilde  ;) namelijk lekker op de kvv! Ze vind het heerlijk, dus dat is geen punt! Ik heb haar tot nu toe haar portie verdeeld over 4 keer (carnibest en rodi zijn we mee begonnen) en dat houden we nog even vol...ik vind het nu nog wel moeilijk om in te schatten of ze wel genoeg krijgt, ze blijft namelijk honger hebben. Ze is 3,5 kilo en ik heb rodi (pens en hart), duck (uitmuntend), carnibest (kip/rijst en natuurvoer), smuldier (pens) en runner in de vriezer liggen. Ik wil haar misschien ook wat anders bij gaan voeren (kippennekjes etc.) en begin daar gewoon 1 dag in de week mee, maar ivm ruimte en verkrijgbaarheid moet ik dit helaas beperken. Op mijn werk, biologisch dynamische boerderij waar we ook varkens en koeien hebben die soms naar de slager gaan....hebben we nog koeienhart liggen, kan ik dat ook geven?

Wie kan mij helpen met een voerschemaatje voor haar (met bovengenoemde 'materialen')??
Haar volwassen gewicht zal rond de 15 kilo zijn..en nu dus 3,5 kilo!
Door Lizzy
#695810
Ik denk dat je hier het antwoord kunt vinden dat je zoekt: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 120.0.html

Koeienhart kun je best geven. Maar eerlijk gezegd denk ik dat er al genoeg orgaanvlees in het versvlees zit. En teveel orgaanvlees is ook weer niet goed. En dus teveel hart ook niet. Je kunt best eens per week of per twee weken een stukje hart geven, met bijvoorbeeld een kippennekje, maar ik zou het echt niet overdrijven, als ik jou was. Als je naast versvlees zelf maaltijden wil samenstellen of tussendoortjes wil geven: geef dan vooral dingen die niet in versvlees zitten. Denk daarbij aan vette visjes (sardien, zalmkop, etc) en vleesbotten (om te beginnen kippennekken en dan ook delen van hele prooidieren zoals delen van hele eend, parelhoen, kwartel, etc. Of de karkassen hiervan) zodat je hondje ook de tanden en kiezen eens kan gebruiken. En als dat goed gaat, kun je zelfs vleesbotten van grotere dieren gaan geven zoals geitenribben (geef geen enkele ribben!). Je kunt ook af en toe een maaltijd van spiervlees met bijv. groente geven. Dat is beter als orgaanvlees.
Door zea
#695880
Ik was ook niet van plan om elke dag hart te geven, maar dan bijvoorbeeld op zondag samen met een combi van kippennekjes. Eten pups die trouwens gemakkelijk?
Ik vind het best moeilijk om een goed menu samen te stellen, waarbij ik rekening houdt met variatie. Ook omdat het niet een al te makkelijke eter is heb ik al gemerkt en hier de mogelijkheden van inkopen gewoon bar tegen vallen. Ik heb nu een adresje voor Carnibest en ze vond kip/rijst en natuurvoer allebei heel erg lekker, dus dan heb ik in iedergeval al twee varianten die ik haar kan geven. De rodi complete, pens en hart vind ze lekker. De lam/rijst zou voor de afwisseling kunnen, maar die moet ik dan even zoeken. En de pens van smuldier, ik heb dat haar net gegeven met heel klein beetje  rijst (dat kan toch gewoon?). Ik vond dat de duck er wat minder goed in ging.... en de runner heb ik nog niet geprobeerd, maar weet wel waar ik die kan krijgen eventueel.
Ik ga even kijken of ik een schemaatje in elkaar kan zetten......
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door