Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door fokje
#684807
hallo
ik ben nu al drie maanden bezig met versvlees  ze krijgen pens ,vlees en hart en kip , zeewier  , yoghurt ,fruit , en ei  en de jongste een hele kip in de week ,maar nu begint bij de jongste berner is nu bijna een jaar  wat haar waT  dun begint te worden wie weet wat dat is en waar het van komt of is het misschien beter dat ik de complete versie moet gebruiken
Door fokje
#684856
ik dacht dat ik het wel goed deed zo ,als ik zie wat er in complete versies zit en daarbij krijgen ze toch ook wel extra's ???
ik geef de jongste nu  200 gram vlees (smuldier)
                                    200 gram hart
                                    400gram pens  en daarbij groentemix 150 á 165 gram met 2 kleine theelepeltjes zeewier
                                    1 keer in de week  een hele kip
en op andere dagen krijgt hij een rauwe ei  en hij krijgt een paar keer in de week yoghurt  en hij krijgt ook nog wat schapenvet
Door fokje
#684879
zeker wel alleen ik gebruik niet de complete versies .
maar ik las hier nog even verder ,kan ook nog komen door ontgiften dus  ik wacht nog even af ................ hij heeft ook nog van dat bruine haar er tussen door ,kan misschien nog puppy vacht zijn want dat duurde bij hem erg lang
Door Yves
#684917
Als ik het goed begrijp stel je nu zelfsamen met behulp van kvv (kvv alleen pens of kvv alleen hart enz).

Weet je zeker dat hier alle voedingstoffen inzitten? Mis je niet de voedingstoffen uit bv lever (vit A) en vette vis (omega....) of zit dit ook in pens, hart , kip, rundvlees.

Vraag me alleen wel af of je na drie maanden al iets van een tekort zou merken.
Door Mevroi Kruim
#684984
Eerlijk gezegd, als ik het goed begrijpt en je niet de complete versies voert ziet dit er nou niet bepaald afgewogen uit. Veel te veel orgaan en veel te weinig bot. Daar krijgt een hond echt wel problemen mee.

Alleen pens of alleen hart is geen kvv (=compleet vers voer) maar uitsluitend orgaan. In een complete versie zit wel alles wat de hond nodig heeft in de juiste verhouding.

Ik zou heel snel op de complete versies overgaan, of als je zelf wilt samenstellen dan de rekenhulp downloaden en een goed afgewogen menu met niet meer dan 15% orgaan, zeker 40 a 50% vleesbot (dus bot met vlees, oftewel 20 a 25% kaal) en de rest spiervlees samenstellen. En bij dat orgaan hoort dan iig lever, dat is echt een essentiele voedingsstof.
Door K&D
#685065
tjsa, het lijkt niet uitgebalanceert zo zonder bot en lever. Je kunt best zelf gaan samenstellen, maar dan wel op de goede manier.
Bot hoort beslist bij een uitgebalanceerd voedingspatroon, net als lever en alle andere zaken.
Dus óf je moet de complete versie voeren, óf aan het rekenen slaan. Anders krijgt je hond geheid tekorten!!
Door fokje
#685258
oke dank jullie wel voor de reactie ik stap gewoon over op de complete versie dan weet ik dat ze alles krijgen echt barfen kan ik hier niet aan beginnen ik heb geen ruimte meer nin de vriezer  en een ander erbij nemen moet ik nog even op wachten ff ruimte creeren ....................ik dacht dat ik het wel goed deed met aanvulling van ei en yoghurt en zeewier ,en ze kregen wel een blikje vis (sardientjes) en de groentenmix erbij (halen ze daar dan hun vitaminen niet uit dan )??....................ik heb nog veel aan pens en vlees en hart in de vriezer liggen waar kan ik dat mee aanvullen verder tot het op is en ik ga overstappen op de complete versie ................. de oudste kan geen botten eten heb het al verschillende keren geprobeert maar hij raakt dan in verstopping en lever erbij geven helpt dan niet wel metr die gemalaen vlees gaat het erg goed
de jongste krijgt hier wel 1 keer in de week een hele
n kip
Laatst gewijzigd door fokje op do 04 jan 2007, 09:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Door K&D
#685486
De aanvullingen die je geeft zijn prima! Daar zou ik niet mee stoppen. Ik zou de oude voorraad langzamerhand opmaken. Een pensdag is uitstekend, en vis bij een maaltje is ook prima. En als je de 'gewone' dagen compleet geeft is, moet het goed zijn. Een hele kip (of een deel ervan) met wat groente is ook compleet.
Door fokje
#685579
oke bedankt
binnenkort stap ik toch over op complete voeding ,dan weet ik tenminste dat ze aqlles binnen krijgen .......................kan ik dan wel naast complete voeding een keer wat kippennekken geven of een hele kip  en wat zeewier over hun eten doen of krijgen ze dan weer te veel van het goede
en een eitje erbij geven en wat yoghurt
Door K&D
#685612
Lekker geven, die toevoegingen kunnen rustig bij de kvv, of als aparte maaltijd. Afwisseling is prima en eens per week vis, of kip(nek) is goed. Als je t.z.t. ook eens aan iets anders dan kip en rund kunt komen (dat zit nl. hoofdzakelijk in kvv) zoals eend, lam of geit of zo, is het toppie.
Door Yves
#685679
Wanneer je 5 dagen kvv (compleet) geeft en 2 dagen zelf hoef je geen rekening te houden met % en tekorten enz.

Ik heb dat zelf ook gedaan. Dus maandag t/m vrijdag alleen kvv en in het weekend gaf ik iets dat niet in de kvv voorkomt. Het liefst botten voor de tanden.

Maar als jouw hond dat niet eet kun je misschien een vleesmolen kopen. Dan heeft het natuurlijk geen toegevoegde waarde meer voor de tanden maar weet je wel zeker dat jouw hond natuurlijke calcium binnenkrijgt.

Zie ook topic over vleesmolen
Door fokje
#685874
ja kan maar zo hoor met het verwisselen van vacht daar had m'n man het ook al over .......................maar zoals hij nu is met z'n vacht heben wij ook nog nooit gehad met onze andere berners dat was altijd mooi zwart ,maar bij hem was het ineens heel bruin toen hij nog een maand of 6 was en daar heeft ie nog wel wat vAN ...............hij heeft nu wat platte stukken vacht en wat langer en  slagen lijkt voor geen meter ............maar ik had al gehoord dat het bij reuen vaker voor komt dat de puppy vacht langer blijft zitten en dat hij misschien nu toch wel begint met verwisselen .We moeten nog maar even afwachten hoe het verder gaat .........................
Gebruikersavatar
Door *Monique
#685877
[quote="fokje"]
ja kan maar zo hoor met het verwisselen van vacht daar had m'n man het ook al over .......................maar zoals hij nu is met z'n vacht heben wij ook nog nooit gehad met onze andere berners dat was altijd mooi zwart ,maar bij hem was het ineens heel bruin toen hij nog een maand of 6 was en daar heeft ie nog wel wat vAN ...............hij heeft nu wat platte stukken vacht en wat langer en  slagen lijkt voor geen meter ............maar ik had al gehoord dat het bij reuen vaker voor komt dat de puppy vacht langer blijft zitten en dat hij misschien nu toch wel begint met verwisselen .We moeten nog maar even afwachten hoe het verder gaat .........................
[/quote]

laat de vacht eens bij een trimsalon zien. Misschien dat hun je advies kunnen geven, of het herkennen??
En misschien een kuur groene leem?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door