Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Steph
#668238
Hoi, Kan iemand mij hier helpen met een volldige voedingstabel van Duck en carnibest. Ik weet dat dit hier ergens staat , maar vind het niet terug.
Ik moet voor mijn studies de verschillende soorten voeders gaan vergelijken. Natuurlijk wil ik vers vertegenwoordigen en niet enkel brokken ingredienten meenemen. Begrijpen jullie.
Door Steph
#668278
Hoi, ik bedoel eerder de ingredienten met percentages.
En hoe je het moet omzetten naar droge stof.
Maar ik weet dat ze hier ergens uitgebreider staan dan op de sites van duck en carnibest vermeld staan.
Laatst gewijzigd door Steph op ma 27 nov 2006, 21:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Steph
#668552
Ja super bedankt,
Weet je soms ook nog waar dit staat, hoe je het kan omzetten in droge stof => voor te kunnen vergelijken met brok.
Thx,
Groetjes
Door Steph
#669819
Niemand die het weet hoe je vers in droge stof moet omrekenen?
Help. Als ik het uitreken op de methode hoe je het met brokken doet kom ik maar een heel laag kwaliteitsvoer  uit met Carni of duck. Ik wil juist het omgekeerde aantonen.
Door Rosita
#669942
Volgens mij deel je gewoon de hoeveelheid eiwit, vet, enz. door de hoeveelheid droge stof (als 61% van het voer vocht is deel je dus alles door 39). Even een VB.

CB natuurvoer zoals gevoerd:
Eiwit  13 %
Vet  14 %
As  3 %
Celstof  1 %
Vocht  61 %
KH  8 %

CB natuurvoer droge stof:
Eiwit  33.3 %
Vet  35.9 %
As  7.7 %
Celstof  2.6 %
KH  20.5 %
kcal/100 gr 538

Hill's Science Plan Canine Adult met Kip droge stof:
Eiwit  25 %
Vet  15.3 %
As  5.1 %
Celstof  2.6 %
KH  52 %
kcal/100 gr 445

Volgens mij moet je ook kijken naar de hoeveelheid energie. 100 gr CB droge stof levert 538 kcal. Van Hill's heb je 121 gr droge stof nodig voor dezelfde hoeveelheid kcal. Daarnaast wordt bij Hill's bijna 47% van de eneregie geleverd door koolhydraten, terwijl dit bij CB nog geen 16% is. Bij CB wordt 60% van de energie geleverd door vet en 24.7% door eiwit (bij Hill's is dit 30.9% en 22.4%). Daarnaast is het eiwit in Hill's niet uitsluitend dierlijk (soja, mais) en wordt het verhit. De percentages eiwit van CB (33.3%) en Hill's (25%) zijn daarom niet goed te vergelijken omdat plantaardig eiwit slechter van kwaliteit is dan dierlijk eiwit en verhit eiwit weer slechter van kwaliteit is dan rauw eiwit. Plantaardig/verhit eiwit levert dus meer afvalstoffen. Hetzelfde zal denk ik voor verhit vet gelden.
Door Steph
#670457
[quote="Rosita"]

Volgens mij moet je ook kijken naar de hoeveelheid energie. 100 gr CB droge stof levert 538 kcal. [/quote]

Klopt dit dan: Voor een hond van 30 kg rekenen ze ong 65 kcal/kg lichaamsgewicht. Dit komt dan op 1950 kcal/dg. Dus zou ik in feite deze hond maar 362 gr / dag moeten geven. Mijn hond weegt 30 kg en ik geef haar 800 gr / dag. Mis ik nog ergens?
Grtz
Door Rosita
#670621
[quote="Steph"]
Klopt dit dan: Voor een hond van 30 kg rekenen ze ong 65 kcal/kg lichaamsgewicht. Dit komt dan op 1950 kcal/dg. Dus zou ik in feite deze hond maar 362 gr / dag moeten geven. Mijn hond weegt 30 kg en ik geef haar 800 gr / dag. Mis ik nog ergens?
Grtz
[/quote]

Ja dat klopt, 362 gr droge stof wat neer komt op een kleine 600 gr natte stof (dat is dus CB zoals gevoerd, incl 61% vocht) en dat is denk ik het minimale wat een hond van 30 kg eet (20 gr CB per kg).
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door