Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Nelly
#65669
[quote="Sander"]
Hier krijgen 6 maal per week te eten: maandag-, dinsdag-, woensdag en donderavond, zaterdagochtend en zondagmiddag. Ik ben van mening dat een paar maal een grote maaltijd beter is voor de vertering dan vaker een kleine maaltijd.
[/quote]Sorry Sander, dacht ik vroeger ook, 1 maaltijd per dag, 1 dag in de week vasten. Totdat m'n Dh Berry een maagdraaiïng kreeg. Gelukkig kon-ie nog net op tijd worden gered. Sindsdien krijgen m'n honden 2 maaltijden per dag. Rond het middaguur een bescheiden hapje en in de namiddag rond 17:00 uur de hoofdmaaltijd. :)
Gebruikersavatar
Door sylvia
#65678
[quote="Nelly"]
[quote="Sander"]
Hier krijgen 6 maal per week te eten: maandag-, dinsdag-, woensdag en donderavond, zaterdagochtend en zondagmiddag. Ik ben van mening dat een paar maal een grote maaltijd beter is voor de vertering dan vaker een kleine maaltijd.
[/quote]Sorry Sander, dacht ik vroeger ook, 1 maaltijd per dag, 1 dag in de week vasten. Totdat m'n Dh Berry een maagdraaiïng kreeg. Gelukkig kon-ie nog net op tijd worden gered. Sindsdien krijgen m'n honden 2 maaltijden per dag. Rond het middaguur een bescheiden hapje en in de namiddag rond 17:00 uur de hoofdmaaltijd. :)
[/quote]
Maar wat kregen ze toen te eten Nelly,vlees of brokken?
Door tieneke
#65974
[quote="Nelly"]
[quote="Sander"]
Hier krijgen 6 maal per week te eten: maandag-, dinsdag-, woensdag en donderavond, zaterdagochtend en zondagmiddag. Ik ben van mening dat een paar maal een grote maaltijd beter is voor de vertering dan vaker een kleine maaltijd.
[/quote]Sorry Sander, dacht ik vroeger ook, 1 maaltijd per dag, 1 dag in de week vasten. Totdat m'n Dh Berry een maagdraaiïng kreeg. Gelukkig kon-ie nog net op tijd worden gered. Sindsdien krijgen m'n honden 2 maaltijden per dag. Rond het middaguur een bescheiden hapje en in de namiddag rond 17:00 uur de hoofdmaaltijd. :)
[/quote]
Ik moet er ook niet aan denken ;)
Kobus zou dan 1600!!gram vlees mogen eten!
Brrrrr......
Door qyan
#65982
[quote="Sander"]
Hier krijgen 6 maal per week te eten: maandag-, dinsdag-, woensdag en donderavond, zaterdagochtend en zondagmiddag. Ik ben van mening dat een paar maal een grote maaltijd beter is voor de vertering dan vaker een kleine maaltijd.
[/quote]

nou, ivm kans op maagtorsies wordt er hier 2x per dag gevoerd.
risico ga ik niet lopen.
de tweede dober van mijn vader is overleden aan een torsie, en deze kreeg geen brokken, maar vers en botten.
dus 1x grote hoeveelheden voer op een dag, mij niet gezien hoor ;)
Door Sander
#66431
Ik blijf toch echt gewoon 1 maal daags voeren. Ik vind de nadelen niet opwegen tegen de voordelen. Wat anderen doen moeten ze natuurlijk zelf weten!

[quote="tieneke"]
Ik moet er ook niet aan denken ;)
Kobus zou dan 1600!!gram vlees mogen eten!
Brrrrr......
[/quote]

Mijn boxers krijgen op BARF-dagen ook wel eens 1600 gram in 1 keer te eten. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat honden van het formaat Kobus problemen hebben met een dergelijke hoeveelheid. Maar als je dit niet ziet zitten moet je het natuurlijk niet doen.
Door Lizzy
#66470
Hoi Sander, denk jij daarbij ook aan de theorie van Mogens?

Ik heb er nog eens over na gedacht he.... op zich ben ik het er wel mee eens. Maar ook weer niet... Een wolf vreet, als hij de kans krijgt, diverse kleine hapjes gedurende de dag wanneer hij bijv. 's morgens een muis en 's middags een lemming ;D vangt. De dag erop kan hij wel een gnoe vangen (als ie mazzel heeft), maar de dag daarop eet tie misschien niks en de dag daarop weer 's morgens wat bessen en gras en 's middags een rat.

Om die reden geef ik eigenlijk kleine maaltijden en grotere maaltijden. Wel ongeveer 13 a 14 per week.

Wat vind jij van mijn theorie?
Groetjes, Lizzy
Door tieneke
#66602
[quote="Sander"]
Ik blijf toch echt gewoon 1 maal daags voeren. Ik vind de nadelen niet opwegen tegen de voordelen. Wat anderen doen moeten ze natuurlijk zelf weten!

[quote="tieneke"]
Ik moet er ook niet aan denken ;)
Kobus zou dan 1600!!gram vlees mogen eten!
Brrrrr......
[/quote]

Mijn boxers krijgen op BARF-dagen ook wel eens 1600 gram in 1 keer te eten. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat honden van het formaat Kobus problemen hebben met een dergelijke hoeveelheid. Maar als je dit niet ziet zitten moet je het natuurlijk niet doen.


[/quote]
Bij de Leonbergers hoor en lees ik toch dat er met grote regelmaat honden het loodje leggen na een maagkanteling.
Ik blijf het dan ook veel te teveel risico vinden!
Ik denk ook niet dat Kobus 1600 gram naar binnen werkt in 1 keer.
Als hij zijn eten krijgt is hij vaak al verzadigd voor hij zijn pan leegheeft.
Zal ook met de leeftijd te maken hebben ;D
Door Sander
#66845
Lizzy schreef: Hoi Sander, denk jij daarbij ook aan de theorie van Mogens?
Onder andere.
Ik heb er nog eens over na gedacht he.... op zich ben ik het er wel mee eens. Maar ook weer niet... Een wolf vreet, als hij de kans krijgt, diverse kleine hapjes gedurende de dag wanneer hij bijv. 's morgens een muis en 's middags een lemming ;D vangt. De dag erop kan hij wel een gnoe vangen (als ie mazzel heeft), maar de dag daarop eet tie misschien niks en de dag daarop weer 's morgens wat bessen en gras en 's middags een rat.

Om die reden geef ik eigenlijk kleine maaltijden en grotere maaltijden. Wel ongeveer 13 a 14 per week.

Wat vind jij van mijn theorie?
Groetjes, Lizzy
Als dat jou en de honden goed bevalt moet je het natuurlijk vooral doen. Er valt ook wel wat voor te zeggen. Een hond is een opportunist, die alles vreet wat 'ie aan eetbaars tegenkomt (ook wel eens wat 'ie aan niet eetbaars tegenkomt :) ). Maar een wolf deinst er ook niet voor terug om 3 kilo in 1 keer te eten als hij daar de kans voor krijgt. Het belangrijkste is denk ik om niet te regelmatig te voeren. Niet in hoeveelheid en ook niet qua tijdstip.

Doordeweeks krijgen m'n honden vooralsnog Carnibest te eten. Altijd 's avonds en altijd dezelfde hoeveelheid (+/- 1 kilo per hond). In het weekend modder ik zelf wat aan. Dan krijgen ze wisselende hoeveelheden op wisselende tijdstippen. Ook verdeel ik het wel eens over meerdere kleinere maaltijden. Het is maar net waar ik zin in heb en wat goed uitkomt. Nogmaals, ik denk dat het vooral belangrijk is om niet te regelmatig te voeren en dat je verder maar gewoon moet doen wat het beste uitkomt.
Door Lizzy
#66868
Hoi Sander, ja, ik kan me daar wel in vinden. Geen regelmaat qua tijd en qua hoeveelheid.

En als ik een maagtorsie gevoelige hond zou hebben..., dan zou ik persoonlijk ook niet eens in de zoveel tijd een grote maaltijd voeren. Ik zou het niet aandurven gewoon.... Want, een maagtorsie gevoelige hond is niet geheel te vergelijken met een wolf. Tenminste, ik heb nog nooit gehoord van een wolf met maagtorsie....

Eigenlijk ook raar he, nu ik er over na denk.... Er zijn modelletjes honden die niet veel groter zijn als een wolf, die niet specifiek een grotere borstkas hebben en toch maagtorsie kunnen krijgen.... Waarom een hond wel en een wolf niet? Of is mijn assumptie onjuist en kunnen wolven wel een maagtorsie krijgen?
Door Sander
#66892
Ik denk dat een wolf ook best een maagtorsie zou kunnen krijgen, maar dat het gewoon heel weinig voorkomt.
Ik denk dat maagtorsies bij honden voor een belangrijk deel worden veroorzaakt door de onnatuurlijke manier van voeren. En dan bedoel ik niet alleen het voeren van brokken en andere rotzooi, maar ook het te regelmatig voeren. Een natuurlijk gevoerde hond is denk ik veel minder torsiegevoelig. Ik kan me gewoon nauwelijks voorstellen dat een grote hond moeite zou hebben met maaltijden van zeg 2 kilo, als je bedenkt dat een wolf in staat is om minstens het dubbele te verorberen. Natuurlijk moet je een hond wel geleidelijk laten wennen aan dergelijke hoeveelheden, anders kun je zeker problemen verwachten.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door