Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Daisy75
#636865
[quote="Josien"]
Dat was idd wat ik bedoelde ;)
[/quote]

ja ben ik het helemaal mee eens...maar ja helaas volledig barfen zit er hier niet in met die reu van mij..jammer want ook ik had er erg veel lol in...
Door roefus
#637094
[quote="Josien"]
...ga ik nóg een stapje verder...

Voor een gemiddelde kiloprijs van zeg €1,50, eten mijn honden naast het bekende spul van het IC ook nog paardenlappen, runderlappen, hazenkarkas en vis. ( zo'n 8 diersoorten en 3 soorten vis + groenten)
CB kost...wat? Euro of 3/kg?

Wat zegt dat dan over prijs-kwaliteit-verhouding?
Betekent dat dan dus dat CB als kvv gezonder is dan het gevarieerde menu dat ze nu krijgen voor de helft van de prijs?

...ik doe moeilijk geloof ik... :D
[/quote]

Na ja...je had het toch al aangeboden... ;)
Roefus heeft zijn koffertje al gepakt  :D
Door Daisy75
#637102
[quote="roefus"]
Na ja...je had het toch al aangeboden... ;)
Roefus heeft zijn koffertje al gepakt  :D
[/quote]


Oh ik zal kayleigh en shanden hun knapzakje ook even inpakken hihihi
Door Joshii
#637145
[quote="KayleighShanden"]

Oh ik zal kayleigh en shanden hun knapzakje ook even inpakken hihihi
[/quote]

[quote="roefus"]
Na ja...je had het toch al aangeboden... ;)
Roefus heeft zijn koffertje al gepakt :D
[/quote]

Wèl allemaal eigen mandje meenemen ..
Gebruikersavatar
Door Angelique
#637151
[quote="roefus"]
Punt is dat je een A-merk en bijvoorbeeld een merk van de Aldi met elkaar kunt vergelijken.
Ik ben hier niet zo sterk in (want ik houd die dingen niet bij   :P).
Maar ik kan me wel een paar onderzoeken herinneren.
Bijvoorbeeld van de Consumentenbond, een paar jaar geleden.
Betrof kleur-wasmiddelen, en het de Aldi-Color kwam evengoed uit de test als Robijn.
Vegelijkende 'waren-onderzoeken' wat betreft kvv ken ik niet.
In principe moet gewoon te achterhalen zijn wat erin zit.

Een warenonderzoek bij kvv heft alleen waarde wanneer je deze door  je eigen hond laat uitvoeren. Aan een brokkenwaren-onderzoek heb je ookgeen pest omdat net wel dat merkje als "beste koop" eruit kan komen waar jouw hond de vlekkeritus van krijgt.

De exacte samenstelling van kvv weten is enkel van belang als je het eventueel wilt aanvullen. Voer je enkel kvv dan is verkrijgbaarheid, acceptatie, budget en of woef het er goed op doet doorslaggevender dan wat jij een leuke samenstelling vind.


En al vlug krijg je dus de gedachte 'wat kan er nou voor goeds inzitten voor pakweg 1,20 de kilo?).

Maar goed, er zijn mensen die beweren dat ze voor 'n euro per kilo barfen.
Lijkt mij dat de industrie er dan zelfs nóg goedkoper aan kan komen.

Dat is natuurlijk een hele belangrijk punt. Het verschilt nu eenmaal bij leveranciers of je 100 of 1000 of zelfs 10000 kilo afneemt. Dan praat je vaak nog maar over duppies als kiloprijs

OF er is 'werkelijk' een kwaliteitsverschil, óf de één legt er meer winst op dan de ander.
Of het verkoopt veel meer, door de supermakt-ketens, waardoor de uiteindelijke winst toch nog heel redelijk blijft.
Feitelijk denk ik ook wel dat er kwaliteitsverschil zit tussen het dure merk en het wat goedkopere.

Dat zal ook best wel, maar zoveel honden zoveel smaken en kwaliteit en meerprijs zeggen niks meer als jouw hond het er niet goed op doet en zelf bij kwaliteit houd je natuurljik het probleen van eenzijdig voeren.

Maar als je zelf vanalles en nog wat 'goed materiaal' erbij geeft en met name ook van 'ander soort prooidieren', dan denk ik dat je misschien wel beter bezig bent.
Vooral omdat je dan meer variatie te bieden hebt.

Vind ik nou ook :D

[/quote]
Door Joshii
#637153
[quote="KayleighShanden"]
Oh oeps ze hebben hier geen mandje, liggen op de bank of op bed :-[ :o
[/quote]

Helaas...bank en bed zijn al bezet.. ;D
Door Daisy75
#637161
[quote="Angelique"]

[/quote]

Duidelijke taal...en idd de beste test is op je eigen hond dan zie je pas of het oke is of niet, want tenslotte reageerd iedere hond weer anders.
Natuurlijk wil je wel van te voren al een beetje uitgezocht hebben over hoe en wat van een bepaald merk wat je wil geven.
Zoals ik in een andere topic al vertelde heb ik met tannetje de koning gesproken en is er uit gekomen dat smuldier compleet niet de juiste keuze is voor mijn reu omdat daarinh vrij veel granene zitten en dat is voor een gezonde hond niet zo'n probleem (ook beter van niet hoor ) maar voor een blaasprobleem hond is het zeker niet goed.
Dus gekozen voor CB, enkelvoudige smuldier, en barf...dat gaat em worden!
Door roefus
#637337
[quote="Angelique"]

[/quote]

Oké, dan zijn we het best wel eens. :D
Toch gaat dit 'slaplulautomaatje' nog een antwoord geven.
Doodgewoon omwille van het feit dat ik het fijn zou vinden, als er WEL inzicht bestond in de ingrediënten van kvv's.
Of-te-wel een 'warenonderzoek'.

Allicht kun je stellen dat je eigen hond de test kan uitvoeren.
Maar ik kan een hond hebben die het doodgewoon 'overal' goed op doet.
Op brokken, op 'eet maar mee van de tafel', op kvv...het maakt niet uit.
Op dit moment, en voor zover ik het kan zien, doet hij het dan overal 'goed' op.
Maarrrr...hoe goed doet hij het over pakweg 10 jaar?

Draagt 'goed doen' ook niet een vooruitgestelde tijdslimiet met zich mee?
Misschien doe ikzelf het goed op pizza (vers-gevroren en opgebakken) en op elk beroemd (of berucht) junk-food met een slaatje en een sinaasappeltje op zijn tijd.
Maar houd ik dat vol tot en met mijn tachtigste?
Met andere woorden: wordt mijn hond (ook als hij het NU goed doet) oud met de beste levensverwachtingen?

Geeft niet...als ik 50% Smuldier voer en het aanvul zoals Josien dat doet, dan geloof ik niet eens dat er tekorten kunnen ontstaan.
Maar WAT als ik mijn hond 'volledig' op kvv zet, zonder te weten wat er daadwerkelijk inzit?

Ik vind dat een goede kvv feitelijk het prestige zou moeten hebben van 'ik ben goed'.
Ik herberg DATgene waarop een hond het goed doet, en waarop hij (qua voedingsomstandigheden) oud kan worden en gezond kan blijven.
Desnoods door het afwisselen van mijn 'assortimenten'.

ENNN....als mensen niet meer zo 'onnozel' zijn en zich werkelijk gaan verdiepen in datgene wat een hond nodig heeft, DAN..zou die kvv daaraan moeten kunnen beantwoorden.
En antwoorden moeten kunnen géven.
Dan kan het baasje van de consument zijn beslissingen maken...op grond van ingrediënten en op grond van prijsverschillen.

Met andere woorden: het wasgoed verliest IETS van zijn kleur, maar de prijs is haalbaar.
Offff...... de kleur blijft intact, maar het kost ook wat.
En dan kunnen we nog altijd toevoegen, datgene wat eraan lijkt te ontbreken.
Ik vind 'inzicht hebben' nog steeds niet te verwaarlozen.
En ik begrijp ook feitelijk niet waarom het niet mogelijk wordt gemaakt.
Door roefus
#637353
[quote="Josien"]
Wèl allemaal eigen mandje meenemen ..
[/quote]

Roef pakt luchtbedje en slaapzak  ;D ;D ;D
(luchtbed is binnen no-time lek, slaapzak houdt hij een halve minuut vol....de vloer is ook al goed genoeg  :) )
Door Lizzy
#637434
roefus schreef: Oké, dan zijn we het best wel eens. :D
Toch gaat dit 'slaplulautomaatje' nog een antwoord geven.
Doodgewoon omwille van het feit dat ik het fijn zou vinden, als er WEL inzicht bestond in de ingrediënten van kvv's.
Of-te-wel een 'warenonderzoek'.

Allicht kun je stellen dat je eigen hond de test kan uitvoeren.
Maar ik kan een hond hebben die het doodgewoon 'overal' goed op doet.
Op brokken, op 'eet maar mee van de tafel', op kvv...het maakt niet uit.
Op dit moment, en voor zover ik het kan zien, doet hij het dan overal 'goed' op.
Maarrrr...hoe goed doet hij het over pakweg 10 jaar?

Draagt 'goed doen' ook niet een vooruitgestelde tijdslimiet met zich mee?
Misschien doe ikzelf het goed op pizza (vers-gevroren en opgebakken) en op elk beroemd (of berucht) junk-food met een slaatje en een sinaasappeltje op zijn tijd.
Maar houd ik dat vol tot en met mijn tachtigste?
Met andere woorden: wordt mijn hond (ook als hij het NU goed doet) oud met de beste levensverwachtingen?

Geeft niet...als ik 50% Smuldier voer en het aanvul zoals Josien dat doet, dan geloof ik niet eens dat er tekorten kunnen ontstaan.
Maar WAT als ik mijn hond 'volledig' op kvv zet, zonder te weten wat er daadwerkelijk inzit?
Ja goed, maar dit geldt dus voor ieder merk.
Ik vind dat een goede kvv feitelijk het prestige zou moeten hebben van 'ik ben goed'.
Ik herberg DATgene waarop een hond het goed doet, en waarop hij (qua voedingsomstandigheden) oud kan worden en gezond kan blijven.
Desnoods door het afwisselen van mijn 'assortimenten'.
Dit doen de fabrikanten natuurlijk nu zelf. Maar dat is niet voldoende. Dit gaat gewoon niet lukken. Ten eerste kan het voer A nog zo perfect zijn maar kan jou hond het er bagger op doen. Ten tweede moet het voer dan op inhoud gecontroleerd gaan worden. En dat is simpelweg veel te duur. Voer wordt nu niet op inhoud gecontroleerd. En feitelijk kun je roepen wat je wilt. Ga je er echt kwaliteitsnormen aan hangen, moet je dat meten ook. Dat meten is onbetaalbaar. Dus gebeurd het niet. Welkom in de wereld van kant en klare voeding.

Ja, zo simpel zie ik het hoor. Als je kant en klaar voer wilt voeren: is dit dus het nadeel. Onder andere.
ENNN....als mensen niet meer zo 'onnozel' zijn en zich werkelijk gaan verdiepen in datgene wat een hond nodig heeft, DAN..zou die kvv daaraan moeten kunnen beantwoorden.
En antwoorden moeten kunnen géven.
Dan kan het baasje van de consument zijn beslissingen maken...op grond van ingrediënten en op grond van prijsverschillen.

Met andere woorden: het wasgoed verliest IETS van zijn kleur, maar de prijs is haalbaar.
Offff...... de kleur blijft intact, maar het kost ook wat.
En dan kunnen we nog altijd toevoegen, datgene wat eraan lijkt te ontbreken.
Ik vind 'inzicht hebben' nog steeds niet te verwaarlozen.
En ik begrijp ook feitelijk niet waarom het niet mogelijk wordt gemaakt
Geld.

Wat denk je dat het kost om 1 analyse te maken, op inhoud) van 1 soort voer? Ik geloof dat ik wel eens bedragen van 4000 euro voorbij heb zien komen. En de controle/analyse kun je dus niet aan de fabrikant overlaten, maar zal moeten gebeuren door een onafhankelijke instelling. Heb je er beeld bij, wat een kapitaal dit gaat kosten? Wie gaat dat betalen? En de controle moet ook nog eens met regelmaat plaats vinden. Want een fabrikant kan z'n prakkie ieder moment weer aanpassen.

En met wasmiddelen is het niet anders hoor. Er staat niet op Robijn : "dit is de nummer 1, vastgesteld door de onafhankelijke commissie voor wasmiddelen".

Hondeneigenaren zouden al veel opschieten als een fabrikant op z'n verpakking zou schrijven wat er in zit en hoeveel. Maar ja, ook dat gaan ze niet doen, want oh oh, de concurrent (alsof de concurrent niet zonder het receptje van merk X niet een fatsoenlijker voer zou kunnen samenstellen, als hij dat zou willen.... ::)).

En dan nog blijft het een feit dat een fabrikant kan roepen wat tie wil. Er wordt niet gecontroleerd op inhoud. Dus als een fabrikant roept: ik gebruik 15% orgaanvlees. Wie zegt mij dan dat dat ook de waarheid is? En wil je dat gaan controleren? Kom je in DNA-test-achtige structuren terecht. Onbegonnen werk. Nee, ik denk dat je simpelweg moet accepteren dat dit het nadeel is van kant en klaar voer. Dat geldt voor hondenvoer, dat geldt voor kant en klare mensenmaaltijden. Daar staat op wat er in zit "aardappel, spruitjes, rundergehakt" maar ook niet op "20% aardappel, 20% spruitjes, 20% gehakt met 2% uitjes en 2% beschuitpaneermeel".

En dan nog he, we hoeven ook niet net te doen alsof het in de mensenvoerwereld ideaal geregeld is ;D:

het gebeurt dat gehakt wordt verkocht onder de noemer "rundergehakt". Bij uitvoerige onafhankelijke testen blijkt dan dat slagers er gerust kip, varken en zelfs paard doorheen kieperen. Nadat dat uit de test gebleken is he: denk jij dat alle slagers nu ineens wel 100% rundergehakt afleveren? Welneeeee.

Wat ik er maar mee bedoel te zeggen: je moet een fabrikant van kant en klaar mensenvoer dus ook vertrouwen op z'n mooie blauwe ogen. Klaar. Dat geldt zelfs voor de Mona toetjes. Ik ben daar een keer op bezoek geweest. En kreeg toen te horen dat ze een medewerker hadden ontslagen die in de vla had gerocheld.
Laatst gewijzigd door Lizzy op za 23 sep 2006, 09:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#637467
Je kunt aan de prijs van een kvv niet aflezen hoe de qualiteit is.
Dat zou simpel zijn , maak je produkt duur en iedereen denkt dat dit het beste voer is. Je kent het kosten baten plaatje van de fabrikant niet en je kent zijn winstmarge niet en eerlijk gezegd vind ik dat je dat ook niet moet interesseren.
Een fabrikant verkoopt een produkt om daar winst op te maken dat is namelijk de enige juiste weg om een succesvolle onderneming te zijn. Waar je dus naar kunt kijken is vind ik dat deze onderneming qualiteit levert, ben ik er tevreden over, wil ik het gevraagde bedrag betalen voor dit produkt. Hoeveel winst een bedrijf maakt of hoeveel ze inkoop betalen moet jou als consument niet boeien.
Jij betaald iemand om het voer voor jouw hond of kat te maken omdat je zelf om welke reden dan ook dit niet zelf doet.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door