Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Barrak
#596771
Hoi,
Ik wil mijn hond (10 jaar) kvv gaan voeren maar twijfel nu welk merk het beste is. Sinds begin deze week op advies van de dierenwinkel prins total care kvv gevoerd en volgens de verkoopster was na een week overstappen op de seniorbrok van prins het beste. Hij reageert op het kvv echter zo goed (geen dunne poep meer en goede eetlust, goed is zelfs niet het woord ervoor) dat ik twijfel of ik wel over moet stappen op brok! Prins is als kvv hier in de buurt niet te krijgen dus ik denk er over om een ander merk te kiezen. Nu lees ik dat veel pens voor een oudere hond niet goed is en dat smuldier voornamelijk uit pens bestaat. Wie heeft er een tip wel merk ik goed kan gebruiken. 
Door Truus
#596774
Hoi Barrak welkom. Misschien is het wel leuk om je even in voorsteltopic voor te stellen ;).

Voor merken versvlees lees je hier meer over :
http://62.148.190.109/forum/index.php/t ... 939.0.html

Welk merk je moet nemen is voor ieder verschillend. Het is maar net waar ze het het beste op doen.

De meeste mensen kopen in het groot in maar dan moet je wel een vriezer hebben.

Het gaat erom dat je de complete versie koopt, daar zit alles in wat jouw hond nodig heeft.

Succes.
Gebruikersavatar
Door Mieke L.
#596776
Nou tuurlijk zou het zonde zijn om op brokken over te stappen.
Je ziet zelf hoe goed het voor zijn eetlust en ontlasting is!
Wat ik persoonlijk zou doen is de verschillende soorten KVV afwisselen met elkaar.
Door Lizzy
#597113
[quote="Barrak"]
Hoi,
Ik wil mijn hond (10 jaar) kvv gaan voeren maar twijfel nu welk merk het beste is. Sinds begin deze week op advies van de dierenwinkel prins total care kvv gevoerd en volgens de verkoopster was na een week overstappen op de seniorbrok van prins het beste. Hij reageert op het kvv echter zo goed (geen dunne poep meer en goede eetlust, goed is zelfs niet het woord ervoor) dat ik twijfel of ik wel over moet stappen op brok! Prins is als kvv hier in de buurt niet te krijgen dus ik denk er over om een ander merk te kiezen. Nu lees ik dat veel pens voor een oudere hond niet goed is en dat smuldier voornamelijk uit pens bestaat. Wie heeft er een tip wel merk ik goed kan gebruiken. 
[/quote]

De verkoopster van de dierenwinkel heeft geen gelijk. Het beste stap je helemaal niet meer over op brok. Verse/rauwe voeding is veel gezonder, ook voor de ouderen hond. Waarom zou veel pens voor een oudere hond niet goed zijn? Kijk, ik ben van mening dat je van niks 'teveel' moet voeren, ook niet van pens. Ik heb geen idee wat er allemaal in Smuldier zit. Dat is een beetje het nadeel van kant en klaar versvlees: je weet niet wat er in zit. Dat geldt niet alleen voor Smuldier hoor, dat geldt voor alle merken!

Je zou Smuldier ook af kunnen wisselen met andere merken. Dan wed je niet op 1 paard. Hier is de link naar de merken versvlees (door de verhuizing van Barfplaats is de link die Truus gegeven heeft niet meer actief): http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 939.0.html

Ik zou een voer uitkiezen dat voor jou goed te verkrijgen is en dat past bij je situatie. Keuze genoeg, denk ik! Wat je ook kunt doen: naast Smuldier een paar dagen per week zelf iets samenstellen. Met iets anders als pens!
Door Barrak
#597131
Bedankt voor de reacties. Energique is inderdaad bij mij in de buurt te krijgen, ik zal eens rond kijken naar de verschillende merken. Heb je bij het afwisselen van merken kvv en eventueel zelf eten samenstellen niet het probleem dat de darmen van streek raken? Hij is erg snel aan de dunne. Of ik het zelf samenstellen aandurf weet ik nog niet, eerst maar een overstappen op kvv, na jarenlang te horen dat er niets beter is dan brok is dat al een omschakeling!
Pens zou (naar wat ik heb gehoord) niet goed zijn voor oudere honden omdat die meer kans hebben op nierklachten en pens daar niet goed voor is. Ik heb al wel gemerkt dat Barrak bij brok voer erg veel drinkt en nu minder. Zijn plas is ook iets donkerder, is dat erg? (waar je al niet op let!) Nu nog uitproberen welke hoeveelheid hij moet hebben, volgens de dierenarts moet ie aankomen maar met dit voer moet dat wel lukken.
Laatst gewijzigd door Barrak op za 22 jul 2006, 12:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Truus
#597145
De richtlijn voor de hoeveelheid is 20 gram per kilo lichaamsgewicht maar je moet even kijken naar je hond. Is hij te mager ..dan meer en is hij te dik...dan minderen.
Voor de overschakeling kan je het de eerste tijd even met een beetje warm water overgieten en dan afbouwen.
Het kan zijn dat je hond gaat ontgiften maar het hoeft niet. Meer hierover lees je hier:

http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=823
Door Aileen
#597468
Ik heb een labrador van 11,5 jaar en sinds februari 2006 zijn we helemaal overgestapt naar kvv. Hiervoor (vanaf10.5 jaar) kreeg hij 3 a 4 dagen brokken en 3 a 4 dagen versvlees.
Buddy heeft sinds hij bijna 10 is zeer gevoelige maag/darmen gehad. Veel braken, diarree enz. Dit is helemaal overgegaan sinds we over zijn gegaan naar kvv. En ik moet zeggen dat ik zeer tevreden ben!

Ik zou voorlopig lekker op kvv blijven, want je hond is niet meer de jongste :). Later kan je nog altijd heel langzaam opbouwen naar barf.

Ik blijf gewoon lekker op kvv en zo af en toe krijgt hij oa een kippenpoot en dat gaat prima!

succes :D
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#597585
[quote="Barrak"]
Pens zou (naar wat ik heb gehoord) niet goed zijn voor oudere honden omdat die meer kans hebben op nierklachten en pens daar niet goed voor is. [/quote]

Ik weet niet waar je dat gelezen/gehoord hebt, want op allerlei amerikaans sites waar ik heb zitten snuffelen over rauw nierdieet, wordt het juist aangeraden om ruim vuile pens te geven. Dit zou nl een gunstige Ca/P verhouding hebben.
Wat dat betreft kun je dus rustig Smuldier geven!
Door Donald
#597617
Hallo Barrak,
Ik heb een Dalmatier van 13 jaar en deze heeft 12 jaar brokjes gegeten  ???. Ik ben in oktober overgestapt op Carnibest aangevuld met Barf, en Donald is geweldig opgeknapt: qua vacht, veel witter en zachter, en ook zeker qua ontlasting. Stukken minder en bijna geurloos!!!! ::)
Dus een oudere hond over op KVV? Hier ging het super!
Door Barrak
#597720
Klinkt goed allemaal. Fijn om zoveel reacties te krijgen. Ik ga in dat geval toch eens kijken hoe smuldier bevalt. Is qua prijs beter en dat kan ik hier makkelijk krijgen. En anders hebben dierenwinkels hier in de buurt ook rhodi en energique dus dat moet lukken. Wat vreemd eigenlijk dat hier zo weinig over bekend is.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door