Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Kuszco
#543086
Vorige week hadden we hier met Lotje een valse start.
Na de overstap van Zita naar CB (wat heel goed is gegaan) durfde ik de stap met onze Lotje ook wel aan.
Zij heeft dus een huidallergie. Jeuk,korstjes,zwarte verkleuring.
Momenteel is het wel acceptabel met vegetarisch voer maar ik wil over naar KVV. De eerste keer CB lam-rijst ging goed. Wel maar een klein beetje toegevoegd. Maar s'avonds na de tweede gemengde maaltijd ging het mis. Lotje was erg onrustig, deed alsof ze moest braken ,terwijl er niets kwam,ze kon geen rust vinden.Dat heeft wel een paar uur geduurd.
Ik ben hier naar het forum gestapt ,misschien was het de combinatie van die brokken met KVV wel.
Wat stom van mij. Dus volgende keer geen brokken meer en KVV in een maaltijd.
Maar de volgende dag durfde ik niet meer.
Ik vertrouwde het niet.
Ik heb de hele dag op internet zitten surfen. Want ik wil zo graag over op KVV.
Nu wil ik graag starten met CB eend-rijst.
Daarin zitten ook geen gluten heb ik begrepen.
Ik wil iedere dag een maaltijd meer gaan vervangen.
Heeft iemand ervaring met eend-rijst.
En hoe lang kan ik het geven? Ik vind het zo zielig voor haar. Ze ziet echt wel dat Zita lekker vlees krijgt en zij niet. Hopelijk kan mij iemand wat advies geven.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#543134
Als ik jou was zou ik serieus gaan overwegen om zelf samen te gaan stellen, het is helemaal niet ingewikkeld en je weet precies wat je honden te eten krijgen en zo kun je naar de behoefte van het individu voeren.
Door Kuszco
#543158
Hoi Sylvia.
Ik vind zelf samenstellen erg moeilijk. Ik heb me er hier op de site al heel vaak in verdiept. Maar ik ben niet iemand die zijn hond kippennekken,of botten gaat voeren. Niet omdat ik dat stom vind,maar omdat ik veel te bang ben. Ik krijg daar echt een tik van. Ik ben bang voor verstoppingen, perforaties en noem maar op.
Het vlees en de groente en fruit vind ik geen probleem. Maar al dat bottengedoe. Ik ben al bang als Zita op een gewoon bot aan het kluiven is. Kant en klaar uit de winkel. Een van onze dogs is er ooit bijna in gebleven. Het bleef in haar keel steken. Het zijn echte schrokkerds die labradors. Dat vind ik nu net het probleem. Ze eten echt alles. Daarom wilde ik met die eend rijst beginnen. Dan kan ik altijd daarna nog uitbouwen. Ik wil graag eerst haar huid rustig hebben.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#543168
[quote="Kuszco"]
Hoi Sylvia.
Ik vind zelf samenstellen erg moeilijk. Ik heb me er hier op de site al heel vaak in verdiept. Maar ik ben niet iemand die zijn hond kippennekken,of botten gaat voeren. Niet omdat ik dat stom vind,maar omdat ik veel te bang ben. Ik krijg daar echt een tik van. Ik ben bang voor verstoppingen, perforaties en noem maar op.
Het vlees en de groente en fruit vind ik geen probleem. Maar al dat bottengedoe. Ik ben al bang als Zita op een gewoon bot aan het kluiven is. Kant en klaar uit de winkel. Een van onze dogs is er ooit bijna in gebleven. Het bleef in haar keel steken. Het zijn echte schrokkerds die labradors. Dat vind ik nu net het probleem. Ze eten echt alles. Daarom wilde ik met die eend rijst beginnen. Dan kan ik altijd daarna nog uitbouwen. Ik wil graag eerst haar huid rustig hebben.
[/quote]

Als angst voor botten geven je enige probleem is dan kun je ook de kippenbotten gemalen geven.
Maar die botten kant en klaar uit de winkel durf ik weer niet te geven.
Door Jolly
#543169
[quote="Kuszco"]
Hoi Sylvia.
Ik vind zelf samenstellen erg moeilijk. Ik heb me er hier op de site al heel vaak in verdiept. Maar ik ben niet iemand die zijn hond kippennekken,of botten gaat voeren. Niet omdat ik dat stom vind,maar omdat ik veel te bang ben. Ik krijg daar echt een tik van. Ik ben bang voor verstoppingen, perforaties en noem maar op.
Het vlees en de groente en fruit vind ik geen probleem. Maar al dat bottengedoe. Ik ben al bang als Zita op een gewoon bot aan het kluiven is. Kant en klaar uit de winkel. Een van onze dogs is er ooit bijna in gebleven. Het bleef in haar keel steken. Het zijn echte schrokkerds die labradors. Dat vind ik nu net het probleem. Ze eten echt alles. Daarom wilde ik met die eend rijst beginnen. Dan kan ik altijd daarna nog uitbouwen. Ik wil graag eerst haar huid rustig hebben.
[/quote]

Dat zijn juiste de gevaarlijke dingen, die botten gerookt/gebakken/gefrituurd uit de dierenwinkel.
Doordat ze zo bewerkt zijn, is hun structuur veranderd en dus kan dat erg scherp zijn. Die gerolde staven vallen wel eens met het kauwen uiteen en dan heb je idd van die lappen "iets"( zou niet weten en hoef het ook niet te weten wat voor spul dat is) en juist die lappen blijven hangen in de keel.

Ik lees dat je labjes hebt, ik ook. De kleine is een echte de grote is een mix met een andere jachthond, maar beide mannen vreten alles wat ze zien.
Pim staat al sinds hij kon eten op vers, die weet niet beter. Chasey staat nu 4 jaar op vers en ik had gewild dat ik het bij hem veel eerder had geweten.
Hier een link naar wat zij te eten krijgen, want naast het kvv merk BIBI voer ik ook geregeld barf.
www.chaeysdagopvang.nl/vers_vlees_voeding.htm
Door Lizzy
#543173
Ja, ik ben eerlijk gezegd als de dood voor vrijwel ieder bot uit de dierenwinkel....

Een alternatief is inderdaad om je vleesbotten te malen (zachte botten).

Heb je enig idee waar je hond allergisch voor is? Of moet je dat nog helemaal uit gaan zoeken?

Je kunt natuurlijk ook beginnen met eend & rijst. En misschien is het wel een goed idee om te beginnen met 1 eetlepeltje. Dit overgiet je eerst met gekookt water. Een paar uurtjes later geef je gewoon haar brokkenmaaltijd.

De dag erop geef je 2 eetlepels, overgoten met gekookt water. En een paar uur daarna weer haar brokken. Je geeft ietsjes minder brokjes.

De dag erop geef je 3 eetlepels, overgoten met gekookt water. Een paar uur daarna weer haar brokken en weer iets minder brokken.

Zo bouw je het een op en het ander af. Tegen de tijd dat ze volledig op het vlees staat, ga je het gekookte water afbouwen. Je geeft eerst 3/4 overgoten met gekookt water en 1/4 zonder gekookt water. En dit bouw je dan langzaam weer af.

Als het eten afgekoeld is, kun je er een capsule probiotica (acidophilus) over heen gieten (niet over warm eten, want warmte doodt de goede bacterieen). De darmen van je hond zijn ZO steriel, dat ze een probiotica ondersteuning wel kan gebruiken.
Door Kuszco
#543177
Hoi Lizzy. Ja ik denk dat ik toch maar zo ga beginnen. Die manier is voor mij de meest veilige. Maar waar kan ik die capsules probiotica krijgen? Ook gewoon in de dierenspeciaalzaak. En dan blijf ik toch maar studeren op internet voor het echte barfen. Ik vind het wel reuze interessant hoor. Maar inderdaad.Al die botten. Zoals jullie ook zeggen ging het ook. Knagen op zo'n bot,dan gaat het afrollen en toen bleef het steken. Gelukkig zag ik het meteen. Afschuwelijk.
Door Lizzy
#543188
Probiotica kun je bij de meeste drogisten en reformwinkels kopen. Vaak heet het "Acidophilus". Als je geen reformwinkel of goede drogist hebt, dan zou je het eventueel ook via Internet kunnen bestellen. De Groene Os heeft een probiotica product. Oh, en dierenartsen kunnen ook probiotica bestellen. Van het merk Protexin. Je moet dan de pro-soluble hebben.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#543296
[quote="Kuszco"]
Hoi Sylvia.
Ik vind zelf samenstellen erg moeilijk. Ik heb me er hier op de site al heel vaak in verdiept. Maar ik ben niet iemand die zijn hond kippennekken,of botten gaat voeren. Niet omdat ik dat stom vind,maar omdat ik veel te bang ben. Ik krijg daar echt een tik van. Ik ben bang voor verstoppingen, perforaties en noem maar op.
Het vlees en de groente en fruit vind ik geen probleem. Maar al dat bottengedoe. Ik ben al bang als Zita op een gewoon bot aan het kluiven is. Kant en klaar uit de winkel. Een van onze dogs is er ooit bijna in gebleven. Het bleef in haar keel steken. Het zijn echte schrokkerds die labradors. Dat vind ik nu net het probleem. Ze eten echt alles. Daarom wilde ik met die eend rijst beginnen. Dan kan ik altijd daarna nog uitbouwen. Ik wil graag eerst haar huid rustig hebben.
[/quote]

Nou eerlijk gezegd durf ik mijn honden geen botten uit de dsz te geven rot dingen vind ik het, maar rauwe vleesbotten is echt andere koek hoor. Een kippennek is echt helemaal niet iets om bang voor te zijn, zelfs Troy en Mees slikte die wel in zijn geheel in als kleine pups en dat verteerd gewoon, dat is vrij zacht bot. Als je kuikenbouten koopt, daar kun je de botten onderhand met de keukenschaar door knippen en van ribben geef ik geit en lam en zelfs die kleine madelief krijgt ze nu weg gewerkt, ik geef dan wel grote ribben zoadat ze moeten kluiven.
Laatst gewijzigd door sylvia op vr 05 mei 2006, 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Netty
#543320
waarom neem je de eerste keer geen kippevleugeltjes, die sla je dan met een hamer aan gort, wel die vleugels in een plastic zakje doen, ivm, gondvliegend vlees en bloed :-X
dan hoef je niet zo bang te zijn dat er wat gebeurd.
Tof van mij wordt al vrolijk als ik een hamer pak, ze weet dan dat er wat lekkers aan komt.
ze wordt minder blij als ik een spijker ergens in wil mikken 8)
Door Shifra en Sharel
#543342
Ik geef mijn honden de eend versie van CB.

Na heel veel uitproberen van versies, omdat Shifra ook niet goed reageerde, ben ik gebleven bij de eend versie.
Zij kan niet tegen rund en de lams, gaat het nu iets beter mee.
Sinds zij 9.5 maanden oud was, was ik aan het zoeken en uit proberen.
Wat ik wel merk, met gevoelige honden, dat je het uit proberen een tijdje met 1 soort vlees moet doen en niet steeds afwisselen, zo kan je er niet achter komen waar ze nou wel en niet tegen kunnen.

Ondertussen is Shifra 3.5 jaar en gedurende zeker wel 2 jaar zit zij aan de eend versie, wat heel goed gaat.
Hiernaast heb ik ook wel de kip versie van CB.
En nu pas, kan ik haar af en toe, iets van rund of lams geven, maar dit enkele keer, en niet gedurende een paar dagen.

Dat met die botten, vond ik ook erg eng, maar heb het laatst uitgeprobeert met een haaskarkas, en ben er wel bij blijven zitten, maar deze bot is zacht en ze kauwen het binnen een mum van tijd helemaal weg.
Ik keek er ook echt van op, helaas ze waren een dag later aan de diarree, dus ook hier geen 2de keer meer van.

Nu heb ik kippennekken, ook dat vind ik weer eng hoor, kan me dat gevoel ook best voorstellen.
Heb het nog niet gegeven, maar ik ga het toch 1 dezer dagen uitproberen.
Ik stap niet meer over naar een ander soort voer, omdat beiden honden het op de eend versie het goed doen.
Door Kuszco
#543624
Ik ben blij te horen dat je ook op de eend-versie kunt blijven staan mocht het met lam of kip niet lukken.
Dat is ook wat ik graag wil. Eerst gedurende een periode alleen eend, en dan voorzichtig kijken of het ook met lam kan.
Wat betreft de verwen-dingen zal ik al jullie adviezen ter harte nemen. Ik ben me goed aan het verdiepen.
Ik heb er echt een goed gevoel bij als Lotje weer aan het vlees is. Zita vindt het in ieder geval prachtig.
Ze weet al precies in welk bakje het zit als ik het uit de ijskast haal.
Ik was er echt van overtuigd dat de vegetarische brokken je van het waren bij de kwaal van Lotje.
Maar een hond vegetarisch? Toen ik op deze site eens rond ging lezen dacht ik bij mezelf : wat geef ik mijn hond eigenlijk? En daar komt ook nog eens bij dat het echt vreselijke dure brokken zijn. Zelfs als ik alleen eend-rijst geef van CB ben ik nog goedkoper uit.
En wat zit erin? Aardappels en tomaten vooral. Als ik dan hoor dat tomaten tot de nachtschade familie behoren,ik geloof aardappels ook He? Dan denk ik kappen met die brokken. Morgen ga ik het vlees halen.
Ik ben erg benieuwd.
Door Twiz
#545158
Aardappels en tomaten, dat zijn geloof ik dingen die ik persé niet in de groentemix wil doen, omdat ze jeuk kunnen veroorzaken.

De huidallergie van Lotje klinkt net als de allergie van Twizzle. Daar zijn we ook al een poosje mee aan het dokteren. Ook hypoallergene brok van de DA hebben we gehad (drie weken) geen vegetarische brok.
Twizzle heeft het grootste gedeelte van haar leven al versvlees gegeten, maar toch een allergie opgebouwd. Of het bij haar een echte voedselallergie is, ik denk het niet, want zo gaat het weer beter, en nu is het weer hopeloos, terwijl ze al weken dezelfde diersoorten krijgt, dus gaan we deze week bloedonderzoek laten doen om te kijken of ze nog ergens allergisch voor is. Bloed opsturen doet onze DA wel, maar voor een allergietest op de huid, moet ik toch ergens anders heen.
Ik zit er serieus aan te denken om naar dokter Vroom in Oisterwijk te gaan.

Ook Twizzle heeft een maand of drie alleen de eend/rijst van Carnibest gegeten. Ook omdat we eerst een voedsel allergie uit wilden sluiten voordat we verder gingen met dure onderzoeken naar een eventuele atopische allergie.

Twizzle doet/deed het er best wel goed op, alleen vond ik haar ontlasting altijd erg hard. Ik ga bijna denken dat er vrij weinig orgaan van eend in zit. Om daar wat aan te doen ben ik me steeds meer gaan verdiepen in het barfen, zodat ik met het zelf samenstellen wat meer laxerende dingen toe kan voegen. Nu geef ik haar nog maar ¼ eend/rijst, (het spul moet toch op) en stel ik de rest van de maaltijd zelf samen. Ondanks dat zij een echte hongerlap is, zie ik dat ze toch wel de tijd neemt voor de wat grotere botten (geiteribben). Daar wordt gewoon echt op gekluift en daar is ze dan ook wel een paar minuten mee zoet. Parelhoenkarkas/poten en eendenekken/poten daarentegen zijn in no-time weggewerkt. Ook die worden wel goed gekraakt hoor, maar dat is gewoon peanuts voor een flinke hond. Een zalmkop is effe hard werken, sardientjes glijden weer zo naar binnen. En kwarteltjes......... daar wordt echt van genoten, eerst gaat het koppie (sorry) eraf mjjjjjammie dan het lijfje en als laatste de pootjes.
Maar als je gewoon blijft lezen hier, ga je steeds meer intresse krijgen en steeds meer lef. Terwijl je helemaal geen lef nodig hebt, alleen gezond verstand en goed de artikelen lezen.

Maar als je het barfen nooit wat gaat vinden kun je de eend/rijst gewoon blijven geven, alles is denk ik beter als vegetarische brok, en het is kompleet versvlees.
Laatst gewijzigd door Twiz op zo 07 mei 2006, 23:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Kuszco
#546720
Hoi Lizzy, ik ben met lotje begonnen met overzetten naar eende-rijst op de manier die jij me adviseerde. Het gaar prima moet ik zeggen. Maar ik zou alleen graag willen weten,is dat overgieten met warm water noodzakelijk. Want ze vindt het echt heerlijk.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door