Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Lizzy
#525444
[quote="Karin & Pyrs"]
Zodat de één of andere linkmiegel het over kan nemen en voor zichzelf kan gaan beginnen ::) ::)
[/quote]

Welnee joh Karin, dat valt allemaal reuze mee hoor! Om te beginnen: Heinz verteld exact hoeveel tomaten er in de tomatenketchup gaat. Staat gewoon op de verpakking: "tomaten (126 gram per 100 gram ketchup)".

En als merk S de intentie had gehad om kwalitatief en voer op de markt te brengen dat bijv voldoet aan jouw voer, Carnibest: dan had hij dat echt wel gedaan hoor, met een beetje gokwerk!

En kijk naar Bibi! Zij hebben gewoon neer laten zetten op Barfplaats wat er in zit:

-Spiervlees; 30-35%
-Orgaanvlees; 30-35%
-Gemalen bot; 20-25%
-Overige ingredienten (olien-vezels ed.); 15%

Heeft het hen kwaad gedaan? Welnee!

Daarbij komt: je hoeft echt geen raketgeleerde te zijn hoor, om een voer in mekaar te sleutelen.

En dat fabrikanten geen openheid van zaken geven: daar snijden ze volgens mij op de lange duur zichzelf alleen maar mee in de vingers (hoewel.... er wordt toch niet op inhoud gecontroleerd...). Want nu moeten we op de mooie blauwe ogen van de fabrikant geloven dat merk X beter is als merk Y, zonder dat duidelijk is waarin het merk zich onderscheid. En affijn, dan geven ze geen openheid van zaken: mij een zorg hoor! Ik voer het niet, dus van mij hoeft het ook niet. Het ging mij er in dit geval om dat ik het dus wel mee vind vallen met die openheid....
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 06 apr 2006, 20:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Paul_Barte
#525484
Met andere woorden indien een fabrikant niet zijn gehele receptuur open en bloot op het internet zet dan wordt deze bij voorbaat niet geloofd..... :-\
Dit soort boute uitspraken raken natuurlijk kant noch wal en zijn slechts bedoeld om fabrikanten in discrediet te brengen.
Ook de opmerking dat er toch niet op inhoud wordt gecontroleerd draagt hieraan bij.
Er zullen ongetwijfeld merken zijn die zich hieraan schuldig maken maar om nu alles over één kam te scheren is werkelijk onvoorstelbaar.
Door Lizzy
#525495
[quote="Paul_Barte"]
Met andere woorden indien een fabrikant niet zijn gehele receptuur open en bloot op het internet zet dan wordt deze bij voorbaat niet geloofd..... :-\
Dit soort boute uitspraken raken natuurlijk kant noch wal en zijn slechts bedoeld om fabrikanten in discrediet te brengen.
Ook de opmerking dat er toch niet op inhoud wordt gecontroleerd draagt hieraan bij.
Er zullen ongetwijfeld merken zijn die zich hieraan schuldig maken maar om nu alles over één kam te scheren is werkelijk onvoorstelbaar.

[/quote]

Paul, wat stel je dit toch zelf weer cru! Karin zegt dat, wanneer een fabrikant vermeld wat er in zit, een ander het na maakt. En ik stel dat de meeste fabrikanten helemaal niet zitten te wachten om het receptuur te weten. Als ze een duur/hoog kwalitatief voer hadden willen maken: dan hadden ze dat wel gedaan! Daar hebben ze toch een paar pecentages niet voor nodig? Dat kunnen ze toch zelf ook bedenken? Maar nee, blijkbaar hebben vele fabrikanten die intentie helemaal niet. Vele willen gewoon een goedkoop voer draaien.

Om nu maar te stellen dat ik hiermee fabrikanten in discrediet te brengen vind ik persoonlijk nogal bout. Dat is in ieder geval helemaal mijn bedoeling niet. Maar geef mij nou eens 1 goede reden waarom iemand voor merk Y moet kiezen ipv merk X? Waar moet ik nou, als consument, aan aflezen dat het voer dat jij verkoopt beter is als het voer dat ze in de supermarkt verkopen? En dan hoef je het mij persoonlijk allemaal niet uit te leggen, want mij persoonlijk kan het allemaal niet echt schelen. Maar het interesseert de gebruikers van kvv wel, denk ik. Die willen toch weten waar ze voor kiezen?
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 06 apr 2006, 21:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Door geer
#525509
Als een tomatenfabrikant op de fles zet dat er voor 99 procent aan tomaat inzit, kan dat ook betekenen dat er 99% tomatenschilletjes inzitten, of 99 % tomatenpitjes.

En dat is volgens mij ook het punt met KVV...als je nu even gewoon aanneemt dat de percentages spier/orgaan etc. kloppen, weet je nog niet wat er nu werkelijk inzit. Dat is toch zo? Dat hoeft toch ook geen ramp te zijn? Ik als consument weet niet of orgaanvlees hart/lever/nier e.d is of slechts restanten long, idem met spiervlees.

Mie not snep de punt zo helemaal...
Door Lizzy
#525522
[quote="geer"]
Als een tomatenfabrikant op de fles zet dat er voor 99 procent aan tomaat inzit, kan dat ook betekenen dat er 99% tomatenschilletjes inzitten, of 99 % tomatenpitjes.

En dat is volgens mij ook het punt met KVV...als je nu even gewoon aanneemt dat de percentages spier/orgaan etc. kloppen, weet je nog niet wat er nu werkelijk inzit. Dat is toch zo? Dat hoeft toch ook geen ramp te zijn? Ik als consument weet niet of orgaanvlees hart/lever/nier e.d is of slechts restanten long, idem met spiervlees.

Mie not snep de punt zo helemaal...
[/quote]

Nou ja, bij tomatenketchup weet je dan tenminste nog dat er voor 99% iets in zit van tomaat ;D.

Ik zeg ook niet dat ik het hele receptuur wil hebben van die fabrikanten (ik hoef helemaal niks!).

Ik zeg alleen dat het niet verkeerd zou zijn wanneer fabrikanten zouden vertellen wat er in hun voer zit, ala wat Bibi heeft gedaan. Hoeven ze van mij nog niet eens uit te specificeren hoeveel % hart en hoeveel % long er in zit. Hoeven ze van mij ook niet te zeggen hoeveel % van welk spiervlees er in zit.

Gewoon, een globaal overzicht van wat er in zit zou voor de meeste mensen al prettig zijn. Het helpt hun keuze ergens op te baseren. En nee, dan weet je nog steeds niet wat er in zit, maar dat is ook een keuze die mensen maken die versvlees voeren. Dat is iets dat ze moeten accepteren. Dat ben ik helemaal met je eens. Dat mag ook geen ramp zijn! Maar nogmaals, om die details gaat het mij nog niet eens......
Gebruikersavatar
Door sylvia
#525532
[quote="Lizzy"]
Nou ja, bij tomatenketchup weet je dan tenminste nog dat er voor 99% iets in zit van tomaat ;D.

Ik zeg ook niet dat ik het hele receptuur wil hebben van die fabrikanten (ik hoef helemaal niks!).

Ik zeg alleen dat het niet verkeerd zou zijn wanneer fabrikanten zouden vertellen wat er in hun voer zit, ala wat Bibi heeft gedaan. Hoeven ze van mij nog niet eens uit te specificeren hoeveel % hart en hoeveel % long er in zit. Hoeven ze van mij ook niet te zeggen hoeveel % van welk spiervlees er in zit.

Gewoon, een globaal overzicht van wat er in zit zou voor de meeste mensen al prettig zijn. Het helpt hun keuze ergens op te baseren. En nee, dan weet je nog steeds niet wat er in zit, maar dat is ook een keuze die mensen maken die versvlees voeren. Dat is iets dat ze moeten accepteren. Dat ben ik helemaal met je eens. Dat mag ook geen ramp zijn! Maar nogmaals, om die details gaat het mij nog niet eens......
[/quote]


Ja precies, net als bibi dit neerzet

-Spiervlees; 30-35%
-Orgaanvlees; 30-35%
-Gemalen bot; 20-25%
-Overige ingredienten (olien-vezels ed.); 15%

Dan zie ik toch niet zo van , oooowww hee dat ga ik ook maken, maar ik heb wel een idee in welke percentages er wat binnen komt bij mijn hond (of kat)
Door Paul_Barte
#525606
[quote="sylvia"]
Ja precies, net als bibi dit neerzet

-Spiervlees; 30-35%
-Orgaanvlees; 30-35%
-Gemalen bot; 20-25%
-Overige ingredienten (olien-vezels ed.); 15%

Dan zie ik toch niet zo van , oooowww hee dat ga ik ook maken, maar ik heb wel een idee in welke percentages er wat binnen komt bij mijn hond (of kat)



[/quote]

En dan geloven ze plotseling WEL een fabrikant op zijn of haar blauwe ogen.
(terwijl ik nog nooit een labuitslag heb gezien)
Door geer
#525610
Nou...zullen we dan maar ophouden met uberhaupt te praten over wat al dan wel of niet in KVV's zit? En te suggereren wat er mis zou zijn met andere merken? En er gewoon vanuit gaan dat alle merken KVV gewoon helemaal goed in elkaar zitten zolang er 'compleet' op het doosje staat?
Laatst gewijzigd door geer op do 06 apr 2006, 22:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Paul_Barte
#525618
Lizzy, je vraagt aan mij waar een consument een goed vleesvoer oftewel KVV kan herkennen....
Het antwoord is simpel: Dat kunnen ze niet! Al zet je de complete samenstelling tot op de mg op de verpakking dan nog weet 99,9% van de consumenten het verschil niet.
De voorlichting van de supermarkt, de dierenzaak of de dierenarts is ook nul komma niks en dus zijn dit soort consumenten aangewezen op mensen met ervaring of op bepaalde fora die voorlichting geven m.b.t. het voeren van KVV.
De stap van brok naar KVV is geen drempel maar dat is meer een ravijn. Vaak kost het uren om baasjes op andere gedachten te brengen al legt de hond bijna het loodje van alle (brokken) ellende.
Indien mensen dan tegen opmerkingen aanlopen als "wie controleert dat" of "vertrouwen op de blauwe ogen" en dito opmerkingen dan is dat een reden om luid gillend weg te lopen van dat forum!
Of er linkmiechels zijn die voer gaan namaken..ja die zijn er maar zal geen namen noemen.
Of er merken zijn die nog geen 40 cent de kilo kosten aan grondstoffen..ja die zijn er.
Of er merken zijn die nooit gecontroleerd worden..ja die zijn er.
etc. etc. etc.
Het is juist de taak van ervaringsdeskundigen en fora om beginners wegwijs te maken in dit woud van misvattingen.

Ik krijg te maken met probleemhonden uit heel Nederland en soms uit Belgie en ja ik geef advies m.b.t. voeding aan de eigenaren. Indien zij wonen in de buurt van een verkoppunt van AHV adviseer ik AHV en als zij wonen in de buurt van een verkoopunt van Energique of Bibi adviseer ik Energique of Bibi. Indien een hond slecht reageert op dat merk adviseer ik een ander soort of merk.
Het is geen publiek geheim dat ik zelf Carnibest en barf voer en als mensen dat ook willen proberen zal ik dit zeker aanmoedigen aangezien ik in bijna alle gevallen positieve ervaringen heb met dit merk.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#525621
Ik zie dit topic nu pas.
Het is helemaal geen geheim wat er in Bandit zit. Een klein telefoontje is al genoeg, maar als je er niet naar vraagt.........

30% RMB's (50% bot, 50% vlees)
30% orgaanvlees waaronder pens, hart, lever, long en nier
30% spiervlees (in totaal dus 45%)
en de overige 10% bestaat uit: wisselende groente maar in elk geval een groene en een knol
zilvervliesrijst, vis en maiskiemolie.

Tussen de verschillende soorten kunnen iets verschillen in percentages zijn.

We kopen hele dieren die zo goed als helemaal gebruikt worden.
Door Lizzy
#525627
Paul_Barte schreef: Indien mensen dan tegen opmerkingen aanlopen als "wie controleert dat" of "vertrouwen op de blauwe ogen" en dito opmerkingen dan is dat een reden om luid gillend weg te lopen van dat forum!
Ja, dat is dan heel jammer Paul, maar de dingen zijn zoals ze zijn.
Of er merken zijn die nooit gecontroleerd worden..ja die zijn er. etc. etc. etc.
Het is juist de taak van ervaringsdeskundigen en fora om beginners wegwijs te maken in dit woud van misvattingen.
Beste Paul, ik kan mensen niet voorlichten als ik zelf ook niet weet hoe het zit. Ik weet niet wat er in al die pakjes zit. Dat weet de fabrikant. En dus kan ik geen eerlijkere voorlichting geven als dat ik doe. En mijn voorlichting is niet merkgerelateerd.

En ik vind deze opmerking over Bibi dan toch wel getuigen van het meten met 2 maten. Je brengt hier een fabrikant in diskrediet en 2 posting hierboven was dat wat je mij zo kwalijk nam....
En dan geloven ze plotseling WEL een fabrikant op zijn of haar blauwe ogen.
(terwijl ik nog nooit een labuitslag heb gezien)
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 06 apr 2006, 23:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#525628
[quote="Paul_Barte"]
En dan geloven ze plotseling WEL een fabrikant op zijn of haar blauwe ogen.
(terwijl ik nog nooit een labuitslag heb gezien)
[/quote]
Dat is het toch altijd, ik heb voorheen kvv gevoerd en dus heb ik altijd gewoon aangenomen dat het wel goed zou zitten. Maar ik krijg meer een gevoel dat jij ergens een probleem mee hebt ::)
Laatst gewijzigd door sylvia op do 06 apr 2006, 23:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#525633
[quote="Hitam"]
Ik zie dit topic nu pas.
Het is helemaal geen geheim wat er in Bandit zit. Een klein telefoontje is al genoeg, maar als je er niet naar vraagt.........

30% RMB's (50% bot, 50% vlees)
30% orgaanvlees waaronder pens, hart, lever, long en nier
30% spiervlees (in totaal dus 45%)
en de overige 10% bestaat uit: wisselende groente maar in elk geval een groene en een knol
zilvervliesrijst, vis en maiskiemolie.

Tussen de verschillende soorten kunnen iets verschillen in percentages zijn.

We kopen hele dieren die zo goed als helemaal gebruikt worden.

[/quote]

Nou super! Zo langzamerhand krijgen we dit overzicht van steeds meer merken ;D. Maar je hebt gelijk: we hadden er simpelweg om kunnen vragen (het enige excuus dat ik heb is dat de oorspronkelijke vraag hier ook niet over ging. Dit kwam pas later en ging ook niet specifiek over Bandit).

Nou ja, van de merken waarvan we nu meer data hebben, valt het me op dat er toch een behoorlijk aandeel spiervlees in zit. Dat valt me erg mee! Bibi 30% a 35%, Carnibest Natuur 40% Lam 30% en kip 25% en Bandit 45%. Hartstikke goed om te weten! Gelden deze percentages voor alle Banditvoer-soorten Tannetje?
Door geer
#525636
[quote="Paul_Barte"]
Lizzy, je vraagt aan mij waar een consument een goed vleesvoer oftewel KVV kan herkennen....
Het antwoord is simpel: Dat kunnen ze niet! Al zet je de complete samenstelling tot op de mg op de verpakking dan nog weet 99,9% van de consumenten het verschil niet.
De voorlichting van de supermarkt, de dierenzaak of de dierenarts is ook nul komma niks en dus zijn dit soort consumenten aangewezen op mensen met ervaring of op bepaalde fora die voorlichting geven m.b.t. het voeren van KVV.
De stap van brok naar KVV is geen drempel maar dat is meer een ravijn. Vaak kost het uren om baasjes op andere gedachten te brengen al legt de hond bijna het loodje van alle (brokken) ellende.
Indien mensen dan tegen opmerkingen aanlopen als "wie controleert dat" of "vertrouwen op de blauwe ogen" en dito opmerkingen dan is dat een reden om luid gillend weg te lopen van dat forum!
Of er linkmiechels zijn die voer gaan namaken..ja die zijn er maar zal geen namen noemen.
Of er merken zijn die nog geen 40 cent de kilo kosten aan grondstoffen..ja die zijn er.
Of er merken zijn die nooit gecontroleerd worden..ja die zijn er.
etc. etc. etc.
Het is juist de taak van ervaringsdeskundigen en fora om beginners wegwijs te maken in dit woud van misvattingen.

Ik krijg te maken met probleemhonden uit heel Nederland en soms uit Belgie en ja ik geef advies m.b.t. voeding aan de eigenaren. Indien zij wonen in de buurt van een verkoppunt van AHV adviseer ik AHV en als zij wonen in de buurt van een verkoopunt van Energique of Bibi adviseer ik Energique of Bibi. Indien een hond slecht reageert op dat merk adviseer ik een ander soort of merk.
Het is geen publiek geheim dat ik zelf Carnibest en barf voer en als mensen dat ook willen proberen zal ik dit zeker aanmoedigen aangezien ik in bijna alle gevallen positieve ervaringen heb met dit merk.





[/quote]

Ja maar...dit is toch geen Carnibest forum, maar een algemeen forum? En mensen kunnen hier toch terecht met vragen over KVV? Alleen niet met exacte vragen over de samenstelling, want die informatie is er veelal niet. En net zoals jij insinuaties doet over andere merken die teveel van het een, te weinig van het ander, ongecontroleerd of na-aperig zouden zijn, zo zijn er ook mensen die minder goede ervaringen hebben met Carnibest, of juist hele goede met een ander merk. En die hier neerzetten.

Voor vragen over een bepaald merk kan je het beste de fabrikant bellen, denk ik zo. Maar je kan niet in de ene topic iets suggereren over de onkunde van, laat ik zeggen, Rodi, en in de andere topic er niet tegen kunnen dat er wordt geklaagd over samenstellingen van KVV's...

Ik denk dat mensen die hier op Barfplaats terecht komen heel goed en kundig worden geholpen mbt rauw voeren. Niet met 'fabrieksbegeleiding' van een bepaald merk, maar met alles wat met rauwe voeding te maken heeft.

En mijn eigen ervaring is dat het best meevalt met het 'ravijn'...mijn ervaring in de praktijk en de winkel is dat mensen vrij snel het nut van rauwe voeding in gaan zien...en ook vrij snel zelf in staat zijn om zelf oordelen daarover te vellen.
Door Paul_Barte
#525685
Ik breng niets of niemand in discrediet maar had in het verleden gewoon eerlijke vragen! Indien ik stel dat ik van een merk nog nooit een labverslag heb kunnen inzien (ook na herhaaldelijk vragen) is dat zo..daar is geen woord aan gelogen.
Indien ik van een merk nog nooit een EEG-erkenning of een SKAL-keurmerk heb gezien is daar geen woord aan gelogen.
Iedereen kan van alles roepen en ik vind dat prima maar geloof dingen pas als ik het met eigen ogen kan checken en dat heeft niets te maken met vooroordelen.
Mijn frustratie (om dat woord toch maar ff te gebruiken) is dat veel mensen veel dingen lopen te beweren en de waarheid compleet mis-schieten.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door