Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Lizzy
#505761
[quote="JR"]
chuckie heeft gister smuldier gehad en krijgt vandaag (en dit wil ik aanhouden)energique nr2.nou heeft hij wel behoorlijk dunne ontlasting,niet dat het vloeibaar is maar toch...is dit normaal als je ze over zet op versvlees?hoe lang duurt het voordat de ontlasting weer normaal zou moeten worden?
[/quote]

Sommige honden hebben helemaal geen diarree als ze over worden gezet. En sommige hebben een paar dagen wat dunne ontlasting. Zolang je hondje niet ziek is en wel drinkt, hoef je je geen zorgen te maken (tenzij de kleine pup echt leegloopt). Geef je nu nog wel of niet brokken? Of staat de pup nu helemaal op vers?
Door JR
#505765
vanmorgen had hij mooie harde ontlasting.gebruik de brokjes nog wel als beloning bij het trainen,en zit te twijfelen of ik hem nu helemaal op vers zal zetten of eerst gedeeltelijk om de brokken op te maken,vindt het anders ook zo zonde,ik denk dat ik hem nu voorlopig op 3 dagen brok en 4 dagen vers zet,en daarna helemaal over op vers.heb nog ongeveer 3kg brokken staan dus het zal nog wel even duren voordat hij helemaal over gaat,maar om de brokken nou zomaar weg te gooien.
Door Lizzy
#505770
Ja, ik vind het ook zonde om eten weg te gooien. Als je het zelf niet meer wilt voeren, dan kun je nog overwegen om het aan het asiel te geven. Of om inderdaad te gebruiken als beloning-kjes. Maar, fijn dat hij nu goede ontlasting had! Gelukkig maar!
Door nikèdog2000
#505935
ik had net een zak brokken van 16 kilo gekocht
toen ik ineens ging barfen
ik gebruik de brokken met trainen
die drie kilo die jij heb gaan heus wel op hoor als beloning
als ik jou was ging ik helemaal voor vers
Door Qwertu
#506167
Even tussendoor (als het niet mag, roep het dan even!)

Een vrouw bij mij op de cursus krijgt binnenkort een pup die op vers zit. Ze heeft gevraagd aan een van de cursusleiders wat nou beter was.. Overzetten op brokken of doorgaan met vers.
Die cursusleider zei dat het niet zoveel uitmaakte. Hij zei niet dat vers slecht was, maar wel een hoop gedoe om niks omdat in brokken toch alles al zit.

Dit heeft ze aangenomen. Nu mijn vraag: mag ik me hiermee bemoeien, haar aanraden om zeker door te gaan met vers en haar bijvoorbeeld naar barfplaats toe sturen of maar gewoon laten gaan?
Ik vind het zo zonde als die pup op brokken wordt overgezet, maar heb ik daar wel iets mee te maken?!
Door roefus
#506196
Eerlijk gezegd: ik heb zelf niet zo de neiging om tegen iedereen over hondenvoeding te beginnen.
Maar als iemand nou zó duidelijk op mijn pad komt.
En ze een pupje 'in ontvangst' gaat nemen die al met vers opgegroeid is.
En dat ze zelf twijfelde of ze nu op vers moest blijven of maar op brokken overgaan.....
Dán denk ik tóch dat ik er iets van zou zeggen.
Ik zou in ieder geval zeggen dat ik zelf vers voerde en hen waarschijnlijk ook naar barfplaats verwijzen.

Dan heb je 'het jouwe' gedaan ;D
Uiteindelijk beslissen ze toch uiteindelijk zelf.
Ze lopen er 'warm voor' of niet.
Daar kun je verder niet veel aan doen.
Is ook ieders eigen beslissing.

En als ik het nu bij mezelf naga.
Ik kwam (begin december?) heel toevallig 'in gesprek' met een meisje met een saarloos wolfshond.
En het 'waarom' weet ik niet eens meer.
Maar zij vertelde dat die hond geen brokken verdroeg en ikzelf was waarschijnlijk belangstellend.
Zo kwam ik op deze site.
Met al mijn twijfels en argwaan ;D

Maar ik bedoel gewoon.
Je kunt het iemand aangeven, dat mag (denk ik) in dit geval.
Kunnen ze misschien NOG beter kiezen.
Door roefus
#506201
En overigens.....als je 'vers voer compleet' geeft.
Dan zie ik niet eens 's in waarom dat meer gedoe is dan brokken.
Of ik nou die zak brokken opentrek of een pak kvv.
Oké, ik moet ontdooien....maar dat is danook het enige.

Of iemand dan verder wil gaan en zelf wil samenstellen, dat maken de goden dan maar uit.
Door Elmo
#506203
Ik denk dat je haar wel kan adviseren om vers en brokken tegen elkaar aan te vergelijken en te vertellen dat vers het dichtst bij de natuur zit. Uiteindelijk kan ze daarna zelf beslissen. Ze kan natuurlijk ook de fokker vragen hoe of wat, en waarom die zijn pups vers geeft.
Er is meer dan voldoende info alleen in dit forum al te vinden...
En als dierenliefhebber wil je toch het beste voor je hond dus het kan nooit kwaad om je te verdiepen in de materie.
Zolang je haar niet dwingt maar uitsluitend vrijblijvend advies geeft als dierenliefhebber, zie ik niet in wat daar verkeerd aan is. Succes ermee!
Door Qwertu
#506209
Bedankt allebei!

Ik zal haar in ieder geval maar eens aanraden om op barfplaats rond te kijken en inderdaad eens nagaan bij de fokker waarom hij/zij vers voert.

En zoals de cursusleider zegt dat het een hoop gedoe om niks is; daar ben ik het trouwens niet mee eens, maar ja iedereen zijn mening..
Door roefus
#506262
[quote="Elmo"]
Ik denk dat je haar wel kan adviseren om vers en brokken tegen elkaar aan te vergelijken en te vertellen dat vers het dichtst bij de natuur zit. Uiteindelijk kan ze daarna zelf beslissen. Ze kan natuurlijk ook de fokker vragen hoe of wat, en waarom die zijn pups vers geeft.
Er is meer dan voldoende info alleen in dit forum al te vinden...
En als dierenliefhebber wil je toch het beste voor je hond dus het kan nooit kwaad om je te verdiepen in de materie.
Zolang je haar niet dwingt maar uitsluitend vrijblijvend advies geeft als dierenliefhebber, zie ik niet in wat daar verkeerd aan is. Succes ermee!
[/quote]

even 'langs de lijjn': wat een lekker toetje....die hond van jou..... :D
Door Nelly
#506349
[quote="roefus"]
even 'langs de lijjn': wat een lekker toetje....die hond van jou..... :D
[/quote]dat wou ik dus ook al zeggen ;D
Door JR
#506486
[quote="nikèdog2000"]
ik had net een zak brokken van 16 kilo gekocht
toen ik ineens ging barfen
ik gebruik de brokken met trainen
die drie kilo die jij heb gaan heus wel op hoor als beloning
als ik jou was ging ik helemaal voor vers
[/quote]

phoe dan mag ik wel flink doorbelonen ;D het is nog zo'n half jaar houdbaar.maar het kan verder geen kwaad als ik tussen het versvlees door dus ook (belonings)brokjes geef?
Door Elmo
#507353
[quote="roefus"]
even 'langs de lijjn': wat een lekker toetje....die hond van jou..... :D
[/quote]

Dank je wel... net als haar baasje ;)

Ze is nu over op KVV (AHV vlees pens compleet).
Vernam alleen dat AHV een calcium supplement gebruikt.
Ik was van mening dat ze niet niet al te hard moet groeien ivm met groeipijnen en dus niet te veel calcium moet krijgen. Hoe kan ik nu bepalen of ze niet te veel calcium binnenkrijgt?

En hoe zit dat met eiwitfractie daar staat dat een percentage bij van 23.8% en bij ruw eiwit gehalte 13.1%. Wat is het verschil tussen deze 2?

Haar eiwitten heeft ze nodig voor haar spieropbouw. Maar teveel is ook nooit goed.
Wat is nou de ideale samenstelling zodat ze geleidelijk groeit?
Door Lizzy
#507359
De eiwitfractie is iets anders als eiwitgehalte. Eiwitfractie is het percentage energie dat geleverd wordt door eiwitten. Buiten dat eiwit energie levert, levert ook vet en koolhydraat energie.

En niet de hoeveelheid eiwitten zijn belangrijk: de kwaliteit van het eiwit en het aminozuren patroon: dat is belangrijk!

Eiwit uit vlees en orgaanvlees; is kwalitatief het beste voor de hond, carnivoor.

Calciumgehalte: Calcium en Fosfor gehalte staat niet op de Internet site van AHV. Ik kan dus niet bepalen of het Ca gehalte OK is. Ik persoonlijk geef de voorkeur aan rauwe botten als calcium-bron. En met reden: eigenlijk vind ik alleen botten de enige calciumbron die geschikt is voor pups en volwassen honden. De hond neemt zelf op wat hij nodig heeft en scheidt uit wat hij niet gebruiken kan. Dat is het mooie van bot.
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 08 mar 2006, 11:05, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door