Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Bianca_Cailin
#486111
Ikwas ook niet helemaal duidelijk, het ging mij meer om de calcium in kvv....omdat de DA zegt dat Cailin daardoor waarschijnlijk last heeft gekregen van haar knie. Ze heeft heel goed gekeken, met 3 man sterk...er zijn ook foto's gemaakt van haar knie, dat zag er ook goed uit, zat alleen wat vocht bij. Ik heb een mailtje naar Energique gestuurd en ze belden mij direkt terug en ze verzekerde mij dat er niet teveel calcium inzit, het is juist aangepast voor een pup. Cane Corso's zijn grote honden dus ik ben echt wel voorzichtig, ook met bewegen. Maar ik zal zeker Corinne even een mailtje sturen, ben ik wel heel nwsgierig naar.
Over de voeding, ze krijgt s morgens 500 gr Energique, tussen de middag 200 gr ( wil dit afbouwen zodat ze nog maar 2x per dag krijgt) en dan s avonds 300 gr en een geiterib of kalfsbot. Zou ik dat niet meer moeten doen denk je?
Door Lizzy
#486146
Ja lastig. Ook van pups wordt gezegd dat zij het calcium uit botten prima uit kunnen scheiden (een teveel) en ik ben er van overtuigt dat dat zo is. Als het maar calcium uit exclusief botten is dat ze krijgen.

Maar ik denk ook dat je het percentage bot niet moet overdrijven. Dat is ook gewoon volstrekt onnatuurlijk.

Het is lastig te bepalen hoeveel bot je nu geeft in totaal, dus met Energique en met deze vleesbotten (nadeel van zo'n combinatie zelf samenstellen + versvlees), maar het totale percentage bot in bijv. 1 week moet toch niet de 20% a 25% overschrijden.....

Dus geef je iedere dag vleesbot? En hoe zit het met de verhouding vlees:bot?

Ik denk zelf dat je percentage bot met Energique + elke dag vleesbotten wel behoorlijk hoog is. Ik zou zelf ook niet iedere dag grote botten voeren. En al zeker geen botten die veel bot en weinig vlees bevatten. Die zou ik niet vaker als 1 keer per week geven.

Je geeft nu ongeveer 1/3 zelf samengesteld. Misschien doe er toch goed aan als je meer gecalculeerde maaltijden van gaat maken ipv alleen vleesbot te geven? Of geef voorlopig even alleen Energique, zonder vleesbotten, om te kijken hoe dat gaat.
Door Bianca_Cailin
#486167
Ok, dank je wel voor je antwoord.
Ik geef haar dan wel 1x in de week een bot, als verwennerij zeg maar. Maar ik heb ook nog 2 kipkarkassen a ongeveer 500 gr ps, dat zou ik een keer savonds kunnen geven ipv de Energique?
En wat betreft verhouding vlees/bot, de ribbetjes zit nog wel wat vlees aan, de kalfsbotten verschilt nogal. Komt allemaal bij Carnibest vandaan.
Door jeanne
#486538
[quote="Lizzy"]
Even heel algemeen: groeipijnen komt voor. Het komt voor bij brokken en het komt voor bij versvlees. Ik zie op versvlees daar-in-tegen beduidend minder vaak groeipijn voorkomen als bij brok-etende honden. Ook groeien de meeste pups op versvlees zeer mooi en gelijkmatig op (tenzij je ze teveel voer geeft en het dikke/vette puppies zijn). Niet te snel, eerder te langzaam. Over het algemeen vinden veel vers-fokkers/show'ers juist dat verspuppies minder snel groeien en om die reden zelfs nog wel eens slecht op de show presteren.
[/quote]klopt helemaal.
als ik naar mijn eigen hond kijk, zij was vorig jaar de kleinste en slankste uit het nest met de nestkeuring.
Maar als ik haar nu zie, nu ze bijna 2 is, vind ik dat ze nu pas echt model krijgt van een volwassen basset.
Onze vorige hond, die op brokken is opgegroeid, groeide als kool en was ook veel eerder uitgegroeid.
Door K@rin
#486589
Shanay was ook 1 van de 2 kleinere teven uit mijn nest.
Mensen die al jaren Pyrs hebben en van het zwaardere type houden, hadden voor 1 van de 2 zwaardere puppen gekozen, Duchesse Isabelle .........
Heel lang is Shanay ook de "fijnere" geweest, maar nu zijn ze 2½ jaar oud en afgelopen zondag waren ze allebei in Eindhoven ..........
Shanay was echt breder en had veel meer body dan haar "grote" zus ;D
Tja, Shanay is groot geworden met Carnibest ;)
Isabelle met Farmfood en een paar vleesdagen ..
Door jeanne
#486802
Freule heeft trouwens ook groeipijnen gehad (brokkenhond de eerste 6 jaar)
Bes nooit geen last van gehad.
Ik hoor het van veel bassetpup-eigenaren dat hun pup groeipijn heeft :-\
vooral de grote en/of zware hondenrassen hebben het vaker.
Door Thunder
#486908
Twister barft al vanaf pup en heeft ook groeipijnen gehad. Hij kwam zelfs een periode 2 kg per week aan. Ik wil niet weten wat dat op brokken geweest zou zijn!!
Door Bianca_Cailin
#487116
[quote="Lupa"]
er zijn genoeg honden die opgroeien met kvv en nergens laast van hebben
[/quote]

Dat bedoel ik! En ze zou het calcium gehalte omrekenen en mij terugbellen, maar ze heeft niet gebeld dus ze zal wel niets te veel hebben kunnen vinden om het te onderbouwen wat ze bedoeld ;D
Door Nelly
#487829
Mijn 1e Witte Herder Ashley (niet m'n 1e hond hoor!) is opgegroeid op brokken; hij groeide als kool, had last van hevige groeipijnen en was binnen de kortste keren bijna 70cm. hoog. Een enorme imposante reu ja, dat klopt. De groeipijnen werden weggespoten door de DA en we gingen vrolijk door met de brokken. Ik heb het nu over ruim 13 jaar geleden, toen bp dus nog niet bestond, hoewel ik evengoed beter had moeten weten, want heel vroeger heb ik m'n honden ook altijd op versvlees grootgebracht. Dat Ashley op 6-jarige leeftijd spondylose kreeg, laten we even buiten beschouwing; dat hoeft immers niks met de voeding te maken te hebben(?). Ashley is inmiddels in de hondenhemel.
Nu is er Andor; ook een WH reu, hij is nu ruim een jaar oud en van begin af aan gevoerd met kvv en zelf samengesteld. Andor is niet bepaald groot en zwaar, ook niet te klein, maar zo'n beetje middelmatig, wel zeer atletisch gebouwd en behoorlijk gespierd en van groeipijnen heeft hij nog nooit gehoord. Hij is dan ook zeer gelijkmatig gegroeid zonder de extreme scheuten die je bij de grotere rassen vaak ziet. Zijn vacht is perfect, mooi aanliggend en hij glanst zelfs! Dat zie je niet zo vaak bij een witte hond. Andor is tot nu toe weer de eerste hond die ik laat opgroeien op vers vlees (en niet alleen opgroeien, hij blijft het krijgen) maar hij zal zeker niet de laatste zijn.
Kortom: ik ben ervan overtuigd dat kvv en/of barf prima, zo niet ideaal voedsel is voor honden (en katten), wat DA's ook mogen zeggen, dat moet je gewoon aan je laars lappen.
Door tieneke
#487893
[quote="Lupa"]
er zijn genoeg honden die opgroeien met kvv en nergens laast van hebben
[/quote]
Zoals de nollebakmonsters ;)
Door betty
#691112
toevallig zit ik alles weer eens na te lezen.Ik heb een russische berghond en hy groeit op met kvv en de laatste 3 weken vreselijk last van groeipijnen.Stort af en toe haast in.Hy groeit ineens ook wel erg hard.Baal er vreselijk van had gehoopt dat ik het met kvv had kunnen voorkomen.Hy heeft nu rimaldyl maar zit nu even te zoeken naar een andere oplossing.
Door ulla
#691161
[quote="Lizzy"]
Even heel algemeen: groeipijnen komt voor. Het komt voor bij brokken en het komt voor bij versvlees. Ik zie op versvlees daar-in-tegen beduidend minder vaak groeipijn voorkomen als bij brok-etende honden. Ook groeien de meeste pups op versvlees zeer mooi en gelijkmatig op (tenzij je ze teveel voer geeft en het dikke/vette puppies zijn). Niet te snel, eerder te langzaam. Over het algemeen vinden veel vers-fokkers/show'ers juist dat verspuppies minder snel groeien en om die reden zelfs nog wel eens slecht op de show presteren.
[/quote]Er lopen hier twee honden van nu twee jaar,ze zijn op kvv opgegroeid,en ze worden alleen maar mooier,en bespierder,krijgen nu ook barf,wachten we toch gewoon met de shows,tot ze er wel zijn.
Ze hebben overigens al genoeg gewonnen,van brokkenhonden.
Door Lizzy
#691488
[quote="betty"]
toevallig zit ik alles weer eens na te lezen.Ik heb een russische berghond en hy groeit op met kvv en de laatste 3 weken vreselijk last van groeipijnen.Stort af en toe haast in.Hy groeit ineens ook wel erg hard.Baal er vreselijk van had gehoopt dat ik het met kvv had kunnen voorkomen.Hy heeft nu rimaldyl maar zit nu even te zoeken naar een andere oplossing.
[/quote]

Dat is gewoon echt zwaar balen.... :'(

Weet je wel zeker dat het groeipijn is? Bij onze vrienden werd er ook gezegd "groeipijn". Zelfs door de orthopeed in Utrecht, die ook rontgenfoto's had gemaakt. Mooi niet waar he. Hond bleek ED en LPC te hebben....

Als het groeipijn is: ik zou zeker proberen om dit homeopathische middel te geven: Mercurius vivus D6

En verder weet ik niet welk versvleesvoer je geeft, maar misschien dat je een ander merk (tijdelijk) kunt proberen.... (hoeft niks uit te maken, maar kwaad kan het niet).
Door betty
#691589
Dank je voor je medeleven.Hij is nu 7 en halve maand en weegt 45 kg.Hy is aan de magere kant juist hiervoor.Baal vreselijk want mijn zoektocht begon heel wat jaartjes geleden omdat ik wist dat ik een erg grote hond zou krijgen dus met gevaar op groeipijn.Dacht het gevonden te hebben en had grote hoop dat  hy het met vers niet zou krijgen.Pech dus.Bepaalde aandoening zijn vaak genetisch.Ik heb een russische berghond en genetisch komt het haast niet voor.Even afwachten hoe hij het gaat doen anders moet ik inderdaad fotos laten maken.DA heeft hem wel erg goed gevoeld en voelt geen dingen in schouders of ellebogen.Hy gaat ook niet snel liggen en heeft geen start problemen.Dus kans groot op inderdaad groeipijn daarbij meegerekent dat de erfelijke factoor bij dit ras haast niet mee telt.bedoel er zijn erg weinig problemen genetisch.
Groetjes Betty
Door Red_Hunter
#692135
Mijn vorige reu is opgegroeid met brokken en hij heeft veel groeipijnen gehad.
Hij is ongelijk opgegroeid dan weer voor en dan weer achter een stuk erbij.
Hij is niet vreselijk groot geworden en altijd te mager gebleven.

De reu die ik nu heb is met energique opgegroeid en heeft nooit groeipijnen gehad. Hij is wel te groot geworden en is nu een reus van 40 kg wat erg veel is voor een Ierse Setter. Hij is zeker niet te dik dus dat is het niet.
Hij zit boven de schofthoogte helaas wat ik elke keer op de show weer te horen krijg.

En de pup die ik nu heb ook een versvleeshond, die is weer aan de kleine kant maar geen last gehad van groeipijnen.

Zo zie je maar hoe wisselend het kan zijn.

Groetjes Trudie
Laatst gewijzigd door Red_Hunter op di 16 jan 2007, 13:53, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door