Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Angelique
#32890
[quote="Lizzy"]
[quote="Helen"]
[quote="Lizzy"]
Tja, ik vind dit moeilijk.... Een hond maakt namelijk zelf voldoende vitamine C aan. En, als je Morgens Eliasen mag geloven, is het toedienen van vitamine C (pillen/poeders) helemaal niet goed. Want, een hond stopt dan zelf met het aanmaken van vitamine C!

En, volgens mij is Morgens niet de enige die niet gediend is van het supplementeren van vitamines. Tom Lonsdale moet er volgens mij ook niets van hebben.

Andere schrijvers (zoals Ian B.) raden het weer aan.

Persoonlijk zou ik zelf enkel en alleen vitamine C extra (in de vorm van pillen/poeder) geven in stress situaties en verder niet. Ook niet aan een HD gevoelige hond. Ik zou wel bijvoorbeeld alfalfa gaan kiemen (als ik jou was he) of al gekiemd in de reformwinkel kopen en dit pureren en aan de hond geven. Zo'n twee keer per week. En, ik geloof dat ik 's morgens ook extra fruit zou geven. Niet iedere dag, liefst wel biologisch, maar gewoon lekker wat fruit ala kiwi (waar veel vitamine C in zit). Wanneer jouw hond stress heeft gehad (bijv. doordat je naar de dierenarts bent geweest) dan zou ik dus wel extra vitamine C geven. Zo'n 250 a 500 mg. en dat 1 a 3 dagen achter elkaar en dan weer stoppen.

Maar goed, dit is dus mijn persOOnlijke mening!
Groetjes, Lizzy
[/quote]

Ik persoonlijk supplementeer dus wel vit. C. Maar niet op regelmatige basis en niet lang achter elkaar. Dit inderdaad om het lichaam er niet aan te wennen en de eigen aanmaak te verstoren. Dit zou ik zeker ook doen bij een hd gevoelige hond. De resultaten van het gebruik van vit C en hd vind ik zelf te overtuigend. Kiwi's en alfalfa's kunnen qua vit C gehalte nooit tippen aan de hoeveelheid vit C die je kan supplementeren met pillen. Maarrrr dat is weer mijn mening.

groetjes Helen
[/quote]Ja, maar wie zegt mij dat deze pilletjes vitamine even goed opgenomen wordt als vitamine C uit natuurlijke/verse bronnen? Ik heb daar laatst een interessante studie over gelezen en nou weet ik niet meer waar. Het kwam in het kort hier op neer: er was iemand die eindelijke ascorbinezuur uit voeding kon halen om het in een pilvormpie te stoppen en toen bleek dat deze vitamine in pil 10 keer minder effectief was als het eten van de natuurlijke voedingsstof (en dat was geloof ik rode paprika)!

Trouwens, een hond die de hele dag in de sigarettenrook zit en tijdens het uitlaten dan met neus op auto-uitlaat-hoogte loopt, die zou misschien extra vitamines kunnen gebruiken (niet alleen C maar ook beta caroteen en E). Dan nog prefereer ik een gezonde natuurlijke verse rauwe voeding die aangevuld wordt met alfalfakiemen, tarwekiemolie, vette vissen, verse groentepuree (waar paprika en peterselie en knoflook en dergelijke in zit) en bijv. aanvullingen als Chlorella of Spirulina als vitamine C en E in pillen-vorm. Maar, da's mijn persoonlijke mening ;D. En hoe je ook je best doet als brokkenfabrikant....: hier kan een brok never-nooit niet aan tippen! Misschien helpt vitamine C dus wel tegen HD, maar misschien helpt een gewone verse/gezonde voeding wel NOG beter tegen HD.

Toen ik zelf nog rookte nam ik iedere dag een mega-multivitamine in van Solgar. Daar ben ik mee gestopt want mijn lijf kon dat niet meer verdragen (zoveel extra). Nu neem ik Chlorella en dat bevalt wel. Mogelijkerwijs heeft mijn lijf minder behoefte aan exta vitamines omdat ik ze niet meer kapot rook. Logisch of gezwets uit de ruimte?

Kortom, mijn vraag is en blijft: is deze HD/vitamine C studie volledig?

Groetjes, Lizzy
[/quote]

Dat roken vitamine C afbreekt staat onomstotelijk vast.
In de studie naar de link tussen vit. C en HD is gesteld dat door omstandigheden het vermogen voor het goed opnemen van vit. C verminderd kan zijn. Hierdoor kunnen er dus tekorten optreden waardoor de botopbouw niet optimaal is. Men opperde dan ook erfelijkheid voor dat manco in de opnamevermogen misschien wel sterker gold dan het de erfleijkheid van een fout gewricht. Deze conclusie werd getrokken omdat na proefdekkingen en het feit dat bij ene bepaald ras (ik dacht DH) het aantal gevallen van HD niet was afgenomen ondanks de strengere regels en controles en selecties.
Ik zal kijken of ik het verslag dat onderzoek nog kan vinden, want die is natuurlijk een stuk duidelijker.

Barfplaats wordt gesponsord door