Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Mevroi Kruim
#401159
Bron Voedselnet:

Wat is phasine en waar komt het in voor ?
Phasine is een eiwit in bonen en peulvruchten. Het in principe een giftig eiwit, en kan allerlei darmklachten, zoals misselijkheid en overgeven veroorzaken. Toch komen er maar zelden vergiftigingsgevallen met phasines voor. In Nederland is eigenlijk maar 1 grote uitbraak beschreven, en wel in 1991. Het eiwit is bekend sinds 1908, dus een echt gezondheidsrisico vormt phasine niet.

Hoeveel phasine er precies in bonen voorkomt is niet bekend. Het eiwit wordt bepaald met een test, waarbij het bloedstollend effect van een extract van bonen wordt bepaald. Een van de eigenschappen van phasine is namelijk dat het bloed laat stollen. Het eiwit zelf wordt us niet bepaald, maar alleen het effect.

Phasine is een eitwit dat door koken wordt geinactiveerd. Inactivatie in droge bonen is erg moeilijk, ongeveer 90 minuten bij 100°C. In geweekte erwten en bonen is dat gereduceerd tot 4-10 minuten, dus veel minder dan nodig is om de bonen gaar te laten worden. Dientengevolge zijn alleen rauwe bonen een mogelijk gevaar voor de gezondheid.

Bron: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=2246 van Paul Barte, die het weer van Voedselnet had.

Mijn moeder vertelde dat er in de oorlog mensen overleden door het eten van rauwe sperziebonen en andere peulvruchten. Ze hadden niks anders te eten en ook geen brandstof meer om het te koken. Vandaar dat ik er zelf voorzichtig mee ben.

Ik heb het toch echt van een goeie da hoor.Ik zeg niet zomaar wat.

gr.Tineke
Sorry Tineke, dat kwam harder over dan ik bedoelde. Excuus.
Ik erger me dus aan dat sperziebonen-verhaal, het is hier al vaker verteld en ik denk dat het onzin is. Mijn ergernis moet zich dus richten op de da die jou dit verteld heeft. Het zou mij wel interesseren waar deze da (en de andere die dit zeggen) het vandaan halen, en wat hun motivatie is.
Maar veel da'en bevelen ook aan om honden zetmeel te voeren in de vorm van brood/paste (vooral macaroni schijnt er populair te zijn). Ook dat is volgens mij, en niet allen volgens mij, voedingstechnisch absolute onzin, en toch zeggen ze het.
Door Tineke *
#401330
Ja dat begrijp ik wel maar omdat mijn hond er goed gewicht mee verloor na zijn blaasoperatie had ik er een goed gevoel over.Als ik nu telkens lees dat het niet goed is denk ik kan je er nog van op aan dat je da.een goed advies geef.En het is toch niet de eerste beste da hoor.Pffffffffff wat een toestanden hé over zoiets.

gr.Tineke
Door tvs
#401594
[quote="Kruimel"]
Bron Voedselnet:

Wat is phasine en waar komt het in voor ?


[/quote] bedankt
Door 202spots
#401605
[quote="Cathelijn"]
ja ze drinkt wat af en er is altijd meer ;D
Ik was ook nog niet van plan om wat anders te geven, maar hoelang kan ik dat verantwoord doorvoeren???
[/quote]

Cis was (noodgedwongen)van zondag avond tot vrijdags zonder eten geweest, wel met infuus wat de vocht dus regelde, maar wanneer Floor genoeg drinkt dan zal ze heus wel 'n paar dagen zonder eten kunnen.
Ze zal vandaag of morgen toch echt wel trek krijgen denk ik!
Door Cathelijn
#402032
[quote="202Spots"]
Cis was (noodgedwongen)van zondag avond tot vrijdags zonder eten geweest, wel met infuus wat de vocht dus regelde, maar wanneer Floor genoeg drinkt dan zal ze heus wel 'n paar dagen zonder eten kunnen.
Ze zal vandaag of morgen toch echt wel trek krijgen denk ik!
[/quote]
bedankt voor de geruststelling! Gisterenavond heeft ze voor het eerst wat gegeten, nadat ik de hardste stukjes er had uitgevist. Ontbijt heeft ze overgeslagen en het diner ging na een valse start wel naar binnen. Langzaamaan begint ze te wennen :D
Door Laura2004
#402045
Kai die heeft soms weleens een week niet gegeten toen ik net begon met barfen, dus ik denk dat je je nog geen zorgen hoeft te maken.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door