Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#30572
In versvlees zit een hele hoop vocht (wat geen energie levert) wat er bij de brok uit is. In een bepaalde hoeveelheid versvlees kan evenveel eiwit zitten als in een veel kleinere hoeveelheid brok, de hoeveelheid vocht die eruit is maakt dan het verschil. De percentages verschillen dan ook. In versvlees zit dan in verhouding minder eiwit (dus lager percentage) dan in de brok, terwijl de hoeveelheid gelijk blijft.
Volg je het nog ;D
#30574
[quote="Elly"]
Hoi Paul,

Bedankt voor je snelle reactie. Ik dacht wel dat er een verklaring voor was, maar ik begrijp het woord eiwitfractie nog niet helemaal. Als ik aan eiwit denk voor de hond, dan denk ik aan vlees (hart, pens, kippevlees o.i.d.) Dus als er op de Carnibest verpakking staat "13% eiwit", dan denk ik aan 13% vlees, maar deze gedachte klopt dan niet?
[/quote]

Bij Carnibest moet je denken aan 100% vlees (en bot) :D ( O.K. er zitten wat groenten in!!)

Vlees bestaat natuurlijk niet uit 100 % eiwit, er zitten wel meer dingen in ;)

Daarnaast is het belangrijk of het eiwit afkomstig is van dierlijk of plantaardig materiaal (in graan zit ook eiwit!!).

Er zijn 3 dingen die energie leveren (Kcal), eiwit, vet en koolhydraat. Opgeteld leveren deze 3 dingen het totaal aan energie van en voer. Een percentage van dat gedeelte is dus afkomstig van koolhydraat, een percentage afkomstig van eiwit en een percentage is afkomstig van vet!! Het totaal is natuurlijk altijd 100%.

Zo'n 25% van dit totaal moet afkomstig zijn van eiwitten en liefst van dierlijke eiwitten omdat een hond nu eenmaal een vleeseter is!!

Volgens mij staat ergens in de bieb op dit forum wel een topic hoe je dit uit kunt rekenen. Brokken bestaan voor het grootste gedeelte uit graan (koolhydraat) zodat alle cijfers worden vervormd.

Enne wijsheid...wat is wijsheid....leer iedere dag weer bij ;)
Laatst gewijzigd door Paul_Barte op vr 12 dec 2003, 23:31, 1 keer totaal gewijzigd.
#30579
Hoi Lizzy,

Dit heb ik inderdaad als eens gelezen, mijn geheugen wordt weer opgefrist. Nu heb ik niet zoveel twijfels over de kwaliteit van de ingredienten van Carnibest, ik vroeg me alleen af waar het verschil in eiwitgehalte vandaan komt.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door