Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Noes
#385497
Hallo allemaal,

Ik heb een probleempje met mijn hondje. Ze is nu pas 10 maanden en al heeeeeel veel gezondheidsklachten gehad. Eigenlijk vanaf 8 weken. Nadat we zijn overgestapt op rodi ging het pas eindelijk goed (diarree en jeuk verpestte haar leven behoorlijk).
Met zes/zeven maanden werd ze diarree vrij tot zelfs de verbazing van de Uithof die haar zware medicatie voorschreef. (maar wat we niet gaven en i.p. daar van zijn we begonnen met ontgiften en Rodi).
Langzaam aan kan ze alles eten, behalve dus....ja, ja brokken. Van m.n. eukanuba raakt ze aan de diarree...verders gaat het goed. Soms maak ik zelf wat, zoals vis en groentes, of zuiver en fruit en vlees....het samenstellen vind ik veel werk, maar af en toe wel leuk.
Basisvoer is dus Rodi. Echter waarschijnlijk door alle diarree heeft ze nu rug klachten (en ernstig al). De DA schrijft voor om in elk geval weer brokken te geven, maar ja ik ben niet helemaal gek natuurlijk!!!
Echter zijn punt is "geef voer dat relatief calcium arm is en een goede fosfor/calcium verhouding heeft" dat mag wel vers zijn daar is hij niet op tegen maar hij weet niet welk KVV merk dat dan zou moeten zijn.
Ik heb Rodi al gemaild maar nog geen antwoord. Ik kan niet ontdekken hoe het met Rodi zit. Heeft Rodi wel een juiste calcium/fosfor verhouding en niet te veel calcium????
Of kan ik beter zelf zorgen dat ze minder calcium binnen krijgt? Helemaal zelf samenstellen durf ik niet. Dat gereken is niets voor mij.
Wel krijgt ze soms ook botten (kippennekjes, mergpijpjes etc) is dat dan slecht?
Het gaat om een OCD achtige aandoening (maar dan in de rug), en mogelijk cauda equina....
wie heeft hier ervaring mee en weet wat handig is om te doen (ze krijgt al maanden glucosamine, chondroitine en MSM complex)

M.v.g. Petra
Door MarijeJoanne
#385541
[quote="Noes"]
Echter waarschijnlijk door alle diarree heeft ze nu rug klachten (en ernstig al). De DA schrijft voor om in elk geval weer brokken te geven, maar ja ik ben niet helemaal gek natuurlijk!!!
Echter zijn punt is "geef voer dat relatief calcium arm is en een goede fosfor/calcium verhouding heeft" dat mag wel vers zijn daar is hij niet op tegen maar hij weet niet welk KVV merk dat dan zou moeten zijn.[/quote]

Ik weet er verder niet veel vanaf, maar calcium-arm voeren voor een jong hondje in de groei lijkt mij niet verstandig.
Ook het brokken voeren zou ik zeker te weten achterwege laten!!!
Je hebt het zelf al ondervonden, je hond doet het er niet goed op met alle nadelen van dien.
Zoek de problemen dan ook niet weer op, en laat het advies van de da over brokken voeren dan ook alsjeblieft links van je liggen (wat ik ook begreep dat je wou gaan doen).

Verder riep jouw tekst bij mij nog een vraag op, misschien dat je mij dat zou kunnen uitleggen.
Het zou best op de een of andere manier waar kunnen zijn hoor, maar ik zelf heb er nog nooit eerder van gehoord.
En dat is dat door de (ernstige vorm van) diarree je hond rugklachten op heeft gelopen???
Door Doedels
#385552
Hallo Petra,
Wat vervelend voor je hondje om op zo'n jonge leeftijd al zo veel mee te maken. Je hebt helemaal gelijk dat je niet terug wilt naar brok. Daar wordt je hond alleen maar weer ziek van. De ca/ph verhouding is in principe in elk kvv goed. Maar sommige kvv's maken gebruik van een Ca supplement, andere gebruiken gemalen botten als Ca leverancier. Het Ca uit botten kan gewoon worden uitgescheiden als je er te veel van zou voeren. Voor jouw hond is het daarom aan te bevelen om een kvv te kiezen waarin bot is verwerkt. In Rodi wordt een Ca supplement verwerkt. In Carnibest en Energique wordt bot verwerkt. Kippennekken zijn geschikt voor jouw hond. Wij voeren hier alleen bot van niet dragende delen en van jonge dieren. Mergpijp is erg hard en kan de tanden beschadigen. Ik geef het zelf nooit. Meer over botten kun je lezen in het bottendocument in de bieb.
Als je meer wilt weten, vraag gerust. Het is leuk als je je voorstelt in de rubriek "voorstellen nieuwe leden'. Dat praat wel zo makkelijk.
Door Noes
#385556
Nee klopt dat is ook ongenuanceerd van mij, maar ik wilde een lang verhaal besparen zeg maar!!!

Kijk, Nina heeft maanden (in de groei) gewoon geen goed voer gehad en al helemaal niet kunnen verteren. Pancreas werkte nauwelijks, Giardia kreeg alle kans, infecties, bla, bla......kortom : m.n. iedere nacht om de 2 uur er uit! Mijn stelling is dat een hond in de groei goed voer nodig heeft (alle honden, maar zeker in de groei). Nu heeft Nina dat dus niet gehad, zeker niet omdat ze niet echt goed kon verteren en zeker stoffen tekort kreeg.
Daardoor ga ik er van uit dat haar gewrichten kwetsbaarder zijn of in elk geval risico liepen om problemen te krijgen,.....en dat gebeurde dus ook. Ik denk niet dat het er echt door komt, maar zal er zeker geen goed aan gedaan hebben.
Had ik haar met goede voer kunnen ondersteunen had ze waarschijnlijk betere spieropbouw, betere mineralen verhouding etc.
Snap je?
Maar mogelijk is de directe oorzaak iets erfelijks of een trauma van buiten af....you never know.

Brokken geven komt niet in me op. Ik heb nauwelijks vriezer ruimte (en de stoppen slaan door van extra vriezer) dus koop ik me suf aan Rodi, maar heb het er graag voor over.

Petra
Door Helen
#385559
Sowieso zit in Rodi een calciumpreparaat, dus niet een natuurlijke bron. Ik zou een kvv voeren waar gemalen botten inzitten als calciumbron. Zoals energique, carnibest, bandit.
Door Noes
#385573
[quote="Doedels"]
Hallo Petra,
Wat vervelend voor je hondje om op zo'n jonge leeftijd al zo veel mee te maken. Je hebt helemaal gelijk dat je niet terug wilt naar brok. Daar wordt je hond alleen maar weer ziek van. De ca/ph verhouding is in principe in elk kvv goed. Maar sommige kvv's maken gebruik van een Ca supplement, andere gebruiken gemalen botten als Ca leverancier. Het Ca uit botten kan gewoon worden uitgescheiden als je er te veel van zou voeren. Voor jouw hond is het daarom aan te bevelen om een kvv te kiezen waarin bot is verwerkt. In Rodi wordt een Ca supplement verwerkt. In Carnibest en Energique wordt bot verwerkt. Kippennekken zijn geschikt voor jouw hond. Wij voeren hier alleen bot van niet dragende delen en van jonge dieren. Mergpijp is erg hard en kan de tanden beschadigen. Ik geef het zelf nooit. Meer over botten kun je lezen in het bottendocument in de bieb.
Als je meer wilt weten, vraag gerust. Het is leuk als je je voorstelt in de rubriek "voorstellen nieuwe leden'. Dat praat wel zo makkelijk.
[/quote]

Oké, dat is handig te weten...het lichaam regelt het dus zelf bij botten. Mergpijp...tja is een zeldzame traktatie (en merg geeft toch wel wat diarree dus ik ben voorzichtig hoor, maar bedankt). De bieb heb ik de afgelopen maanden grondig bestudeerd, maar raak niet uitgelezen natuurlijk.
Voorstellen doe ik van de week zeker even, maar had net DA weer gesproken (heb ik een 100000 rittenkaart bij vrees ik) en wilde eigenlijk ineens weten hoe of wat.
Energique kreeg ze ook bij fokker maar kan ik hier niet krijgen en CB ging ze wel van aan de diarree, misschien nu niet meer...helaas echter moet ik dat ook via omweg zien te krijgen.
Balen dat dierenwinkels het niet gewoon verkopen allemaal!!!

Petra
Door Doedels
#385584
[quote="Noes"]
CB ging ze wel van aan de diarree, misschien nu niet meer[/quote]Inmiddels zijn haar darmen tot rust gekomen en kan ze misschien wel tegen cb. Je zou ook cb light kunnen proberen. Sommige honden verdragen dat beter.
Door Sofie
#385586
Heyw at rot seg wat dat pupje van jou al niet meegemaakt heeft! Ik ben blij dat ze zo goed hersteld is op KVV!

In Duck zit ook geen Ca-supplement dacht ik, enkel gemalen botten.
Laatst gewijzigd door Sofie op di 13 sep 2005, 22:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#385590
Let er bij het kopen van Rodi wel op dat je een complete versie koopt, er bestaan ook enkelvoudige versies. Als je de complete versies geeft hoef je niet bang te zijn voor tekorten.
Door Noes
#385601
ik koop altijd compleet, hoewel ik een kong wel eens vul met aanvullend omdat ze lang te mager was...maar goed...ik ben niet bang voor tekorten hoor, ben eerder bang voor overschot!

Duck werd afgeraden i.v.m. jeuk/gevoeligheid (ja ja ook nog opgezwollen van de jeuk en met prednison "gered"toen ze 8/9 weken was....
Echter toen haar pancreas slecht werkte moest ze Duck pancreas, alleen de dierenwinkel die het voor me in wilde slaan was daar niet consequent in en dat schoot niet op dus (ik heb geen auto).

Maar als ik het goed begrijp is i.p. de calcium van Rodi wel in orde alleen jammer dat het preparaten zijn.
Beter zou dan carnibest of Duck zijn (energique vrat ze slecht en eerlijk gezegd vind ik het net karton, kan aan mij liggen hoor)...
En Bibi????
Gebruikersavatar
Door Angelique
#385651
[quote="Doedels"]
Inmiddels zijn haar darmen tot rust gekomen en kan ze misschien wel tegen cb. Je zou ook cb light kunnen proberen. Sommige honden verdragen dat beter.
[/quote]

De light bevat een calciumpreperaat, geen botjes.
Door Doedels
#385662
[quote="Angelique"]
De light bevat een calciumpreperaat, geen botjes.
[/quote]Ai, goed dat jij oplet. Geen light dus in dit geval.
Door Lizzy
#385699
Duck bevat trouwens gemalen bot plus een calcium preparaat. Bibi bevat trouwens ook louter gemalen bot.

Maar volgens mij is de Ca/F verhouding in Rodi gewoon prima hoor.

De complete versie Pens & Hart, Pens & Schapenvet, Rund & Lamshart, bevat 0,4% calcium en 0,3% fosfor.

Rund & Groenten bevat 0,4% calcium en 0,2% fosfor.

Lam & Rijst bevat 0,3% calcium en 0,3% fosfor.

Dit zijn trouwens de percentages koolhydraat in de Rodi compleet's:

6,0% voor de pens & hart
2,0% voor pens & schapenvet
3,5% voor rund & lamshart
4,% voor rund & groentes
6,2% voor lam & rijst
Door Noes
#385989
Oké, dat is fijn te lezen! Rodi is namelijk eigenlijk het enige wat hier te krijgen is, naast Smuldier, maar ja ik geef liever Rodi eigenlijk.

Jammer dat ze preparaten geven.

Vanavond krijgt ze zelfgemaakte, maar door dat hele calcium verhaal ben ik daar wat onzeker over geworden. Misschien dat ik het gewoon even bij Rodi moet houden.

Bedankt!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door