Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Boutje
#3368450
Oke, beetje vreemde titel maar ik weet het even niet zo goed.

Ik voer sinds een half jaar vooral darf, alle smaken door elkaar. Dit omdat ik er voordeliger aan kan geraken en nu dochter er nog een grote hond bij heeft en we grootverbruiker zijn is dat ook wel handig. Nu en dan krijgen ze eens vol bites van darf (als ik er neit ben en een van de kinderen voert) en dat gebruik ik ook als beloning bij het trainen.
De 4 grote honden zijn prima, al eet de oudste border niet altijd met smaak. Maar de 2 jongste groten zijn eindelijk prima op gewicht en in topconditie die doen het beter dan voordien.

Dit najaar had 1 vd shelties panceatitis, is goed genezen en nu doet ze het ook prima.
2 chi's doen het uitstekend, de 3e eet zeer slecht en vermagert langzaam.
2 shelties hebben regelmatig buikpijn, denk keer of 2-3 per maand echt last, gaat vanzelf over.
1 van die 2 en nog een andere braken ook nu en dan eens.
Toen ik hier via de zoekfunctie terug las merkte ik dat in 2012 een andere sheltie ook gelijkaardige problemen had, zelfs uiteindelijk een kijkoperatie kreeg en waarbij enige abnormale was een lichte pancreatitis) en toen voerde ik oa ook darf (als onderdeel van 4-5 soorten kvv), maar om dat nu alleen daarom als oorzaak te bestempelen....

Dierenarts vindt niet direct een oorzaak, nu is het vaak ook al voorbij tegen dat ik langs ga (2-3 dagen later op afspraak, is geen accuut probleem). Er is nog geen bloedname gebeurd, dat zou de volgende stap kunnen zijn.

Alle 4 de honden met klachten eten van pup af aan barf en kvv.

Nu is een van die shelties (pas 8) ook trager en slomer op training en dan die kleinste chi die afvalt, daar moet ik wel iets mee doen.
Heb me suf gezocht en allerlei analyses vergeleken van wat ik vroeger en nu allemaal voerde, ik vind niks behalve dat ik vroeger 75% van de kvv met groenten voerde en ook toen ik barfte groenten toevoegde.

Maar kan dit nu echt de oorzaak zijn?
Ik kan natuurlijk groentenprutjes maken en toevoegen, of voor de "kleintjes" terug van merk veranderen, maar wat denken jullie?
Mijn darf leverancier denkt volop mee, we zijn nu even naar maar 1 smaak gegaan omdat ze die vroeger ook vaak kregen zonder problemen en om te kijken wat dit geeft, maar dit is dus niet de oplossing.
Door Lizzy
#3368465
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat de oorzaak te vinden is in het ontbreken van groenten. Maar het is natuurlijk wel makkelijk uit te proberen. Ik zou echter eerst voor een ander merk KVV gaan.
#3368468
Hoe fijn is het gemalen?
De klachten zijn toch buikpijn en overgeven soms?

Ik zou eens een dagboek bijhouden en zien of het steeds na dezelfde smaak is. Dat hoeft niet hoor.
Het klinkt als een gevoelige spijsvertering.
1 van mijn katers heeft dit als hij te grof bot krijgt. Het moet allemaal heel fijn gemalen zijn. Maar het bouwt ook op. Tis niet enkel wat hij net ervoor at. Vandaar dat je niet altijd een patroon gaat zien. Het bot irriteert en als het te vaak op korte tijd is, heeft hij plots last.
Als daarbij nog niet-kraakvers vlees (meer bacteriën) eet, is het nog erger.
Door Boutje
#3368773
Ik ben uiteindelijk met 2 naar de dierenarts gegaan...
Chi is schijnzwanger en heeft enkele losse tandjes die er dinsdag uit gaan.
Sheltie is ook schijnzwanger (ja, domweg niet aan gedacht, bij thuiskomst bleken er nog 2 wat gezwollen melklieren te hebben, de meiden zijn tijdje terug allemaal loops geweest.... ) maar daar kon de buikpijn niet van komen. Bloedname leverwaarden net binnen/buiten de grenzen. Weekje vetarm eten en in 3 kleine porties en dan kijken hoe ze het doet. Tot nu toe niet meer gebraakt en 1 keertje buikpijn.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door