Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#3368276
Lastig om te omschrijven wat ik wil weten, daarom een lang onderwerp geworden

Naast KVV ( merken Buddy's, Lotgering en Dogmeat ) afgewisseld met af en toe nog BARF ( in de vorm van eendennekken, stukken kalkoennek, runderknars, kipkarbonades ) ook weer teruggegaan naar groentes geven. Ik maak niet voor een maand - zou niet te doen zijn met vier honden van rond de 20-25 kilo. Ik probeer nu tussen 20-30% van totaal - naast dus 70% KVV/ BARF - aan groentes te geven en qua variatie heb ik nu gegeven: witlof, taugé, courgette, niet te veel broccoli, spinazie ( 100 of 200 gram per keer ), zoete aardappel ( rauw of gekookt ), pompoen, appel, andijvie, verse tijm, peterselie, bladselderij, bleekselderij, gekookte of rauwe bieten, wortel, een keertje bloemkool, sperziebonen of snijbonen ( heel kleine hoeveelheden en dan ongekookt, schijnt beter gekookt te worden maar hoeveelheden die ik geef zijn echt minimaal ) komkommer. Ik heb inmiddels een nieuwe, sterkere Blender, ;) gewoon van Brabantia en dat werkt prima.

Ik zou nog andere groentes kunnen toevoegen maar veel groentes vind ik echt duur of hebben jullie daarvoor ook speciale adressen?

Ik zou ook heel graag enkele kruiden of planten uit de natuur willen toevoegen. In kleine hoeveelheden overigens. Ik denk daarbij aan verse munt ( hebben we zelf in de tuin ).

Verder ook brandnetels en paardebloemen zelf plukken. En uit een duitstalig kruidenboek zouden daarbij speenkruid, pinksterbloem, madeliefje, hondsdraf, berkenblad, vogelmuur en nog 2 planten die ik niet kon vertalen naar NL alliaria petiolata en Aegopondium podagragria te samen dus met de brandnetels en paardebloemen planten zijn om te gebruiken voor een voorjaarskuur. Iemand van jullie daar ook mee bekend?
#3368338
Ik had ooit een geweldige afspraak met onze natuurvoedingswinkel. Alle groenten die zij niet meer konden verkopen: die mocht ik hebben. Gratis. Veel groentenwinkels, supermarkten en natuurvoedingswinkels hebben dit soort afspraken met mensen die bijv. schapen of geiten hebben of honden, zoals wij.

Qua kruiden uit de natuur kan ik je niet helpen maar daar zijn vast leuke (en vast Engelstalige) boeken voor!
#3368420
dank voor reacties en ja, in 1e instantie als kuur. begin juni ga ik kruidenworkshop volgen, want ik zou idd planten uit de natuur willen gebruiken om in de groentemix te doen. Maar ja, even nog wachten tot juni. Daarom de vraag of iemand hier er meer van wist, maar op de mix die ik aangeef eigenlijk geen reactie tot noch toe
#3368443
Alliaria petiolata is Look-zonder-look.
Aegopodium podagraria is Zevenblad.

Ik vraag me ook af waarom je zo veel groente wil geven. Ik zou de groente niet meer dan 10% van het totaal laten uitmaken. Desnoods 15 maar niet meer.
Ben het met PoP eens dat je dat extra geld beter voor goede kvv kan gebruiken.
#3368506
faya schreef:dank voor reacties en Eelke de workshop is pas op 3 juni a.s. dus duurt helaas nog even ;)
Op internet is ook heel veel te vinden. Daar kan je een dure workshop mee besparen ::)
Maar je vertelt niet waarom je zoveel groente/wilde kruiden wil geven. Jammer, want je hebt ongetwijfeld een reden :-\
#3368914
ben benieuwd naar jullie mening over goede kvv want daar komt vast weer carnibest uit of zo.....

denk dat ik eerder aan 20% groentes dan aan de 30% kom en dit bevalt goed, vaak hardere ontlasting en groentes naast vitamines, ed. vezels

11,5 jaar geleden begonnen met brok af te wisselen met BARF en dan idd botten, spiervlees, e.d de brokken verdwenen redelijk snel helemaal. Dit ook redelijk lang volgehouden, maar toch langzaam over op KVV ( makkelijker, beter qua plek in de vriezer, honden doen het er goed op misschien dan alleen die wat hardere ontlasting - Dogmeat en vooral Lotgering en Buddy's naar mijn mening op het moment in ieder geval niets mis mee ) Zelf eet ik ook geen vlees van de slager, maar uit de supermarkt en ja, ik ga ook voor kiloknallers bij de AH - ik weet dat er veel mensen dit anders doen, maar ieder zijn eigen ding zou ik zeggen.

Ben wel nieuwsgierig naar die volgens jullie goede merken KVV
#3368937
Voor mij is een goede kvv zonder premix, met natuurlijk calcium, en verder geen toegevoegde oliën enzo. De crux zit hem ook vooral in het afwisselen van merken en diersoorten, om niet op 1 paard te wedden en zo veel mogelijk variatie te voeren. Een eitje of een visje daarbij zijn dan ook nog een mooie aanvulling.
#3368939
faya schreef:ben benieuwd naar jullie mening over goede kvv want daar komt vast weer carnibest uit of zo.....

denk dat ik eerder aan 20% groentes dan aan de 30% kom en dit bevalt goed, vaak hardere ontlasting en groentes naast vitamines, ed. vezels

11,5 jaar geleden begonnen met brok af te wisselen met BARF en dan idd botten, spiervlees, e.d de brokken verdwenen redelijk snel helemaal. Dit ook redelijk lang volgehouden, maar toch langzaam over op KVV ( makkelijker, beter qua plek in de vriezer, honden doen het er goed op misschien dan alleen die wat hardere ontlasting - Dogmeat en vooral Lotgering en Buddy's naar mijn mening op het moment in ieder geval niets mis mee ) Zelf eet ik ook geen vlees van de slager, maar uit de supermarkt en ja, ik ga ook voor kiloknallers bij de AH - ik weet dat er veel mensen dit anders doen, maar ieder zijn eigen ding zou ik zeggen.

Ben wel nieuwsgierig naar die volgens jullie goede merken KVV
Daar zijn de afgelopen jaren al 639 topics over geweest volgens mij. Bijvoorbeeld:
viewtopic.php?f=5&t=136959
viewtopic.php?f=5&t=135015
viewtopic.php?f=5&t=136672
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door