Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Roxx
#3366371
Ciska is eigenlijk constant wat te zwaar. Nu at ze altijd heel weinig brok en omdat ik niet wilde dat ze voedingstoffen te kort kwam + dat is de kitten ook al kvv voerde op dat moment, leek het mij een uitstekend idee om het eens met kvv te proberen. Nu is ze in oktober met 31 kilo op kvv gezet en kreeg ze eerst 500 gram kvv en 50 gram groente per dag. Echter bleef ze op het zelfde gewicht dus hebben we dit een maand of 2 geleden verlaagd naar 400 gram kvv en 500 gram groente.

Nou stonden we vorige week verbaasd naar de weegschaal te kijken toen we zagen dat ciska een kilo was aangekomen. Hoeveel minder kunnen we nog geven? zou ik bijvoorbeeld tijdenlijk 300 gram vlees aan kunnen houden met 30 gram groenten of krijgt ze dan tekorten?
Door Lizzy
#3366373
Roxx schreef:Ciska is eigenlijk constant wat te zwaar. Nu at ze altijd heel weinig brok en omdat ik niet wilde dat ze voedingstoffen te kort kwam + dat is de kitten ook al kvv voerde op dat moment, leek het mij een uitstekend idee om het eens met kvv te proberen. Nu is ze in oktober met 31 kilo op kvv gezet en kreeg ze eerst 500 gram kvv en 50 gram groente per dag. Echter bleef ze op het zelfde gewicht dus hebben we dit een maand of 2 geleden verlaagd naar 400 gram kvv en 500 gram groente.

Nou stonden we vorige week verbaasd naar de weegschaal te kijken toen we zagen dat ciska een kilo was aangekomen. Hoeveel minder kunnen we nog geven? zou ik bijvoorbeeld tijdenlijk 300 gram vlees aan kunnen houden met 30 gram groenten of krijgt ze dan tekorten?
Je voert dus nu bijna 2% van het lichaamsgewicht? Maar niet van haar ideale lichaamsgewicht? Wat zou je willen dat ze weegt? Ik vind 300 gram echt te weinig voor een hond van dat gewicht. Stel ze zou met 28 een goed gewicht hebben, zit je met 1,5% van haar lichaamsgewicht al op 420 gram per dag. En dat zou ik toch wel het minimum vinden.

Is Ciska gecastreerd? Wat voor ras is zij? Snackt ze buiten? Krijgt ze daarnaast ook nog veel snackjes/koekjes? Hoeveel uur per dag beweging krijgt ze? Hoe oud is ze? Heeft ze buiten overgewicht andere problemen zoals bijv. een slechte vacht? Welk merk KVV geef je? (misschien is het te vet voor haar, dit merk?).
Door Roxx
#3366382
Wij hebben in eerste instantie inderdaad gerekend met 2% van 28 kilo. dat is het gewicht wat de dierenarts adviseerde. Ciska is 5 jaar en sinds 3,5 jaar bij ons. Ze is een mix (straathond uit bulgarije). Ze is eerst naar duitsland gegaan met haar twee puppies en is daar op leeftijd van 1,5 jaar gecastreerd. Ze heeft verder geen huis of vacht problemen al heeft ze wel een vetbult in haar hals, waardoor we dus ter controle wel even naar de dierenarts zijn geweest om uit te sluiten dat het iets anders is. Deze bult groeide opeens heel snel uit tot de grote van een half pingpong balletje.

Ze krijgt verder niks naast haar nogmale eten en we voeren haar gewoon 1x per dag. van maandag t/m donderdag zal het 2x 25 minuten zijn en is ze smiddags in de tuin. op vrijdag,zaterdag,zondag wordt er 2 tot 3 uur gewandeld.

Kvv wisselen we van barfmenu, smuldier, carnibest, en daarnaast eet ze nu ook zelfgedraaide kvv.
in de zelfgemaakte kvv zit:konijnenvlees,kippenvlees,kalkoenvlees, lamsvlees, hertenvlees. kalkoennek, eendenrug, kippenrug, fazantlijf, lamsnier, kippenmaagjes, kippenhart,runderhart, kippenlever.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3366385
In jouw geval zou ik volledig zelfgedraaide kvv gaan geven. Dan weet je wat erin gaat en kan je evt overtollig vet verwijderen. Dat kan echt heel schelen.

Verder zou ik 400gr vlees en 50gr groenten voeren. Eens kijken wat dat geeft.
En dan vooral bladgroenten en evt boontjes of zo. Niet veel wortel, pompoen of bietjes ed.

Vind ze eigenlijk zelf dat ze tekort komt of dat ze genoeg eten krijgt?
Door Lizzy
#3366408
Roxx schreef:Wij hebben in eerste instantie inderdaad gerekend met 2% van 28 kilo. dat is het gewicht wat de dierenarts adviseerde. Ciska is 5 jaar en sinds 3,5 jaar bij ons. Ze is een mix (straathond uit bulgarije). Ze is eerst naar duitsland gegaan met haar twee puppies en is daar op leeftijd van 1,5 jaar gecastreerd. Ze heeft verder geen huis of vacht problemen al heeft ze wel een vetbult in haar hals, waardoor we dus ter controle wel even naar de dierenarts zijn geweest om uit te sluiten dat het iets anders is. Deze bult groeide opeens heel snel uit tot de grote van een half pingpong balletje.

Ze krijgt verder niks naast haar nogmale eten en we voeren haar gewoon 1x per dag. van maandag t/m donderdag zal het 2x 25 minuten zijn en is ze smiddags in de tuin. op vrijdag,zaterdag,zondag wordt er 2 tot 3 uur gewandeld.

Kvv wisselen we van barfmenu, smuldier, carnibest, en daarnaast eet ze nu ook zelfgedraaide kvv.
in de zelfgemaakte kvv zit:konijnenvlees,kippenvlees,kalkoenvlees, lamsvlees, hertenvlees. kalkoennek, eendenrug, kippenrug, fazantlijf, lamsnier, kippenmaagjes, kippenhart,runderhart, kippenlever.
Dank je wel voor je antwoorden. Ik zie op zich geen reden waarom ze toch aan is gekomen, hoewel sommige van de KVV merken die je geeft wel wat vet zijn. Ik zou ook overschakelen op je zelfgemaakte KVV. Dat ziet er super goed uit en ik weet zeker dat daar minder vet in zal zitten als in de KVV's die je nu voert uit de winkel. En dan zou ik ook gaan voor 400 gram, aangevuld met groenten. Inderdaad, net wat PoP al schrijft; lekker afgewisseld en zo weinig mogelijk groenten met koolhydraten erin.
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3366411
Roxx schreef: ... waardoor we dus ter controle wel even naar de dierenarts zijn geweest om uit te sluiten dat het iets anders is. Deze bult groeide opeens heel snel uit tot de grote van een half pingpong balletje.
Wat is "even naar de dierenarts"? Ik neem aan dat daar ook een compleet bloedonderzoek bij gedaan is?
Door Roxx
#3366416
Rik01 schreef:Wat is "even naar de dierenarts"? Ik neem aan dat daar ook een compleet bloedonderzoek bij gedaan is?
Er is vocht uit de bult gehaald en dit heeft de dierenarts nagekeken, binnen 10 minuten kwam hij terug en gaf aan dat er geen cellen ofzo inzaten en dat het dus om vet ging. Deze bult is later nog wat groter geworden maar de dierenarts zei dat we er niks aan hoefden te doen tenzij het haar in de weg ging zitten.
Door Roxx
#3366418
@PoP en Lizzy, bedankt voor het meedenken, bij eigen kvv snijd ik inderdaad het vet er zoveel mogelijk af. heb nog 2 rollen kvv van carnibest dus zal ik daarna beginnen met volledig eigen kvv voeren. En dan denk ik dat ik ook in de weekenden ga barfen :)

Ik heb tot nu toe niet het gevoel dat ze iets te kort komt. Ze vraagt niet om meer eten.
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3366420
Roxx schreef: Er is vocht uit de bult gehaald en dit heeft de dierenarts nagekeken, binnen 10 minuten kwam hij terug en gaf aan dat er geen cellen ofzo inzaten en dat het dus om vet ging.
En het checken van de schildklier?
Of is er een reden waarom hier niet aan gedacht hoeft te worden?
(Ik heb niet zoveel ervaring met te traag werkende schildklieren)
Door Roxx
#3366427
Nee hij is er op dat moment gewoon vanuit gegaan dat minder brokken voeren voldoende zouden zijn.
Het zou dus ook aan de schildklier kunnen liggen. Ik denk dat ik eerst de zelfgemaakte kvv ga proberen.
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3366429
Ja, een te traag werkende schildklier, wat ik begrijp dat bij honden toch ook redelijk 'vaak' voor kan komen, kan voor overgewicht zorgen.

Nu ben ik dus geen expert wat betreft honden (ik zit meestal in het kattenhoekje :) ) maar ik begrijp dat het bij honden vaker om een te traag werkende schildklier gaat terwijl het bij katten vaker om een te snel werkende schildklier gaat.

https://dierenziekenhuizen.nl/honden/or ... hyreoidie/
http://www.paltrok.nl/index.php/veelbes ... childklier

Hopelijk werkt het zelf maken van de KVV en rationeren goed.
Door Lizzy
#3366443
Bij schildklierproblemen zijn er toch wel vaak meer symptomen dan alleen overgewicht. Daarom vroeg ik ook of er vachtproblemen of andere gezondheidsproblemen zijn. Niet iedere eigenaar valt dit direct op maar de meeste honden met schildklierproblemen hebben bijv. een slechte vacht. Of zijn heel sloom. Of lopen kreupel. Als dat allemaal niet aan de orde is dan is er op zich niet direct aanleiding om daar onderzoek naar te doen.
Door eelke
#3366451
Was het wel dezelfde weegschaal?

En dan nog. Als ik mezelf een week weeg, op mijn eigen weegschaal, op verschillende momenten op de de dag, kan daar zo maar 3 kilo verschil in zitten. Ik zou dus ook eens wat vaker wegen nog en kijken wat het gemiddelde dan is, voor je de conclusie trekt dat ze echt is aangekomen. Kijk, ik begrijp dat je nog liever hebt dat ze wat afvalt, dus een aanpassing is sowieso goed denk ik. Maar de paniek is natuurlijk anders met 'ze krijgt kvv en ze blijft op hetzelfde gewicht' of 'ze krijgt kvv en nu wordt ze ook nog dikker'.

Zie je het ook aan haar? Dat ze dikker wordt?
Door Roxx
#3366453
Haar vacht is wel sneller vet sinds ik kvv voer, maar dit lijkt me meer aan de kvv te liggen.

@eelke, Ik heb haar daarna nog een keer op de weegschaal gehad, en weer gaf die 32,2 aan. weer voor het eten en na het uitlaten, elke keer op de zelfde weegschaal. Ik kan niet echt zien dat ze aan is gekomen maar een kilo is ook niet gelijk te zien als je hond al wat te dik is.
Door nisha
#3367250
Ik heb het opgegeven om nisha te laten afvallen met kvv, het lukte gewoon niet, zelfs met de magerste soort die ik kon vinden en heel weinig calorieën bleef ze te zwaar, voor een hond van 48 kilo gaf ik op laatst nog maar 400 gram kvv per dag met veel groenten, maar afvallen ! niks dus.

Ten radde gegaan bij de DA, en haar op hills metabolic gezet, en ja, ze valt eindelijk af en moet zeggen, ze ziet er goed uit ook al is een brok met weinig vlees en veel granen.

Mooie dikke vacht, verhaart amper, staat strakker in haar vel en ze voelt zich goed.

Ze krijgt nog paar keer per week een maaltijd kvv omdat ik wel besef dat er in die brok niet veel vlees in zit en het daarom op deze manier wat wil bijvullen maar ben toch blij dat ze eindelijk terug normaal kan eten zonder heel de dag te staan zoeken achter alles wat eetbaar is want dat deed ze op enkel kvv.


Tis een brok, ja, jammer, maar beter op brok en afvallen dan te dik blijven en om den duur gezondheidsproblemen te krijgen daardoor !
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door