Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Cosmo
#368589
Het zal vast al eens gevraagt zijn maar het is onmogelijk om alle info op het forum meteen door te lezen en dit is toch wel mijn belangrijkste vraag die is blijven hangen.

Hoe zit dat met de tanden als de hond alleen kvv eet? Misschien een ouderwets idee, maar ik heb altijd geleerd dat brokken eten goed is voor de tanden. Onze maltezer at erg slecht van de brokken en die moest dan ook regelmatig haar gebit laten schoonmaken. Hoe voorkom ik dat bij onze leonberger?Hij kreeg tot voor kort vaak een bot van de slager om op te kluiven, maar ik begrijp dat die nu juist slecht zijn?
Door Lizzy
#368590
Ik heb een tijdje geleden dit geschreven en misschien is dat hier ook (voor een groot deeel) wel van toepassing:

Tom Lonsdale heeft daar een heel goed boek over geschreven "Raw Meaty Bones". Zijn website http://www.rawmeatybones.com doet het helaas even niet.

Maar goed, kortweg zijn er drie aspecten waarom ik van mening ben dat een hond vers/rauw vlees nodig heeft, onder andere voor zijn gebit.

Ten eerste is daar de zuurgraad van rauw vlees. Vlees maakt zuur. Vlees heeft een verzurend effect op het lichaam en de bek van de hond. Door dit verzurend effect zal tandplak zich niet gemakkelijk omzetten tot tandsteen. Om het heel simplistisch uit te drukken: zuren lossen op. Lossen bacterieen op (plak) en lossen beginnende verstening op.

Ten tweede is daar het effect dat koolhydraten (en dus vooral granen) hebben op het gebit van de hond. Het koekt aan. Aan het gebit. Er vormt zich plak. Dit zie je met brokken en dit zie met zelf samengestelde voeding die veel koolhydraten/granen bevat. Simpelweg maakt vlees het gebit schoon en koolhydraat maakt het gebit vuil.

Deze twee redenen zijn ook de reden waarom het gebit van de gemiddelde versvlees hond veel minder vuil is als dat van een brokkenhond.

Ten derde is natuurlijk het reinigende effect van lappen vlees en botten. Kijk, wanneer een hond een vuil gebit krijgt (door het eten van ongeschikte voeding), ontstaan er pockets. Dat zijn ruimtes tussen de tanden/kiezen en het tandvlees. Daar hoopt zich vuil op en bij alkalische voeding veranderd dit vuil in plak en daarna in steen (het 'versteend'). Nu heeft de ene hond hier sowieso meer last van als de andere hond. De ene hond heeft van zichzelf meer zuur speeksel als de andere hond - er zijn om die reden ook honden die ondanks versvlees toch vuilere gebitten krijgen. Bij mensen is dit overigens ook het geval. Je hebt mensen met een zuur speeksel: veel gaatjes en weinig tandsteen en mensen met alkalisch speelsel: weinig gaatjes en veel tandsteen - ook even heel simplistisch gesteld. Maar goed, geef je deze tandplak/tandsteen-gevoelige honden dan ook nog eens brokken of koolhydraatrijk eten: dan weet je helemaal niet wat je mee maakt! Ook deze gevoelige gebitten houd je het best op BARF.

Maar goed, op terug te komen op het vuil dat zich ophoopt: er is maar 1 echt goede manier om ervoor te zorgen dat vuil geen kans krijgt zich op te hopen en om ervoor te zorgen dat er zich geen pockets vormen: dat is het eten van rauwe/geschikte, dus zachte botten. Er is maar een goede manier om vuil te verwijderen en dat is (wederom) rauwe/geschikte en dus zachte botten. De tand/kies van de hond zakt in het vlees (alwaar de tand/kies dus in aanraking komt met voeding die een verzurende en dus oplossende werking heeft) en zakt in het zachte bot. Tot en met het tandvlees. Op deze manier vindt er dus de allerbeste reiniging van tanden en kiezen plaats.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#368613
[quote="Cosmo"]
Het zal vast al eens gevraagt zijn maar het is onmogelijk om alle info op het forum meteen door te lezen en dit is toch wel mijn belangrijkste vraag die is blijven hangen.

Hoe zit dat met de tanden als de hond alleen kvv eet? Misschien een ouderwets idee, maar ik heb altijd geleerd dat brokken eten goed is voor de tanden. Onze maltezer at erg slecht van de brokken en die moest dan ook regelmatig haar gebit laten schoonmaken. Hoe voorkom ik dat bij onze leonberger?Hij kreeg tot voor kort vaak een bot van de slager om op te kluiven, maar ik begrijp dat die nu juist slecht zijn?

[/quote]

Als je hond alleen maar kvv eet, gebruikt ie z'n gebit niet echt, maar dat deed ie met de brokken ook niet ;). De botten die je bij de slager krijgt zijn meestal van dragende delen van een koe, en daardoor erg hard, waardoor de tanden sneller slijten. Deze botten verteren ook niet zo erg goed. Je kan heus weleens een bot van de slager geven, maar niet te vaak en laat je hond er niet te lang op kauwen.
Je kan natuurlijk wel regelmatig zachte botten geven, die worden helemaal opgegeten en reinigen het gebit wel, een penslap is ook een hele goede tandenborstel.
Af een toe een maaltijd kvv vervangen door een lap pens of een lap vlees met een eetbaar bot is natuurlijk ook een mogelijkheid en voor je het weet sta je zelf maaltijden voor je hond in elkaar te knutselen ;).
Lees deze link over botten maar eventjes: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=801
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door