Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door nisha
#3363308
Heb 2 berners, 1 van 47 kilo en 1 van 49

Beide stonden op brok met af en toe kvv maaltijd maar de jongste eet brok zo met lange tanden dat ik het gevecht om te laten eten moe ben en ze nu volledig op kvv heb gezet

Omdat ze nogal vlug dik worden staan beide op Duck natuurvoeding omdat deze een lage calorische waarde heeft, nagevraagd aan Duck zelf

Beide honden krijgen 700 gram kvv per dag op hun gewicht van 47 en 49 kilo

Vind het niet veel en ben toch wat ongerust of dat ze gezond gaan blijven op deze manier

Dit omdat iemand die ik ken haar hond 3 maanden op kip heeft gezet om af te vallen en hond was wel 12 kilo kwijt daarna maar scheurde beide kruisbanden ook al was ze fel vermagerd

Ik heb het idee dat dit komt door te eenzijdige voeding dat ze te weinig belangerijk dingen binnen heeft gekregen daarom haar banden plots zo zwak werden en afscheurde

Ben toch beetje bang dat dit met mijn honden ook kan gebeuren omdat ze slechts 1.5 % krijgen per dag in plaats van 2 % zoals aangeraden is.


Moet ik me zorgen maken ?
Door eelke
#3363335
Hoelang krijgen ze nu volledig kvv?

Ik zou zelf niet lager gaan dan 1.5 % maar tekorten krijgen ze met die hoeveelheid niet hoor. Het is wel belangrijk om goed af te wisselen in diersoorten, en je zou ook aanvullingen kunnen geven zoals een zelfgemaakte groentemix, rauwe eitjes, of een gedeelte van de kvv maaltijd af en toe vervangen voor een visje.
Wel adviseer ik om verschillende merken te voeren, om dat elk merk weer net andere producten gebruikt en dus iets anders positiefs toevoegt.

Beide kruisbanden afscheuren klinkt toch vooral als veel pech. Een hond die 12 kilo moet / kan afvallen was natuurlijk al niet gezond. Dat komt in ieder geval niet door 3 maanden alleen kip eten. Alleen kip voeren is absoluut geen goed idee natuurlijk, maar het duurt dan wel langer dan 3 maanden voor je hond merkbare schade krijgt. Bij allergiehonden wordt bv geadviseerd om 8 weken lang dezelfde diersoort te voeren en die hebben dan ook echt niet meteen allerlei tekorten.

Dus je hoeft je geen zorgen te maken met darf, als je verschillende soorten voert. Je zou dus nog wat extra kunnen aanvullen, en kijken naar andere merken zodat je niet op 1 paard gokt zoals we dat hier zeggen.
Door Lizzy
#3363340
nisha schreef:Heb 2 berners, 1 van 47 kilo en 1 van 49

Beide stonden op brok met af en toe kvv maaltijd maar de jongste eet brok zo met lange tanden dat ik het gevecht om te laten eten moe ben en ze nu volledig op kvv heb gezet

Omdat ze nogal vlug dik worden staan beide op Duck natuurvoeding omdat deze een lage calorische waarde heeft, nagevraagd aan Duck zelf

Beide honden krijgen 700 gram kvv per dag op hun gewicht van 47 en 49 kilo

Vind het niet veel en ben toch wat ongerust of dat ze gezond gaan blijven op deze manier

Dit omdat iemand die ik ken haar hond 3 maanden op kip heeft gezet om af te vallen en hond was wel 12 kilo kwijt daarna maar scheurde beide kruisbanden ook al was ze fel vermagerd

Ik heb het idee dat dit komt door te eenzijdige voeding dat ze te weinig belangerijk dingen binnen heeft gekregen daarom haar banden plots zo zwak werden en afscheurde

Ben toch beetje bang dat dit met mijn honden ook kan gebeuren omdat ze slechts 1.5 % krijgen per dag in plaats van 2 % zoals aangeraden is.


Moet ik me zorgen maken ?
Er zijn meerdere honden die 1,5% krijgen. Maar ik sluit me helemaal bij Eelke aan. Ik vind het persoonlijk op het randje en ik zou ook extra's gaan geven en zeker niet alleen Duck. Zo'n geweldig merk is dat nou ook weer niet.... Dus ik zou het zeker afwisselen met andere diersoorten en merken. En daar ook gewoon 1,5% van voeren maar twee keer per week een rauw (liefst bio) eitje er aan toe voegen, groentenmix of gekookte groenten er aan toevoegen (en je kunt werkelijk alle groenten geven, behalve prei en ui) en qua groenten ook lekker afwisselen. Bladgroenten is wel heel fijn. Maar bijv. rauwe (in een groentenmix) of gekookte witlof, courgette, waterkers, andijvie, paksoi, broccoli, etc. erbij is prima. Wat je zou kunnen overwegen is om je honden extra vitamines, mineralen en vetzuren te geven door middel van chlorella en spirulina. Deze twee moeten dan wel van een deugdelijk merk zijn maar alles wat je hier koopt is van de beste kwaliteit: https://www.leefbewust.com/webwinkel/pr ... chlorella/. Verder zou ik ook 1 keer per week een klein vet visje geven, tenzij je ook een merk gaat voeren waar vette vis in zit. Je zou dan de hoeveelheid KVV met bijv. 100 gram (even visje wegen) in mindering kunnen brengen. Te denken valt aan sardientjes of horsmakreeltjes of panharing.'

Met bovenstaande erbij (dus ei, vis, groenten, chlorella, spirulina) en liefst ook andere merken KVV zou ik me geen zorgen maken.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3363355
Ik sluit me aan bij Lizzy en Eelke.

Maar ook als je (groten)deels Duck blijft voeren raad ik je aan om nog eens goed te kijken naar welke variant je voert.
In de lam/rijst variant zit bijvoorbeeld erg veel lever (9%) en in de rund compleet zitten geen nieren en pens. Ze worden wel "compleet" door toevoegingen (zeggen ze) maar beide varianten zou ik niet regelmatig willen voeren.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door