Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door susanm
#3360434
Hallo allemaal.

Mylow, Zwitserse herder, is voor heel veel dingen intolerant.
Dit uit zich hoofdzakelijk in krabben, bijten (wonden, blauwe plekken/bloeduitstortingen), traanogen, veelvuldig pootjes likken en erop knabbelen (alsof hij een vlooitje met zijn tanden probeert te pakken) en ontstoken oren.
Via eliminatie dieet zijn we er achter gekomen dat hij niet tegen rund, varken (zwijn), zalm, kalkoen, kip en het woordje gevogelte (wat daar dus allemaal in mag zitten) kan.
Door een paar soorten brok te proberen kwamen er ook achter dat hij reageert op tarwe,mais, maiszetmeel, erwten, zalmolie, gierst en gerst. Sindsdien let ik erop dat zijn voeding geheel glutenvrij is en geen zalmolie of bv kippenei bevat.
Op een bepaald moment een brok gevonden waar hij het met zijn intoleranties goed op deed. Maar hierop ging hij opeens alle soorten poep die hij tegen kwam opeten. Gevolg was dat hij wormen kreeg.
Weer op zoek naar ander voer en hem op KVV van lotgering gezet. Hij kreeg de smaken; 100% lam, eend-paard en wildmix. Aangezien hier geen gluten in zitten en in de wildmix volgens de site van de verkoper ( dus niet de fabrikant) Fazant, konijn, hert, lam en haas zou zitten dacht ik dat ik hiermee goed zou zitten. Ik had immers een glutenvrije voeding en meer dan genoeg verschillende diersoorten per week om te zorgen dat hij voldoende bouwstoffen binnen zou krijgen.
Lang verhaal maar kort gezegd begonnen na een paar dagen nieuwe problemen op te treden. Hij kon niet meer af, heel hard persen voor een heel klein beetje ontlasting die dan ook nog eens in 2 keer uitgepoept moest worden. Zonnebloem olie en lijnzaad olie geprobeerd maar dit hielp niet. Ook geprobeerd of verse beetgare sperziebonen wilde helpen maar helaas ook zonder resultaat. Gezien zijn intolerantie voor gluten waren groentemix vlokken geen optie. Ondertussen kreeg hij ook weer jeuk. Dit bleek van de eend af te komen en later bleek dat de verkoper foute informatie gaf over de wildmix want daar zit dus volgens de site van de fabrikant fazant, patrijs, gans, EEND, ree en hert in. Totaal anders dan de verkoper dus meld. Al met al bleef alleen de 100% lam van lotgering over. Ik heb toen paard en hert-lam van Tammenga erbij gedaan maar daarmee kreeg ik maar 3 verschillende diersoorten en de ontlasting bleef veel te hard. Van ellende maar 1 maaltijd vervangen door de brok waar hij het met de jeuk goed op deed. De ontlasting werd weer goed en de jeuk is weg gebleven.
Naast dat we weer enorm alert moeten zijn op het poep eten ben ik eigenlijk bang dat hij toch niet voldoende vitamines en mineralen binnen krijgt omdat hij van beide maar de helft van de dagelijks aanbevolen hoeveelheden krijgt. En daarnaast zowel de brok als het vlees uit lam als diersoort bestaat.
Eigenlijk zou ik hem het liefst alleen op kvv zetten, ander merk met wel voldoende verschillende diersoorten, maar ik ben bang dat die ontlasting weer keihard word.
Wie o wie heeft er een idee wat ik zou kunnen doen om die ontlasting zacht te houden.
En weet iemand antwoord op de vraag of hij met de combi brok- kvv wel voldoende vitamines en mineralen binnen krijgt.
Ondanks dat dit echt niet mijn eerste hond is en ik best al wel wat meegemaakt heb met honden loop ik nu continu tegen iets aan wat toch niet klopt, niet goed is. En ik weet het gewoon even echt niet meer.
Sorry voor het lange verhaal.

Barfplaats wordt gesponsord door