Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Woody_
#3359726
Deze ochtend de schrik van mijn leven gehad :(
Woody stikte in een kippenrug. Ik heb hem ondersteboven gehouden en het stuk kwam er uit.. Hij eet al een 2tal maanden barf en hij verslikte zich wel regelmatig omdat hij amper wilt kauwen.. maar dit wil ik niet nog eens meemaken dus wil terug kvv voeren.
Ik heb hiervoor dogmeat enkelvoudig gegeven en zou dit terug willen doen, hij vond dit naar mijn idee ook lekkerder dan barf. Ik zou wel extra spiervlees willen toevoegen omdat hij van dogmeat kvv vaak te harde stoelgang had. Hij krijgt 700gram kvv per dag, hoeveel gram spiervlees kan ik hierbij voeren? Ik denk zelf aan een 50gram extra per dag.
Door Suzanne
#3359729
oei.... en als je het vasthoudt, het bot dan?

Ik zou overgaan op een ander merk als dogmeat enkelvoudig niet de juiste ontlasting geeft. Een enkelvoudig voer is ook precies dat.. enkelvoudig en dus niet compleet. Dat is niet compleet te maken door er dingen aan toe te voegen; hooguit door verschillende "smaken" af te wisselen.

Suzanne
Door Anne in Zweden
#3359733
Van vasthouden gaan sommige honden nog harder schrokken, dus da's niet altijd de oplossing. Al kun je het proberen natuurlijk, jij kunt het beste inschatten hoe jou hond reageert als zijn eten wordt vastgehouden.

Het enige wat echt helpt bij schrokken is dermate grote stukken aanbieden dat de hond gedwongen is het bot te kraken. Veel honden schrokken heel erg in het begin, als ze net op barf zijn overgestapt, omdat ze het zo verschrikkelijk lekker vinden. Vaak wordt dat na een tijdje wel beter. Maar ik begrijp van jou dat je hond barf niet echt denderend vindt, dus dat speelt hier misschien niet.

Maar ik kan me voorstellen dat je nu eerst even terug wilt op kvv. Het is meestal geen goed idee om maar één soort kvv te voeren, dan ben je toch een beetje overgeleverd aan wat de leverancier in zijn prak stopt. Als je meer soorten geeft, dus van verschillende aanbieders, krijgt je hond een evenwichtiger geheel binnen (de ene leverancier stopt wat meer orgaan in zijn kvv, de ander betere (of slechtere) stukken spiervlees, meer of minder bot, etc.)

Als je vlees wilt bijvoeren bij de enkelvoudige kvv van Dogmeat (enkelvoudig wil zeggen: bot, vlees en orgaan van één diersoort? Ik ben niet zo bekend met kvv), kies dan een diersoort die niet in de kvv zit. De hoeveelheid is een beetje afhankelijk van de ontlasting van je hond. Als hij bij 50 gram extra spiervlees mooie keutels draait, is dat blijkbaar voldoende, als de keutels dan toch nog te hard zijn, kun je nog wat meer voeren. Meer dan 100 gram spiervlees (die 100 gram trek je dan neem ik aan van de kvv af?) zou ik geloof ik niet geven, dan wordt de verhouding bot-spiervlees-orgaan misschien te scheef.
Door Suzanne
#3359734
Maar bij het bijvoeren van spiervlees (of orgaan of bot) ga je toch uit verhouding dan? Lijkt me gewoonweg niet de bedoeling.

Suzanne
Door Anne in Zweden
#3359736
Suzanne schreef:Maar bij het bijvoeren van spiervlees (of orgaan of bot) ga je toch uit verhouding dan? Lijkt me gewoonweg niet de bedoeling.

Suzanne
Nou ja, als een barfende hond op 50 procent bot te harde ontlasting heeft, brengen we ook het aandeel bot omlaag en het aandeel spiervlees omhoog. Dus in die zin kun je ook met kvv wel spelen (binnen een bepaalde marge uiteraard). Uiteindelijk gaat het erom dat de ontlasting goed is. En heel eerlijk gezegd: ik denk dat iedere kvv er alleen maar beter van wordt als er een kwalitatief goed stuk spiervlees bij wordt gegeven (als dat ivm de ontlasting nodig is); we kunnen er immers van uitgaan dat kvv's meestal niet de mooiste (= duurste) stukken vlees bevatten, en van het spiervlees dat je bijvoert kun je tenminste zien wat de kwaliteit is.
Door Anne in Zweden
#3359737
Overigens zou ik er ook eerst voor kiezen een andere kvv dan Dogmeat enkelvoudig te voeren, of nog beter: om verschillende soorten kvv af te wisselen. Dat ben ik wel met je eens. Maar als TS om wat voor reden dan ook (allergie? beschikbaarheid?) alleen de enkelvoudige Dogmeat kan voeren, dan is het wat anders natuurlijk.
Door Suzanne
#3359738
Ja, mits dat enkelvoudig compleet gemaakt wordt door meerdere smaken te voeren. Want als je dan van het enkelvoudige ook nog maar 1 smaak voert.. weet je zeker dat er tekorten komen ;-(

Suzanne
Door Woody_
#3359763
Ik ben me bewust van verschillende diersoorten te voeren. Hier id omgeving vind ik jammer genoeg geen verkooppunten van verschillende kvv.
Ik heb het net besproken met mijn vriend en we willen toch blijven barfen, de pens en organen eet hij met plezier op, het spiervlees ook als ik het fijn genoeg snijd, enkel het bot gaat moeilijk, hij laat het eerst liggen en moet er niets van hebben, als ik dan wat aandring eet hij het wel op maar schrokt dit dus ook naar binnen. Enkel nekken eet en kauwt hij goed, maar die kan ik niet elke dag geven natuurlijk.. Ik ga morgen proberen om het te blijven vast te houden. En hoop dat het niet meer gebeurd :(
Door Cindy de Wolf
#3359771
Ik kan me levendig voorstellen hoe erg je geschrokken bent. Hier is dat ook weleens gebeurt en het heeft maaaaaaaaaaaaanden geduurd eer ik weer rustig er naast zat. En dat betrof een rustige kauwer laat staan bij een schrokker.
Maar als je toch zelf de controle wilt hebben is het zelf malen van je vleesbot dan geen optie? Ik doe dat nu ook en Inge en Bono hierop BP doet het ook en zo zijn er wel meer die dat om verschillende redenen doen. Als je alleen beginners bot wilt malen zoals kip, eend, kwartel en misschien wat konijn ben je al klaar voor onder de 100 euro. Wil je meer en bovenal ook sneller dan gaat de prijs rap omhoog. Zelf heb ik een molen van 650 euro maar die is elke euro waard. Maar ook ik ben begonnen met een kleine molen en na 1,5 jaar een duurdere en nu dan weer 5 jaar verder een professioneel zeg maar.
Door eelke
#3360012
Woody_ schreef:Ik ben me bewust van verschillende diersoorten te voeren. Hier id omgeving vind ik jammer genoeg geen verkooppunten van verschillende kvv.
Ik heb het net besproken met mijn vriend en we willen toch blijven barfen, de pens en organen eet hij met plezier op, het spiervlees ook als ik het fijn genoeg snijd, enkel het bot gaat moeilijk, hij laat het eerst liggen en moet er niets van hebben, als ik dan wat aandring eet hij het wel op maar schrokt dit dus ook naar binnen. Enkel nekken eet en kauwt hij goed, maar die kan ik niet elke dag geven natuurlijk.. Ik ga morgen proberen om het te blijven vast te houden. En hoop dat het niet meer gebeurd :(
Online bestellen een in de zo veel tijd is ook wel goed te doen toch?
En geen andere verkooppunten? Tegenwoordig zijn er zo veel ketens die kvv verkopen, hier ligt het bij de intratuin, boerenbond, dierenwinkels etc, dat zit toch wel door het hele land?
Afwisselen van merken is sowieso wel het advies hier.

Een vleesmolen is dan wel een goed idee ja, dan kun je alleen het vleesbot malen want je eng vind, en de rest gewoon zo als barf geven.
Door Woody_
#3361040
eelke schreef:Online bestellen een in de zo veel tijd is ook wel goed te doen toch?
En geen andere verkooppunten? Tegenwoordig zijn er zo veel ketens die kvv verkopen, hier ligt het bij de intratuin, boerenbond, dierenwinkels etc, dat zit toch wel door het hele land?
Afwisselen van merken is sowieso wel het advies hier.

Een vleesmolen is dan wel een goed idee ja, dan kun je alleen het vleesbot malen want je eng vind, en de rest gewoon zo als barf geven.
Ik kom uit België en kvv is hier echt niet makkelijk te verkijgen, de winkels hier hebben vaak enkel kvv met premix en daar heb ik niet zo'n goede ervaringen mee. (Jeuk, diarree) of ze verkopen "thuismerken" met hele rare fosfor/calcium verhoudingen ed.

Maar.. barf lukt nu weer perfect met Woody. Ik voer nu eerst het spiervlees/organen en wanneer dat op is geef ik het vleesbot. Ik het begin heb ik het vastgehouden en nu kauwt hij weer goed.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3361044
Fijn dat barfen weer goed gaat.
Moest je in de toekomst toch weer problemen hebben, dan laat je maar iets weten. Ook kvv wordt vaak in groep aangekocht, ook in België. Misschien zitten er zo wel mensen in je buurt die kvv uit NL bestellen. Want Belgische kvv trekt idd doorgaans op niet veel.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door