Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door madeleine
#3355848
Binnenkort wordt een van onze teven weer gedekt. Alleen zit ik dan met een probleempje. Ze weigert namelijk met regelmaat orgaan te eten.
Met orgaan bedoel ik dan zowel lever, nier en hart. Heb van alles uitgeprobeerd om het toch binnen te krijgen en het enige wat nu werkt is
een kant en klare orgaan rol. Echter, deze rol heeft dan natuurlijk teveel % lever voor wanneer ze drachtig is.

Hoe kan ik dit het beste gaan aanpakken?
Orgaan koken, zelf klein maken werkt helaas niet goed. En ik kan niet aan gedroogde nier komen om het op te lossen door het te drogen (zelf
drogen gaat niet omdat de droogmachines de deur uit zijn).
#3355851
Dus apart lust ze ook geen hart?
Maar hart lever en nier gemengd lust ze wel? Of zit er nog wat anders in die orgaanmix?
Lust ze geen pens? Anders kan je het orgaan in een penslap invriezen en laten ontdooien zodat de penssmaak in het orgaan trekt? Dat laatste kan ook met mix zodat de textuur van lever en nier niet te lastig is.
Door madeleine
#3355852
Pens lust ze wel. De andere organen met tijden niet, en dan valt vaak alles ineens weg.
In de orgaan mix zit 25 % konijnenniertjes, 25 % eendenlevertjes, 25 % kippenmaagjes, 25 % runderhart.
Dus de kippenmaagjes zijn "extra" (ondanks dat niet echt een orgaan is). Dit eet ze overigens wel gewoon goed.

Als ik andere organen meng met pens, maar dan eet ze het ook niet op. Zelfs niet als het een tijd samen staat.

Haar zus en een tante van haar zijn ook moeilijke eters wat dit betreft. Nu eet ze het goed hoor, maar zou zomaar kunnen dat
ze het met de dracht niet meer eten wilt. En omdat ik het percentage lever te hoog vind ik de rol moet ik hier iets op gaan bedenken.
#3355853
Als je de organen los geeft, geef je dan dezelfde diersoorten?
Want bij vb nier is konijn wel duidelijk diegene die het vlotst geaccepteerd wordt. En ook runderhart vinden honden doorgaans erg lekker. Lamsnier of lamslever zou moeilijker geaccepteerd kunnen worden dan konijnnier en eendenlever.
#3355855
Hmmmm das wel gek he. :???:
Waarom eet ze die mix dan wel? Daar moet toch een reden voor zijn?

Als je geen andere oplossing zou vinden (maar wacht eerst even de tips van anderen af hé ;)), zou ik gewoon minder mix geven. Dan is dat beetje orgaan toch nog beter dan niets. En zo geef je niet teveel lever.
Door Lizzy
#3356476
madeleine schreef:Binnenkort wordt een van onze teven weer gedekt. Alleen zit ik dan met een probleempje. Ze weigert namelijk met regelmaat orgaan te eten.
Met orgaan bedoel ik dan zowel lever, nier en hart. Heb van alles uitgeprobeerd om het toch binnen te krijgen en het enige wat nu werkt is
een kant en klare orgaan rol. Echter, deze rol heeft dan natuurlijk teveel % lever voor wanneer ze drachtig is.

Hoe kan ik dit het beste gaan aanpakken?
Orgaan koken, zelf klein maken werkt helaas niet goed. En ik kan niet aan gedroogde nier komen om het op te lossen door het te drogen (zelf
drogen gaat niet omdat de droogmachines de deur uit zijn).
Wat geef je verder aan voeding? Ik bedoel, stel je zelf samen? In het begin van de dracht hoef je niet perse lever te geven. Maar aan het eind van de dracht is dat toch wel raadzaam. Maar een merk als Carnibest he: ik heb zoveel teven drachtig zien worden, drachtig zien blijven en van prachtige pups zien bevallen: ik geloof echt niet dat daar teveel lever in zit en ik zou dat zelf met een gerust hart durven voeren.

Heb je trouwens al orgaanvlees van biologische dieren geprobeerd? Ik heb ooit een hond gehad: die weigerde bio-industrie-orgaan. En kip vond ze echt veruit het goorst, daar rook ze niet eens aan. Biologisch runderhart, lever en nier at ze wel.

Heb je ook al geprobeerd om het kort te bakken in kokosolie (niet de ontgeurde maar gewoon de geurende)?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door