Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Gebruikersavatar
Door Kaela
#3354041
Greece schreef:In dit specifieke geval kreeg de hond alleen maar Smuldier. Ja en dat ging dus niet goed.
Maar idd afwisselen maar ik denk dat veel mensen het bij 1 merk houden.
Maar hoeveel honden eten er niet alleen maar smuldier? Oscar heeft het bijna een jaar als enige merk gekrgen, de hond van mijn moeder eet het ook al jaren als enige merk. Niets aan het handje (op het gebied van schildklierproblemen dan). Terwijl de waardes schrikbarend zijn als ik ze zo zie.
Door frodo quin
#3354044
Lizzy schreef:Maar dan is het toch prima? Mijn honden krijgen ongetwijfeld ook wel wat schildkliermateriaal binnen. Maar niet iedere dag en niet in grote hoeveelheden.
Dat vermoed ik ook. Ik zou ook verwachten dat hij na 7 jaar anders wel iets van klachten zou ontwikkelt hebben, dus ik wel op een oké manier samenstel. Ik moet wel zeggen dat ik het met zo'n berichten wel handig vind om anderen hun visie te horen. Ik ben nogal perfectionistisch als het op mijn beestjes hun welzijn aankomt ;)
Door irmaa
#3354045
Tja... voerde ook smuldier en lotgering de laatste jaren, mijn beide honden hadden op een gegeven moment een veel te traag werkende schildklier.
En een hond uit mijn fok at dit ook: laatste jaar ook een te langzaam werkende schildklier.
Dus geen te snelwerkende schildklier. moest medicatie bij ;-)
Ben ook wel benieuwd waarom veel honden er dan "geen last" van hebben.
Maar goed is dit niet natuurlijk. Prima dat er naar gekeken wordt.
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3354046
Zijn er eigenlijk onderzoeken van schildklier medicijnen toegepast op gezonde dieren? Want ze hielden hier een grens van 0,75 μg/g aan maar ik had het idee dat de reden van deze grens maar een beetje uit de lucht gegrepen was (dosis die gebruikt wordt bij behandeling van trage schildklier). Even de onderzoeken erbij pakken die gedaan zijn door de schildkliermedicijn fabrikanten was misschien wel zo handig geweest.

Nu ben ik ook niet zo bekend met de schildklier maar wat zouden ze hier gemeten hebben (welke daadwerkelijke waarde)? Volgens mij is het ook zo dat als er teveel T3/T4 in het bloed zit, de hersenen dit signaleren en de productie van TRH en TSH (wat de schildklier weer aanstuurt) verminderen. Het lichaam zou een teveel dus uit zichzelf (gedeeltelijk) op moeten heffen. (Maar uiteindelijk wil je natuurlijk wel zo min mogelijk van dit soort externe factoren die een intern systeem beïnvloeden.)
Gebruikersavatar
Door MargaS
#3354051
Tja en dan onze 18 jaar oude kat Binky. Z'n hele leven geweigerd om vers te eten en de laatste jaren steeds hogere medicatie voor z'n veel te snelle schilklier. Brok, blik? Hebben ze daar de waardes ook onderzocht? Want dat is het enige wat Binky eet.
Ze gaan uit van deze ene hond op kvv daar staat tegenover onze kat op brok/blik met hetzelfde probleem.
Door eelke
#3354053
Kaela schreef:Maar hoeveel honden eten er niet alleen maar smuldier? Oscar heeft het bijna een jaar als enige merk gekrgen, de hond van mijn moeder eet het ook al jaren als enige merk. Niets aan het handje (op het gebied van schildklierproblemen dan). Terwijl de waardes schrikbarend zijn als ik ze zo zie.
Ja ik ben ook wel benieuwd naar de factor x dan. Ik gaf ook smuldier en lotgering voor ik hier actief werd, en toen was Joep toch al bijna 2.
Door Greece
#3354060
Tsja ik weet niet of Radar meerdere "klachten" heeft gekregen maar deze mevrouw had het gemeld. Ik dacht zelfs dat ze maar 1 variant Smuldier heeft gevoerd. (Hebben nu zelfs eend/rund) Wellicht zijn ze op basis van deze ene mevrouw aan het onderzoeken geslagen en dan is het niet representarief.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3354066
Kuikuhnek schreef:Misschien niet, maar feit blijft wel dat er aangetoond teveel hormoon in zit.
Nee. Teveel volgens welke norm? Ze hebben aangetoond dat er in sommige merken beduidend meer schildklierhormoon aanwezig is, dan als gemiddelde dosering voor honden met een te trage schildklier wordt voorgeschreven.

Ik vind dat nogal appels met peren vergelijken.

Ik denk dat er inmiddels wel aangetoond is dat A) KVV fabrikanten zo'n beetje alles in hun kvv kunnen mikken wat ze willen en dit ook daadwerkelijk doen en B) dat dit op bijvoorbeeld het gebied van schildklierhormonen een vermoeden geeft van risico.

Wat mij betreft gaat dat vermoeden goed onderzocht worden, met een degelijk onderzoek. Want zorgwekkend zijn deze geluiden en de kvv's die als paddenstoelen uit de grond schieten zeer zeker. Maar om nou gelijk te menen dat er zorgwekkende feiten zijn aangetoond, nope.
Door Siberienne
#3354076
Kaela schreef:Nee. Teveel volgens welke norm? Ze hebben aangetoond dat er in sommige merken beduidend meer schildklierhormoon aanwezig is, dan als gemiddelde dosering voor honden met een te trage schildklier wordt voorgeschreven.

Ik vind dat nogal appels met peren vergelijken.

Ik denk dat er inmiddels wel aangetoond is dat A) KVV fabrikanten zo'n beetje alles in hun kvv kunnen mikken wat ze willen en dit ook daadwerkelijk doen en B) dat dit op bijvoorbeeld het gebied van schildklierhormonen een vermoeden geeft van risico.

Wat mij betreft gaat dat vermoeden goed onderzocht worden, met een degelijk onderzoek. Want zorgwekkend zijn deze geluiden en de kvv's die als paddenstoelen uit de grond schieten zeer zeker. Maar om nou gelijk te menen dat er zorgwekkende feiten zijn aangetoond, nope.

Dat ben ik nou helemaal met je eens.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3354079
MargaS schreef:Tja en dan onze 18 jaar oude kat Binky. Z'n hele leven geweigerd om vers te eten en de laatste jaren steeds hogere medicatie voor z'n veel te snelle schilklier. Brok, blik? Hebben ze daar de waardes ook onderzocht? Want dat is het enige wat Binky eet.
Ze gaan uit van deze ene hond op kvv daar staat tegenover onze kat op brok/blik met hetzelfde probleem.
Ik zag op Facebook via voerwijzer vergelijkbaar verhaal eerder al voorbij komen met Tamro kvv. In Tamro werd ook verhoogde concentratie schildklierhormoon aangetroffen (door labonderzoek) terwijl de fabrikant aangeeft geen schildklier te verwerken in de kvv. Deze fabrikant doet nu zelf ook nader onderzoek hoe dit kan.

Ik vond het overigens wel iets te veel nadruk gelegd op het feit dat consument de kvv in de winkel had gekocht en daardoor het hele onderzoek in twijfel werd gebracht.......
Wel denk ik dat het een belangrijk punt is om mee te nemen bij een keurmerk dat eind oktober gelanceerd schijnt te worden voor kvv. Het is alleen dus nog wel de vraag wat de norm moet zijn.
Ook dat als op de verpakking staat 'compleet' dat het ook daadwerkelijk compleet moet zijn.
Door Lizzy
#3354081
MargaS schreef:Tja en dan onze 18 jaar oude kat Binky. Z'n hele leven geweigerd om vers te eten en de laatste jaren steeds hogere medicatie voor z'n veel te snelle schilklier. Brok, blik? Hebben ze daar de waardes ook onderzocht? Want dat is het enige wat Binky eet.
Ze gaan uit van deze ene hond op kvv daar staat tegenover onze kat op brok/blik met hetzelfde probleem.
Met katten zit het anders dus daar weet ik te weinig van (van katten weten we al heel lang dat ze een te snel werkende schildklier kunnen hebben, bij honden is dit nieuw).

Maar van honden is al jaren bekend dat veel honden aan een te traag werkende schildklier lijden (krijgen ze te weinig schildkliermateriaal binnen? Iets anders?). Vroeger (voor de KVV explosie) was het zo dat als een hond een te snel werkende schildklier had deze meestal een tumor aan de schildklier had. Andere oorzaken waren er eigenlijk niet. Ja, sommige hadden eerst een te traag werkende schildklier, kregen medicijnen en kregen daar teveel van zodat de schildklier te snel ging werken. Andere oorzaken waren er niet, totdat er ineens meerdere honden met een te snel werkende schildklier waren, niet alleen in NL maar in veel meer landen en al deze honden aten KVV (niet alleen in NL heb je dit soort voedingen). Met anderen woorden: bij honden is dit een nieuw probleem en tot nu toe altijd gerelateerd aan de voeding en bij overschakeling naar andere voeding verdwenen de problemen weer als sneeuw voor de zon. Ik denk dat we dus best mogen stellen: waar rook is is vuur.
Door Lizzy
#3354082
dinky89 schreef:Ik zag op Facebook via voerwijzer vergelijkbaar verhaal eerder al voorbij komen met Tamro kvv. In Tamro werd ook verhoogde concentratie schildklierhormoon aangetroffen (door labonderzoek) terwijl de fabrikant aangeeft geen schildklier te verwerken in de kvv. Deze fabrikant doet nu zelf ook nader onderzoek hoe dit kan.

Ik vond het overigens wel iets te veel nadruk gelegd op het feit dat consument de kvv in de winkel had gekocht en daardoor het hele onderzoek in twijfel werd gebracht.......
Wel denk ik dat het een belangrijk punt is om mee te nemen bij een keurmerk dat eind oktober gelanceerd schijnt te worden voor kvv. Het is alleen dus nog wel de vraag wat de norm moet zijn.
Ook dat als op de verpakking staat 'compleet' dat het ook daadwerkelijk compleet moet zijn.
Zoals je in de opmerking van Angelique kan lezen in een ander topic over Tamro flikkert Tamro gewoon complete blokken ingevroren vlees (van oncontroleerbare afkomst) in de maalmachine : viewtopic.php?f=5&t=136819. Dus ja, als ik Tamro was zou ik dit ook zeggen en zelf maar eens wat nader onderzoek gaan doen :-X

Qua keurmerk hoop ik dat ze gaan uitleggen wat het inhoud. Aangezien we er met z'n alle bovenop zitten denk ik niet dat ze met een lullig gedoetje aan kunnen komen... Ze zijn hier ook al 5 jaar mee bezig. Ik heb zelfs nog in een praatgroepje hierover gezeten, echt jaren en jaren geleden. Met diezelfde meneer van Divebo. Kan me niet eens meer herinneren in welk jaar het was, kun je nagaan hoe lang geleden :biggrin2:
Door kakocavi
#3354097
Nou ben ik natuurlijk geen hondenkenner, maar ik volg kritische berichten over kvv wel en dit is de eerste keer dat ik hier iets over hoor. Gezien de mate waarop de trend van het vers voeren onder de aandacht is, is dat wel opmerkelijk. Ik kan me ook niet echt voorstellen dat dit nou opeens een heftig probleem is. Buiten dat is de diagnose heel gemakkelijk te stellen en zijn de gevolgen gewoon omkeerbaar.

Ik zou me dan veel eerder zorgen maken om issues zoals nutritionele tekorten en pathogenen, issues die ook bij zelf samenstellen voorkomen en die ik hier nog weleens weggewuifd heb zien worden.
Door Lizzy
#3354101
Als je links boven in de zoekfunctie van Barfplaats gebruikt en daar bijv. intikt "schildklier KVV" kun je zien dat dit vraagstuk/probleem al speelt sinds 2011. Dus dit kan de eerste keer zijn dat jij er van hoort, maar wij zijn hier al veel langer van op de hoogte.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door