Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door eelke
#3353967
Laten we het in dit topic vooral over de radar uitzending hebben.
Twee onderwerpen tegelijk is verwarrend in een topic en geperste brok past ook niet echt in een kvv-hoek ;)

Enfin, 20.35 op npo 1 zie ik. Is dit weer een nieuwe uitzending of een herhaling? Ze hebben het er bij radar al eens eerder over gehad daar als ik het mij goed herinner...
Door kakocavi
#3354007
Tendentieus verhaaltje weer op de website van Radar. Wat me vooral opvalt is dat er geen bovengrens wordt gegeven voor het schildklierhormoon, maar dat er wel wordt gezegd dat een paar merken teveel bevatten. Het is hooguit een goede reminder dat afwisseling verstandig is, maar dat wordt al aangeraden.

Verder een stukje over dat spiervlees en orgaan niet genoeg is omdat je moet uitgaan van een hele prooi. No doi, daarom zit er ook bot in en vaak ook vel enzo.

De uitzending ga ik niet kijken.
Door Lizzy
#3354021
Hoeveelheid schildklier vergeleken met hoeveelheid schildklierhormoon dat aan honden met schildklierproblemen gegeven wordt. En zo zijn ze tot het getal van onder de 0.75 gekomen (0.75 als bovengrens). Vier van de zes merken hadden teveel schildklierhormoon in de voeding.

Uitslag steekproef :
IMG_1050[1].JPG
IMG_1050[1].JPG (3.59 MiB) 3941 keer bekeken
Symptomen voor een te snel werkende schildklier:

Hyper actief
Sterk vermageren ondanks goede eetlust
Veel drinken en plassen
Hoge lichaamstemperatuur
Hoge hartslag

Misschien moeten gewoon maar blij zijn dat er dit jaar nog een keurmerk komt voor KVV :-X . En ik ben blij dat wij al sinds het bestaan het advies geven aan mensen: wissel je merken af, ook met merken die zich al jaren bewezen hebben. Maar je zou ter afwisseling maar Tamro, Smuldier en Lotgering geven.....
Door frodo quin
#3354023
Ik vraag me af waarom de gemiddelde hond op kvv dan geen problemen heeft? Dit zijn toch wel sterk verontrustende resultaten of zouden de stalen afkomstig zijn van de voeding van de zieke honden?

Een keurmerk lijkt mij niet verkeerd. Je kan nooit alles echt veilig maken, maar een staal per batch waar een uitgebreide analyse op wordt gedaan van voedingsstoffen, aanwezigheid van bacteriën en van schadelijke stoffen lijkt mij zeker positief. Het kan mijn idee zijn, maar het lijkt alsof momenteel iedereen maar wat kan doen en zomaar iets op het etiket zetten. Analyses kloppen in ieder geval niet bij alle merken.

Maar wat met barf? Je ziet natuurlijk wel veel beter wat je voert, maar je kan niet alles zien. Denk maar aan die enge bacterie op Zuid-Amerikaanse haas van een tijd terug. Controle van grondstoffen lijkt mij ook niet verkeerd.

Ik vraag mij trouwens af hoeveel schildklier ik aan mijn kat voer, want ik voer het zeker wel aangezien het in de karkassen van vogels zal zitten, maar kan dat kwaad?
Door Lizzy
#3354030
frodo quin schreef:Ik vraag me af waarom de gemiddelde hond op kvv dan geen problemen heeft? Dit zijn toch wel sterk verontrustende resultaten of zouden de stalen afkomstig zijn van de voeding van de zieke honden?

Een keurmerk lijkt mij niet verkeerd. Je kan nooit alles echt veilig maken, maar een staal per batch waar een uitgebreide analyse op wordt gedaan van voedingsstoffen, aanwezigheid van bacteriën en van schadelijke stoffen lijkt mij zeker positief. Het kan mijn idee zijn, maar het lijkt alsof momenteel iedereen maar wat kan doen en zomaar iets op het etiket zetten. Analyses kloppen in ieder geval niet bij alle merken.

Maar wat met barf? Je ziet natuurlijk wel veel beter wat je voert, maar je kan niet alles zien. Denk maar aan die enge bacterie op Zuid-Amerikaanse haas van een tijd terug. Controle van grondstoffen lijkt mij ook niet verkeerd.

Ik vraag mij trouwens af hoeveel schildklier ik aan mijn kat voer, want ik voer het zeker wel aangezien het in de karkassen van vogels zal zitten, maar kan dat kwaad?
Het lijkt mij ook onwaarschijnlijk dat zo veel honden rauw eten, zoveel merken "besmet zijn met een teveel aan schildklier" en je dit probleem maar zo relatief weinig tegen komt. Dus misschien is er een factor X nodig om het bij de hond tot uiting te brengen. Misschien is niet iedere hond even gevoelig. Misschien wisselen mensen toch wel merken af zoals wij al 20 jaar driftig adviseren.

Radar zegt random/onafhankelijk te hebben ingekocht. En ik geloof het wel hoor, dat merken teveel schildklierhormoon bevatten. Er zijn zat goedkope merken waarvan wij al jaren roepen "kan niet, voor dat geld". En dan denk ik ook nog eens dat het probleem 'm vooral zit in schildkliermateriaal van grote dieren zoals koe, lam, geit, etc. En het zou me niet verbazen als vooral strot van deze dieren het probleem vormt. En het zou me al helemaal niet verbazen als juist die lekkere goedkope merken 1 ding vooral in hun prak gooien onder het mom van spiervlees: strot.

Nou stel ik zelf samen. Ik voer nooit strot. Nooit gedaan, ga ik ook nooit doen. Ik denk dat er maar weinig BARF'ers wel strot voeren. Want het is gewoon goedkope meuk. En wij voeren wel kip en eendkarkas enzo en daar zit ook schildklier materiaal aan. Maar dat is wel veel minder schildkliermateriaal dan van een koeien of lamsstrot. En bovendien, ik voer 1 kipkarkas per keer, per week. En 1 eendkarkas per week. En verder voer ik konijnenboutjes, fazantenboutjes, vleugeltjes, etc. Dus mijn honden krijgen minder schildkliermateriaal binnen als een hond die elke dag een prak KVV krijgt waar in elke prak lams of runderstrot en dus schildkliermateriaal verwerkt is. En bovendien krijgen mijn honden ook nooit elke dag schildkliermateriaal binnen, ook niet in kleine hoeveelheden. Ik denk dat daar ook een groot verschil in zit.

Ik weet niet hoeveel karkassen jij aan je kat voert maar dat zal ook wel beperkt zijn. Ik neem tenminste aan dat jouw kat niet op 1 dag 3 kipkarkassen wegsnackt. Maar goed, nooit verkeerd om dus ook eens vleugels of boutjes te voeren, gewoon geen delen van een dier waar schildkliermateriaal aan kan zitten. En verder kun je natuurlijk de symptomen in je achterhoofd houden. Maar als je correct zelf samenstelt, denk ik niet dat je je enig zorgen hoeft te maken. Laten we wel wezen, wilde katten en honden krijgen natuurlijk met het eten van prooi OOK schildkliermateriaal binnen! Een beetje kan dus kennelijk geen kwaad (anders zou ieder prooi-etend-dier daar last van moeten hebben).
Door Greece
#3354035
In dit specifieke geval kreeg de hond alleen maar Smuldier. Ja en dat ging dus niet goed.
Maar idd afwisselen maar ik denk dat veel mensen het bij 1 merk houden.
Door frodo quin
#3354039
Lizzy schreef:Het lijkt mij ook onwaarschijnlijk dat zo veel honden rauw eten, zoveel merken "besmet zijn met een teveel aan schildklier" en je dit probleem maar zo relatief weinig tegen komt. Dus misschien is er een factor X nodig om het bij de hond tot uiting te brengen. Misschien is niet iedere hond even gevoelig. Misschien wisselen mensen toch wel merken af zoals wij al 20 jaar driftig adviseren.

Radar zegt random/onafhankelijk te hebben ingekocht. En ik geloof het wel hoor, dat merken teveel schildklierhormoon bevatten. Er zijn zat goedkope merken waarvan wij al jaren roepen "kan niet, voor dat geld". En dan denk ik ook nog eens dat het probleem 'm vooral zit in schildkliermateriaal van grote dieren zoals koe, lam, geit, etc. En het zou me niet verbazen als vooral strot van deze dieren het probleem vormt. En het zou me al helemaal niet verbazen als juist die lekkere goedkope merken 1 ding vooral in hun prak gooien onder het mom van spiervlees: strot.

Dat viel mij ook op. Bij deze stalen kwamen de goed aangeschreven merken goed uit de bus en de mindere merken nu niet bepaald.

Nou stel ik zelf samen. Ik voer nooit strot. Nooit gedaan, ga ik ook nooit doen. Ik denk dat er maar weinig BARF'ers wel strot voeren. Want het is gewoon goedkope meuk. En wij voeren wel kip en eendkarkas enzo en daar zit ook schildklier materiaal aan. Maar dat is wel veel minder schildkliermateriaal dan van een koeien of lamsstrot. En bovendien, ik voer 1 kipkarkas per keer, per week. En 1 eendkarkas per week. En verder voer ik konijnenboutjes, fazantenboutjes, vleugeltjes, etc. Dus mijn honden krijgen minder schildkliermateriaal binnen als een hond die elke dag een prak KVV krijgt waar in elke prak lams of runderstrot en dus schildkliermateriaal verwerkt is. En bovendien krijgen mijn honden ook nooit elke dag schildkliermateriaal binnen, ook niet in kleine hoeveelheden. Ik denk dat daar ook een groot verschil in zit.

Ik weet niet hoeveel karkassen jij aan je kat voert maar dat zal ook wel beperkt zijn. Ik neem tenminste aan dat jouw kat niet op 1 dag 3 kipkarkassen wegsnackt. Maar goed, nooit verkeerd om dus ook eens vleugels of boutjes te voeren, gewoon geen delen van een dier waar schildkliermateriaal aan kan zitten. En verder kun je natuurlijk de symptomen in je achterhoofd houden. Maar als je correct zelf samenstelt, denk ik niet dat je je enig zorgen hoeft te maken. Laten we wel wezen, wilde katten en honden krijgen natuurlijk met het eten van prooi OOK schildkliermateriaal binnen! Een beetje kan dus kennelijk geen kwaad (anders zou ieder prooi-etend-dier daar last van moeten hebben).
Ik voer wel bijna uitsluitend gevogelte karkas (soms wel inclusief vleugels en billen) omdat, de hoeveelheid die ik nodig heb (1 kat), beschikbaarheid van grondstoffen en wens om geen of zelden industrievlees te voeren, minder mogelijkheden overlaat. Natuurlijk krijgt hij niet dagelijks schildklierhormoon binnen. met 1 kipkarkas doet hij al weken aangezien hij 35 gram vleesbot per dag eet. Als ik het logisch bekijk zal hij waarschijnlijk wel iets meer schildklierweefsel binnen krijgen dan gemiddeld met prooi, tenzij er minder in vogels zit.
Door Lizzy
#3354040
frodo quin schreef:Ik voer wel bijna uitsluitend gevogelte karkas (soms wel inclusief vleugels en billen) omdat, de hoeveelheid die ik nodig heb (1 kat), beschikbaarheid van grondstoffen en wens om geen of zelden industrievlees te voeren, minder mogelijkheden overlaat. Natuurlijk krijgt hij niet dagelijks schildklierhormoon binnen. met 1 kipkarkas doet hij al weken aangezien hij 35 gram vleesbot per dag eet. Als ik het logisch bekijk zal hij waarschijnlijk wel iets meer schildklierweefsel binnen krijgen dan gemiddeld met prooi, tenzij er minder in vogels zit.
Maar dan is het toch prima? Mijn honden krijgen ongetwijfeld ook wel wat schildkliermateriaal binnen. Maar niet iedere dag en niet in grote hoeveelheden.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door